Jonas Colting om “kolhydratsbluffen”

Carl R skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det nån här som är för lightprodukter då?
> Som väljer lätta före bregott typ? Eller finns
> det ett konsensus för icke-light oavsett för
> eller emot LCHF?

Tror mer på naturliga produkter som inte bearbetats så mycket. Fett är jag inte rädd för (utan att påstå att man blir odödlig av fett).

Picture2.png ht=255

Nooooooooooooooooooooooooooo!!!!!!

Det måste finnas andra sätt....
Picture8.png ht=101

Jag får nog hänga med på Tisdagsrajden istället för att ge mig ut dagtid.
I mörkret kan ingen höra dig äta knäckebröd

Det låter jättebra kanske men det gör ju atkins metoder och liknande jätterbra för viktnedgång, jag spran mycket 100m 200m längdhopp i yngre år.
kommer je ihåg att jag åt fullkonr som ju inte ens fanns då utan vanlig kost som man ätit sedan barns ben men nu under 2000-talet kommer det dieter som flugskit på tapeten men vad händer folk mår sämre kollapsar, får en massa nya sjukdomar.

JAg säger inte fullkonr är dåligt men i lagom mängder kanske.
Men som Diabetiker vad fan ska man gå efter? Äta för lite kan få en kollapsa på långa turer i motions nivå också, äter jag bara kolhydrater mår man fan och riskerar olika sjukdomar.

Så vad fan ska man gå å
Atkins
Dalhqists teor om lowcarb hihg fat, eller som man åt förr i tiden vetemjöl, potatis osv?

vad gör man som diabetiker i denna djungel av dieter nån som har nån vettig humm?

Petri skrev:

>
> vad gör man som diabetiker i denna djungel av
> dieter nån som har nån vettig humm?

Då tycker jag att du ska prata med din läkare,
som bör kunna ge dig tips utifrån dina speciella behov.
Det finns all anledning att vara noga om du har diabetes.

men den kosten han äter så ska man tänka på att han är elit idrottsman inte mmånga kanske har den fördelen av hans sätt att äta men nog ahr han rätt hur gott är inte makaroner stekt falukorv med ketchip(enligt mig) samt godis i alla kulörer smaker choklad jag älskar det och det skapar också ett dilemma eftersom ajg är diabetiker är det en taskig kombo som ajg har svårt att komma ifrån.
men jag jobbar på det kontinuerligt men det känns som inget händer.

Men LCHF kost kanske?
atkins coklad bars ska vara bra men är de egentligen det?

Petri skrev:
> men den kosten han äter så ska man tänka på
> att han är elit idrottsman inte mmånga kanske
> har den fördelen av hans sätt att äta men nog
> ahr han rätt hur gott är inte makaroner stekt
> falukorv med ketchip(enligt mig) samt godis i alla
> kulörer smaker choklad jag älskar det och det
> skapar också ett dilemma eftersom ajg är
> diabetiker är det en taskig kombo som ajg har
> svårt att komma ifrån.
> men jag jobbar på det kontinuerligt men det
> känns som inget händer.
>
> Men LCHF kost kanske?
> atkins coklad bars ska vara bra men är de
> egentligen det?

Värt att kolla om du vill testa lchf
http://www.kostdoktorn.se/diabetes

emser skrev:
> Nu får vi svar... kanske...
> Intervju med Kulting
> http://www.kostdoktorn.se/intervju-med-colting

Tro fan att han behöver ha sponsorer...

"Till lunch fräser jag exempelvis ihop en mix av broccoli, spenat, brysselkål, gröna ärtor om jag fräser i färsk ingefära, vitlök, koriander, kardemumma, mejram och så vidare. Sen kan jag äta en bit ungsstekt lax till det, eller att jag wokar i färsk oxfilé."

Om man nu har en vanlig lön, vanligt microugnsbaserat lunchrum på jobbet, vanliga lunchtider och ett sunt begär av att kunna köpa andra prylar förutom mat då? Mackor eller Cup-o-noodles till lunch någon?

