Kjellstur - mudrace

• Trådstartare Trådstartare bmx
  • Start datum Start datum
B

bmx

Guest
Kjellstur - mudrace
kom precis hem från kjellstur. Lerigt och geggigt i stort sett på alla skogsstigar. Rätt jobbigt för benen men i det stora hela ett kul lopp!

Kjellstur - mudrace
Håller med -Det var riktigt grisigt, men kul!
Skönt att får starta i sol i alla fall...
Ett bra arrangemang med bra flaggvakter och depåpersonal.
Var lite nervös då jag såg att de första punkteringarna kom redan efter 1,5 km! Men jag klarade mig utan något som helst problem med varken cykel eller kramp. Det blir helt klart nästa år igen!

Enda minuset var väl att de bara hade fyra slangar att spola av cyklarna med...

Kjellstur - mudrace
Jag tyckte att det var bättre i år än när jag körde 03.

Då regnade det innan starten.

Det var inte så kul att värma upp då=(

Senast redigerad av en moderator:
Kjellstur - mudrace
En tur att minnas....

Många referar till den.... mmmm

Ihållande regn från start.
Vattensjuka stigar
Underminerad mark

Cyklister som grät vid vätskan för de frös.
Inlindade i filtar.

Jag hade då köpt min första riktiga GORE windstopper jacka och klarade mig hyffsat
Men mitt styrlager skar direkt efter.
Monterat innan turen.

Nån som var med och minns?????

Roger

Kjellstur - mudrace
Lerigt var det men bitvis riktigt kul. Efter drygt 2 mil kom en lång utförslöpa med rullgrus,
framhjulet skar och jag gjorde en Klinsman.
Resultat: vänster hand stukad minst, bula strax över tinningen (tack hjälmen), skrapsår på båda händerna
höger kind axel höft lår knä. Hojen klarade sig med ett stukat bromshandtag.
Men vem har sagt att MTB är för veklingar.....

Kjellstur - mudrace
Så ska det låta! Berätta det för alla som gnisslar om att långlopp är grusvägsracing
Hoppas bara att inte Mattas L ser detta, då får han bara nån ny idé till en mördartävling.
imrog skrev:
-------------------------------------------------------
> En tur att minnas....
> Cyklister som grät vid vätskan för de frös.
> Inlindade i filtar.

Kjellstur - mudrace
Kjells tur är ju uppkallat efter Karlskogasonen Kjell Nilsson, ortens genom tiderna i särklas bäste cyklist. Undrar om inte hans föräldrar missuppfattat det här med namnet Kjell? grabben borde ju i rimlighetens namn blivet döp till Sten Med tanke på vad han nu skulle bli uppkallad efter. Nilsson borde i logikens namn varit Lerdal eller något liknande.
Fy satan vad jobbig det var på slutet! Jag höl på att nita en klämkäck flaggvakt då han precis innan man kommer in i Karlskoga visade upp oss i en lång backe, där förövrigt Bofors Trail Team hade sin klubbstuga med omringliggande banor. O sen bar det in i skogen i decimetertjock lera med rötter och sten som lök på laxen. Då var jag inte nådig. Men Nu är jag hemma och utvilad, och i morgon garvar man väl åt det hela.

Kjellstur - mudrace
imrog skrev:
>
> ...Cyklister som grät vid vätskan för de frös.
> Inlindade i filtar...
> Nån som var med och minns?????
>
> Roger

jag minns att jag körde i kortärmat och kortbrallor (tills leran gav mig långärmat och långbent) men inga tårar och ingen filt. Men så är jag väl så pass dålig att jag får ligga på så hög puls att kroppen så att säga värmer sig själv :-)

Kjellstur - mudrace
Fråga bangharri vad han gillade 2003 ;)

2003 bestämde jag mig för att 515 är en kass MTB-pedal.

2001 var lerigare, men varmare.

Kul att Kjells Tur höll på traditionerna i år igen. Förra året var mesigt hörde jag...

Kjellstur - mudrace
Kaijan skrev:
> Äggvispar suveräna i lera.

