Karlstads kommun punkterar cykeldäck

Alltså, ja var tvungen att prova. Ja cyklade på grusade gator, trottoarer och cykelbanor med en fixie med 8 bar i däcken (tubdäck fram och kanttråd bak, smala jävlar), jag cyklade även på ren isbeläggning som dessutom frusit långsamt medan folk cyklat på den så den var full av djupa däcksspår på vissa ställen och helt blank på andra.

Jag fick varken punka eller dog, blev inte ens en fotnedsättning. Borde jag köpa en trisslott? Är jag Jesus?

Tänk, huset jag bor i brann inte ner i dag heller! Och då finns det ändå el indraget i det. Och en del har till och med ljus tända ibland. Nu skruvar jag bort och slänger brandvarnaren. Kanske ska jag köpa en trisslott också!

Vad i h...e!!! Får man verkligen göra så bara för att man jobbar på kommun?? Är det de på gatuförval-
tningngen som gör det? Troode det bara var skitungar som punkterade däck för skojs skull men detta
är höjden. Ser jag att de punkterar någons cykel då jävlaar!!! ;-)))

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Men den byter man ut så ofta ändå (det är ju
> bara kedjan det handlar om i praktiken). Mina
> vinterpendlare har inte drabbats av nån påtaglig
> rost på de rörliga delarna, trots att däck och
> undersidan av ramen ofta är vita av salt från
> vägarna.

Salt löser väl upp annat fett också, eller? Vevlager, axlar, mm. Jag vet inte om det är sant men det känns så. Om inte annat så blir det mer slask och stänk när man saltar, och då kommer det in i lagrena fortare.

Jag hade en bit smörjfett som stack ut ur ett skruvhål på min förra vinterpendlare. Efter en vinter stack fettpluppen fortfarande ut ur hålet (2-3 mm), till synes opåverkad. Den satt inte extremt utsatt, men ändå bara decimetern ovanför vevlagret.

andematt skrev:
> Ca 167 kr för att laga en punktering

Hela denna historia är stor humor i Monty Pythons anda!

"Det finns ett antal fall där det inte är helt säkert att det är vårt grus som ligger bakom"

Senast redigerad av en moderator:
Hittade en notis i SvD igår.

Rubrik: "Fel grus dyrt för Karlstad."

"Efter den här vintern vet Karlstad vad det kostar att strö ut fel sorts grus på cykelbanorna. Däcken small som kinapuffar en nyårsafton. Nästan 300 arga cyklister skrev in och krävde ersättning, uppger Värmlands Folkblad. De vill ha 50 000 kronor. Även en handfull barnvagnsdäck förstördes också, plus tre par skor.
Kostnaden ryms inom den besparing kommunen gjorde när man valde grus i stället för sand. Men nu har man för säkerhets skull bytt kvalitet kubiserat grus- lite dyrare men också mycket snällare mot däck, barnvagnar och skor."

Apropå grus...

Tillbaka
Topp