Ja ä inte bitter... ;)

Colting var ju väldigt sansad (men de sockrade snabbmakronerna undrar jag var man köper). På det hela taget ett budskap som jag tycker det är lättare att ta till sig än hans konspirationsgapande.

Men det är ju lite märkligt att LC-folket gillar honom trots hans kolhydratsintag. Fast "Kostdoktorn" tycker visst att 40E% kolhydrater kan vara LC. Så vad som är LC varierar väl beorende på vad/vem man vill använda som "bevis".

Colting har tydligen gett ut en kokbok där han skall ha skrivit:
"Att äta färre kolhydrater kan vara bra för många (och i synnerhet vitt socker) men att i princip utesluta dem helt från kosten är dumt, kontraproduktivt och på sikt, farligt.”

"Sen tror jag många är mer eller mindre glutenintoleranta".
Om det stämmer så är som sagt det inte så konstigt att folk mår bättre när de byter till en kost som inte innehåller vad de är intoleranta mot.

De senaste drygt åtta veckorna har jag minskat med i snitt 0.5 kg i veckan, med följande genomsnittliga energifördelning:

Protein . . . . 18.5 %
Kolhydrater . 57.5 %
Fett . . . . . . 24.0 %

Plus lite träning.

Sug på den, Annika!

Senast redigerad av en moderator:
Jag mejlade lite med Annika i höstas. Hon är alltså INTE emot kolhydrater, för oss som tränar. Hon kan heller inget om träning, vilket hon medgav men förstod att det finns behov av kolhydrater. Sen påpekade hon att även idrottsmän är människor och behöver kvalitativ mat, alltså inte socker och industriellt processade produkter. Detta resonemang är ju inte helt uppåt väggarna. Att även i princip alla mina arbetskamrater skulle må finfint av att minska på sockret är ju faktiskt bortom allt tvivel. Kan en fetare kost hålla stillasittande människor ifrån godisautomaten är ju det ganska så trevligt, för dem, till slut.

Kerberos skrev:
> Om man nu har en vanlig lön, vanligt
> microugnsbaserat lunchrum på jobbet, vanliga
> lunchtider och ett sunt begär av att kunna köpa
> andra prylar förutom mat då? Mackor eller
> Cup-o-noodles till lunch någon?
>
> Ja ä inte bitter... ;)

Det är väl bara att ta kokosfettet i en kopp, smälta i mikron och dricka? Vad är problemet?

Sprockets skrev:
> Kerberos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om man nu har en vanlig lön, vanligt
> > microugnsbaserat lunchrum på jobbet, vanliga
> > lunchtider och ett sunt begär av att kunna
> köpa
> > andra prylar förutom mat då? Mackor eller
> > Cup-o-noodles till lunch någon?
> >
> > Ja ä inte bitter... ;)
>
>
> Det är väl bara att ta kokosfettet i en kopp,
> smälta i mikron och dricka? Vad är problemet?

Problemet är att kokosfett är dyrt.

Faktiskt.

Men gott.

Faktiskt.

Tycker jag.

Visst har ni en poäng, Sprockets och kentkreitler, om att Colting och Dahlqvist egentligen har en poäng. Socker och sönderprocessad mat är ju knappast något vi mår bra av, det verkar alla sidor vara överens om. Men det är inte riktigt till fettanhängarnas fördel att denna poäng går förlorad någonstans på vägen när de framför sitt budskap på ett så brutalt tvärsäkert och osympatiskt sätt. Till exempel att kräva studier för "motståndarsidan" men hävda att ens egen åsikt inte behöver stöd i några studier. Eller alla andra citat från Dahlqvist som nämnts tidigare i den här tråden.

Så lite fokus på budskapet istället för att på sandlådemanér skälla ut varann för att ha fel hela tiden vore på sin plats tycker jag.

