[Kalender] BRM 200 km Norrköping

Då är det nog bäst att jag inte sänker stämningen med att skriva att det snöat i natt i Linköping... Det är rätt lite och smälter nog bort under dagen.

Jo, om det förblir torrt senare under veckan kommer det vara bra väglag tror jag, bortsett från gruset som ligger kvar på många ställen. Men jag har i år ännu inte tagit mig söderut och kollat. Förra helgen var det fina vägar norrut mot Katrineholm iaf.

Cyklade till Norrköping idag. Körde fulldubbat och följde gamla riksettan från Södertälje. Isfria vägar förutom strax innan Stavsjö där det var en del is. Misstänkter att det ligger lite högt eller att det snöar lite mer där. Är ofta lite isigt där. Hoppas på varm vecka och varm helg.

Varm vecka verkar komma enligt senaste prognosen. Regn på fredag, men 6-10 plusgrader så det borde inte frysa.

Efter att bara tränat korta och hårda pass inne hela vintern och skjutit upp utepremiären flera gånger blev jag plötsligt jättetaggad (tidigare bara normaltaggad) när jag läste yrs prognos. Jag var tvungen att dubbelkolla med Smhi.

Förra året var randopremiären för min del en 30-milare med magproblem så jag hoppas att en 20-milare på bekanta vägar borde fungera även utan vidare "uppvärmning". Har ju trots allt drygt 13 timmar på mig vilket är mer än 35% mer än jag använde som mest förra året.

Hoppas på varm helg och varm vecka innan. Jag snickrar på 3 alternativ. 1 cykla rundan med sommarcykel 2 cykla rundan med fulldubbad mtb 3 korta rundan och cykla med fulldubbad mtb. Det finns även alternativet att cykla med normaldubbade cyklar. Hade dock ambitionen att sälja min scott sub10 så det vore oklokt att använda den även om den är rackans mycket snabbare. Alla dessa val. Visst gör det ont när man skall välja däck varför skulle randonneuren annars tveka. Summa summarum känns fullkomligt underbart att säsongen sparkar igång.

Bokat hotell fredag och lördag Comfort Norrköping. Ambitionen är att cykla förlängda vägar hem och dit ifrån Södertälje (förutsatt det är sommarcykelväder) samt ta oss runt på 20 mila. Norrköping är en fin stad med bra restauranger. Vi har bokat 19 på Anima fredag och 20 på tullhuset lördag.

Är det ingen från Norrköping som tänker cykla nu när det är så (relativt) fint väder på gång? Det är ju några blivande Sverigetempocyklister från Norrköping och Fenix brukar inte vara rädda för lång rundor.

Jag kan nog räkna mig som 1/6 Norrköpingsbo numera då jag bott i Norrköping 2 månader om året de senaste 5 åren. Jag behöver väl ändå ut på något långpass emellanåt men föredrar stigcykling. Vet inte riktigt hur jag skulle kunna övertala mig själv att avstå en dag i skogen.

Jag bor i Norrköping och är lite sugen på att köra mitt första "Brev". Allt hänger på vädret, är normalt sett inte så kinkig för varken blåst eller temperatur. Men är inte speciellt sugen på att cykla 20mil den här årstiden om det regnar eller snöar.

Lurig prognos ser ut att bli regn natten till Söndag och sedan minus. Låter inte lovande ifall man vill ta sommarcykeln ifrån Södertälje. Men att anlända till Norrköping med fulldubbat i tvåsiffrigt i ett varmt vårregn på fredagen skulle även det kännas lite konstigt. Man får nog fundera lite här kring planer så man nyttjar vädret på bästa sätt.

Ska rulla en sväng i eftermiddag och bestämmer mig ikväll om jag ska köra eller ej, prognosen känns rätt lurig. Trots att jag är local så funderar jag lite över lunchstopp. Utöver Energi i alla dess former så är jag inte så sugen på att släpa på lunch. Åtvidaberg känns klart tidigt för att stanna och äta, Ringarum känns lite sent. Valdemarsvik kanske blir lagom?

