Jonas Colting om “kolhydratsbluffen”

Den största anledningen att jag ger mig in i diskussionerna kring LCHF är för att nyansera budskapet av valet av makronutrientfördelning skulle på ett näringsfysiologiskt plan vara den nyckel som låser upp hälsodörren. Teoretiska diskussioner om olika näringsämnen termogenetiska effekt är visserligen intressanta, men marginella för den totala energiförbrukningen och har ingen nämnvärd viktpåverkan i jämförelse med antalet kcal man i slutändan stoppar i sig. Jag ser en fara i att en diet, vilken som helst, framställs som helt unik och tillåter att man tummar på budskapet om att det totala energiintaget är avgörande.

Däremot kan olika dieter ha beteenderelaterade effekter, såsom att man upplever sig mättare av en fettrik kost. Det förnekar jag inte. Men om det är mättnad per kalori man är ute efter ska man nog inte utesluta något livsmedel på grund av att det innehåller för mycket eller för lite fett. Det finns ganska omfattande studier av det som benämns SI, Saturation Index, och potatis är väldigt högt placerat där.

hakanf skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, jag tycker också det verkar vara en sund
> approach, men han verkar här buntas ihop med
> fanatikerna.

Läser man bara vad han själv skrivit (se 1:a sidan) så får man lätt det intrycket. I andra sammanhang kan han, som Rippa skrev, vara betydligt mer nyanserad.

Sprockets skrev:
> Det finns nån lista i den här tråden vad han
> åt under det där evenemanget. Tillräckligt med
> socker för att ge ett normalsvetto akut diabetes.
> :)

8 flaskor Vitargo (750ml)
6 flaskor cola
5 Red Bull
1 liter vatten
7 powergel
1 apelsin
4 muggar blåbärssoppa
1 kopp kaffe
2 portioner rispudding med marsansås
2 stora proteinkakor
1 proteinshake/ Vitargos Gainer´s Gold
1.5 påsar Ahlgrens bilar
1 liten bit drömrulltårta
1 stor Snickers

Olsson skrev:
> 8 flaskor Vitargo (750ml)
> 6 flaskor cola
> 5 Red Bull
> 1 liter vatten
> 7 powergel
> 1 apelsin
> 4 muggar blåbärssoppa
> 1 kopp kaffe
> 2 portioner rispudding med marsansås
> 2 stora proteinkakor
> 1 proteinshake/ Vitargos Gainer´s Gold
> 1.5 påsar Ahlgrens bilar
> 1 liten bit drömrulltårta
> 1 stor Snickers

det där ser ju ut som bruses eller geologens fikaintag på en vanlig 3-milatur. :)

colting körde väl en svensk klassiker på dygnet eller nåt sånt? vatten känns överreklamerat..

bild_fakta_jordensguld.jpg

Potatislobbyn slår tillbaka! De som inte är med oss är emot oss!
http://www.newsdesk.se/pressroom/potatis/document/download/3785?type_to_download=resource_document

Jordens guld
Potatis är en av Sveriges mest älskade råvaror. Inte bara för att den är god och nyttig, utan kanske framför allt för att den är så lätt att laga och variera. Potatis är gott i all världens mat, från den indiska, thailändska, afrikanska till den europeiska och svenska.

På senare år har potatisen ändå ifrågasatts. Alternativa kolhydratkällor och trendiga bantningsmetoder har uppmanat oss att äta mindre potatis. Men matmoden kommer och går, en klassiker består. Om den är god. En potatis har inte bara en smak i sig, den innehåller också mängder av värdefulla vitaminer och antioxidanter

97% av potatismaffians argument är ju helt subjektiva.

"en av Sveriges mest älskade"
"god"
"lätt att laga och variera"
"Potatis är gott"
"en klassiker består"
"den är god"

Jämför:

Elgitarren är en av Sveriges mest älskade musikinstrument. Inte bara för att den är bra och tuff, utan kanske framför allt för att den är så lätt att spela på och variera. Elgitarr är bra i all världens musik, från den indiska, thailändska, afrikanska till den europeiska och svenska.

På senare år har elgitarren ändå ifrågasatts. Alternativa musikinstrument och trendiga musikstilar har uppmanat oss att spela mindre elgitarr. Men musikmoden kommer och går, en klassiker består. Om den är bra. En elgitarr har inte bara en ton i sig, den innehåller också mängder av värdefulla klanger och övertoner

JT skrev:

>
> Jämför:
>
> Elgitarren är en av Sveriges mest älskade
> musikinstrument. Inte bara för att den är bra
> och tuff, utan kanske framför allt för att den
> är så lätt att spela på och variera. Elgitarr
> är bra i all världens musik, från den indiska,
> thailändska, afrikanska till den europeiska och
> svenska.
>
> På senare år har elgitarren ändå ifrågasatts.
> Alternativa musikinstrument och trendiga
> musikstilar har uppmanat oss att spela mindre
> elgitarr. Men musikmoden kommer och går, en
> klassiker består. Om den är bra. En elgitarr har
> inte bara en ton i sig, den innehåller också
> mängder av värdefulla klanger och övertoner

Inga som helst konstigheter där. Elgitarr är tufft.

Kokosfettet är en av Sveriges mest älskade råvaror. Inte bara för att det är gott och nyttig, utan kanske framför allt för att det är så lätt att laga och variera. Kokosfett är gott i all världens mat, från den indiska, thailändska, afrikanska till den europeiska och svenska.

/CJ

På kort ifrån koncentrationslägren ser man inga fläskberg. Det måste tvunget ha med maten att göra?
Träffar man en familj, där t.o.m. husdjuren är feta, kan det väl inte vara genetiskt i.a.f.?

Sen är det klart, att allt går att göra pengar av..

Men potatis är ju toppengott. Det är en objektiv sanning. När ingen ser så stoppar bergis GIarna i sig en smarrig potatisgratäng. Eller hemgjort potatismos. Oj så gott med skirat smör på.

Frågan är hur Colting hinner med sitt tränande och tävlande om han (utöver red bull) bara äter "oraffinerad" kost? Äter han levande fisk direkt ur sjön? Sitter han i skogen och skyfflar i sig blåbär?

Jag tror att motionscyklisternas livsnjutande är lite hotfullt för en självplågande triatlet.

Poppe skrev:
> Jag tror att motionscyklisternas livsnjutande är
> lite hotfullt för en självplågande triatlet.

Ta och läs hans böcker så får det se en livsnjutare :-)

Brakastruten skrev:
> Träffar man en familj, där t.o.m. husdjuren är
> feta, kan det väl inte vara genetiskt i.a.f.?
>

Om man är sexuellt avvikade och överviktig riskerar t.o.m. kattungarna att dö i förtid och bli mobbade i ungdomen.

Senast redigerad av en moderator:
zapiens skrev:
> Poppe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror att motionscyklisternas livsnjutande
> är
> > lite hotfullt för en självplågande triatlet.
>
> Ta och läs hans böcker så får det se en
> livsnjutare :-)

Det ska jag göra. Låter spännande!

Brakastruten skrev:
> Träffar man en familj, där t.o.m. husdjuren är
> feta, kan det väl inte vara genetiskt i.a.f.?

Likheten kan nog vara ärftlig i en tillräckligt avvikande familj...

Förlåt, det var osmakligt.

mzi skrev:
> På tal om LCHF så stod detta att läsa i SvD:
>
>
> Kolhydratätare var smalast
>
> Många populära bantningsmetoder pekar ut
> kolhydraterna som boven i vår kost. Men en ny
> kanadensisk studie visar tvärtom att de som äter
> mycket kolhydrater är smalast.
>

Äntligen!

the_TnT skrev:
> Colting verkar slå huvudet på spiken, inget nytt
> under solen där. Tillspetsat så klart, ingen
> tvivlar väl på AXAs huvudsakliga syfte?
>
> ISO-dieten som erik h skrev ovan är förmodligen
> det bästa kostråd man kan ge folk, dvs.
> tallriksmodellen.
>
> På nyheterna i morse talade de om någon "ny"
> forskning som kommit fram till att det inte spelar
> någon roll var kalorierna kommer från. För att
> gå ned i vikt är enda chansen att äta färre
> kalorier än man förbrukar. Härligt med vettig
> rapportering som omväxling.

Testa ABC dieten, den måste va bäst? e en RedBull när man ska träna =)
Har för mej de va 1 eller va de Ingen som klarat av den?
http://community.livejournal.com/proanorexia/72301263.html
Dock finns de folk som försöker :(

>Fast det är väldigt
> dumt att inte ta hänsyn till andra aspekter av
> hälsa än övervikt.

Sant, alla har inte de problemet

Sprockets skrev:
> Hur snabbt kör man runt vättern
> på LCHF, för att ta ett aktuellt exempel?

Oj, här är man på fikatouring några dar så kommer den här tråden upp. Jag fick visst aldrig något svar på den här frågan. Men vi vet ju alla hur fort det går när man är sponsrad av "kolhydratsmaffian": Fort. Jävligt fort.

Östgötakringla:
kringla.jpg ht=544

mzi skrev:
> På tal om LCHF så stod detta att läsa i SvD:
>
>
> Kolhydratätare var smalast
>
> Många populära bantningsmetoder pekar ut
> kolhydraterna som boven i vår kost. Men en ny
> kanadensisk studie visar tvärtom att de som äter
> mycket kolhydrater är smalast.

Ja, se bara hur många indier, burmeser, vietnameser och kineser som är smala. Ett tydligt tecken på att kolhydrater gör en smal.

"Det är urlarvigt att hålla på med mammografi och cellprovtagningar när folk dör av felaktiga kostråd medan bara enstaka får bröst- och livmodershalscancer, säger hon.

Eftersom hon följer en diet rik på fett, men fattig på kolhydrater ligger hon heller inte i riskzonen, menar hon:

– Äter man en riktig kost får man inte cancer"

Jösses... Än är inte sista idioten född...

Tyvärr hinner väl de dummaste yngla av sig innan de dör av hennes råd. Så inte ens som autodarwinism duger det...

Hon får det att låta som om hennes kost skyddar mot alla sjukdomar som finns. Nu behöver man visst inte ens gå på mammografi eller ta några cellprover. En enda tanke dyker upp i mitt huvud när man läser om hennes galenskaper; vållande till annans död.

På tal om trådtiteln: den enda “kolhydratsbluffen” är bluffen att det skulle vara skadligt med kolhydrater som en del av kosten.

Fast man skall kanske inte basera sin kost på kakbufféer eller såna här godingar:
kolhydrater.jpg ht=725

Fikasvettot (fd Sprockets) skrev:
> På tal om trådtiteln: den enda
> “kolhydratsbluffen” är bluffen att det skulle
> vara skadligt med kolhydrater som en del av
> kosten.

Är det någon som påstått det?

Påståendena har, såvitt jag förstått, gått ut på att ett överdrivet intag av kolhydrater kan vara skadligt.

Jag är av tron att alla livsmedel är skadliga om de intas i en allt för stor mängd.

DIRAVI skrev:
> Är det någon som påstått det?

jajemen.

> Påståendena har, såvitt jag förstått, gått
> ut på att ett överdrivet intag av kolhydrater
> kan vara skadligt.

Jag vet inte hur du definierar "överdrivet", men t.ex. Annika Dahlqvist har en uppfattning om vad som är "överdrivet" som skiljer sig en hel del från t.ex SLV. Och säkert från många här. Jag kanske är diskvalificerad från att bedöma vad som är "överdrivet". :) (fast det är skillnad på cykeldagar och vanliga dagar)

> Jag är av tron att alla livsmedel är skadliga om
> de intas i en allt för stor mängd.

