jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures

Curana och Honjo är två kandidater. Curana vågar jag inte gå i god för kvaliteten, men Honjo ska vara state of the art.
Curana lägger mycket energi på att vara snygga, men är för korta, skramliga och släpper vattnet på sidorna av skärmen. Men de är som sagt snygga.

För den som har sådan behov finns det även skärmar i kolfiber
IMG_3353_2fc75577-3844-46d6-b324-3275cd3e5155_1024x1024.jpg

https://www.veloduo.co.uk/collections/mudguards/products/carbon-fibre-mudguards-700c-x-35-40-50mm

Men enl länken finns de inte i särskilt många bredder och så är de onödigt dyra,
åtminstone enl mig.

Jag tycker att skärmarna du har nu är snygga som de är, deras lite kantiga profil passar ramens moderna snitt. På en retrohoj skulle de kanske se lite miss-matchade ut.

Galet snygga bilder som vanligt! Jag får alltid ett enormt sug av att ge mig ut och cykla när jag ser dina bilder! Sen tycker jag att du verkar ha en härlig inställning till din cykling. Jag har själv börjat inse tjusningen av att bara ge mig ut och flanera runt lite på cykeln, tidigare har jag varit mer inställd på att komma så långt som möjligt, så snabbt som möjligt, på en given tid. Nog för att även det är kul men det ger mer mig nog mer livskvalitet att "glida" omkring (nåja, jobbigt blir det ju ändå) och njuta av cykelturen.

Jag tycker att skärmarna du har nu är snygga som de är, deras lite kantiga profil passar ramens moderna snitt. På en retrohoj skulle de kanske se lite miss-matchade ut.

Galet snygga bilder som vanligt! Jag får alltid ett enormt sug av att ge mig ut och cykla när jag ser dina bilder! Sen tycker jag att du verkar ha en härlig inställning till din cykling. Jag har själv börjat inse tjusningen av att bara ge mig ut och flanera runt lite på cykeln, tidigare har jag varit mer inställd på att komma så långt som möjligt, så snabbt som möjligt, på en given tid. Nog för att även det är kul men det ger mer mig nog mer livskvalitet att "glida" omkring (nåja, jobbigt blir det ju ändå) och njuta av cykelturen.

Tack så mycket! :D För mig var hela idén när jag köpte Roadliten förra året att kunna ta mig ut på landsbygden, ut i naturen. Komma bort från stadskärnan och alla människor en stund. Med cykel är det ju så smidigt också, i alla fall där jag bor. 20-30 minuter och man är redan en mil hemifrån! En härlig bonus är ju även att jag får möjlighet att fota lite igen, något som jag alltid uppskattat men inte alltid orkat ta tag i. Och så bränner man ju en och annan kalori med och det är ju inte fel i mitt fall. :P

Idag tog jag min gruscykel med MTB-styrstam och "tantpedaler" och drog iväg på en solskensfikacykeltur, minus fika egentligen för det hade jag inte med mig. Cyklade runt Ensjön som så många gånger förut. Det är lite av en favoritrunda. Blandat skog, grus och asfalt i natur- och landsbygdsmiljö + härliga vattenvyer! Kan egentligen inte önska sig så himla mycket mer.

På tal om "tantpedalerna", så kan det ha varit dom som orsakade ljuden jag visade i ett filmklipp för några dagar sen. Rookie mistake! Jag hade inte smörjt upp gängorna alls och dragit åt lite för hårt. Men nu med smorda gängor verkar ljudet ha försvunnit. I alla fall så märkte jag inte av något på dagens sväng.

2020-10-17_1.JPG

2020-10-17_2.JPG

2020-10-17_3.JPG

2020-10-17_4.JPG

2020-10-17_5.JPG

På tal om "tantpedalerna", så kan det ha varit dom som orsakade ljuden jag visade i ett filmklipp för några dagar sen. Rookie mistake! Jag hade inte smörjt upp gängorna alls och dragit åt lite för hårt.
Hur hårt hade du dragit åt pedalerna om det nu var för hårt?
För enl tillverkarna ska pedaler dras åt riktigt hårt, 30-40 Nm (om jag kommer ihåg rätt)

Precis som jag skrev här ser även din framskärm ut att vara i kortaste laget.
Har du hunnit med ngn riktigt blöt cykling så du kan komma med ett omdöme om hur dina skärmar funkar i praktiken?

