Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
SM guld efter en kross som jag förstår.
Hur ska man tro att det kan gå i OS då för Jenny?
Hon är ju runt 30 nu, räcker hon till där?

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Ja vart var du ?
Förmodligen hemma framför mobilen ..
Jag hade velat se på fredagen men kände inte till att sm skulle köras där och då. Kanske har varit uppenbart med marknadsföring t ex här på happyride men jag har iaf inte sett det. Så är säkert samma för andra än mig.

Funderar på idag men är väl fredagen man skulle ha sett.

Jenny Rissveds
Jag hade velat se på fredagen men kände inte till att sm skulle köras där och då. Kanske har varit uppenbart med marknadsföring t ex här på happyride men jag har iaf inte sett det. Så är säkert samma för andra än mig.

Ja, var marknadsförs sådana här evenemang? Jag har inte heller sett till något om det.

Jenny Rissveds
SCF har alltid svårt att nå ut tycker jag.

Men det är väl en spegling av deras förhållningssätt. På deras Swift-tävlingar tex, där de potentiellt kan få väldigt många som gör reklam, förbjud de alla att lägga ut längre klipp än 30 sekunder…

Jenny Rissveds
Men ändå oklart. Inte ett ord om damernas tävling på deras hemsida.
Det har nog varit dålig info överlag... Alingsås egna tidning har skrivit 2 artiklar som jag kan hitta.

1st 2023 i december och 1st 1 juli 2024. Känns som lite dålig info även lokalt. SM anordnas i Värnamo nästa år och här har det redan kommit lite info i tidningen

Jenny Rissveds
Om officiell info bara kommer ut genom SCF så lär det ju bli mestadels dom redan invigda som är publik, dom som redan är aktiva inom organiserad xc. Jag som aldrig sysslat med det skulle ju eventuellt kunna tänka mig det i nån motionsform, det ser rätt kul ut. Är inspirerande för mig med t ex Jenny Rissveds. Långlopp har aldrig lockat mig men en mer intensiv form är ngt annat.

Har förstås förståelse för att pengar är en begränsande faktor men lite synlighet någonstans utanför SCF hade varit bra.

Jenny Rissveds
Det är ju samma med gymnastik, taekwondo, undervattensrugby, cricket, fäktning... Visst vore det bra om det fanns oändligt med pengar men om antalet medlemmar minskar och antalet volontärer minskar så finns det inte så mycket att göra. SCF skulle säkert vara superglada om du ställer upp som volontär för PR till nästa SM!

Jenny Rissveds

Kan bara hålla, fast jag själv varit med på 10 iår i rad på xco sm får jag nästan använda Googlekungfuskills för att få reda på när och var sm eller framförallt swecup går varje gång :) jag missade till och med att eliten körde redan på nu torsdag och såg det först på väg ner hit . Tror iofs inte det skulle ha gjort att jag kommit iväg tidigare för att hinna se Jenny på plats ..
Men samtidigt vet jag inte vad förbundet kan göra mer än att skriva på sin hemsida och gå ut på sin Facebook sida med information . Så är nog mest mitt eget fel/intresse

Jenny Rissveds
Det är ju samma med gymnastik, taekwondo, undervattensrugby, cricket, fäktning... Visst vore det bra om det fanns oändligt med pengar men om antalet medlemmar minskar och antalet volontärer minskar så finns det inte så mycket att göra. SCF skulle säkert vara superglada om du ställer upp som volontär för PR till nästa SM!
Ja, det skulle jag säkert kunna göra även om jag tycker att det inte kan vara ett omöjligt uppdrag att hitta nån inom SCF som sprider infon på olika sätt som inte kostar pengar. T ex på happyride och sociala medier.

Ett sätt att få nya medlemmar kan vara att låta dom utanför xc-kretsen veta hur man kan se tävlingarna live. Nu i semestertider tror jag säkert att man skulle kunna se t ex sm som ett kul event att kolla på om man finns i närheten. Speciellt om man redan har en gnutta träningsintresse eller gillar att vara i skogen.

Jenny Rissveds
det inte kan vara ett omöjligt uppdrag att hitta nån inom SCF som sprider infon på olika sätt som inte kostar pengar.
Jag lovar att de gärna låter dig göra det! De hindrar ju ingen från att sprida informationen. Föreningslivet bygger ju på deltagande, det bästa du kan göra är att gå med i en klubb och engagera dig.