Hur det är med dold glutenintolerans vet jag inte, däremot är det nog många av oss som egentligen är laktosintoleranta... Häruppe i Norden är vi ju ett undantag egentligen, som bälgar i oss så mycket mjölk. Laktosintolerans är mycket mer vanligt bland vuxna i andra delar av världen, t.ex. Asien och sydeuropa.

Vad jag läst mig till, så är laktosintolerans inte det dominerande sett till folkslag, men några av de folkslag där laktosintolerans ÄR dominerande råkar vara extremt månghövdade. Inte ens bland dem är laktosintolerans nåt universellt, men de flesta har problem där. Hos oss är det ungefär omvänt - majoriteten tål det fint, men en minoritet har problem.

Hur sen mjölkkonsumtionen ser ut har inget direkt samband med graden av laktosintolerans, utan snarare om traditioner och tillgänlighet.

Själv tål jag laktos utan några som helst besvär, men farsan kan inte dricka mjölk längre utan att bli lite dålig i magen. Morsan har mindre besvär ibland, men oftast går det bra.
Risken finns väl att jag får problem i övre medelåldern, men man vet ju inte.

geologen skrev:
> Vad jag läst mig till, så är laktosintolerans
> inte det dominerande sett till folkslag, men
> några av de folkslag där laktosintolerans ÄR
> dominerande råkar vara extremt månghövdade.
> Inte ens bland dem är laktosintolerans nåt
> universellt, men de flesta har problem där. Hos
> oss är det ungefär omvänt - majoriteten tål
> det fint, men en minoritet har problem.
>
> Hur sen mjölkkonsumtionen ser ut har inget direkt
> samband med graden av laktosintolerans, utan
> snarare om traditioner och tillgänlighet.
>
> Själv tål jag laktos utan några som helst
> besvär, men farsan kan inte dricka mjölk längre
> utan att bli lite dålig i magen. Morsan har
> mindre besvär ibland, men oftast går det bra.
> Risken finns väl att jag får problem i övre
> medelåldern, men man vet ju inte.

Är inte laktosintolerans ganska kulturellt problem. Det uppstår väll i väldigt mycket högre grad i kulturer där endast barn dricker mjölk? Har man inte druckit mjöl på 10 år så om jag förstått det rätt så är det rätt troligt att man slutat tåla det?

Annars tycker jag Kolting vist har en poäng någonstans men jag är mera osäker med Dalqvist.

geologen skrev:
> Ja, det finns tydligen vissa tecken på att
> laktosintolerans delvis kan hållas stången genom
> regelbundet laktosintag.

Funkar med alkohol också. Gör man ett längre uppehåll är det ett helvete att hitta tillbaka till sina gamla form. Har jag hört...eller nåt...

han verkar ju äta en del kolhydrater den där colting... under hans 24h klassikergrej drog han i sig:

•8 flaskor Vitargo (750ml)
•6 flaskor cola
•5 Red Bull
•1 liter vatten
•7 powergel
•1 apelsin
•4 muggar blåbärssoppa
•1 kopp kaffe
•2 portioner rispudding med marsansås
•2 stora proteinkakor
•1 proteinshake/ Vitargos Gainer´s Gold
•1.5 påsar Ahlgrens bilar
•1 liten bit drömrulltårta
•1 stor Snickers

Sprockets skrev:
> Senaste Etablissemangspropagandan
>
> "Idag går 35-40 procent av våra matkostnader
> till ".
>
> Det känns ju verkligen som man angriper problemet
> i rätt ände när man byter potatis mot
> kokosfett...

Apapapapaa... Inte ett ont ord om chips!

granted skrev:
> han verkar ju äta en del kolhydrater den där
> colting... under hans 24h klassikergrej drog han i
> sig:
>

Om man gör klassikern under 24h kan man äta kolhydrater tills man spyr, men kroppen hinner inte ta upp tillräckligt energi för att ersätta det som förbrukas. Om man däremot sitter framför en dator 8h per dag behöver man inte käka ett berg med potatis, ris, pasta eller bröd till lunch och middag. Det är iaf min uppfattning på hans artikel :)

Ja hjälp vad gapig och konspiratorisk och onaynserad han är den där Colting. Speciellt sista stycket borde nog läsas ett par extra gånger:

"low carb" är inte samma som "no carb". Kolhydrater (kh) är inte vår fiende och det är ett missförstånd att kategoriskt betrakta alla former av kh som skadliga för kroppen. Det är återigen kvaliteten och kh´s ursprung och grad av raffinering som avgör huruvida den är lämplig att äta eller inte. Samt tidpunkten man äter den!