Ska rulla en sväng i eftermiddag och bestämmer mig ikväll om jag ska köra eller ej, prognosen känns rätt lurig. Trots att jag är local så funderar jag lite över lunchstopp. Utöver Energi i alla dess former så är jag inte så sugen på att släpa på lunch. Åtvidaberg känns klart tidigt för att stanna och äta, Ringarum känns lite sent. Valdemarsvik kanske blir lagom?
Man får stanna på fler ställen än stämplingsplatserna om man vill. I höstas köpte jag juice och glass i Eds Bruk och mer juice i Ringarum och hade med mig resten. Nu vet jag inte hur jag gör i helgen.

Falerum och Ukna har affärer men känns också tidiga. Efter Eds Bruk är nästa större ort Valdemarsvik. Lilla Blå brukar vara bra. Ringarum har mataffär öppen till 15 och tror cafeet är öppet till 15 med. Sen finns något mackställe (tror jag) och Rasta.

Strasser körde väl TCR på snickers och cola, men jag är inte fullt lika sportig.

Jag viker ner mig. I och med minus på söndagen så finns det risk för halka på vägen hem. Mao så blir det fulldubbad MTB på loppet och då snittar vi i bästa fall 18. Då blir det en lång dag, +11 på dan sedan regn och framemot kvällen nära nollan. Svårt att klä sig, många ombyten och lurigt att fixa maxtiden för oss. Känns som ett underbart lopp men verkar gå troll i det. Inte kollat upp hur det ser ut om man genar men huvudidén är att köra utan tävlan och gena.

Jag testade min cykel för första gången i år. Grusvägarna till och från vedugnsbageriet såg snabba ut, men det är mer 30-milsinformation.

tempImagerGEXUi.jpg

Cykeln är redo och energin är inköpt. Dock är jag väldigt fundersam på hur man ska klä sig i morgon. Det ska ju bli rätt varmt, men samtidigt regna. Är orolig för att antingen klä mig mot regnet men bli för varm, eller lagom temperatur och det blir blött. Allt hänger på hur mycket och hur länge det regnar.

Lång dag absolut. En av mina långsammaste 20-milare. Formen var okänd, hade 35km på racern i år innan detta, annars bara pendling (3km) och spinning.

Vädret var varierande men det som fastnat i minnet var att det regnade och var kallt. Sen snö på stationen när jag väntade 50 minuter på tåget hem.

Jag var enda startande från Linköping och de andra fyra kände varandra. Det var lätt att cykla med dem, jämn fart, tydliga tecken och fick hjälp att ta luckorna jag släppte. Tack Fenix! Men jag körde lite över min kapacitet. Krampade efter 70km. Hade jag släppt tidigare hade det nog gått fortare, men man behöver utmana sig själv ibland. Stärkte om inte annat pannbenet.

Detta var min 17:e brevet och det har gått mindre än 24 månader sedan den första.

Lång dag absolut. En av mina långsammaste 20-milare. Formen var okänd, hade 35km på racern i år innan detta, annars bara pendling (3km) och spinning.

Vädret var varierande men det som fastnat i minnet var att det regnade och var kallt. Sen snö på stationen när jag väntade 50 minuter på tåget hem.

Jag var enda startande från Linköping och de andra fyra kände varandra. Det var lätt att cykla med dem, jämn fart, tydliga tecken och fick hjälp att ta luckorna jag släppte. Tack Fenix! Men jag körde lite över min kapacitet. Krampade efter 70km. Hade jag släppt tidigare hade det nog gått fortare, men man behöver utmana sig själv ibland. Stärkte om inte annat pannbenet.

Detta var min 17:e brevet och det har gått mindre än 24 månader sedan den första.
Imponerande många breveter på kort tid. Tror det är få som kör fler under 2 år.

Jag räknade fel. Första randot var 2022-04-02 och det blev 6st 2022. Sedan 9st förra året och idag årets första. 16st med andra ord.

IMG_7589.jpeg

En fantastisk dag som innehöll det mesta. Rejäla Rando-stil-poäng måste ändå utdelas till en deltagare vars däck pajade totalt men lyckades med konststycket att hitta en kombinerad köks- och cykelaffär i Valdemarsvik som hade ett nytt däck som kunde monteras.

Välkommen till ännu en upplaga av Norrköpingsklassikern till Småland, på lördag 28 september 2024! Den här gången kommer vi kunna testa digital stämpling med hjälp av eBrevet, lösningen som har utvecklats i Umeå. Se CK Distans webbsida för mer information.

Toppenväder är beställt.

Tillbaka
Topp