520/540/959 är också kanoners i lera. Hoppas 647 också funkar bra i lera :-D

Kjellstur - mudrace
->mrkling:

Gissar av resultatlistan att det var du och din flickvän(?) som jag träffade på det spontana depåstoppet?
Hoppas krampen släppte ;-)

/Wejden (röd Trek Fuel och ätandes banan)

Kjellstur - mudrace
På fal om hurtiga flaggvakter. Saknades det inte en flaggvakt precis på slutet? Jag körde fel och kom upp vid starten. Stod där ett tag och kliade mig i huvet och då kom en stackare till. Sen vände vi och åkte tillbaka under vägen igen och då såg vi skyltarna. Där borde dom ha haft en vakt. Man är ju sådär lagomt uppmärksam efter 7,5 mil.

Kjellstur - mudrace
Håller med... Perfekt ordnat med flaggvakter längs hela banan - utom just på slutet när man har som mest tunnelseende.
/Micke

Kjellstur - mudrace
shimanos 959 o de med exakt samma design (520/540) kan man knappast anklaga för dålig lerrensning. sprang igenom den värsta leran, efter den långa uppförsbacken så vare ju 200 meter typ med 20 cm lera, där sprang ja, dojjorna klickade hur lätt som helst i min 959. innan ville jag ha äggvispar, nu vetekatten, skulle vara för vikten då. men smaken är som baken.

lite för mycket lera för min smak. men va kul det var :D tråkigt bara att många (i alla fall i min grupp som ja for med) var så förbannat snabba på grusväg, de åkte typ 35-40 km/h o sen i skogen gick det långsamt som fan :D

Kjellstur - mudrace
Tja regnet skrämde väl en del flaggvakter in i sina bilar, tycker att det var lite tunt på slutet. Framförallt målgången var riktigt dålig, det var ju inte helt enkelt att veta att man skulle köra ett extra varv runt hallen, vilket för övrigt vissa slapp såg jag...

Då jag körde med lite förkylning i kroppen är jag väldigt glad att jag klädde mig för regn trots att det såg så bra ut i starten, höll ändå på att frysa häcken av mig.

Mina 520 funkade riktigt bra oxå.

/Jonas

Kjellstur - mudrace
Vad hade ni för tider?
Sjäv körde jag på 4:36
Hade 5:29 2003 så jag är nöjd men inte min rygg.
Det blir riserstyre igen

edit:fel tid

Senast redigerad av en moderator:
Kjellstur - mudrace
Körde på 4.26, startat från "köra lagom". Benen känns faktiskt helt okej idag, bortsett från lite ont i högerknät.
/Micke

Kjellstur - mudrace
Tyckte i och för sig att över hela loppet sett så var det bra skyltat och trevliga människor både vid vätskekontroller och som flaggvakter. Även publiken var trevllig.

Efter drygt 5 mil körde jag om en stackare med kramp i en uppförsbacke inne på en stig och ropade glada tillrop för att muntra upp. 200 meter senare small det i vänster översida. När jag gick av cykeln small det i höger också. Skrek nog lite väl högt för plötsligt kom det tre damer i 65 års åldern ut i skogen och undrade var jag hade slagit mig och om dom skull hämta hjälp. Först tänkte jag be dom hjälpa mig att sträcka ut men sen insåg jag att jag såg ut som en gjyttebrottare och att tanterna skulle blivit rejält nerkaddade bara dom tagit i mig. Som tur var släppte krampen och ivrigrt påhejad kunde jag stapla vidare.

Kjellstur - mudrace
-> Wejden

Du har helt rätt. Det var mig och flickvännen du fick nöjet att träffa. Synd bara att kramp i benen verkade vara smittsamt.

Roligt att se att du är från Gagnef, Ida kommer själv från Insjön så kanske vi kan ta någon tur då vi har vägarna förbi svärföräldrarna?

Kjellstur - mudrace
bmx skrev:
> På fal om hurtiga flaggvakter. Saknades det inte
> en flaggvakt precis på slutet? Jag körde fel och
> kom upp vid starten. Stod där ett tag och kliade
> mig i huvet och då kom en stackare till. Sen vände
> vi och åkte tillbaka under vägen igen och då såg
> vi skyltarna. Där borde dom ha haft en vakt. Man
> är ju sådär lagomt uppmärksam efter 7,5 mil.
>
>

Jag tror jag vet var du menar, På andra sidan vägen från starten sett ?
Man skulle svänga höger in på en grusväg men skyltningen var rätt dålig där och jag var också på väg att köra fel men såg en pil i asfalten i sista stund och kom rätt. I övrigt tycker jag inte det var några problem att hitta.