Jenny Rissveds
Cyklisterna själva är nog inte världsbäst på att marknadsföra sig själva heller eller ..?
Av dom få jag följer är ju Lindgren ganska flitig men har ju nu lagt av, men körde ändå och hade väl ändå några inlägg om att sm skulle gå av .
Från wengan och Jenny vetetusan om jag sett något inför . Iaf jennys fall kanske det är medvetet för att slippa press ..
Erik Åkesson som också är flitig och skriver mycket hade nog något ord inför..
Själv har jag smygit hit utan ett ord men tror inte så många bryr sig om en h50 gubbe :) ?

Jenny Rissveds
Märklig tanke att inget skulle kunna göras annorlunda. Tror det finns hjälp att få om man fastnar i sådana tankemönster.

Det närmsta vi kan komma marknadsföring är alltså tankar kring varbölder i gumpa på ett obskyrt gubbforum. Jag medger att jag borde insett att om h50 ska köra SM så kanske fler ska det....

Om nu JR pga anledningar inte vill marknadsföra mer direkt/ kopplat till event så vill jag undvika att ha synpunkter på det men nog borde det gå att låta någon praktikant lägga ut lite på sk social media.
Tex intervjua H50 inför starten om nu samtliga högre rankade är så pass blyga att det är helt omöjligt att få dem att lägga ut nåt.

Jenny Rissveds
Märklig tanke att inget skulle kunna göras annorlunda
Jag tror massor kan göras annorlunda, men vet också att det väldigt få som gör väldigt mycket i dagens föreningar. Det enda som verkar ha det ganska lätt att hitta engagerade medlemmar är fotbollen. Så vill du ha förändringar så är det bäst att du driver dem själv! Och det underlättar ju inte att Happy är ganska mycket emot organiserad idrott i allmänhet och SCF i synnerhet.

Jenny Rissveds
Jag tror massor kan göras annorlunda, men vet också att det väldigt få som gör väldigt mycket i dagens föreningar. Det enda som verkar ha det ganska lätt att hitta engagerade medlemmar är fotbollen. Så vill du ha förändringar så är det bäst att du driver dem själv! Och det underlättar ju inte att Happy är ganska mycket emot organiserad idrott i allmänhet och SCF i synnerhet.
Det är en annan sida och jag hållee med om att är man med en förening och inte orkar göra nåt själv så är det lämpligt att låta bli att gnälla.
Nu är jag utomstående och anser mig fri att komma med glada eller sura tillrop så länge jag håller mig inom rimliga gränser.

Dessutom vill jag tror att det sitter ett antal tomtar som drar sina heltidstjänster från skattepengar och barns medlemsavgifter? Kanske det finns en presschef och en konsultbudget för mediastrategi?

Jenny Rissveds
Dåliga webbsidor eller avsaknad av information om SM faller väl ändå på arrangerande klubb? Tror inte att SCF gjort mindre än andra liknande förbund.

Jenny Rissveds
Ok. Så är det kanske. Vi får ta fram en roadmap och en toolbox för nästa år för att stötta klubbarna. Jag sätter några konsulter på det.

Eller säg förlåt till JR så kanske hon kan skriva en rad på insta

Jenny Rissveds
Ja, det skulle jag säkert kunna göra även om jag tycker att det inte kan vara ett omöjligt uppdrag att hitta nån inom SCF som sprider infon på olika sätt som inte kostar pengar. T ex på happyride och sociala medier.

Ett sätt att få nya medlemmar kan vara att låta dom utanför xc-kretsen veta hur man kan se tävlingarna live. Nu i semestertider tror jag säkert att man skulle kunna se t ex sm som ett kul event att kolla på om man finns i närheten. Speciellt om man redan har en gnutta träningsintresse eller gillar att vara i skogen.
SCF har skrivit en hel del om att SM är på g på SWE Cycling på fejan. De verkar dock inte ha något instagramkonto.

Utgår från att de har skrivit pressreleaser o grejer också.

Men det är inte lätt att nå ut om man inte har mycket pengar till reklam oavsett hur mycket man skriver.

Jag är inte organiserad cyklist men håller på med andra aktiviteter som inte är stora på tv och det är ett otacksamt jobb att försöka nå ut till människor som inte redan vet om det. Även dem kan det vara svårt att nå..

Jenny Rissveds
Enda sättet jag kan se (men jag vet inget om marknadsföring) att nå ut till bredpublik vore att försöka tipsa media att intervjua JR (och andra...) innan SM och inte bara efter. De som dök upp i mitt sk flöde var efter. Bortsett från ett antal stories från JR som tydligen var på plats men inte nämnde var och varför

Nu kan det från klubbens sida finnas väldigt goda anledningar för att inte vilja ha okontrollerade mängder folk på plats....så alla kanske är nöjda som det är

Jenny Rissveds
SCF har skrivit en hel del om att SM är på g på SWE Cycling på fejan. De verkar dock inte ha något instagramkonto.

Utgår från att de har skrivit pressreleaser o grejer också.

Men det är inte lätt att nå ut om man inte har mycket pengar till reklam oavsett hur mycket man skriver.

Jag är inte organiserad cyklist men håller på med andra aktiviteter som inte är stora på tv och det är ett otacksamt jobb att försöka nå ut till människor som inte redan vet om det. Även dem kan det vara svårt att nå..
Det är fullt förståeligt att det inte är lätt att nå ut, självfallet. Att vädra tankar är ändå av värde, att svenskt tycka saker på sitt håll leder inte direkt till utveckling. En sak som får mig att fundera är att om det finns begränsat med timmar så behöver man lägga dom på rätt saker, tänker på vilka plattsformar man använder. Fb är närmast ett skällsord för den unga generationen, ungdomar verkar använda tiktok och insta just nu. Själv har jag fb av nödvändighet för vissa saker.

Man behöver följa med sin tid.

Jenny Rissveds
Det är fullt förståeligt att det inte är lätt att nå ut, självfallet. Att vädra tankar är ändå av värde, att svenskt tycka saker på sitt håll leder inte direkt till utveckling. En sak som får mig att fundera är att om det finns begränsat med timmar så behöver man lägga dom på rätt saker, tänker på vilka plattsformar man använder. Fb är närmast ett skällsord för den unga generationen, ungdomar verkar använda tiktok och insta just nu. Själv har jag fb av nödvändighet för vissa saker.

Man behöver följa med sin tid.
Visst är det så.

Jenny Rissveds
Dåliga webbsidor eller avsaknad av information om SM faller väl ändå på arrangerande klubb? Tror inte att SCF gjort mindre än andra liknande förbund.
Det är också min uppfattning och erfarenhet, att marknadsföring sköts av arrangören. Både när det gäller cykel och andra ”större” sporter som friidrott och längdskidåkning.
Sedan tror jag inte att man ska förvänta sig att få info kring mindre sporter (som cykel är i Sverige) serverat på ett fat heller, utan är man intresserad får man söka info själv eller signa upp på de kanaler förbundet erbjuder.

Jenny Rissveds
Jag tror inte det är optimalt att lägga ansvaret för marknadsföring av tex SM på arrangören.
Det blir då helt beroende av att det finns en duktig ideellt engagerad person i klubben som kan dra den biten.
SM hoppar ju sedan vidare till en ny klubb efter ett eller två år.
Kompetensen kan ta tid att bygga upp och det blir otydligt för publiken att veta var de ska söka info detta år.

Bättre om SCF tar denna bit.

Jenny Rissveds
Jag missade sista SM i bågskytte. Och inte inte fick jag FB-notiser om kanot-slalom-SM, bordtennis-SM eller hästhoppnings-SM heller. Så dåligt, om några av de arrangemangen var i närheten, och jag inte hade tvättstugan, kunde jag kanske möjligen tänkt mig att åka och titta. Vill de inte ha publik?

Däremot fick jag ett par blänkare i sociala medier om XCO-SM. Inte så att jag dränktes av information, men åtminstone så att jag hade på känn att det var på gång. Och i Alingsås. Troligen eftersom jag har ett litet cykelintresse och faktiskt ansträngt mig så mycket att jag följer ett par cykelrelaterade sidor.

Hur når man ut? Hur når man folk som inte är tillräckligt intresserade för att själva ens följa den aktuella idrottens nationella förbund? Kan man kräva av de aktiva utövarna att de har en närvaro på sociala medier (tidstillägg för folk som inte har femhundra följare på TikTok?) och indirekt bidrar till marknadsföringen? Varför har ingen tänkt på att ringa en tidning/tv så att man får intervjuer före/efter/under sina arrangemang?

Många frågor blir det. Och som engagerad i en cykelförening ska jag tydligen inte gnälla, kanske inte heller ha åsikter? Bättre om random gubbar på Happy, helt utan erfarenhet av att anordna en tävling (kanske inte ens ställt upp i, eller varit åskådare på, en tävling) tycker till. Men ändå. SCF med Swecycling kunde hantera sina digitala verksamheter (inkl sociala medier) bättre. Om de gjorde det skulle det ändå inte leda till någon större skillnad i deltagarantal eller åskådarantal. Det krävs ett litet engagemang från deltagaren eller åskådaren också.

Jenny Rissveds
Jag missade sista SM i bågskytte. Och inte inte fick jag FB-notiser om kanot-slalom-SM, bordtennis-SM eller hästhoppnings-SM heller. Så dåligt, om några av de arrangemangen var i närheten, och jag inte hade tvättstugan, kunde jag kanske möjligen tänkt mig att åka och titta. Vill de inte ha publik?

