Jonas Colting om “kolhydratsbluffen”

Hittade vad som verkar en ganska vettig artikel på wiki kring epilepsi och ketonkost.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenic_diet

... ketogenic diet is a high fat, adequate protein, low carbohydrate diet, primarily used to treat difficult-to-control (refractory) epilepsy in children. The diet mimics aspects of starvation by forcing the body to burn fat rather than carbohydrate. Normally, the carbohydrates in food are converted into glucose, which is then transported around the body and is particularly important in fuelling the brain. However, if there is very little carbohydrate in the diet, the liver converts fat into fatty acids and ketone bodies. The ketone bodies pass into the brain and replace glucose as an energy source. When the body produces ketone bodies—a state known as ketosis—this has an anticonvulsant effect.[1] ...

Vad var det förresten för konsnyltbolag som donerade ägg med pappersutfyllnad? Häng ut dem.

Senast redigerad av en moderator:
Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
> Synd bara att gå med i en kostsekt och missa
> färskpotatisen bara för att man är intolerant
> mot gluten.

Nu är det ju du som spetsar till det. Det är inte NO CARB utan LOW CARB.

Carl R skrev:
> Nu är det ju du som spetsar till det. Det är
> inte NO CARB utan LOW CARB.

Hur mycket potatis får du om du skall äta <10E% kolhydrater totalt? Stackare.
Men du missade poängen: man utesluter massor med mat men problemet var att man var allergisk mot en enskild matgrupp. I det här fallet mat med gluten.

Synd att det alltid skall bli så polariserat. Det går väldigt snabbt från "det är nog dumt att äta för mycket av X" till "X är ONT, det är Djävulens påfund! Vi måste sluta äta X helt, och skapa en sekt där vi ägnar vår tid åt att hata något vi inte äter".

Men vad vet jag? Folk kanske inte klarar att äta dricka/lagom? Att inte vräka i sig varenda riskorn eller spaghettistrå i den massiva lunchportionen, att inte trycka i sig ett par brödskivor utöver det för att suga upp all sås? Eller för den delen vara lika dogmatisk när det gäller fett. Chips, godis och läsk slinker visst ned kilovis också.

Det är kanske lättare för en del att kategoriskt utesluta allt fett. Eller alla kolhydrater. Eller all alkohol för de med såna problem.

Poängen med exemplen var alltså att om man mår bättre av att sluta äta nånting man är allergisk mot så har inte det nånting med fördelningen av protein/fett/kolhydrater att göra. Mår man bättre av att inte äta för mycket så har heller det inte så mycket med fördelningen att göra. Likaså att man mår bättre av att undvika skräpmat. En viss kost kan underlätta att hålla den dieten, men det är inte nånting magiskt med visa makronutrienter som gör det.

Sprockets skrev:
> Carl R skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu är det ju du som spetsar till det. Det är
> > inte NO CARB utan LOW CARB.
>
> Hur mycket potatis får du om du skall äta <10E%
> kolhydrater totalt? Stackare.

Nu spetsar du till det igen.

Colting säger sist i intervjun:

"Det finns ju. Min kompis Clas Björling som var en av världens bästa ironman-triatleter råkade ut för Chronic Fatigue. Han fick det där Epstein-Barr viruset, sannolikt efter mycket kronisk stress. Och även en historia av tidigare mycket fettsnål mjölmat."

Vad vill han säga med det?
- Att man blir övertränad av att äta makaroner?
- Att man blir infekterad av virus pga av att man äter makaroner?

rikard skrev:
> men ifall ni har missat det så finns det
> lite fakta (om siocker och fettbildning) på
> internet:

...

walkerboh skrev:
> Vad vill han säga med det?
> - Att man blir infekterad av virus pga av att man
> äter makaroner?

Ja, jag tror han vill säga att man löper större risk att drabbas av sjukdomar om man frossar i kolisar.

Samtidgt, i en annan tråd, förbereder sig ett gäng Happyister på att cykla runt Vättern på under 8h. Sponsrade av kolhydratsmaffian.
Kan ingen tala om för dem att de har fel och att det skulle gå snabbare utan kolhydrater.

Jaja, nuförtiden skall man tydligen vara rädd för kolhydrater, för det ger så mycket sjukdomar och man blir fet av det. Eller hur det nu var.