Mudrace vill jag också skriva under på, visst det tillhör sporten men det känns ändå lite tråkigt när det går snabbare att gå bredvid stigen än att cykla.

Kom i mål på 4:34:40 efter en jobbig tur, hade ingen kraft i kroppen.

/Johan

Kjellstur - mudrace
Jaspp precis där. jag åkte under vägen och uppför backen till starten. Där var det rätt ödsligt kan man säga så då vände jag. Det är ju rätt mentalt jobbigt att åka en backe extra i det läget..

Kjellstur - mudrace
Äntligen har resultatlistan kommit upp. 4:38 blev det, jag får nog vara nöjd med det. Var helt stum första tredjedelen. Jo det var lite tunnt med flaggvakter sista biten innan mål, men jag lyckades köra rätt iaf :) Annars var det jättebra arrangerat tycker jag. Kanske borde det funnits bättre möjligheter att tvätta cykeln.

Nu har jag fårr blodad tand, undrar vilket lopp jag ska köra härnest?

Kjellstur - mudrace
Jag körde på 3.50.41, det gav en hyfsad plats bland motionärerna (35:a) men många i tävlingsklassen är ju snabbare.
Riktigt lerigt var det men cykeln fungerade helt perfekt, konstigt att växlarna fungerar under såna förhållanden.

Kjellstur - mudrace
Början var kul. Slutet med leran där man ibland fick hojja "på fast mark" var inte lika kul.

Jag tyckte flaggvakterna var bra men oengagerade. Ytterst få hejjade eller ropade, trots att jag hejade på nästan varje flaggvakt. Paret som satt o grillade i sin trädgård (mitt i regnet) var roligare för dom björ in mig på lite mat. Tackade nej :) En av flaggvakterna var riktigt trevlig dock. Jag drog på mig ett lager kläder till (frös som en hund) och vi började snacka så jag fick varm nyponsoppa av honom. Kanon och hjälmen av för det.

Hur gick det då? Första Kjells tur för min del, så mitt mål var att ta mig runt. 5:30 någonstans hamnade jag på. Tog det alldeles för lugnt i början.

Kjellstur - mudrace
Ted_B, jag slog dig! Plats 34 för min del. Jag åkte och kollade på din hoj under racet, fin. Jag var den där lilla killen med Gianten och kramp i benen.. ;O)
/Johan

Kjellstur - mudrace
Jag missade nog paret som satt och grillade i sin trädgård, däremot tog jag tacksamt emot en korv med bröd (!) i den sista depån. Lite crazy kanske, men den var god! Tid 4.03.

Kjellstur - mudrace
Jag stannade också på en korv i sista depån. God som sa-an var den, men misstänker seriöst att det var det som gjorde att jag missade pallplats... ;) (med i runda slängar två timmar)
/Micke

Kjellstur - mudrace
Där ser man... Jag tänkte inte ens på att det var lerigt, utom i nerförsbacken efter bergspriset på slutet. Där var det fasen inte lätt att ta sig fram! Regnet som började vid tolvtiden måste ändrat banans karaktär ordentligt.

Duschen var varm och maten god.

Tack Team Sportia Karlskoga!

Banner24-05.gif

Kjellstur - mudrace
Jag tänkte inte heller något speciellt på leran. Förutom efter backen där..
Mest tänkte jag på det för dom två framför mig klantade sig hela tiden så man fick ta det lugnt bakom dom.

:-)

Kjellstur - mudrace
Öijer skrev:
> Jag tänkte inte heller något speciellt på leran.
> Förutom efter backen där..
> Mest tänkte jag på det för dom två framför mig
> klantade sig hela tiden så man fick ta det lugnt
> bakom dom.
>
> :-)

Scysst pik där =D

Kjellstur - mudrace
:-)

En idé till nästa år kan ju vara att ligga före folk där så man kan köra ifrån istället.
Men då måste man iofs orka hålla dom bakom sig uppför också.. :/
Lundqvist var inte en utav dom två. Han var längre fram. :(

Tillbaka
Topp