Justerbar sadelstolpe. Köpråd??

happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul att KS själva tyckte att ergonomi på spaken
> kunde förbättras!

Undrar var de tänkt att man ska få plats med växelreglagen:-) Funkar säkert helsmutt med 1x10/1x11 dock.

Kan rapportera att min ena KS-stolpe satt fast när jag skulle köra idag, så jag var tvungen att spänna vajern och gunga in den lite innan den blev som den borde. Det ska tydligen vara rätt vanligt, så man får hoppas att det inte blir värre. Misstänker att det delvis är vajerhöljet som "satt sig". Det är nog också en bra idé att torka av innerröret och olja det i samband med att man gör likadant med gaffelbenen.

Just det, glömde nämna att jag läst den och att det inte oroar mig. Känns mer som handhavandefel och det verkar relativt lätt att plocka isär den själv.

xyz-saft skrev:
> Just det, glömde nämna att jag läst den och att
> det inte oroar mig. Känns mer som handhavandefel
> och det verkar relativt lätt att plocka isär den
> själv.

Öh, hur menar du att det skulle vara handhavandefel? Snarare monteringsfel. Jag tänker inte avråda dig från att köpa en, då jag tror att det jag råkat ut för är ytterst sällsynt.

Edit: Priserna ser bra ut förresten. Samma som Hibike.de hade när jag beställde, men nu har de höjt ordentligt av någon anledning. Om man får vara lite konspiratorisk så skulle det kunna bero på kvalitetsproblem som måste vägas upp för att slippa att återfraktkostnaderna äter upp vinsten;-)

Senast ändrad:
Makten skrev:
> xyz-saft skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Just det, glömde nämna att jag läst den och
> att
> > det inte oroar mig. Känns mer som
> handhavandefel
> > och det verkar relativt lätt att plocka isär
> den
> > själv.
>
> Öh, hur menar du att det skulle vara
> handhavandefel? Snarare monteringsfel. Jag tänker
> inte avråda dig från att köpa en, då jag tror
> att det jag råkat ut för är ytterst sällsynt.

Handhavandefel är väl kanske lite fel ord. Kombinationen mycket otur och lite oförsiktighet (inte kolla vad som gör att det kärvar) är nog mer rätt.

Vernersson skrev:
> Själv lutar jag nog mer åt en Crankbrothers
> Kronolog :)

Det känns som en riktig chansning när det kommer till kvalitén att välja CB. Det brukar ju vara antingen väldigt bra eller väldigt mycket strul när det kommer till just CB i allmänhet. Vet dock inte hur det ligger till med just Kronolog.

xyz-saft skrev:
> Vernersson skrev:
> -----
> > Själv lutar jag nog mer åt en Crankbrothers
> > Kronolog :)
>
>
> Det känns som en riktig chansning när det kommer
> till kvalitén att välja CB. Det brukar ju vara
> antingen väldigt bra eller väldigt mycket strul
> när det kommer till just CB i allmänhet. Vet
> dock inte hur det ligger till med just Kronolog.

Har sökt lite men inte kunnat hitta ngt specifikt negativt om Kronolog.
Min övriga erfarenhet kring CB inskränker sig till Candy3 pedaler och med dom är jag jävligt nöjd iaf :-D

xyz-saft skrev:
> Handhavandefel är väl kanske lite fel ord.
> Kombinationen mycket otur och lite oförsiktighet
> (inte kolla vad som gör att det kärvar) är nog
> mer rätt.

Det är svårt att kolla vad det är som kärvar inuti stolpen. Jag är nog inte ensam om att inte vilja skruva isär en 2-3 veckor gammal produkt för att "kolla" och eventuellt inse att jag sabbat garantin om det är något jag inte skulle få ihop själv (vilket jag inte är så rädd för eftersom jag jobbar med mekanik dagarna i ända, men ändå). Hade det varit billigare prylar så hade jag rivit dem direkt.

