Morgonen var perfekt. Över 10st förväntansfulla stod vid hotellet, för en 600k i slutet av Augusti, Antar att många vill ha ett längre kvallopp för nästa års pbp.
Precis innan start säger Adrian att hans sadelklamma är trasig. Jag och Rasmus får ihop det tillräckligt för att kunna åka till mig som bor en kort bit från starten längs banan och kan använda riktiga verktyg, Vi lagar den och vi ligger säkert 40min bakom schemat när vi lämnar Kallhäll.
Dagen utvecklar sig helt fantastiskt bra. God stämning, medvind och precis lagom temperatur. Tar några få pauser, ingen längre än 20min men ändå sitta ner och äta i lugn och ro. Första 30milen sub9 och utsiken från Tällberg är fantastisk!
Dom sista kilometrarna till Rättvik går snabbt och smidigt, vi rullar in på macken och förbereder oss för mörker. Lite varmare kläder och så lämnar vi knappt 20min senare.
Det blir mörkt riktigt fort, men det gör inget. Fina småvägar till Falun och dynamolampor är som balsam för själen.
Medan vi rullar in i Falun känner vi av regnet, precis som utlovat. Regnkläder på vid macken, extra mat och dricka inhandlas och nu börjar misären.
I rapporten jag kikade på innan avfärd hemifrån visade 4mm regn som mest under ett par timmar på natten. Det kommer 70mm under dom närmaste 10-12h. Vi blir bokstavligen dränkta, allt är genomblött. I Heby, flera mil för sent drar jag på mig varmare kläder. Det borde ha gjorts när vi försöker laga Joakims trasiga växelreglage i Avesta. Han får cykla med bara framväxel, och jag fick frysa. Lose - Lose.
Har varit illamående från och till sen Djurås, det blir riktigt illa under natten och jag kan inte få i mig bars. Så energin tvärdör innan Örsundsbro, jag kroknar kraftigt. Samma sak händer Adrian, han kan ivf hålla tempo med dom andra 2, jag ligger som en jojo bakom och varje motlut tappar jag 10, 20, 30m.
Efter ett tag får jg en gel av Rasmus, vet inte om den funkar eller om det är placebo. Men jag biter ihop och tänker, bara jag tar mig med gruppen till Bålsta så kan jag ladda om där!
Adrian väljer att bryta här, hemlängtan av allt regn, illamående och fryser och åker till pendeltåget. Jag är nog egentligen sugen på att ta samma tåg. Men 3mil kvar så kryper jag hellre än att bryta nu.
På shell i Bålsta hittar jag en proteindryck med högt sockerinnehåll. Den gör mirakel och jag vaknar upp från dom döda.
Vi är piggare och ljuset gör underverk för humöret, det slutar regna och jag kan ta av mig lite förstärkningsplagg.
Slutstämplade 8:23
24h23m närmare sub24 har jag inte varit.
Finns massor av saker som tröstar tiden, men klockan är vad den är. Jag är riktigt nöjd med presentationen och gruppen. Kan inte haft en bättre 60mila!
Rasmus pappa står och tar emot oss i Barkarby, vi äter hotellfrukost tillsammans och skrattar åt vårat äventyr.