Däremot fick jag ett par blänkare i sociala medier om XCO-SM. Inte så att jag dränktes av information, men åtminstone så att jag hade på känn att det var på gång. Och i Alingsås. Troligen eftersom jag har ett litet cykelintresse och faktiskt ansträngt mig så mycket att jag följer ett par cykelrelaterade sidor.

Hur når man ut? Hur når man folk som inte är tillräckligt intresserade för att själva ens följa den aktuella idrottens nationella förbund? Kan man kräva av de aktiva utövarna att de har en närvaro på sociala medier (tidstillägg för folk som inte har femhundra följare på TikTok?) och indirekt bidrar till marknadsföringen? Varför har ingen tänkt på att ringa en tidning/tv så att man får intervjuer före/efter/under sina arrangemang?

Många frågor blir det. Och som engagerad i en cykelförening ska jag tydligen inte gnälla, kanske inte heller ha åsikter? Bättre om random gubbar på Happy, helt utan erfarenhet av att anordna en tävling (kanske inte ens ställt upp i, eller varit åskådare på, en tävling) tycker till. Men ändå. SCF med Swecycling kunde hantera sina digitala verksamheter (inkl sociala medier) bättre. Om de gjorde det skulle det ändå inte leda till någon större skillnad i deltagarantal eller åskådarantal. Det krävs ett litet engagemang från deltagaren eller åskådaren också.
I så fall behövs ju ingen marknadsföring alls, för det skulle ändå inte locka fler åskådare?

Jenny Rissveds
Som sagt. Vill man inte ha dit folk så ska man givetvis inte marknadsföra det annorlunda.

Jag vet inte riktigt hur man kan vara annat än enig kring det

Jenny Rissveds
SM-veckorna har ju varit ett framgångsrikt koncept, dvs flera sporter samlar sina SM till samma vecka och samma ort, både marknadsföring och mediabevakning blir ju bättre då. Även de mest obskyra sporter får ju tv-täckning. Men de verkar inte passa med cyklingens kalender? Är väl bara trial och lvg-kortdistans som jag sett där.

Jenny Rissveds
En del cykelevents finns ju med på SM-veckan. Är det någon som vet hur publiksiffrorna förhåller sig mellan dessa cykelevents jämfört med SM-tävlingar i cykel som körs "fristående"? Ett av syftena med SM-veckan är, som jag förstår det, att låta "udda" och nya sporter få lite mer uppmärksamhet. Samtidigt verkar det bli lite av en folkfest i de städer där SM-veckan anordnas.

Edit: Hoppsan. Lite av en dubbelpost. Vi tänkte visst på ungefär samma sak @ooms.

Jenny Rissveds
En del cykelevents finns ju med på SM-veckan. Är det någon som vet hur publiksiffrorna förhåller sig mellan dessa cykelevents jämfört med SM-tävlingar i cykel som körs "fristående"? Ett av syftena med SM-veckan är, som jag förstår det, att låta "udda" och nya sporter få lite mer uppmärksamhet. Samtidigt verkar det bli lite av en folkfest i de städer där SM-veckan anordnas.

Edit: Hoppsan. Lite av en dubbelpost. Vi tänkte visst på ungefär samma sak @ooms.
SM veckan har ju blivit ett lyckat koncept, får ju en hel del TV tid, och man kan upptäcka sporter man nästan inte visste fanns.

Jenny Rissveds
SM-veckorna har ju varit ett framgångsrikt koncept, dvs flera sporter samlar sina SM till samma vecka och samma ort, både marknadsföring och mediabevakning blir ju bättre då. Även de mest obskyra sporter får ju tv-täckning. Men de verkar inte passa med cyklingens kalender? Är väl bara trial och lvg-kortdistans som jag sett där.
I år (Västerås) verkade de ha satsat på MTB XCE istället för trial, men möjligt att de kört trial tidigare år. Men kortbane-SM (lvg) fanns med.

Jenny Rissveds

Ingen aning hur fördelning är, men jag har ju sett några lvg-SM i Uppsala och det är ju typ närmast sörjande i publiken. Då har det ändå skrivits en del i lokaltidningen inför och även nämnts i radio. Just att det går midsommarhelgen är ju inte heller nån höjdare publikmässigt.
För lvg är det ju internationella kalendern som styr, och det är väl en vecka då alla länder kör sina nationella mästerskap. Brukar vara midsommar-veckan. Vet inte hur det är med mtb, men verkar ju inte alls vara samma mängd internationella tävlingar, iaf inte på topp-nivå. Är det typ 7-8 världscup-helger på en säsong?

Tillbaka
Topp