Hur hårt hade du dragit åt pedalerna om det nu var för hårt?
För enl tillverkarna ska pedaler dras åt riktigt hårt ~40 Nm (om jag kommer ihåg rätt)

Precis som jag skrev här ser även din framskärm ut att vara i kortaste laget.
Har du hunnit med ngn riktigt blöt cykling så du kan komma med ett omdöme om hur dina skärmar funkar i praktiken?

Jaså? Nej då drog jag nog inte åt dom så hårt, var väl bara att dom var torra som gjorde att det lät kanske?

Och ja, en egolapp vore bra, alternativt vattentäta skor. :P Har cyklat i regnet och det blir lite skvätt på fötterna faktiskt. Har inte orkat ta tag i det ännu bara.

Nej då drog jag nog inte åt dom så hårt, var väl bara att dom var torra som gjorde att det lät kanske?
Ok
Det var din formulering: "dragit åt lite för hårt" som gjorde mig fundersam.

Och ja, en egolapp vore bra, alternativt vattentäta skor. :P Har cyklat i regnet och det blir lite skvätt på fötterna faktiskt. Har inte orkat ta tag i det ännu bara.
Biltema säljer billiga älg-/ego-lappar("stänkskydd" enl dem)
1

https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/stankskarmar/stankskydd-2000017415

Vill man ha mer heltäckande går det att klippa till själv av tex Ikeas halvmjuka skärbrädor el likn
För att skärmar o älgläppar skall klara sig bra och sitta kvar bör man välja rostfria skruvar, brickor och låsmuttrar/skruvlåsning. Även det säljs på Biltema
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/maskinskruvar/insexskruv-rostfri-2000017858
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/brickor/planbricka-rostfri-2000017860
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/muttrar/lasmutter-rostfri-2000037866
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/skruvlasning-2000017176

Ok

1

https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/stankskarmar/stankskydd-2000017415

Vill man ha mer heltäckande går det att klippa till själv av tex Ikeas halvmjuka skärbrädor el likn
För att skärmar o älgläppar skall klara sig bra och sitta kvar bör man välja rostfria skruvar, brickor och låsmuttrar/skruvlåsning. Även det säljs på Biltema
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/maskinskruvar/insexskruv-rostfri-2000017858
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/skruvlasning-2000017176

Tack! Kommer eventuellt kika närmare på det, när jag orkar fibbla. :P

Ok

1

Vad är en älglapp, Håkan?

Härliga bilder och det är ju inte utan att snöslasket vi har här uppe gör en lite avis på barmark och sol!

Biltemas ego/kompislappar och förmodligen även deras "älglappar" är ju i minsta laget. Man gör enkelt egna lappar som funkar finfint av nån tunn plast av något slag, en gammal platsmapp eller liknande. Sen fäster man dem på något sätt som känns lämpligt (popnit / skruv / annat)

Blev en liten sväng till Marieborgs folkhögskola och runt där, vidare till Alvars båtvarv, Herstaberg och så hemåt igen. Friskt och skönt ute idag så fick passa på. Dagarna tills allt bara är trist ute är lätträknade. En så vacker tid på året nu, men alldeles för kort! :D

Byxorna jag använt senaste tiden har knäppning längst ner vid benet för att stänga igen, en liten flärp med en knapp på. Den kommer ibland emot vevarmen, så när höger pedal är i högsta läget kommer knappen emot på vänster sida, haha. Jag hörde det idag och tänkte "Neeeeej är det tillbaka?!", men så såg jag det av en händelse. :P Oljud är en ständig ångest!

2020-10-19_1.JPG

2020-10-19_2.JPG

2020-10-19_3.JPG

2020-10-19_4.JPG

Jag köpte ju en jättemysig fleece från Revolution Race för ett par veckor sedan, men den har ju lite vindinsläpp tyvärr! Eftersom jag generellt inte cyklar i ljusets hastighet alltid så kan jag ju bli lite frusen. Finns det något lämpligt plagg att ha under tröjan? Tänker mig någon vindtät tunnare långärmad tröja eller så. :P

Jag köpte ju en jättemysig fleece från Revolution Race för ett par veckor sedan, men den har ju lite vindinsläpp tyvärr! Eftersom jag generellt inte cyklar i ljusets hastighet alltid så kan jag ju bli lite frusen. Finns det något lämpligt plagg att ha under tröjan? Tänker mig någon vindtät tunnare långärmad tröja eller så. :P
Personligen tycker jag att skalet (vind/väta) i de flesta fall skall sitta ytterst. Så en tunn vindväst?

