Kan man byta fjädrar i en XC 30 TK?

Fairass

Ny medlem
Som rubriken lyder...
Har sett i reserdelsdatabasen på SRAM att det finns olika typer av fjädrar till gaffeln.
Kan man byta till hårdare fjädrar bara sådär eller?

Tycker att den är för mjuk för mig med mina 107 pannor.

Absolut att det går att fixa, bytte på min xc 32. Jag köpte på cyclecomponents.com då det var lika billigt som från tyskarna. Lite pill att få in den nya men nästan plug n'play. Har x-firm och väger 95 kg, fungerar mkt bättre.

/David

Nu har jag inte kollat manualen, men rock shox gafflar är i allmänhet lättmekade, och byta fjäder är inget stort ingrepp. Kolla manualen eller youtube. Och ja, i allmänhet är det bara fjäder på vänstersidan, högerbenet har dämpningsenheten (äldre rs-gafflar eller andra budgetprylar kan ha två fjädrar iofs).

Aha okej då är jag med.
Hittar inte rätt fjäder i sortimentet på cyclecomponents.com dock men man kanske kan maila dem och beställa?
Ska ta en titt i manualen.

Tack för hjälpen!

Köpte en xsoft från cyclecomponents. Fick den bytt i Åre för 150 kr. Man behöver olja och gaffelfett vid bytet. 5 ml 15w per ben tror jag. Kolla manual för säkerhets skull.

Gaffelfett ska inte vara så noga. 15w olja beställer du från CC samtidigt med fjädern, eller i vilken MC/moppehandlare som helst.

Okej.

Hittade denna på Youtube

Ser ju löjligt enkelt ut, men det kanske inte är applicerbart på XC30. Eller han kanske tillochmed fuskar :)

Ren gissning, men det är säkert samma procedur. Det skiljer inte enormt mycket på olika RS-gafflar. Jag skulle tro att en coilrecon bara skiljer i högerbenet mot en xc30, förutom att recon har större diameter på gaffelbenen om jag minns rätt.

Förresten, är det så det funkar, så lär du inte ens behöva fylla på med olja vid bytet om du är lite försiktig.

Nä det var så jag tänkte. Om man är lite fingerfärdig kanske man inte spiller alls.
Kanske kan vara bra att ha lite ifall att men...
Ska höra av mig till cyclecomponents och höra om man kan få tag i x-tra firm fjäder därifrån.
Annars fanns det på Ebay såg jag.

Fick höra av en anställd på Cykelcentrum i Borlänge att fjädern kommer man åt uppifrån utan vidare ingrepp. Han hade studerat sprängskissen på gaffeln och kommit fram till det.
Försöker få tag i en XFIRM fjäder från Cyclecomponents men har inte fått svar än.

Får se hur detta går.

Tillbaka
Topp