Justering av bakväxel?

richard.elgh

Ny medlem
Justering av bakväxel?
Hej!

Förra året försökte jag mig på att justera mina växlar, något som jag inte hade några framgångar med.
Så jag tänkte göra mig ett nytt försök i år.

Då min bakväxel var 14 år gammal tänkte jag att jag skulle byta den, så det har jag gjort.

Men... Jag har läst och förstått att det inte ska vara så svårt att justera, i teorin.
Men jag får inte upp kedjan till största drevet bak. Vad kan felet vara?

Justering av bakväxel?
Har du verkligen kollat "L" skruven så den inte tar emot, för då kommer du inte hela vägen.
Vad är det som tar emot. Är det inne i växeln (L-skruven) eller går den emot din kassett (då är det B-skruven)

Justering av bakväxel?
Tack! Nu kommer jag till största drevet om jag "trycker" dit växeln. Men jag når inte dit upp om jag använder växelreglaget, då kommer jag bara till 5:e drevet.

Justering av bakväxel?
Lossa vajer. Klicka ner växelreglaget till det läget där den har så mkt vajer utsläppt som möjligt, dra lite lätt i vajern medan du växlar för att se till att den mater ut hela vägen. Skruva in justerskruven för spänningen av vajern till inskruvat läge så du har så mkt justermån som möjligt sedan (den på bakväxeln alltså). Sätt tillbaks vajern o lås. Spänn ordentligt manuellt redan vid fastgörande av vajern. Spänn sedan med justeringsskruven efter behov.

ska funka..

Senast ändrad:
Justering av bakväxel?
Bra att tänka på när man justerar stopplägena på Shimano är att det ser ut som "vanlig" stjärnskruv, dvs Philips, men det är JIS-skruvar. De är ganska lätta att runda med en Philips-mejsel om man inte är försiktig.

Tillbaka
Topp