Men det finns ju windblocker underställ/väst. Problemet är då att den kalla vinden redan tagit sig igenom det isolerande lagret.

Personligen tycker jag att skalet (vind/väta) skall sitta ytterst. Så en tunn vindväst?

Men det finns ju windblocker underställ/väst. Problemet är då att den kalla vinden redan tagit sig igenom det isolerande lagret.

Ja så hade jag ju normalt sett lagt upp det också, men tycker sherpa hoodien är så mysig som yttre lager! Haha :D Får kanske ta på mig något varmare innanför då bara.

Har haft väldigt svårt att hitta motivation och inspiration till att cykla på senare. Vet inte om det är årstiden och vetskapen om att det är såhär det kommer vara några månader framöver. Grått, skitigt, regnigt, kyligt, mörkt. Det är väl inte så konstigt kanske och jag är antagligen inte den enda som känner så!

Men det där med inspiration, det är lite knepigt. Jag har nämnt det tidigare att jag ibland inte riktigt vet vart jag ska cykla. Jag har ju kammat av stora delar av stan jag bor i så att säga och nu måste man cykla längre och längre bort för att överhuvudtaget se någonting annat. Det är lite trist! Men en fördel med just våra årstider här i Sverige är ju att varje given plats liksom byter skepnad några gånger om året, så då finns det ju anledning för återbesök.

Nåväl! Tvingade mig ut på en liten sväng idag i alla fall och det var väl skönt.

2020-10-29_1.JPG

2020-10-29_2.JPG

2020-10-29_3.JPG

2020-10-29_4.JPG

2020-10-29_5.JPG

Har haft väldigt svårt att hitta motivation och inspiration till att cykla på senare. Vet inte om det är årstiden och vetskapen om att det är såhär det kommer vara några månader framöver. Grått, skitigt, regnigt, kyligt, mörkt. Det är väl inte så konstigt kanske och jag är antagligen inte den enda som känner så!

Men det där med inspiration, det är lite knepigt. Jag har nämnt det tidigare att jag ibland inte riktigt vet vart jag ska cykla. Jag har ju kammat av stora delar av stan jag bor i så att säga och nu måste man cykla längre och längre bort för att överhuvudtaget se någonting annat. Det är lite trist! Men en fördel med just våra årstider här i Sverige är ju att varje given plats liksom byter skepnad några gånger om året, så då finns det ju anledning för återbesök.

Nåväl! Tvingade mig ut på en liten sväng idag i alla fall och det var väl skönt.

Visa bilaga 450447
Visa bilaga 450448
Visa bilaga 450449
Visa bilaga 450450
Visa bilaga 450451

Fina bilder som vanligt. Du får ju ta med cykeln på pendel och lantortsbussar (i och för sig onödigt att vistas i kollektivtrafiken i onödan just nu). Då får du se nya vägar, samt får en bra motivation att trampa: Att komma hem.

Visa bilaga 450447
Visa bilaga 450448
Visa bilaga 450449
Visa bilaga 450450
Visa bilaga 450451
Lösningen för mig med att hitta nya rutter var att skaffa Ride with GPS och plotta mina rutter och sedan föra över till cykeldatorn. Sedan gick jag med i gravel bike Sweden-gruppen på fejjan och tog del av deras rutter där. Hade jag cyklat samma sträckor om och om igen skulle denna hobby ta slut.

Lösningen för mig med att hitta nya rutter var att skaffa Ride with GPS och plotta mina rutter och sedan föra över till cykeldatorn. Sedan gick jag med i gravel bike Sweden-gruppen på fejjan och tog del av deras rutter där. Hade jag cyklat samma sträckor om och om igen skulle denna hobby ta slut.

Ibland sliter jag fram lantmäteriets karta och glor lite för att hitta inspiration. :D Men jag får klura lite! Ska försöka att inte känna någon stress över det bara.

Det har inte blivit många cykelturer de senaste veckorna. Motivationen, motivationen, motivationen, och den psykiska (o)hälsan. Nåja. Blev en 15km-kortis idag i alla fall, i det mysiga höstrusket! Faktum är att det var ganska mysigt, trots regn och grå himmel. Med OK kläder så blir det ju en liten upplevelse i sig. Tröskeln för att ta sig ut är dock lite högre för mig när vädret är som det är, men väl ute brukar jag sällan ångra mig!