Så därför är det ologiskt och evolutionärt felaktigt att påstå att om lite kolhydrater är bra så är ännu färre bättre och inga kh alls det bästa! Människan har alltid ätit kh i olika former både min empiri och allt jag läst tyder på att kroppen fungerar bäst om det finns regelbundna om än små tillskott av kh i kosten.

Däremot ät jag den första att påpeka att elitinriktad och daglig konditionsträning med timmar av puls kring 75-85% eller högre av maxpulsen inte är förenligt med vår evolutionära ritning. Våra förfäder var visserligen extremt aktiva men spenderade många timmar dagligen med lågintensiva aktiviteter (vandring, strövtåg, nomadiserande, förflyttning) blandat med korta och extremt intensiva intervallspurter (jakt, flykt, strid). Därför kan det vara förenligt för individer som jag att äta en kost med ngt mer kh.

Jag är först främst intresserad av att maximera min hälsa och min idrottsliga prestationsförmåga vilket kan vara en väl så svår ekvation att balansera de de inte nödvändigtvis går hand i hand. Där ligger mitt intresse i att äta optimalt. Och jag delger här bara vad som fungerar och har fungerat för mig och vad jag genom trial&error, empiri och dagliga studier i ämnet lärt mig.

Jag är däremot helt ointresserad av att vara stå som en galjonsfigur för en militant LCHF-filosofi med en omvärldssyn på mat som är svart/vit. Livet är inte svartvitt och inte heller maten och hur den påverkar oss.

Ytterligare en artikel/intervju?

Är det Colting som skrivit det så kan man undra vem som skrev den gapiga, onyanserade och konspiratoriska artikeln det länkades till på första sidan i den här tråden. ;)

I den intervju som länkades tidigare av emser framstår Colting som sansad, till skillnad mot "kolhydratsbluffsartikeln".

Sprockets skrev:
>
> I den intervju som länkades tidigare av emser
> framstår Colting som sansad, till skillnad mot
> "kolhydratsbluffsartikeln".

Den första artikeln är lite provocerande, men det är nog mest att jämföra med att ge en hysterisk människa en örfil. ;-)

Om du läser den igen så kanske du ser att det är i princip samma sak han skriver där.

Kerberos skrev:
> "Till lunch fräser jag exempelvis ihop en mix av broccoli, spenat, brysselkål, gröna ärtor
> eller att jag wokar i färsk oxfilé."

> Om man nu har en vanlig lön,

Säsongens grönsaker är billigt. Billigare än McD eller två Billys Pan Pizza.

> microugnsbaserat lunchrum på jobbet, vanliga lunchtider

Wok och grönsaksröror passar utmärkt att ha i låda och micra.

Fast det är roligare att gå ut i vårsolen och äta en lammburgare med aioli och ugnsstekt potatis för 95 kr på restaurang såklart!

TBone skrev:
> Den första artikeln är lite provocerande, men
> det är nog mest att jämföra med att ge en
> hysterisk människa en örfil. ;-)

Han kanske fick en örfil innan intervjun?

> Om du läser den igen så kanske du ser att det
> är i princip samma sak han skriver där.

Intervju efter en kopp kaffe vs. en artikel skriven efter ett flak Red Bull? Jo, det kan kanske förklara en del. :)

Fan jag kan inte släppa denna tråd. LCHF folket på kostdoktorn är ju också helsnurriga (eller så trollar de bara).

Colting tål säkert dessa kolhydrater, men jag tror inte de har någon större effekt för hans idrottsprestationer. Jag hade trott att han hade en större andel animaliskt fett, vilket behövs för att gå över till ketogen förbränning.

Köra ironman väggad från första metern, låter ju helt optimalt.

Graj skrev:
> Nu har jag inte läst hela tråden men
> i inlägg 52 skriver han

Aha, det var därifrån Rippa hittade samma citat han postade några inlägg upp på den här sidan. ;

En annan godbit: "skulle jag kategoriskt undvika kolhydrater så kan jag GARANTERA dig att jag skulle prestera långt sämre" Ja, han framstår som betydligt mer nyanserad än i bluffartiklen.

Coltings cocosbollar!

Cocosa kokosfett (burk med grön etikett, finns i hälsokostaffär)
Dadlar; ta ur kärnan
Valnötter, mandlar, pecannötter
Pumpakärnor
Kokosflingor, både i smet och som garnering
Ekologisk kakao
Finmalet kaffe på nyrostade bönor

Fördela ingredienserna efter behag och mixa i en matberedare så att det blir en blandad och finfördelad deg. Baka ihop lagom stora bollar och rulla avslutningsvis i kokosflingor för det perfekta resultatet!
Alla ingredienserna har ett suveränt hälsovärde och den här kokosbollen kan ätas både som mellanmål, fika eller i samband med träning.

Kanske skulle baka lite, men min lokala butik hänger inte med i trenderna. De säljer inte kokosfett!!!

bjby: de är nog såna. "fettskrämd" verkar vara ett populärt utryck bland folk som är panikslagna inför tanken på att få i sig kolhydrater.

Och hela resonemanget om LCHF mynnar ut i att traditionell husmanskost som vi ätit i århundraden i lagom mängder, tillsammand med motion inte är så illa....

walkerboh skrev:
> Och hela resonemanget om LCHF mynnar ut i att
> traditionell husmanskost som vi ätit i
> århundraden i lagom mängder, tillsammand med
> motion inte är så illa....

Han utesluter ju trots allt en av tallriksmodellens grundpelare, spannmål och potatis?

Det är konstigt att vi har ätit spannmål och potatis i flera tusen år utan att bli tjocka eller få diabetes förutom de senaste 30 åren.

Skönt se att jag kan vara borta 10 dagar och ändå hitta den här tråden på första sidan. Och med vissa undantag så tycker jag faktiskt att rätt många har en bra inställning till svajiga kosttrender. Det är inte en gram- eller millimeterkamp, och de flesta verkar ha en hyfsad uppfattning om något slags tallriksmodell vilket fungerar utmärkt som en mast att surra sig vid när sirenerna sjunger om de senaste trenderna från mer eller mindre militanta fundamentalister.

emser skrev:
> Tres intressant ur träningsperspektiv.
> http://butik.pagina.se/fb_produkt.asp?art=72411759

Du behagar skämta med oss nu va? Nu kanske man inte ska döma hela boken efter det textstycke med vilket den presenteras, men det här kändes ju inte helt sansat.

Den av svenska fysiologer på 1960-talet introducerade kolhydratladdningen har visat sig otillräcklig för dagens krävande idrottsprestationer. Den leder dessutom till allvarliga sjukdomstillstånd både hos idrottare och hos alla andra. [...]

Jägarkosten, den kost vi är anpassade för (kallas också LCHF, Low Carb High Fat) innebär nya möjligheter. Den gör inte bara vanligt folk friska och smala, utan den ger också den moderna idrottaren höjning av prestationsförmågan!

Inte nog med det, har man inte ett mer förtroendeingivande CV än detta kanske man ska skriva anonymt

Författaren Frank Nilsson är lärare i naturvetenskapliga ämnen på gymnasienivå. Han arbetar sedan fem år tillbaka med kost- och hälsofrågor. Frank föreläser i föreningar, på företag och förvaltningar om jägarkost, animalisk högfettkost, vår ursprungliga föda. Denna kost har han ätit i sju år och gick redan det första året ned 10 kg med kraftigt förbättrade värden.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp