Kedja som klarar saltade vägar

Jag brukar bara ta en trasa o trampa baklänges likt ovan och få bort värsta skiten. Olja in rikligt och torka bort överflödet. Gjort så på alla cyklar sen kriget, funkat utan problem.

Aha freden vid Brömsbro det var då det började. Det känns som att man borde uppdatera minnesstenen så man verkligen förstår dess innebörd i Svensk cykelhistoria. Bifogar bild tagen i sommar framför minnesstenen. Av bilden framgår att tydligt att familjen inte förstått dess betydelse för Cykelssverige. Nästa gång får det bli med mer vördnad vi hedrar detta minne. Känner mig dock nöjd med att tagit mig tid och stigit av cykeln för att visa vördnad utan att ha förstått vikten av denna händelse.
FB_IMG_1702238188300.jpg

De pratar om motorolja här ovan.
Långtrådigt marint kullagerfett borde säkert vara optimalt. Håller i alla väder.

Utanpåliggande växlar med tillhörande kedja är inte optimalt i svensk vinterföre.
Vill man gå all-in på kletighet utan att köra fett så finns ju sågkedjeolja också, den borde ha god vidhäftning.

Utanpåliggande växlar (alltså "vanliga") + drivrem? Finns det? Borde ju vara en klockren kombination.
Troligen inte, remmen är styv i sidled. En v-formad kan kanske fungera (alltså en kilrem) men den måste ju lyftas över kanten på remskivan. Och slirar om blöt. Men men, Uppfinnar-Jocke är kanske nära en modell?

Tillbaka
Topp