Min CB joplin från 2010 glappar som ett as men fungerar fortfarande trots rätt rejält mycket våld och misshandel. Dessutom utan ett uns service och med halvknäckt wire.. Dessa modeller var helt utdömda på sin tid för att dom pajjade direkt men min tes är att dom kanske fick mycket skit för att folk ännu inte fattat att såna här stolpar precis som jag tidigare skrivit inte är gjorda för att hålla.

underscore skrev:
> Min CB joplin från 2010 glappar som ett as men
> fungerar fortfarande trots rätt rejält mycket
> våld och misshandel. Dessutom utan ett uns
> service och med halvknäckt wire.. Dessa modeller
> var helt utdömda på sin tid för att dom pajjade
> direkt men min tes är att dom kanske fick mycket
> skit för att folk ännu inte fattat att såna
> här stolpar precis som jag tidigare skrivit inte
> är gjorda för att hålla.

Inget kommer hålla i en evighet men att kategorisera dessa stolpar som en slitagevara i klass med däck tror jag du är ensam om att göra.

Man skulle nog ha två egentligen. En att cykla på medan den andra är på garantiservice ;)

Då behöver man bara två nya vartannat-tredje år sådär.

En grej jag verkligen gillar med Reverben är den otroligt exakta känslan det är i reglaget. Och eftersom det är hydraulik lär det aldrig kärva i slangen heller :)

jomper skrev:
> En grej jag verkligen gillar med Reverben är den
> otroligt exakta känslan det är i reglaget. Och
> eftersom det är hydraulik lär det aldrig kärva
> i slangen heller :)

Jäkligt smidigt att lufta är det också måste jag säga. Synd bara att det inte är det som går sönder ;)

Rattnalle skrev:
> jomper skrev:
> -----
> > En grej jag verkligen gillar med Reverben är
> den
> > otroligt exakta känslan det är i reglaget.
> Och
> > eftersom det är hydraulik lär det aldrig
> kärva
> > i slangen heller :)
>
> Jäkligt smidigt att lufta är det också måste
> jag säga. Synd bara att det inte är det som går
> sönder ;)

Bara kört några turer men min Reverb, sjukt nöjd, lite rörelse i sidled men är den nån stolpe som inte har det?

Vad pajjar på Reverben?

cerro skrev:
> Vad kommer det sig att folk kollar på KS Lev så
> mycket när Reverben är billigare? Vad är
> bättre på KS?

Detta:

xyz-saft skrev: "Jag gillar att Lev har fast wire och inte följer med upp och ner."

Det blir snyggare kablagedragning och en känslig slitdel mindre. Vajer är naturligtvis enklare att mecka med än hydraulik dessutom. Den kan du byta ut och laga med delar från vilken cykelbutik som helst på nolltid.

Sen har det verkat som att Lev-stolparna har mindre problem generellt, men vi får väl se om den trenden fortsätter med tanke på mina haverier. Det skulle kunna vara en stor batch som är felmonterade.

42Hz skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > jomper skrev:
> >
>
> > -----
> > > En grej jag verkligen gillar med Reverben är
> > den
> > > otroligt exakta känslan det är i reglaget.
> > Och
> > > eftersom det är hydraulik lär det aldrig
> > kärva
> > > i slangen heller :)
> >
> > Jäkligt smidigt att lufta är det också
> måste
> > jag säga. Synd bara att det inte är det som
> går
> > sönder ;)
>
> Bara kört några turer men min Reverb, sjukt
> nöjd, lite rörelse i sidled men är den nån
> stolpe som inte har det?
>
> Vad pajjar på Reverben?

Nån packning som går så att den tappar lite vätska i hydrauliken (som är skiljd från reglagets hydraulsystem) och samtidigt inte klarar att hålla luft. Bristen på hydraulvätska gör att den inte kan låsas i topp och bristen på luft att den inte orkar upp till att börja med.

Typ.

Går säkert att fixa själv men det står en stor varning i manualen att man inte får öppna den själv om den går att trycka ner fast den ska vara låst. Min har varit borta snart två veckor nu och har inte hört något så nästa gång öppnar jag den nog själv ändå. Hur svårt kan det vara liksom... ;)

42Hz skrev:
> OK, ja, det bör väl inte vara några jättetryck
> det handlar om?

250psi bara :)

Rattnalle skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > OK, ja, det bör väl inte vara några
> jättetryck
> > det handlar om?
>
> 250psi bara :)

Jaja, allt är relativt. ;)

Äh, slutade vela och beställde en KS Lev 150mm från Actionsports nu. Kanske hade kunnat spara lite på att köpa någon annan stans men dom hade den inne och jag är nöjd med tidigare köp och hur de hanterar garantiärenden. Nu börjar den olidliga väntan!

42Hz skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
>
> > -----
> > > OK, ja, det bör väl inte vara några
> > jättetryck
> > > det handlar om?
> >
> > 250psi bara :)
>
> Jaja, allt är relativt. ;)

Det kan nog vara befogat att ha skyddsglasögon om man tar isär den när den tappat ut tryck i andra delar av stolpen. Men annars ser jag egentligen inte problemet om man bara är försiktig.

Min hade tappat tryck ner till 170 psi när jag kollade innan jag packade ner den. Så någonstans håller det ju tätt så att det inte pyser helt ut :P

Efter att ha kikat på en av KS' egna videor om demontering så kommer jag riva upp det fina paketet jag gjorde idag för transport till Tüskland och testa på den grövre stolpen innan jag skickar iväg nån av de två. Det ser riktigt enkelt ut, och är det så att det bara är fibersnöret som ligger illa så borde saken vara biff på en halvtimme eller så.

Förhoppningarna är emellertid inte jättestora eftersom låsningen uppstår när stolpen inte använts på ett tag (ungefär en dag). Om det vore snördragningen som spökade så borde det vara problem hela tiden.

Edit: Förresten har 27,2-stolpen ingen tryckjusteringsventil upptill, så den måste vara gömd invändigt nånstans. Var framgår inte.

Senast ändrad:
Det som är lite konstigt när det gäller sänkstolpar är att många tycks förvänta sig ett serviceintervall liknande sin vanliga stela stålpe = inget.

Hur många skulle köpa en gaffel och skita i att serva den under två år? Självklart skulle den få ordentlig stiction och inte funka som vid inköp, samma sak med en sänkstolpe.

Jag har en KS i950r som jag haft i fyra år eller så, och den funkar precis lika bra nu som när jag köpte den, eller faktiskt lite bättre då jag vid min senaste service laggade den med 50% högre tryck än det är orginal. Men jag har servat den en gång om året för att den ska hålla sig i ordning, ungefär som jag gör med min bakdämpare.

Mer sänkstolpservice åt folket! :)

Jag har ägt två Reverbstolpar, med den första hade jag inga problem alls. Den jag har nu har börjat glappa framåt och bakåt och går dessutom att trycka ner en halv centimeter när den är låst. Så den får åka in på service. Troligtvis är det bussningen som är sliten. Men utöver det har jag inte haft några problem med den utöver att jag krashat av slangen en gång.

AddeN skrev:
> Det som är lite konstigt när det gäller
> sänkstolpar är att många tycks förvänta sig
> ett serviceintervall liknande sin vanliga stela
> stålpe = inget.
>
> Hur många skulle köpa en gaffel och skita i att
> serva den under två år? Självklart skulle den
> få ordentlig stiction och inte funka som vid
> inköp, samma sak med en sänkstolpe.
>
> Jag har en KS i950r som jag haft i fyra år eller
> så, och den funkar precis lika bra nu som när
> jag köpte den, eller faktiskt lite bättre då
> jag vid min senaste service laggade den med 50%
> högre tryck än det är orginal. Men jag har
> servat den en gång om året för att den ska
> hålla sig i ordning, ungefär som jag gör med
> min bakdämpare.
>
> Mer sänkstolpservice åt folket! :)

Det luriga är väl att det inte finns några rekommenderade serviceåtgärder eller serviceintervaller. Det finns förvisso en manual som visar hur man tar isär en Reverb i beståndsdelar och sätter ihop den igen men det finns inga tydliga "med de här intervallerna ska du göra det här för att säkerställa bästa funktionalitet". Ska man ta isär allt och se så att det ser bra ut bara? Hur ofta? Byta alla packningar? Återigen, hur ofta?

Samtidigt utsätts den för mycket lägre belastningar och avsevärt färre cykler än både gaffel och dämpare så servicekraven borde vara lägre. Det är många som kör gafflar och dämpare i år utan service innan de dör (med besked) men betydligt fler som har strul med sina hisstolpar efter ganska kort tid. Så något lurt är det ju.

AddeN skrev:
> Det som är lite konstigt när det gäller
> sänkstolpar är att många tycks förvänta sig
> ett serviceintervall liknande sin vanliga stela
> stålpe = inget.
>
> inköp, samma sak med en sänkstolpe.

Mina funkade i tre veckor. Låter rimligt va?

Jag kommer byta ut min Reverb mot en Thomson om den blir förbrukad någon gång. Med nuvarande användningsfrekvens lär det dröja :)

jomper skrev:
> Jag kommer byta ut min Reverb mot en Thomson om
> den blir förbrukad någon gång. Med nuvarande
> användningsfrekvens lär det dröja :)

Min dog ju när cykeln stod oanvänd i ett par veckor :)

Jag har kört med min GD Turbo i sex år utan problem. Smörjt upp den en gång!

Har även en KS 950. Problemet med den är dess stiction. När den stått ett tag måste den våldas igång. Kan vägra att gå upp av sig själv under en tur om den varit sänkt för länge.
Jag har plockat av det yttre röret o smörjt och putsat lite på den övre bussningen som var väldigt tajt. Hjälpte bara lite grann. AddeN: Har du haft isär även den inre delen med mekanism o luftfjäder?

/S

Rattnalle: Nej att det är dåligt med servicemanualer mm är faktiskt ett stort problem, de är helt obefintliga på tex i950, men man kan hitta bra manualer folk lagt upp med en hel del letande. Där måste det ske en förbättring vilket det tycks gjort när KS tog fram Lev till exempel.

På del två av ditt inlägg så håller jag inte helt med, prova att dra på låsningen på en gaffel/dämpare och kör på som normalt så kommer det nog snart hända grejer. Det är inte antalet cykler som tar död på en sänkstolpe i första hand skulle jag tro, snarare tvärt om. Sen så utsätts nog en sänkstolpe för en hel del, det blir en del skapliga smöllar på den och den hydrauliska låsningen ska tåla många tunga ofjädrade smällar. Nåväl, kanske inte i samma grad som en dämpare, men ändå. Sen har ju utvecklingen evolutionerats längre för dämpare så det är itne underligt att de är tillförlitligare, men tar man min gammla Boxxer så var det rent dålig om jag kört med den en vecka utan att serva den, så serviceintervallen är något man bör tänka på.

Makten: Jag tror att du haft extrem otur, men det är om jag ska vara ärlig (med risk att du inte tål kritik) så tror jag det är blandat med lika mängder "skit bakom spakarna". Märker man att något är fel så fortsätter man inte normalt att blåtrycka på reglaget. Det är klart att kevlartråden går av då. Argumentet att "den borde hålla för fingerstyrka" håller inte riktigt. Jag drar med lätthet drar av en styrstamsskruv om jag försöker överdra den utan att behöva hålla långt ut på insexnyckeln. Kärvar något så är det av en anledning och något man får kolla upp, sen är det klart att det är kast om två st nya stolpar fått samma fel, inget snack. En tanke, kan du ha dragit sadelstolpsklämman för hårt? En kompis kan bara dra sin sadelstolpsklämma 4 Nm utan att hans Reverb "fastnar" mitt i slaget.

