Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen

me.I.am sa:
Pfaff sa:
me.I.am sa:
Jocke77 sa:
me.I.am sa:
NickPick sa:
Zoegas skånerost gillar inte jag. Druckit hemskt mycket dock enbart färdigmalt.

Ofta vill zoega ha 50g på en liter vatten. Tycker att det blir svagt då så jag måste försöka knäcka den nöten. Att sakta ned genomrinningen hjälper knappt.

Ett tips, testa mer kaffe eller mindre vatten :)

Faktum är att med min gamla (dåliga bryggare, och färdigmalt) och Zoegas Skånerost så blev det inte gott, fanns andra sorter som blev mycket godare. Så när jag investerade i bättre kaffebryggare och kaffekvarn så hade jag inte en tanke på Skånerost. Men en kompis som också började mala själv, efter att ha druckit kaffe hos mig, sa att han föredrog Skånerosten. Så jag testade, och katshing! det var gott.

Om det stannar mellan oss kan jag avslöja att med "långsam genomrinning" menar jag faktiskt att jag börjar bryggningen med stängt filter, efter några minuter (!) så öppnar jag filtret. Blir väldigt gott. Gäller alltså enbart Skånerosten.

Om man kör med färdigmalet Skånerost tror jag att det är ganska känsligt för att tappa smaken, redan efter någon dag efter att man öppnat paketet.

PS.
Kör ganska starkt, 7g x antal koppar + 4g, igen aning dock vad "kopp" motsvarar, om det är standardiserat, gäller iaf märkningen på min MoccaMaster

Normal brukar en kopp vara 1.5 dl och då är 7g rätt lite...Jag har också en MoccaMaster och jag använder bara märkningen när jag brygger 5 resp. 10 dl, i övrigt mäter jag upp vatten med ett dl-mått. Kör 7 gram kaffe / dl vatten.

Hmm, tänkte nog inte med huvudet där. Det är 10g x antal koppar + 4g jag använder. 34g till 3 koppar, 44 till 4 koppar o.s.v.
Kollade på min MoccaMaster, där är faktiskt liter angivet bredvid koppmärkningen. Det stämmer det som @Luzen skriver, 1,25 dl / kopp - enligt MoccaMaster. Du använder då c.a 8,75g / kopp, jag gillar starkt kaffe :)

Zoegas köper man helt enkelt inte längre. Zoegas är inte Zoegas sedan flera år utan Nestle och förutom att det bara är 450 g i halvkilospaketen smakar inte Zoega som Zoega. Inte ens med skånskt vatten i kranen.
Så nu kör vi med Arvid Nordqvist istället.
Tänka sig, Stockholms-kaffe i Skåne!

Kanske det är därför jag gillar Skånerost nu, men inte förr. Hade jag bott kvar i Helsingborg hade det kanske varit tvärtom, där smakade Skånerosten gott för många år sedan.

Har de inte typ alltid varit 450g i zoegas paketen?

Edit: nä de var 500g fram till 2013. Tänkte skevt.

Senast ändrad:
Oftast blir det frystorkat kaffe.
F7289859-36A3-4F8E-8CE6-4E153C557B4F.jpeg

Kl. 5:42 blev jag väckt av en spark i ansiktet (precis som vilken småbarnsförälder som helst).
En espresso och en Americano hittills.. passar på och njuter av solen.

20180324_073655.jpg

20180324_074128.jpg

Njuter av "en välbalanserad mörk och kraftfull espresso med lång eftersmak" enligt Gevalia. Lagom jumpstart inför en hel busdag i sällskap av min 2-åring.

20180325_094521.jpg

Haha just det där drack vi också på Bali för. En månad sedan. Tog dock inte med oss något hem.
Ps är inte alla stora tillverkares" halvkilos" paket 450gr numer.
Såg nån reklam igår som antydde att Gevalia kanske gått ner till 425 på någon sort till och med. Fult knep hus som helst!

Jocke77 sa:
Stervelo sa:
Handla kaffebönor på Starfucks är som att handla yosemite cykel på Biltema och betala 60k för den.

Haha. Folk får dricka vad de vill och det viktiga är att man är nöjd själv men håller med i liknelsen :-)
Självklart, ens egen smak är unik, ingen kan säga att den är fel. Men att betala samma pris som top end kaffe på det stället är ganska magstarkt, för mig då. Därav liknelsen. Men, ingen kan tala om för någon annan vad som smakar gott.

Ingen borde heller kunna tala om för någon annan vilken cykel de borde köpa, eftersom vad man gillar där också är väldigt personligt. :)

Jocke77 sa:
Stervelo sa:
Handla kaffebönor på Starfucks är som att handla yosemite cykel på Biltema och betala 60k för den.

Haha. Folk får dricka vad de vill och det viktiga är att man är nöjd själv men håller med i liknelsen :-)

Yass. Haller faktiskt med. Men det ju är inbakat i hela "guilty pleasure" konceptet ;) Så visst.

Starbucks bjuder på dagens sista dubbelespresso och en fin kopp att ta med till jobbet. Har fått reda på att det finns en ny espressoautomat på bygget.

Uppdatering: jag har missat mitt tåg :/

20180328_203910.jpg

Senast ändrad:
Jocke77 sa:
bandbredd sa:
Omfamnas av mörkret

Det där kokkaffet är ju värt att prova bara för förpackingen :-) Har du testat det och kan ge ett smakutlåtande?

Själv kör jag Mauro de luxe som espresso och JN Urban jungle som brygg för tillfället. Första gången jag provar Urban jungle och gillar den, annars är Fika en favorit från JN som "vardagsbryggkaffe".

Ska testa det nån dag här framåt våren (om den kommer) då det var den sista batchen enligt gnagarna i norr så gav jag iväg ett paket i julklapp, å sparar ett oöppnat. Men lovar att jag ska komma med ett smakutlåtande....om jag överlever ?

Det här är det vi har på jobbet.

DSC_0335.JPG

En del, som inte sett påsen, blir förvånade när jag säger att det är snabbkaffe. Maskinen är nämligen lite bedräglig då den heter Classic Brew, och ser ut som en rejäl bryggare.

_20180406_065357.JPG

lundatok sa:
Är det värt att köpa en kvarn för bryggkaffe eller ska jag köpa nymalda påsar på J&N oftare?

Jag tycker det är enklare med egen kvarn eftersom man kan justera malningsgraden mellan varje bryggning om man vill.

Dessutom kan man ju beställa online och få tillgång till fler sorter än "lokala butiken" har.

Har en Wilfa black till allt utom espresso, bra kvarn som ofta finns på kampanj. Köpte min billigt på Elgiganten.

lundatok sa:
Är det värt att köpa en kvarn för bryggkaffe eller ska jag köpa nymalda påsar på J&N oftare?

Kvarn!^1000
Absolut inget att tveka på, anser jag. Innan jag skaffade kvarn köpte jag nymald kaffe på ett bra ställe. Tyckte dock att det redan efter 2-3 dagar tappade smaken, och dessutom tyckte jag att ju längre tid som gått sedan de öppnat ny påse med bönor desto sämre smak.

Skulle aldrig få för mig att sluta mala själv, tycker det gör mycket för smaken. Och som @Jocke77 skriver, man kan experimentera med malningsgrad lite enklare.

Det var lite tungt, men jag insåg till slut att min Gaggia bara tar plats i köket där den står oanvänd, och bytte ut den mot en Moccamaster. Hade förstås hellre bytt köket mot ett större, men det är ett mer långsiktigt projekt.Förväntar mig att det sista av ångesten försvinner idag när jag ska göra kaffe till ett släktkalas och slipper stå och slabba med Hariotratten.

Just nu J&N Urban Jungle i brist på annat i Mahlkhönigkvarnen (den fick stanna kvar, fast med annan inställning.)

Stervelo sa:
Gordon Gekko sa:
Arvid Nordqvist REKO
Du får grav avkylning av kaffet om du brygger sådär, riktigt ooptimalt, men det går ju ihop med muggen.

Haha, men det är väl inte så konstigt att kaffet blir kallt när bryggaren är avstängd... Det går ju dessutom förvärma koppen om man är kinkig på de bryggtekniska detaljerna.

Här är det inte själva kaffet som är i fokus, Arvid Nordqvists Amigas, snarare "mugg før syklist" från Røros, och Kaffeosten, serverad på två sätt. :-)

DSC_0810.JPG

Senast ändrad:
thomaslundstrom sa:
Ge mig ert bästa recept på kallbryggt kaffe!

I det här hushållet kör vi fem rågade skopor Zoega Presso i en presskanna, fyll på med knappt en liter kallt vatten (rör om lite om det behövs, inget kaffepulver ska liksom fastna på ytan), ställ in i kylen över natten (bara 4-5 timmar ger inte tillräckligt fyllig smak, en 8 timmar iaf behövs). Pressa på morgonen, häll upp i kopp med valfri mängd mjölk, lägg i ett par isbitar och ev socker efter smak (vi skippar det, gott ändå).

Om inte allt kaffe går åt på morgonen, lämna kannan i kylen och drick under dagen vid behov - smakar helt ok hela dagen (eller så är vi bara ständigt desperata efter både svalka & koffein denna tropiska sommar).

Ja det är ju den här smaken man sen helst skulle vilja ha även i varmt kaffe och Nakne kocken vet så klart på råd: "Brew your cold-brew strong enough and you can even mix it with boiling water and serve it hot." Kallpressat is the shit!

Tillbaka
Topp