Hmmm....var det inte precis så man sa om fett för 30 år sen. Precis samma panikångest och närmast religösa dogmer kring att utesluta något. "X är farligt, usch vad dåligt det är, man blir fet av det och vi snackar massa omkring det fast vi inte äter det". Med samma svartvita världsbild där det inte finns någon skiljelinje mellan konsumtion och missbruk.

Men den här gången skall man tro på bokförsäljarna?

walkerboh skrev:
> Colting säger sist i intervjun:
>
> "Det finns ju. Min kompis Clas Björling som var
> en av världens bästa ironman-triatleter råkade
> ut för Chronic Fatigue. Han fick det där
> Epstein-Barr viruset, sannolikt efter mycket
> kronisk stress. Och även en historia av tidigare
> mycket fettsnål mjölmat."
>
> Vad vill han säga med det?
> - Att man blir övertränad av att äta
> makaroner?
> - Att man blir infekterad av virus pga av att man
> äter makaroner?

Han drar de slutsatser som passar honom. För Kultings agenda passar det bra att skylla på "fettsnål mjölmat". Någon annan skulle kanske ha dragit andra slutsatser.

smiley skrev:
> Jag föredrar långsamma kolhydrater framför
> mättat fett. Tvekar inte en sekund i den frågan.

Jag hör att du inte provat att bre smör på din gröt. Mmmmmmmm. Mättat fett.

skaparn skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > Jag föredrar långsamma kolhydrater framför
> > mättat fett. Tvekar inte en sekund i den
> frågan.
>
>
> Jag hör att du inte provat att bre smör på din
> gröt. Mmmmmmmm. Mättat fett.

Honung på gröten. Mmm... Kolhydrater. Nyttiga sådana.

Sprockets skrev:
>>
> Hmmm....var det inte precis så man sa om fett
> för 30 år sen. Precis samma panikångest och
> närmast religösa dogmer kring att utesluta
> något. "

Ja, det är ju det som är det lustiga: Gammal dålig forskning hålls fortfarande fram som om den vore gammal bra forskning.

Dålig, eller tillochmed falsk, forskning blir faktiskt inte bättre av den är gammal.

skaparn skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > Jag föredrar långsamma kolhydrater framför
> > mättat fett. Tvekar inte en sekund i den
> frågan.
>
>
> Jag hör att du inte provat att bre smör på din
> gröt. Mmmmmmmm. Mättat fett.

Gröt är väll en ganska obalanserad måltid om man inte äter något till. Smör i gröten har jag alltid (nästan).
Det är väll dessutom ganska traditionellt.

TBone skrev:
> Sprockets skrev:
> -----
> >>
> > Hmmm....var det inte precis så man sa om fett
> > för 30 år sen. Precis samma panikångest och
> > närmast religösa dogmer kring att utesluta
> > något. "
>
> Ja, det är ju det som är det lustiga: Gammal
> dålig forskning hålls fortfarande fram som om
> den vore gammal bra forskning.
>
> Dålig, eller tillochmed falsk, forskning blir
> faktiskt inte bättre av den är gammal.

Jag tro du missade min poäng. Jag tror man kommer att göra samma misstag. Då var man dogmatisk och det visade sig att man hade fel. Eller inte helt rätt. Så tror jag det kommer att bli med kolhydratsskräcken också. Och dålig eller falsk forskning blir inte bättre av att vara ny och tycka tvärtom

Jag är just nu i The Mutaded States of America. Här gäller lågfett samt överkonsumtion av kolhydrater. Feltänket att man kan äta hur mycket som helst bara man inte äter fett. Ungefär samam feltänk som att man skkulle kunna äta hur mycket fett som helst bara man undviker kolhydrater. Pizzakedjan Domino's har tydligen en pastarätt som serveras i en skål av bröd.!!! Jag såg det på TV-reklamen, men ärligt talat är jag inte helt säker på om TV-reklamen är på riktigt, den är så parodisk.

Men pancakes med lönnsirap (eller skall man kalla det lögnsirap efteersom det antagligen är nån form av Ersatzsurrogat) lite ägg och bacon håller man sig mätt på hela dan. Och så en burgare med strips till middag.

TBone skrev:
> Sprockets skrev:
> -----
> >>
> > Hmmm....var det inte precis så man sa om fett
> > för 30 år sen. Precis samma panikångest och
> > närmast religösa dogmer kring att utesluta
> > något. "
>
> Ja, det är ju det som är det lustiga: Gammal
> dålig forskning hålls fortfarande fram som om
> den vore gammal bra forskning.
>
> Dålig, eller tillochmed falsk, forskning blir
> faktiskt inte bättre av den är gammal.

Dålig forskning, eller i alal fall grova misstolkningar av forskning verkar finnas i DU BLIR DÖDSCHOCKFET AV FRUKT-tråden.

Fettkostdebatten i Götlaborgs-Posten. Chat med Annika Dahlqvist :
<http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=497322>

En liten teaser:
Fråga till Annika Dahlqvist: Har Du observerat patienter med LCHF &#150;diet under längre tidsperiod med samtidig kontroll av blodfetter, blodsocker, kärlstatus, blodtryck och hjärta? I så fall vad blev resultatet? Har Du egna pågående forskningsstudier och kan Du rekommendera några vetenskapliga artiklar angående ämnet?

Annika Dahlqvist: Jag hinner inte forska på det sättet. Jag föreläser och bloggar. Sysslar med "beprövad erfarenhet". Andra får forska på det sätt du avser. Jag kan inte hinna allt. Jag har fått många rapporter om att de labprover du nämner blir bra på LCHF. Vetenskapliga artiklar kan du hitta i min länk Lista på vetenskapliga studier i bloggmarginalen. Kostdoktorn.se har också mycket material om det vetenskapliga underlaget för lchf.

Komisk underhållning på högt nivå ;-)

Hot Chili skrev:
> Annika Dahlqvist: Jag hinner inte forska på det
> sättet. Jag föreläser och bloggar.

hahahaha underbart! Önskar att jag hade haft den repliken när jag disputerade :D

> Hot Chili skrev:
> Annika Dahlqvist: Jag hinner inte forska på
> det sättet. Jag föreläser och bloggar.
>

Jag hörde Stefan Rössner tala i en pro/con debatt om fett på kardiovaskulära vårmötet och han gjorde en underbar chavottering av Annika Dahlqvist med ett liknande citat som gick ut på att hon sagt sig "inte var så bra engelska" och "tyckte att vetenskapliga artiklar var svårlästa" som motivering till att hon inte kunde hänvisa till någon vetenskap bakom sitt kvacksalvande.

Den som var pro fett - Fredrik Nyström från Linköping var däremot väldigt övertygande och skicklig i sin argumentation för ökad andel fett i kosten.

Märk väl att ingen av dem för ett ögonblick tappade bort det enkla sambandet att viktbalans alltid beror på hur mycket energi som man stoppar in sig och hur mycket man gör av med. Den enda metod som verkligen tycks fungerar är operation av magsäck/tarm...

Edit: formulerade mig mindre tvärsäkert om operation

Hot Chili skrev:
> Fettkostdebatten i Götlaborgs-Posten. Chat med
> Annika Dahlqvist :
>
>
> En liten teaser:
> Fråga till Annika Dahlqvist: Har Du observerat
> patienter med LCHF &#150;diet under längre
> tidsperiod med samtidig kontroll av blodfetter,
> blodsocker, kärlstatus, blodtryck och hjärta? I
> så fall vad blev resultatet? Har Du egna
> pågående forskningsstudier och kan Du
> rekommendera några vetenskapliga artiklar
> angående ämnet?
>
> Annika Dahlqvist: Jag hinner inte forska på det
> sättet. Jag föreläser och bloggar. Sysslar med
> "beprövad erfarenhet". Andra får forska på det
> sätt du avser. Jag kan inte hinna allt. Jag har
> fått många rapporter om att de labprover du
> nämner blir bra på LCHF. Vetenskapliga artiklar
> kan du hitta i min länk Lista på vetenskapliga
> studier i bloggmarginalen. Kostdoktorn.se har
> också mycket material om det vetenskapliga
> underlaget för lchf.
>
> Komisk underhållning på högt nivå ;-)

Vad är det komiska i detta? Tror du att forskning är något man ägnar sig åt på en helg?
Jag tycker hennes svar är bra, hon har inte tid till att forska men försöker hänvisa via länkar där studier finns på ämnet. Jag har läst en del av dessa och det är bra studier.
Sen har jag sett Annika i TV, visst verkar hon konstig, men läser man hennes blogg så har hon väldigt mycket självdistans och faktiskt självinsikt, hon vill provocera för att få fram sitt budskap.

Sen ni som kör på det klassiska kalori in - kalori ut. I teorin visst, men numer börjar det komma forskning på att de olika näringsämena har olika reaktioner i kroppen. Exempelvis verkar ett överskott av fett lättare ombildas till värme istället för att lagras. Jag har inte hunnit fördjupa mig ordentlig än men det är helt klart intressant. Fredrik Nyström (som nämns ovan) är en som forskat inom detta.

/ Magnus

Magnus79: Det kan säker vara så att fett lättare ombildas till värme, och visst är det så att en viss mängd fett även kan återfinnas i avföringen, men om man har bekanta som kör strikt LCHF inte alls går ner då? Snarare tvärtom? Kan det möjligtvis vara så att brieostkvoten är nådd så att säga?

@Carl R: Jag tror inte man kan ha ett för stort energiöverskott. Sen är jag inte (än iaf) helt insatt i LCHF. Men det troligaste är ju att dina bekanta inte hamnar på ett energiunderskott. Det tror jag fortfarande gäller för viktnedgång.
Något som verkar vara fördel med just LCHF är att personerna känner sig mättare under längre tid och inte har ett blodsocker som åker berg- och dalbana. De studier jag har läst där jämförelser mellan olika koster så har alla grupper legat på minuskalorier, men det som gör dom intressanta är att gruppen med högt kolhydratintag och lite fett hade ett medvetet begränsat intag medan dom med LCHF-liknade kost inte hade det.

Fredrik Nyström gjorde en redovisning som jag hittade på nätet, tror det hette forskning i framkant. Där jämförde han en grupp som åt jordnötter och en grupp som åt godis, samma kalorimängd (om jag inte minns fel). Detta var utöver vanliga måltider, båda grupperna hade energiöverskott, men viktökningen var högre i godisgruppen. Kan till och med ha varit så att jordnötsgruppen inte gick upp i vikt alls.

Magnus79 skrev:
> Exempelvis verkar
> ett överskott av fett lättare ombildas till
> värme istället för att lagras. Jag har inte
> hunnit fördjupa mig ordentlig än men det är
> helt klart intressant. Fredrik Nyström (som
> nämns ovan) är en som forskat inom detta.
>

Har du något belägg för detta som du kan posta?

Carl R skrev:
> Magnus79: Det kan säker vara så att fett
> lättare ombildas till värme, och visst är det
> så att en viss mängd fett även kan återfinnas
> i avföringen, men om man har bekanta som kör
> strikt LCHF inte alls går ner då? Snarare
> tvärtom? Kan det möjligtvis vara så att
> brieostkvoten är nådd så att säga?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Min polare gick upp 17kg med LCHF-metoden. Det var inte avsikten kan jag säga.

smiley skrev:
> Carl R skrev:
> -----
> > Magnus79: Det kan säker vara så att fett
> > lättare ombildas till värme, och visst är
> det
> > så att en viss mängd fett även kan
> återfinnas
> > i avföringen, men om man har bekanta som kör
> > strikt LCHF inte alls går ner då? Snarare
> > tvärtom? Kan det möjligtvis vara så att
> > brieostkvoten är nådd så att säga?
>
> Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Min polare
> gick upp 17kg med LCHF-metoden. Det var inte
> avsikten kan jag säga.

Att gå upp 17 kg bara för att man byer diet låter extremt korkat...

ÅÅÅÅ, Happy MTB. Ledsen att jag inte har engagerat mig ordentligt i den här tråden, men jag köpte en elgitarr och träffade brudar.

Vad hände? Drog brudarna?

Jag sålde en elgitarr, brudar fanns det inte varken före eller efter transaktionen.

skaparn skrev:
> Magnus79 skrev:
> -----
> > Exempelvis verkar
> > ett överskott av fett lättare ombildas till
> > värme istället för att lagras. Jag har inte
> > hunnit fördjupa mig ordentlig än men det är
> > helt klart intressant. Fredrik Nyström (som
> > nämns ovan) är en som forskat inom detta.
> >
>
> Har du något belägg för detta som du kan posta?

Här kikade jag http://www.lio.se/templates/PageWithColumn.aspx?id=47971 KOlla filmen "Är det farligt med fett" sista delen handlar om jordnötter vs godis.

Jag ska kika efter ett par studier som tar upp termodynamik, återkommer...

OBS! att jag inte ser det som några sanningar utan har fått upp intresset för LCHF och makronutrienternas egenskaper.

Tillbaka
Topp