[Kalender] Randonnée 1000 KM Södertälje

Mange. sa:
Färjeläget, sista benet nu.
Har inte kunnat fylla på förråden sen Eksjö.
Träffade Johan Landström där, han skulle köra ränneslättsturen. Han skrattade gott åt vårt lilla runda

ohellstrom sa:
Mange. sa:
Blev insläppta i väntsalen vid tågstationen i åtvidaberg, kallt kallt ute.. nu sova

Hur är serviceutbudet i denna väntsal?

#askingforafriend

Ligger en typ hudvårds butik därinne, och en bokhylla med ffria lån från biblioteket..

När det var som värst kallt (min garmin hade 0.0 grader) tippsade två local brats (som var ute och cyklade kl 5.30 en iskall lördagmorgon!) att det lokala gymmet öppnar kl 5. Tobbe och jag satt då på golvet i ingångshallen en stund och värmde upp och åt varsin macka. Vi gymmade inte.

Det var en liten ort strax före Kisa, gymmet bredvid kyrkan. Kanske bra att lägga till minnet!

kitzblitz sa:
Mange. sa:
Färjeläget, sista benet nu.
Har inte kunnat fylla på förråden sen Eksjö.
Träffade Johan Landström där, han skulle köra ränneslättsturen. Han skrattade gott åt vårt lilla runda

ohellstrom sa:
Mange. sa:
Blev insläppta i väntsalen vid tågstationen i åtvidaberg, kallt kallt ute.. nu sova

Hur är serviceutbudet i denna väntsal?

#askingforafriend

Ligger en typ hudvårds butik därinne, och en bokhylla med ffria lån från biblioteket..

När det var som värst kallt (min garmin hade 0.0 grader) tippsade två local brats (som var ute och cyklade kl 5.30 en iskall lördagmorgon!) att det lokala gymmet öppnar kl 5. Tobbe och jag satt då på golvet i ingångshallen en stund och värmde upp och åt varsin macka. Vi gymmade inte.

Det var en liten ort strax före Kisa, gymmet bredvid kyrkan. Kanske bra att lägga till minnet!

Så klagar man på dagens ungdom. Hjältar ju!

IMG_1359.JPG

desmo sa:
Jag och kitzblitz utgör grupp två sedan fjärdebrunns bakväxeln blev kaoz 10km innan Taberg.
Vi har inte mer bråttom än att vi inväntade öppning i Kisa.
Natten har varit kall. Jag har haft problem med koncentration pga sömnbrist. Blev kort tupplur.
Nu mot Söderköping.

Grymt kört! Hade ni inte väntat in öppningen i Kisa hade ni passerat mig när jag låg som en kebabrulle (tack Jens för metaforen) i skogen innan Åtvidaberg. Ni var tre minuter bakom mig när jag rullade iväg.

Screenshot_2018-07-01StravaActivityPlayback.png

Vad krävs för att vi ska få bättre koll på varandra?
Räcker det med Strava premium och lite nyare Garmins/Wahoo? Och så batte i mobilen.

Äh, en IRC-kanal (eller kanske mer modernt) FB/Messenger-grupp där man kan posta och chatta med övriga deltagare?

mhenry sa:
desmo sa:
Jag och kitzblitz utgör grupp två sedan fjärdebrunns bakväxeln blev kaoz 10km innan Taberg.
Natten har varit kall. Jag har haft problem med koncentration pga sömnbrist. Blev kort tupplur.
Nu mot Söderköping.

Grymt kört! Hade ni inte väntat in öppningen i Kisa hade ni passerat mig när jag låg som en kebabrulle (tack Jens för metaforen) i skogen innan Åtvidaberg. Ni var tre minuter bakom mig när jag rullade iväg.

Nämen, synd att vi missade varandra! Hur länge sov du?

Glass i gnesta, haft motvind sen söderköping. Som jag tycket har ökat i styrka, blir nog jobbigt för de som kommer senare

Jag väntar tills drönarna får fantastisk flygtid. Sen kommer jag att se till att det "hänger" en sådan över varje deltagare under hela loppen och att de live-streamar rörliga bilder.

#internetcyklistsnirvana

kitzblitz sa:
mhenry sa:
desmo sa:
Nu mot Söderköping.

Ja, det hade varit fint :) Tydligen runt 50 minuter den gången. Hade inga batterier kvar, så det blev alldeles för länge. En annan "power nap" blev 1 timme och 20 min.

En del orutinerat failande den här rundan. Ett axplock: Inte tillräckligt med batterier och att inte messa hem om att mobilen höll på att dö. Bakväxeln vägrade stanna på största kransen. Framväxeln var plötsligt felinställd så kedjan kunde åka av både när jag växlade upp och ner. För kalla kläder (Hagens Wahoo visade som lägst -1 - en extra softshelljacka hade räckt), trots att jag VET att 13 grader i väderapparna aldrig är 13 grader i verkligheten. Körde över en stackars snok efter Landvetter. Körde in i ett potthål och slog av bit av en tand efter färjan. Drack vatten från en kyrkogårdsbrunn. Satte en lakritsbit i halsen. Började sakligt diskutera med en husbilsförare vid färjan som tutade och skrämde mig halvt av vägen för att han tyckte att jag vinglade (det slutade med att han sa "vad bra, jag kommer aldrig att tuta mer på just dig"). Jag slängde också av någon outgrundlig anledning ett bananskal på vägen istället för i skogen - någon som såg det?

Hm, antingen har Gnesta flyttat på sig eller så måtte vara ett tjockt målsnöre om det bara är det mellan Gnesta och Östertälje. ;-)

Kul FR (=Fail Report), mhenry.

mhenry sa:
kitzblitz sa:
mhenry sa:
desmo sa:
Nu mot Söderköping.

Ja, det hade varit fint :) Tydligen runt 50 minuter den gången. Hade inga batterier kvar, så det blev alldeles för länge. En annan "power nap" blev 1 timme och 20 min.

En del orutinerat failande den här rundan. Ett axplock: Inte tillräckligt med batterier och att inte messa hem om att mobilen höll på att dö. Bakväxeln vägrade stanna på största kransen. Framväxeln var plötsligt felinställd så kedjan kunde åka av både när jag växlade upp och ner. För kalla kläder (Hagens Wahoo visade som lägst -1 - en extra softshelljacka hade räckt), trots att jag VET att 13 grader i väderapparna aldrig är 13 grader i verkligheten. Körde över en stackars snok efter Landvetter. Körde in i ett potthål och slog av bit av en tand efter färjan. Drack vatten från en kyrkogårdsbrunn. Satte en lakritsbit i halsen. Började sakligt diskutera med en husbilsförare vid färjan som tutade och skrämde mig halvt av vägen för att han tyckte att jag vinglade (det slutade med att han sa "vad bra, jag kommer aldrig att tuta mer på just dig"). Jag slängde också av någon outgrundlig anledning ett bananskal på vägen istället för i skogen - någon som såg det?

Haha - fast det mesta av detta skulle jag klassificera som vanliga randonneur upplevelse, inte fails, men visst kan alltid mycket optimeras ett snäpp till. Vi drack också vatten från en kyrokgårdskran - det var det bäste vattnet ever! Du körde ganska mycket powernappandet ;-) Vi hade ett extremt effektivt 20 minuters ligg (:-)) på asfalten på en busshållplats.

Hos mig var det väl rutin som fick rundan att funka. Det som jag saknar jämfört med dig är att vara vältränad :-)

Denna runda lämpar sig dock dåligt för något rekordförsök skulle jag säga: inte bara att den är 22 km längre än behövs, men även många jobbiga klättringa och låååånga förvisso fina berg-och-tal-bana streckor där man inte kan hitta något flyt i cyklandet. Utom de första 20 mil egentligen ingenstans där man kan bomba på i långa stunder.

GoranS, jag tror mer på ett "Slas"-upplägg med slarvigt ritade bilder som ändå är glasklara vem det är. Sen en stillsam dialog till det. Drönare är för tempolopp, dock ej Sverigetempot. Listat ut knepet för synkroniserad start efter sömn i Trans Am?

mhenry, händelserikt. Kebabrullen är magisk.

Mange, kämpa!

kitzblitz sa:
mhenry sa:
kitzblitz sa:
mhenry sa:
desmo sa:
Nu mot Söderköping.

Haha - fast det mesta av detta skulle jag klassificera som vanliga randonneur upplevelse, inte fails, men visst kan alltid mycket optimeras ett snäpp till. Vi drack också vatten från en kyrokgårdskran - det var det bäste vattnet ever! Du körde ganska mycket powernappandet ;-) Vi hade ett extremt effektivt 20 minuters ligg (:-)) på asfalten på en busshållplats.

Hos mig var det väl rutin som fick rundan att funka. Det som jag saknar jämfört med dig är att vara vältränad :-)

Denna runda lämpar sig dock dåligt för något rekordförsök skulle jag säga: inte bara att den är 22 km längre än behövs, men även många jobbiga klättringa och låååånga förvisso fina berg-och-tal-bana streckor där man inte kan hitta något flyt i cyklandet. Utom de första 20 mil egentligen ingenstans där man kan bomba på i långa stunder.
Försök till banrekord på Södertäljes 100-milare torde dock just denna bana vara synnerligen lämpad för! Kanske inte läge för något sådant 2019 med tanke på PBP, men 2020 tror jag det kommer att ske.

Jag skulle vilja hävda att Gnesta-Östertälje är om inte målsnöret så i all fall målrakans sista metrar. Metaforiskt och känslomässigt sett alltså :)

Edit: Å andra sidan innehöll den i år flera backar och partier som jag tidigare aldrig märkt av. Märkligt! ;)

Senast ändrad:
mhenry sa:

Misär är inget man gör, det bara blir.

Glass och kaffe på fiket efter färjan. Det är en aning frustrerande att jaga färja över Vikbolandet med 900 km i benen och en frisk nordlig vind.
Även jag har lyckats med mektabbe/fel prylkombo. För att växla upp från lilla till stora fram måste jag stanna och ta av väskan först. Tradigt!

Cykelramen verkar ha pallat! Cannondale bygger både lätt och starkt. Växel och växelöra ligger i flisor. Tror jag hann med typ ett pedalvarv och det räkte. Jag fick ju inte åka hela vägen så jag vill åka igen.

Ska man orka hålla fart över banans tuffa mittparti bör man hålla igen något ner till Jönköping. De följande 40 milen är lite guppiga. Att man kan bli sömnig hjälper bara koffeintabletter. Det kör långseglare med, eller så får man sova en stund.

Åter till de kämpar som borrar i motvinden. Ni är dagens hjältar.

bsandborgh sa:
Glass och kaffe på fiket efter färjan. Det är en aning frustrerande att jaga färja över Vikbolandet med 900 km i benen och en frisk nordlig vind.
Även jag har lyckats med mektabbe/fel prylkombo. För att växla upp från lilla till stora fram måste jag stanna och ta av väskan först. Tradigt!
Du får väl be att vädergudarna ger dig lite mer motvind så att du inte behöver använda storklingan. ;-)

Alla, precis alla, ingen nämnd ingen glömd, som genomför en 100-milare är hjältar. Även ni som bröt, jag står i givakt, för er alla för prestationerna. Täck även ni som vet vad det handlar om utan att vara med i loppet och som rapporterar så att vi internet-randonneurer får del av härligheterna.

Tack så mycket! Känns ruggit skönt att vara i mål. Nu när även jag lyckats skölja ner två öl lite snabbt så börjar det inte kännas så tokigt. Tror det största problemet med rundan blir att inte somna på tåget och åka mellan ändhållplatserna.... :)

Fantastisk bana, den hade allt. Jag har haft så kul.

Lite missar från min sida var att inte ta med förstärkningsplagg lämpade för nattkörning, vi hade ju bokat hotell.
Halvvägs till Landvetter kom vi på den brillianta iden att inte sova påvägen hem för att få mer misär och hallucinationer. Så jag köpte knävärmare på öster i jkpg.
Det räckte inte..
Att proviantera bättre när man VET att inget är öppet innan jönåker..
Drack inget från kyrkogården, klarade mig preciiis. Hade ju en kran i åtvidaberg, men använde den inte.
Min framväxel ville inte heller lira, ibörjan var det bra, sen växlade den över och tillslut inte upp alls.
Och ändlägen ändrade sig regelbundet.
Spökar framväxlar ofta på denna runda?

Det blev en henry special i målet, dvs kebabrulle ;)

MrGunnar sa:
Tack så mycket! Känns ruggit skönt att vara i mål. Nu när även jag lyckats skölja ner två öl lite snabbt så börjar det inte kännas så tokigt. Tror det största problemet med rundan blir att inte somna på tåget och åka mellan ändhållplatserna.... :)

Härligt gnuggat och tack för milen tillsammans. Nästa gång har mitt högerknä lovat vilja vara med och leka.

Jag fick genom alla era, ni som gått i mål eller är kvar på banan, historier fått mer erfarenhet än jag förtjänar. Hade kalkylerat med för lite sömn och för lite kläder andra natten inser jag i efterhand.

Mange. sa:
Att proviantera bättre när man VET att inget är öppet innan jönåker..
Starkt jobbat och tack för trevlig rapportering. Kändes nästan som man vore där. Nästa år hoppas jag stå på startlinjen.

Rutten är inte rekad för nonstop cykling utan för att sova natt 2 och 3. Det skall dock finnas oaser har jag hört. Tex så är Shell i Söderköping dygnetruntöppet om jag är rätt underrättad.

Tillbaka
Topp