Kedja xprl 13sp

Tasse74

Aktiv medlem
Kedja xprl 13sp
Hej. Lite fundersam runt hur jag ska tänka runt ny kedja.

Detta är inte bra.❌
Två Rival E1 kedjor under 150mil styck😒
Tvätt och varmvax regelbundet och dropp vax där emellan.

Bilagor

• IMG20260719103632.webp
    IMG20260719103632.webp
    1.2 MB · Besök: 44
  • IMG20260719103638.webp
    IMG20260719103638.webp
    1.2 MB · Besök: 46
  • IMG20260719103644.webp
    IMG20260719103644.webp
    878 KB · Besök: 46
  • IMG20260719103652.webp
    IMG20260719103652.webp
    1.1 MB · Besök: 42
  • IMG20260719103715.webp
    IMG20260719103715.webp
    1.2 MB · Besök: 43
  • IMG20260719103747.webp
    IMG20260719103747.webp
    842.3 KB · Besök: 35
  • IMG20260719103734.webp
    IMG20260719103734.webp
    1.2 MB · Besök: 34
  • IMG20260719103729.webp
    IMG20260719103729.webp
    1,003.8 KB · Besök: 43
Kedja xprl 13sp
Upplever du den också som rasslig och ganska flimsig?
Kanske är orelevant för tråden men jag blev förvånad hur dålig känslan var på Rivalkedjan och hur mycket ljud den gör på min nyinförskaffade cykel. Spelar liksom ingen roll hur ren och smörjd den är (har inte testat att vaxa dock).

Kanske bara är att testa om Force eller Red håller bättre. Men testa att reklamera först såklart, så skall det ju inte se ut oavsett.

Kedja xprl 13sp
Mina Sram-kedjor har över lag hållit väldigt bra. Skulle säga att livslängden har varit bättre än motsvarande Shimano. Men jag har inte flattop-drivlinor.

Kedja xprl 13sp
Mina Sram-kedjor har över lag hållit väldigt bra. Skulle säga att livslängden har varit bättre än motsvarande Shimano. Men jag har inte flattop-drivlinor.
Har samma upplevelse. Gissar att det beror på att sram härdar stålet i sina kedjor hårdare, Det ger längre livslängd men gör också stålet sprödare med risk för sprickor.

Kedja xprl 13sp
Sram kedjor med "Hard Chrome", dvs alla lite dyrare, håller betydligt längre än de flesta andra kedjor. Test från några år sen visade inte stora skillnader mellan billigare Sram och Shimano kedjor.

Kedja xprl 13sp
Jag kör med KMC med min t-type växlare på den forumbannade elcykeln, dock 12S. Den kan vara tyngre än eagle flattop men tål uppenbarligen det mesta eftersom den hänger med å köra med motorcykel. Har även KMC i min gravel 13S dock med WT/Rotor grupp.

Kedja xprl 13sp
Upplever du den också som rasslig och ganska flimsig?
Kanske är orelevant för tråden men jag blev förvånad hur dålig känslan var på Rivalkedjan och hur mycket ljud den gör på min nyinförskaffade cykel. Spelar liksom ingen roll hur ren och smörjd den är (har inte testat att vaxa dock).

Kanske bara är att testa om Force eller Red håller bättre. Men testa att reklamera först såklart, så skall det ju inte se ut oavsett.
Efter jag gjort den helt ren så Jo, den upplevs rasslig, lite väl "lelös" axiellt lixom.

Kedja xprl 13sp
Jag menade att det tar längre tid innan man tvingas byta pga att den sträckts och blivit för lång. Om ingen länk har spruckit innan dess. :)
Jag gissar att dom ligger på gränsen med härdningen och ibland blir det för hårt och då spricker dom. Men två i rad är ovanligt.
Ja mina är inte sträckta mkt enl mätstickan. Däremot spruckna😄

Kedja xprl 13sp
Kedjan ska vara lika lång som den gamla. Man lägger dem jämte varandra för att kolla. Vanligen behöver man ta bort två länkar, men det kan vara ett annat antal för dig. Om du gör det så ska kedjan kapas så att det är innerlänkar i ena änden och ytterlänkar i den andra.

Kedja xprl 13sp
"två länkar"? Det beror väl på vilken kedjan man köper och hur drev/kassett/stag mäter?
Inner länk på båda om jag använder quick look tänker jag.

Kedja xprl 13sp
"två länkar"? Det beror väl på vilken kedjan man köper och hur drev/kassett/stag mäter?
Inner länk på båda om jag använder quick look tänker jag.
Ja, litet variation är det, som sagt. Kassettens omfång betyder mest, tror jag. Det viktiga är att det blir rätt, hihi! Om du har turen att ha sparat den kedja cykeln kom med vid köpet så är ju mycket vunnet.
Snabblås bildar väl ett ytterlänkpar, eller vad man ska säga?

Kedja xprl 13sp
I min erfarenhet är det inte så himla noga att det blir exakt rätt. Min ena mtb hade en kedja som var åtskilliga länkar kortare än optimalt och det funkde ok ändå. Den slets säkert något snabbare än vanligt men det funkade bra ändå.

Men det kanske är noggrannare med Srams ”transmission”-drivlinor?

Kedja xprl 13sp
Har du reklamerat de där du köpte de? Hade jag gjort.

Har kört Rival, Force och Red flattop och tycker de håller dubbelt så länge som 11-delade kedjor gjorde. Kör Silca/Ceramic speed hårdvax någon gång ibland och annars Squirt på mina.
Hur rengör du?

En reklamation är igenom. Den andra väntas på.
Kvalitet rival vs force?

Kedja xprl 13sp
ZeroFriction hävdar att Force- och Red-kedjorna har mycket bättre hållbarhet än Rival, men artikeln är från äldre generationen så jag vet inte om det appliceras på de nya flattop-kedjorna också.

Jag har generellt kört något dyrare kedjor. Brukar köpa Dura Ace/XTR-kedjor till Shimano. Passar man på när det är rea eller beställer från tyskarna är det inte jättedyrt, och de skall hålla bättre än de billigare 105-kedjorna. Med smältvax på så håller en kedja rätt länge.

Tillbaka
Topp