Kalibrering av höjdmätare

MatsJoha

Medlem
Någon som har höjdangivelse till någon känd punkt i Hässelbytrakten?
Mälaren är väl ganska nära havsnivån eller är jag helt fel ute?

// Mats - just nu under ytan...

Det finns en triangelpunkt vid sweref 99 lat long,1:N59°20.265' E17°49.736' (Lovön) som är 51,09 möh. Hittar även angivelser på Judarn (9,1möh) samt Kyrksjön (11,7möh). Ser tyvärr ingen på Lambarfjärden men den borde vara nära havsnivå.

Kan du inte bara hitta någon annan som har en rätt Kalibrerad höjdmätare och ställa in din efter det? Kanske någon butik som har det eller din närmasta granne...
"Fungerar på en underhållade lektion"

För egen del tycker jag att det inte spelar någon roll om min höjdmätare (i polarklockan) visar 50möh eller 384möh.
Det är höjdskillnaden som jag tycker är intressant.

Däremot skulle jag vilja veta om det finns möjlighet till att i efterhand korrigera för lufttrycksförändringarna som sker när man är ute på ett pass.
Jag menar alltså att om jag startar och stoppar klockan på samma ställe, så skulle jag vilja "knyta ihop" dessa till samma "referenshöjd" och på så sätt eliminera luttryckets förändringar.
Som det är nu kan ju "hemma" ha stigit eller sjunkit 40m under ett pass... :-/

Nyttan av att veta exakt rätt höjd är väl rätt begränsad. Jag tycker precis som DeLiQ att det är höjdskillnaden som är det intressanta. Orienterar man med hjälp av höjdmätaren kan det iofs vara en annan sak.

//Jocke

Hej,

Det går utmärkt!
När du har fört över all data till programvaran så öppna träningsfilen,
tryck högerknappen i grafen,
välj Redigera pulsdata,
välj fliken Höjd,
tryck på knappen Avancerad korrigering av höjd (en liten knapp med två pilar och en graf mellan,
och välj Ställ in samma sluthöjd som starthöjd.

jtl skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej,
>
> Det går utmärkt!
> När du har fört över all data till programvaran så
> öppna träningsfilen,
> tryck högerknappen i grafen,
> välj Redigera pulsdata,
> välj fliken Höjd,
> tryck på knappen Avancerad korrigering av höjd (en
> liten knapp med två pilar och en graf mellan,
> och välj Ställ in samma sluthöjd som starthöjd.
>
>
>
> // Tobbe

Tack Tobbe, den funktionen har jag missat...

Ennu en dum komentar från mig. Man mäter ju höjden möh. Då borde man kunna Kalibrera den när man är i nivå med havet. D.V.S gå till närmsta sund/hav och håll den nära vattnet och nollställ den där.
Eller det kanske inte är så lätt.
Jag flummar säkert

Betaine^ skrev:
> Ennu en dum komentar från mig. Man mäter ju höjden
> möh. Då borde man kunna Kalibrera den när man är i
> nivå med havet. D.V.S gå till närmsta sund/hav och
> håll den nära vattnet och nollställ den där.
> Eller det kanske inte är så lätt.
> Jag flummar säkert
>

Nädå, du flummar inte, det är det enklaste sättet att göra. Problemet är bara att med höjdmätare som känner av lufttrycket så kommer kalibreringen du gjort bara stämma en stund tills dess att lufttrycket förändras.
...och på ett par timmar har det säkert gjort det...

Det finns viss automatkalibrering vid stora avvikelser i lufttryck. Exempelvis vid åska och kraftiga lågtryck.

Det absolut enklaste är att kalibrera vid en triangelpunkt och sedan snabbt som attan kolla vad höjden är där man bor. Att återställa höjden till föregående kalibrering gör man genom att starta pulsmätningen, bläddra fram höjden på den stora displayen (kontrollera att inte tripmätaren visas i den övre raden), håll inne den översta vänstra knappen.

Kalibrerar på detta sätt innan varje tur och när jag väl kommit hem och fört över till datorn så använder jag programvaran för att få samma sluthöjd som starthöjd. Eventuell avvikelse sprids då ut över hela träningspasset, kanske inte helt rätt men så nära sanningen det går att komma.

DeLiQ skrev:
> Betaine^ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ennu en dum komentar från mig. Man mäter ju
> höjden
> > möh. Då borde man kunna Kalibrera den när man
> är i
> > nivå med havet. D.V.S gå till närmsta
> sund/hav och
> > håll den nära vattnet och nollställ den där.
> > Eller det kanske inte är så lätt.
> > Jag flummar säkert
> >
>
> Nädå, du flummar inte, det är det enklaste sättet
> att göra. Problemet är bara att med höjdmätare som
> känner av lufttrycket så kommer kalibreringen du
> gjort bara stämma en stund tills dess att
> lufttrycket förändras.
> ...och på ett par timmar har det säkert gjort
> det...
>
>
> Hälsningar Dennis
>
> *** Det är aldrig försent att ge upp...
> ... så jag skjuter upp det ett tag till... ***

Skall man vara riktigt petig så bör du kolla om det är högt eller lågt vattenstånd ;)

Ursäkta kunde inte låta bli...... Det största avvikelsen jag känner till i Stockholmsområdet var dryga metern högvatten på åttiotalet. Man skall nog vara glad om en höjdmätare baserad på lufttryck ligger på metern när i noggrannhet med tanke på de fluktuationer i lufttryck som kan förekomma :)

Du kan ju alltid kalibrera mätaren en dag med stabilt väder på en känd punkt, snabbt bege dig till din normala startpunkt och notera värdet där. Då har du på ett enkeltt sätt fått ett sätt att kalibrera mätaren inför varje runda om du känner att du vill ha korrekta höjdangivelser. Annars är ju det klättrinegn dvs den relativa höjdskillnaden på din runda som är intressant som nämnts ovan :)

Lycka till!!!!

Tillbaka
Topp