Förutom fett då, om man skall tro en del...

Men jag börjar misstänka att de mest fanatiska LCHF:arna bara letar efter argument att angripa det förhatliga Etablissemanget.

"Motion? Rekommenderas av Etablissemanget, så det kan ju inte vara bra."

"Frukt? Nej, det tycker SLV att man skall äta, så vi letar rätt på nån studie där man bokstavligen hinkar i sig fruktoslösning och påstår sen att man blir dödschockfet av frukt"

Har för mig att de försökte misstänkliggöra vegetarisk kost också, kanske för att på sitt eget vis bemöta kritiken att LCHF är väldigt köttberoende. Inte lika köttcentrisk som atkins, men vegetarisk LCHF blir svårt.

osv.

Men folkhälsoproblemen ligger inte i att folk äter potatis, bröd och pasta, problemet ligger snarare i konsumtionen av chips, läsk, godis, kakor och alkohol. Jag har postat nåt rappport från Etablissemanget om konsumtionen av sånt. Om man faktiskt följer Etablissemangets kostråd så får det inte plats speciellt mycket sånt. Om man inte fikatourar, förstås. :)

Dödspotatis med mördarbröd:
P1010543.jpg ht=544

Förresten vet jag inte vad jag gjort för fel i sommar. Jag har blivit smalare trots att jag cyklat mycket och ätit mängder av kolhydrater. Två fel där. Måste vara visgrädden till bakverken som gjort det.

Ganska enkelt, du har cyklat mycket, då brukar man förbruka stora mängder energi, såvitt jag förstår av din eminienta RR så har du lagt många mil under hjulen, det tenderar att göra folk smalare. ;) De brukar vara svårt att få i sig nog med energi (under en dag) för att täcka upp en heldag på cykel.

Jag har även jag cyklat, för mig ganska mycket, i sommar. och jag har även jag gått ner i vikt, 20+ kg på ett knappt halvår.

Poängen var att det - enligt vissa LCHF-fanatiker - inte går att minska i vikt med motion, och att man blir dödschockfet av kolhydrater. Jag gjorde uppenbarligen två fel enligt det synsättet. Och med ett par starka LCHF-glasögon som förvränger omvärlden så måste väl förklaringen till viktnedgången vara vispgrädden? ("Snömos" som det så vackert kallas i öster). I och för sig så har jag ingen våg, så jag vet inte om jag gått ned i vikt, jag kör efter Arnold-metoden: "it it jiggles, it's fat". :)

Själv fattar jag att det går åt massor med energi att cykla en hel dag, och att den energin tas från det fett som finns på kroppen om man inte tillför tillräckligt (vilket kan vara ett problem att göra, trots idogt fikande).

När det gäller cancerrisk och LCHF så kan man ju fundera på charkprodukterna som de så gärna säger att de "får" äta. Nitrit är väl något man bör hålla ned intaget av i det avseendet? Fast det är kanske bara Etablissemangets propaganda? Men svaret är förstås givet - får en LCHF-fanatiker cancer så beror det på de Onda kolhydraterna de åt innan de såg Ljuset.

> Poängen var att det - enligt vissa LCHF-fanatiker
> - inte går att minska i vikt med motion, och att
> man blir dödschockfet av kolhydrater. Jag gjorde
> uppenbarligen två fel enligt det synsättet. Och
> med ett par starka LCHF-glasögon som förvränger
> omvärlden så måste väl förklaringen till
> viktnedgången vara vispgrädden? ("Snömos" som
> det så vackert kallas i öster). I och för sig
> så har jag ingen våg, så jag vet inte om jag
> gått ned i vikt, jag kör efter Arnold-metoden:
> "it it jiggles, it's fat". :)
>

Tycker du verkar nästan lika "fanatisk" som många LCHF'are, de misstolkar även de (medvetet?) vad motståndarna säger.

Jag har hittills inte hört(eller läst) någon förespråkare för LCHF påstå att det inte går att minska i vikt med motion, inte ens "översteprästen" A.Dalkvist. Däremot påstår hon att man blir hungrig av motion, vilket jag kan instämma i. (det stämmer för mig, jag blir hungrig om jag cyklar några timmar.)

Då är det ju fråga om hur man hanterar sin hunger.

Inte heller jag håller mig med våg, själv går jag efter klädstorlekar ;)

Senast redigerad av en moderator:
> - enligt vissa LCHF-fanatiker
> - inte går att minska i vikt med motion

Det där har jag missat. Vem har kommit med sådana påståenden?

Stumpy skrev:
> Fikasvettot (fd Sprockets) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > - enligt vissa LCHF-fanatiker
> > - inte går att minska i vikt med motion
>
> Det där har jag missat. Vem har kommit med
> sådana påståenden?

Fikasvettot (fd Sprockets)

;) ;) ;)

Minns inte exakt, nån av de titelsjuka doktorerna kanske? Noterade det när den här tråden var som mest aktuell, men har faktiskt ingen lust att gå tillbaka och leta på deras siter.

T ex: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/de_vanligaste_frågorna

"Hur effektivt är motion för viktnedgång?

Motion är mycket nyttigt för hälsan på alla sätt. Kroppen är gjord för att röra sig, och arbeta fysiskt.
Däremot är motion i stort sett verkningslöst för viktnedgång. Detta har visats i många studier på både barn och vuxna.

Det behövs nämligen väldigt mycket motion för att göra av med energin i ganska lite mat. Man har varken tid eller ork till så mycket motion. Dessutom kan inte kraftigt överviktiga motionera så mycket, deras viktbärande leder håller inte för belastningen och de får förslitningsskador.

När de gått ner i vikt, tex genom att äta LCHF, får de en helt annan möjlighet, och utbyte av, att motionera."

Aha, så när jag cyklade i Portugal förra året så berodde min viktminskning inte på det fysiska arbetet utan på att jag bara åt ister.

Nejdå, cyklar man heldagar så är det mycket svårt att få i sig energi som täcker upp förbrukningen.

Om man däremot, från att vara soffpotatis, promenerar en halvtimme varannan dag, så täcks ofta en ökade förbrukningen upp av ökad aptit.

Och ärligt, hur många överviktiga medelålders damer kan du få till att börja cykla heldagar? ;)

Här krävs ett förtydligande:

Motion = 10 minuters promenad varannan dag eller hopp och lek med boll 1 h per vecka.

Allt över det är elitidrott.

...

bigmollo skrev:
> Man går inte ner i vikt av motion, bara genom att
> äta mer fett. Klart logiskt tycker jag.

Nejdå, man gå inte ner i vikt genom att äta mer, man går ner i vikt genom att äta mindre! ;)

DIRAVI skrev:
> Nejdå, cyklar man heldagar så är det mycket
> svårt att få i sig energi som täcker upp
> förbrukningen.

Det räcker med en timmes promenad om dan.

> Om man däremot, från att vara soffpotatis,
> promenerar en halvtimme varannan dag, så täcks
> ofta en ökade förbrukningen upp av ökad aptit.

Men då är det ju en fråga om självkontroll. Om man äter så fort man är hungrig så lär man aldrig gå ner i vikt. Den bästa träningen är den som blir av. En halvtimme varannan dag är bättre än ingenting. Inte bara för viktminskning, men också för allmänhälsan. Kroppen är gjord för att röras på.

> Och ärligt, hur många överviktiga medelålders
> damer kan du få till att börja cykla heldagar?
> ;)

För att gå ner i vikt behövs inte det. Det är inte så många cyklister som orkar cykla heldagar heller.
/J

bigmollo skrev:
> Man går inte ner i vikt av motion, bara genom att
> äta mer fett. Klart logiskt tycker jag.

Jag gick ner 6 kg på fyra månader, utan motion och med fett.
Konstigt eller hur.

Tillbaka
Topp