Köpte ett par nya skor härom sistens också, ett par Salomon X Raise Mid GTX. 999:- hos XXL på rea. Provade dom ute idag för första gången och dom höll tätt och var rätt sköna faktiskt! Blev lite promenerande när jag kom på villoväger, så då fick dom bekänna lite färg i alla fall. Får se hur långt ner i temperaturerna jag kan ha dom. Idag var det ju rätt milt ute trots allt.

Köpte även jacka för några veckor sen som jag är rätt nöjd med. En Dope Hiker Outdoor-Jacka, 2019 års modell. 699:- hos Ridestore. Tog en rymlig storlek så jag kan få plats med andra lager under. Tror den kan vara rätt go som friluftsjacka!

Cyklade bland annat stigen längs Ensjön idag, Kårtorpssidan. Där har dom börjat avverka en del skog, med feta maskinspår som följd. Synd på en så fin slinga! Men det blir väl bättre med tiden förhoppningsvis.

2020-11-17_1.JPG

2020-11-17_2.JPG

2020-11-17_3.JPG

2020-11-17_4.JPG

Solen sken, så det var väl bara att masa sig ut för lite frisk luft! Blev lite cykling kombinerat med vandring i Vrinneviskogen och ner mot Ensjön på Åselstad/Navestad-sidan. Kom ner på en liten stig jag inte varit på förut, längs vattnet. Trevlig liten sväng!

Blev dock bara 12km totalt, men det räckte. Solen sjönk och vindarna blev kalla! Men gud så svettig jag var. Jag svettas kopiösa mängder alldeles oavsett årstid och klädsel, så det är väl inte mycket att göra åt det. När jag vägde 30kg mindre än jag gör idag så svettades jag lika mycket som nu. Min lott i livet antar jag. :P

Dammade av min gamla Panasonic Lumix LX100 (första generationen). Den har några år på nacken nu. Dock så insåg jag att suget att använda en vanlig kamera fortfarande inte finns. Det duger så jäkla bra med iphonen alltså, åtminstone för det jag håller på med. Skönt att komma till den insikten. ;)

2020-11-23_1.JPG

2020-11-23_2.JPG

2020-11-23_3.JPG

2020-11-23_4.JPG

2020-11-23_5.JPG

2020-11-23_6.JPG

2020-11-23_7.JPG

Dom vet ju att du snart köper en subba till eftersom du bara har två st, lite smicker skyndar nog på processen.
Jag tror att du snart har nåt form av abonnemang och det bara trillar in cyklar regelbundet ?

Dom vet ju att du snart köper en subba till eftersom du bara har två st, lite smicker skyndar nog på processen.
Jag tror att du snart har nåt form av abonnemang och det bara trillar in cyklar regelbundet ?

Haha nae nu får det räcka. Min nya Substance håller nog nästa år. ;) Har ju knappt cyklat på den än! Det skule väl vara om det kom någon jävligt fräsig färg som jag inte kan vara utan. ;)

Haha inte så imponerande @jonte987, mest en kul grej! Ibland postar dom ett gäng foton bara som olika Vitus-cykel-ägare har tagit. Och som @Manurhin2 säger så kommer man långt med smicker. :P Men samtidigt är det väl roligt att på något sätt inkludera sina köpare och skapa lite kontakt med fölket där ute. Om det är för att dom tycker det är roligt och bryr sig om sina kunder, eller om dom har en lömsk, kommersiell baktanke låter jag vara osagt. :P

2020-12-01_Vitus_instagram2.jpg

Okej, jag erkänner, jag har köpt för många cyklar! Och det var väl OK så länge intresset var brinnande. Nu står tre cyklar på hemlig ort och dom BORDE säljas till någon som har större glädje av dom. Och jag behöver lite cash för jag funderar lite på att ta upp fotandet igen, så nu måste det finansieras! Men orkar jag sälja? Orkar jag träffa massa folk som ska komma och klämma och känna på grejerna? Det är den stora frågan.

Alternativet är att jag gör något kul med cyklarna, men vafan skulle det vara? Byta styre? Ändra utväxling? Till vilken nytta? Kommer jag använda dom då? Jag har ju lattjat med tanken att sätta ett rakt styre på min första Substance, sen göra någon slags monstercross av min Sonder Frontier. Det hade ju varit fantastiskt om jag bara kunde byta delarna mellan dom! Men det vore ju för enkelt...

