Jonas Colting om “kolhydratsbluffen”
Den största anledningen att jag ger mig in i diskussionerna kring LCHF är för att nyansera budskapet av valet av makronutrientfördelning skulle på ett näringsfysiologiskt plan vara den nyckel som låser upp hälsodörren. Teoretiska diskussioner om olika näringsämnen termogenetiska effekt är visserligen intressanta, men marginella för den totala energiförbrukningen och har ingen nämnvärd viktpåverkan i jämförelse med antalet kcal man i slutändan stoppar i sig. Jag ser en fara i att en diet, vilken som helst, framställs som helt unik och tillåter att man tummar på budskapet om att det totala energiintaget är avgörande.
Däremot kan olika dieter ha beteenderelaterade effekter, såsom att man upplever sig mättare av en fettrik kost. Det förnekar jag inte. Men om det är mättnad per kalori man är ute efter ska man nog inte utesluta något livsmedel på grund av att det innehåller för mycket eller för lite fett. Det finns ganska omfattande studier av det som benämns SI, Saturation Index, och potatis är väldigt högt placerat där.
Däremot kan olika dieter ha beteenderelaterade effekter, såsom att man upplever sig mättare av en fettrik kost. Det förnekar jag inte. Men om det är mättnad per kalori man är ute efter ska man nog inte utesluta något livsmedel på grund av att det innehåller för mycket eller för lite fett. Det finns ganska omfattande studier av det som benämns SI, Saturation Index, och potatis är väldigt högt placerat där.