C-dale: Japp jag har plåckat ner den i molekyler, för att få bort i950ans berömda stiction har jag brotchat mässingsbussningen en aning tills den löper lätt, sen höjde jag laddtrycket i luftfjädern, mins inte riktigt hur mycket, men med 50 psi om jag inte minns fel.

Ska försöka komma ihåg att ladda upp en länk till en bra guide ikväll.

AddeN skrev:
> Rattnalle: Nej att det är dåligt med
> servicemanualer mm är faktiskt ett stort problem,
> de är helt obefintliga på tex i950, men man kan
> hitta bra manualer folk lagt upp med en hel del
> letande. Där måste det ske en förbättring
> vilket det tycks gjort när KS tog fram Lev till
> exempel.
>
> På del två av ditt inlägg så håller jag inte
> helt med, prova att dra på låsningen på en
> gaffel/dämpare och kör på som normalt så
> kommer det nog snart hända grejer. Det är inte
> antalet cykler som tar död på en sänkstolpe i
> första hand skulle jag tro, snarare tvärt om.
> Sen så utsätts nog en sänkstolpe för en hel
> del, det blir en del skapliga smöllar på den och
> den hydrauliska låsningen ska tåla många tunga
> ofjädrade smällar. Nåväl, kanske inte i samma
> grad som en dämpare, men ändå. Sen har ju
> utvecklingen evolutionerats längre för dämpare
> så det är itne underligt att de är
> tillförlitligare, men tar man min gammla Boxxer
> så var det rent dålig om jag kört med den en
> vecka utan att serva den, så serviceintervallen
> är något man bör tänka på.

Må så vara. Samtidigt borde det gå att dra nytt av utvecklingen på gaffelsidan i konstruktionen av stolparna. De måste ju inte börja från noll.

Men jag har inget som helst emot att serva stolpen bara jag vet vad jag ska göra. Lite skruvande var 30:e åktimme eller så gör jag gärna bara grejerna funkar därimellan.

AddeN skrev:
> sen höjde jag laddtrycket

Det borde väl bara vara GD Turbo som har laddtryck? ;-)

AddeN skrev:
> Makten: Jag tror att du haft extrem otur, men det
> är om jag ska vara ärlig (med risk att du inte
> tål kritik) så tror jag det är blandat med lika
> mängder "skit bakom spakarna". Märker man att
> något är fel så fortsätter man inte normalt
> att blåtrycka på reglaget. Det är klart att
> kevlartråden går av då. Argumentet att "den
> borde hålla för fingerstyrka" håller inte
> riktigt. Jag drar med lätthet drar av en
> styrstamsskruv om jag försöker överdra den utan
> att behöva hålla långt ut på insexnyckeln.
> Kärvar något så är det av en anledning och
> något man får kolla upp, sen är det klart att
> det är kast om två st nya stolpar fått samma
> fel, inget snack.

Jag hade aldrig väntat mig att snöret skulle gå av med den relativt snälla kraft jag lade på, nej. Dessutom har jag läst att vissa stolpar kan behöva lite lätt våld för att "komma igång" när cykeln stått. Hade jag låtit bli hade jag fått lämna in dem betydligt tidigare eftersom jag faktiskt fick loss båda ett antal gånger.

> En tanke, kan du ha dragit
> sadelstolpsklämman för hårt? En kompis kan bara
> dra sin sadelstolpsklämma 4 Nm utan att hans
> Reverb "fastnar" mitt i slaget.

Inte omöjligt, men det låter väldigt osannolikt. Om ytterröret är så extremt tunt att det deformeras av att dra åt klämman lite hårdare än normalt så hade den förmodligen gått av rätt snabbt av normal belastning. Ska helt klart beakta detta när jag får tillbaka stolparna.

Edit: Det som talar emot den teorin mest är att låsningen sker när man inte använder cykeln.

Senast ändrad:
AddeN skrev:
> inköp,

... Ehh tror det är några stycken som inte vågar erkänna det bara :)

Tillbaka
Topp