Och just ja, jag har lyckats gängpajja höger vevarm på Roadliten. Vettefan hur jag lyckades vara så klumpig.

Så, vem av er kommer och köper mina cyklar och gör en snabb och smidig affär?!

Behåll iaf en cykel så att du har möjligheten att röra på dig när andan faller på.
Kommer du bara över krönet så vill du inte göra annat än att cykla sen, kräver bara lite pannben.

M

Behåll iaf en cykel så att du har möjligheten att röra på dig när andan faller på.
Kommer du bara över krönet så vill du inte göra annat än att cykla sen, kräver bara lite pannben.

M

Jag kommer behålla nya Subban och min Sentier förstås! Jag är verkligen inte färdig med cyklingen! :D Men de andra tre, Subba nummer 1, Sonder Frontier och Roadliten kommer nog fan inte användas är jag rädd.

Så jävla typiskt mig att spåra ur och totalt tappa kontrollen. Så mycket pengar helt i onödan. :P Men men.

Vad skulle vi hypotetiskt kunna lägga oss på för begpriser på mina cyklar?

Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)
Inköpt Mars 2019. Gått 250 mil. Kosmetiska, om än fula, repor på framgaffel. Urgängad på höger pedalarm. Bara däcken är bytta, men det var efter 50 mil. Panaracer GravelKing SK 32mm.
Nypris 8000:-
Begpris?

Sonder Frontier 29er (2020)
Inköpt December 2019. Gått 15 mil. Nyskick. Skräddarsydd ramväska (hela ramen) i 1100d Cordura-material (värde 1000:-) och SKS Bluemels-stänkskärmar ingår.
Nypris 10.000:-
Begpris?

Vitus Substance V-2 (2020)
Inköpt Mars 2020. Gått 190 mil. Bra skick. Ingenting är utbytt.
Nypris 10.000:-
Begpris?

Jag vet inte men bättre nu än nåt annat år. Frågan är om det är ännu bättre i mars eller om lagren är fyllda då. Och om det är bättre att fixa veven eller slumpa bort den.

Nu ligger Sondern ute för försäljning i alla fall! KOM OCH KÖP! Har bara lagt ut den här på Happy, vet inte om jag orkar med alla skevisar på Marketplace och Blocket. :P Det får bli en sista utväg om ingen nappar.

Jag var ju så korkad, för jag la ju ut Sondern till försäljning tidigare i år och då skrev någon här på Happy att dom ville komma och kika på cykeln, men då fick jag kalla fötter och sa nej. :P Beslutsfattning är inte min starkaste sida! Var tydligen inte det när jag var barn heller. Velade som en idiot när jag fick välja glass i affären!

Händer inte ett skit här, förutom att jag sålt Sondern och köpt en kamera. Det landade på en Fujifilm X-T30. Har inte fotat så mycket ännu, men kände snabbt att det är fruktansvärt svårt att fota! Allt mobilfotande har fan gjort mig till en sämre fotograf. Är helt lost och tycker allt ser skit ut bara.

Var ute en sväng idag med Substance nummer 1. Den får agera lite slaskcykel såhär års. Blev ett par foton, även om dom inte håller hög kvalitet. Tagna med Viltrox 33/1.4. Skönt ute, även om jag helt klart längtar till grönska, bar mark och lite längre cykelturer.

_DSF0378_Small.jpg

_DSF0396_Small.jpg

_DSF0416_Small.jpg

_DSF0428_Small.jpg

_DSF0434_Small.jpg

Inte kollat igenom hela tråden, har följt den lite till och från. Men har du lust att skriva lite kort om vad du gillat med dina olika cyklar, hur du använt dem, styrkor/svagheter, varför du ville köpa ny o.s.v.? Hoppas det inte är för mycket begärt, ska titta lite längre bak i tråden också!

Jag har en Roadlite Al 6 och vet inte riktigt om jag vill ha något annat egentligen, har mest använt den för pendling till jobbet (dock inte under vinter) och ibland som motion. Har inte rustat upp den speciellt mycket så har inte ens velat cykla i regn med den (inga stänkskärmar), har dessutom cykeln inomhus i min lilla studentetta så blir lätt smutsigt. Köpte till ett par mer grusvänliga däck förut men inte orkat byta ut dem än.

Jag gillar att den är lätt. Vet inte om jag gillar att sittställning känns hyfsat aggressiv (detta är iofs min första "riktiga" cykel) men kanske inte ställt in den rätt eller har fel storlek. Vet inte om jag vill ha bockstyre, då blir det väl än mer aggressiv ställning. Den känns heller inte som något man direkt tar ut i skogen, när jag cyklat på grusstigar på väg till jobbet är det lite skakigt. Också lite besviken att lacken är så lättrepad, inte varit aggressiv med den men räcker med att råka stöta till den lite lätt när man låser den så flagnar det bort.

Inte kollat igenom hela tråden, har följt den lite till och från. Men har du lust att skriva lite kort om vad du gillat med dina olika cyklar, hur du använt dem, styrkor/svagheter, varför du ville köpa ny o.s.v.? Hoppas det inte är för mycket begärt, ska titta lite längre bak i tråden också!

Jag har en Roadlite Al 6 och vet inte riktigt om jag vill ha något annat egentligen, har mest använt den för pendling till jobbet (dock inte under vinter) och ibland som motion. Har inte rustat upp den speciellt mycket så har inte ens velat cykla i regn med den (inga stänkskärmar), har dessutom cykeln inomhus i min lilla studentetta så blir lätt smutsigt. Köpte till ett par mer grusvänliga däck förut men inte orkat byta ut dem än.

Jag gillar att den är lätt. Vet inte om jag gillar att sittställning känns hyfsat aggressiv (detta är iofs min första "riktiga" cykel) men kanske inte ställt in den rätt eller har fel storlek. Vet inte om jag vill ha bockstyre, då blir det väl än mer aggressiv ställning. Den känns heller inte som något man direkt tar ut i skogen, när jag cyklat på grusstigar på väg till jobbet är det lite skakigt. Också lite besviken att lacken är så lättrepad, inte varit aggressiv med den men räcker med att råka stöta till den lite lätt när man låser den så flagnar det bort.

Tja! Sorry för sent svar, har varit avstängd från forumet så har inte kunnat kommentera.

Precis som för dig så var min Roadlite AL 6.0 min första "riktiga" cykel. Efter att bara ha haft gamla tunga stålcyklar tidigare så var det helt otroligt att cykla på Roadliten. Eftersom jag bara hade just de tunga asen att jämföra med så tyckte jag den var FÖR lätt i början. Jättemärklig känsla. Det blev man ju snabbt van vid och kom att älska förstås. Jag kände, precis som du, att jag inte var helt bekväm med originaldäcken när det kom till grus, så jag slog till på ett par Panaracer GravelKing SK 32mm och det gjorde faktiskt en väldig skillnad för både känslan och självförtroendet. Ta dig i kragen och byt däck nu. ;)

Det jag älskar mest med Roadliten är att jag faktiskt började cykla. Att jag fick upp ögonen för den världen litegrann. Hade jag inte varit impulsiv och snöat in på saker så hade jag kanske varit nöjd med den cykeln för den tog mig dit jag ville. Bort från stan, ut på landsbygden, ut till skogs (även om det såklart blev lite mer promenerande än cyklande på mindre skogsstigar).

Men, suget att utforska andra typer av cyklar blev stort! Jag började titta på MTB-videos och tyckte det såg så himla roligt ut att cykla i terrängen. Sagt och gjort, en Vitus Sentier 29 VR inhandlades. Väldigt kompetent och förtroendeingivande hardtail. Kändes ju som en traktor naturligtvis, jämfört med Roadliten, men passade ju utmärkt för ändamålet. Det var snarare cyklisten som var problemet och inte cykeln.

MEN, här insåg jag också mina personliga begränsningar. Jag tyckte det var så meckigt och styrigt varje gång jag skulle ge mig ut i skogen. Massa prylar skulle packas, hjälm och skydd skulle tas på och jag kände bara att det var ett projekt varje gång jag skulle använda cykeln. Det kändes också lite kravfyllt på något vis. Jag vet inte, det kändes mer som träning eller sport och inte nöje. Det är ju mitt problem som sagt, en personlig begränsning. Andra kan nog hantera det där mycket bättre än jag. :D

Hur som haver, jag insåg att jag vill ha en mångsidig cykel som tar mig överallt och ger mig självförtroende oavsett material på underlaget så att säga, och det var här jag upptäckte gravel-cyklarna. Jag var lite nyfiken på bockstyre också, så det naturliga steget var liksom att slå till på en gravel. Valet föll på Vitus Substance V-1, som den Vitus-fanboy jag är (eller var, innan Brexit...). Kanoncykel, älskar den! Så naturligtvis slog jag till på en Vitus Substance VRS-2 så jag kunde få bättre bromsar och bromsgrepp och då var jag äntligen hemma! Det tog en stund, och kostade en slant, men sen den dagen har jag känt noll behov av att ens titta på andra cyklar i princip. Jag har en, för mig och mina ändamål, perfekt cykel.

Sorry för en lång post, men hoppas du fick svar. :P

EDIT: Just ja för fan, jag köpte ju en Sonder Frontier också, helstel. Tanken var att det skulle bli som ett mellanting mellan Roadlite och Sentier. Det var förhoppningen i alla fall. Men jag blev aldrig riktigt vän med Sondern. Kändes mer som en traktor också. Den är numera såld till någon som jag hoppas uppskattar den mer än jag gjorde.

Vi är säkert många, inkl mig själv, som har provat oss fram med olika cyklar
Men jag tror inte att jag känner till ngn annan som har gått så mkt all-in så snabbt,
nu har du "bara" kvar att börja cykla Vätternrundan och andra lopp
och att gå med i en klubb, skaffa tävlingslicens och börja tävla
Kanske hinna med lite långcykling, vad sägs om Gibraltar ToR nu när många länder börjar öppna upp?
Sedan återstår förstås PBP.....

Vi är säkert många, inkl mig själv, som har provat oss fram med olika cyklar
Men jag tror inte att jag känner till ngn annan som har gått så mkt all-in så snabbt,
nu har du "bara" kvar att börja cykla Vätternrundan och andra lopp
och att gå med i en klubb, skaffa tävlingslicens och börja tävla
Kanske hinna med lite långcykling, vad sägs om Gibraltar ToR nu när många länder börjar öppna upp?
Sedan återstår förstås PBP.....

Jag är en otålig jävel som vill ha allt NU NU NU, som en riktig snorvalp. :P Jag är inte en sån som kan sitta och njuta av att saker ska få ta tid och längta efter att en dag om 3½ år få köpa det man vill ha. Jag vill komma igång direkt, jag vill hitta rätt, för att sen kunna lägga det bakom mig och fokusera på annat. Men jag har alltid snöat in hårt på saker under mer eller mindre långa perioder, för att sedan helt byta till något annat.

Min mentala hälsa och allt vad det innebär har "tvingat" mig att ta ganska många steg tillbaka gällande cyklingen och livet. Mål jag hade förut är inte samma mål jag har idag. Nu är jag glad om jag kommer ut överhuvudtaget, vare sig det är till fots eller på cykel.

Jag har börjat fota med kamera igen efter flera års avbrott, så nu är jag lite insnöad på det. Sorgligt nog är det krångligt att glida runt med kamera OCH cykel, men förhoppningen är att båda ska hinnas med nu i vår och sommar. :)

Vitus Substance V-1 i vintras på en liten tur i skogen. Härlig känsla att fota den med riktig kamera och inte mobilkamera. Helt annan vibb!
_DSF0378_Small.jpg

Vitus Substance VRS-2 nu i vår på min favorittur runt Ensjön. Också fotad med min Fujifilm X-T30-kamera.
_DSF0691_Small.jpg

Min mentala hälsa och allt vad det innebär har "tvingat" mig att ta ganska många steg tillbaka gällande cyklingen och livet. Mål jag hade förut är inte samma mål jag har idag. Nu är jag glad om jag kommer ut överhuvudtaget, vare sig det är till fots eller på cykel.

Välkommen tillbaka!

Jag undrar om det inte är bättre att ser det tvärtom. För mig har det alltid varit viktigt att komma ut, och då är cykeln en bra sett att snabbt vara ute i naturen. Jag, och flera andra, har märkt att det är ännu viktigare i Corona tider där man sitter hem, inte pendlar till jobbet och inte möter mycket folk. Och det behövs väl ingen mål för att komma ut och cykla, förutom att man måste lämna huset?

Och om att köpa saker: jag kan fundera långt på vad jag precis vill ha, men när jag har bestämt mig vill jag här det direkt. Förstår inte hur andra kan har byggtråder som pågår i flera månader.

Tillbaka
Topp