Kedjelinje åt skogen

Gloria

Medlem
Kedjelinje åt skogen
Innan jag börjar prata med Christiania om det här, visst är den här kedjelinjen förryckt?
Och antagligen anledningen till att min kedja ibland hoppar 3 ggr på en km..?

Kedjan skulle väl vara rak någonstans i mitten, eller?

IMG_20180705_210544.jpg

IMG_20180705_210440.jpg

IMG_20180705_210602.jpg

Kedjelinje åt skogen
Det är nog för att få kedjan fri från däcket. Flyttar du klingan för vettig kedjelinje ser det ut som kedjan tar i däcket på lägsta växlarna?

Kedjelinje åt skogen
Bengt-re sa:
Det är nog för att få kedjan fri från däcket. Flyttar du klingan för vettig kedjelinje ser det ut som kedjan tar i däcket på lägsta växlarna?

Kanske, men det behöver väl inte betyda att det är en bra lösning?:) Jag har aldrig tittat på kedjelinjer förr, så jag är novis. Men det ser fel ut.

Kedjelinje åt skogen
Gröncykel sa:
Kanske kan du sätta kedjeringen på insidan av bultcirkeln?

Funderade också på det, ska se var jag hamnar. Är mest irriterad över problemen. Den är mindre än ett år gammal och jag går in på tredje kedjan nu, för de andra har hoppat och knölat in sig så pass att de blivit tillknycklade.

Sist gick kassetten också, en dubbel kedja mellan den och ekrarna kröker det stora drevet, tydligen.

Kedjelinje åt skogen
Gloria sa:
Bengt-re sa:

Kanske, men det behöver väl inte betyda att det är en bra lösning?:) Jag har aldrig tittat på kedjelinjer förr, så jag är novis. Men det ser fel ut.

Absolut. Det funkar sämre och slits snabbare med kass kedjelinje. Om det finns frigång till däcket så testa att bricka in klingan några mm. Lustigt vevparti btw, ser ut som det ger onödig hög q-faktor. Behövs verkligen det för frigång till kedjestagen.

Kedjelinje åt skogen
Det är för det är el i vevpartiet:)

Pendix. Gillar den, men börjar tvivla på cykeln det sitter på. Eller, delar av den, i alla fall.

Bengt-re sa:
Gloria sa:
Bengt-re sa:

Absolut. Det funkar sämre och slits snabbare med kass kedjelinje. Om det finns frigång till däcket så testa att bricka in klingan några mm. Lustigt vevparti btw, ser ut som det ger onödig hög q-faktor. Behövs verkligen det för frigång till kedjestagen.

Kedjelinje åt skogen
Gloria sa:
Det är för det är el i vevpartiet:)

Pendix. Gillar den, men börjar tvivla på cykeln det sitter på. Eller, delar av den, i alla fall.

Bengt-re sa:
Gloria sa:
Bengt-re sa:

Aha. Ja - får du inte ont av hög q-faktor så kvittar det. Men offsetdrev eller brickor+långa klingbultar borde kunna ge din några mm bättre kedjelinje. Om inte annat så minskar det risken att knäcka största dreven på kassetten. Håll rent och väloljat för att minska risken för problem och även hålla ner friktionsförlusterna om nu transmissionen måste jobba hårt vinklat för det mesta.

Kedjelinje åt skogen
På första bilden ser det ju nästan ut som vevpartiet är felmonterat eller fel valt, det är över en centimeter axel som hänger i luften.

Är det för att kompensera för däcket får det mig att fundera på hur de tänkte när de designade ramen/cykeln.

Kedjelinje åt skogen
Prova med att flytta in kransen på insidan av bultcirkeln. Om det blir för tight mellan kedja och däck skulle jag föreslå att du monterar av vevlagret för att mäta vevaxeln. Köp sedan ett nytt vevlager med en lite kortare axel. Jag ser att du har en fyrkantsaxel, en sådan kostar inte många kronor.

Kedjelinje åt skogen
Gubbcyklist sa:
Prova med att flytta in kransen på insidan av bultcirkeln. Om det blir för tight mellan kedja och däck skulle jag föreslå att du monterar av vevlagret för att mäta vevaxeln. Köp sedan ett nytt vevlager med en lite kortare axel. Jag ser att du har en fyrkantsaxel, en sådan kostar inte många kronor.

Jo om det sitter en motor i det är det nog tämligen dyrt.

Kedjelinje åt skogen
Fick svar från Pendix som gjort motorn nu, och de säger flytta kejderingen till insidan, som ni. Då är det bara frågan varför sopprötterna på Christiania inte gjorde det innan.

Men, det är fredag, och framöver kanske jag slipper lägga på kedjan stup i kvarten!

Kedjelinje åt skogen
Gloria sa:
Fick svar från Pendix som gjort motorn nu, och de säger flytta kejderingen till insidan, som ni. Då är det bara frågan varför sopprötterna på Christiania inte gjorde det innan.

Men, det är fredag, och framöver kanske jag slipper lägga på kedjan stup i kvarten!

Kolla bara att kedjan går fri från däcket på alla växlarna innan du trampar iväg bara!

Kedjelinje åt skogen
Det ska jag, tack!

(Men det blir Kona idag. Jag är varken på humör eller har tid för att fippla idag, och Gloria är luftlös med trött tub.)

Tillbaka
Topp