marr
Aktiv medlem
Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen
me.I.am sa:Pfaff sa:me.I.am sa:Jocke77 sa:me.I.am sa:NickPick sa:Zoegas skånerost gillar inte jag. Druckit hemskt mycket dock enbart färdigmalt.
Ofta vill zoega ha 50g på en liter vatten. Tycker att det blir svagt då så jag måste försöka knäcka den nöten. Att sakta ned genomrinningen hjälper knappt.
Ett tips, testa mer kaffe eller mindre vatten :)
Faktum är att med min gamla (dåliga bryggare, och färdigmalt) och Zoegas Skånerost så blev det inte gott, fanns andra sorter som blev mycket godare. Så när jag investerade i bättre kaffebryggare och kaffekvarn så hade jag inte en tanke på Skånerost. Men en kompis som också började mala själv, efter att ha druckit kaffe hos mig, sa att han föredrog Skånerosten. Så jag testade, och katshing! det var gott.
Om det stannar mellan oss kan jag avslöja att med "långsam genomrinning" menar jag faktiskt att jag börjar bryggningen med stängt filter, efter några minuter (!) så öppnar jag filtret. Blir väldigt gott. Gäller alltså enbart Skånerosten.
Om man kör med färdigmalet Skånerost tror jag att det är ganska känsligt för att tappa smaken, redan efter någon dag efter att man öppnat paketet.
PS.
Kör ganska starkt, 7g x antal koppar + 4g, igen aning dock vad "kopp" motsvarar, om det är standardiserat, gäller iaf märkningen på min MoccaMaster
Normal brukar en kopp vara 1.5 dl och då är 7g rätt lite...Jag har också en MoccaMaster och jag använder bara märkningen när jag brygger 5 resp. 10 dl, i övrigt mäter jag upp vatten med ett dl-mått. Kör 7 gram kaffe / dl vatten.
Hmm, tänkte nog inte med huvudet där. Det är 10g x antal koppar + 4g jag använder. 34g till 3 koppar, 44 till 4 koppar o.s.v.
Kollade på min MoccaMaster, där är faktiskt liter angivet bredvid koppmärkningen. Det stämmer det som @Luzen skriver, 1,25 dl / kopp - enligt MoccaMaster. Du använder då c.a 8,75g / kopp, jag gillar starkt kaffe :)
Zoegas köper man helt enkelt inte längre. Zoegas är inte Zoegas sedan flera år utan Nestle och förutom att det bara är 450 g i halvkilospaketen smakar inte Zoega som Zoega. Inte ens med skånskt vatten i kranen.
Så nu kör vi med Arvid Nordqvist istället.
Tänka sig, Stockholms-kaffe i Skåne!
Kanske det är därför jag gillar Skånerost nu, men inte förr. Hade jag bott kvar i Helsingborg hade det kanske varit tvärtom, där smakade Skånerosten gott för många år sedan.
Har de inte typ alltid varit 450g i zoegas paketen?
Edit: nä de var 500g fram till 2013. Tänkte skevt.
Senast ändrad: