Kläder inför vintern!

Bjure

Medlem
Kläder inför vintern!
Hej!
Vad har ni för kläder inför vinterpendling?
Just nu har jag cykelshorts och cykel t-shirt. Har en goretex vindjacka/vattenavvisande jacka och ett par mjukisbyxor när det går under 10 grader.

Tips?

Kläder inför vintern!
Bra skor och handskar, sen vad som är bra i ditt klimat där du cyklar är frågan. Själv kör jag plattisar i plast och kan därför ha vilken sko som helst. För händerna dubbla lager när det är riktigt kallt, fingervantar innerst dunhandske ytterst.

Övrig klädsel är helt upp till hur hårt man kör men lager på lager och ylle närmast kroppen är grundtipset. Så ett underställ i ull är bra och luktar inte illa som syntet.
Tvätta med rätt tvättmedel bara så håller sig yllet fräscht länge.

Kläder inför vintern!
Jag har ett par handskar som är vattentäta och rekommenderas ner till 5 grader, räcker det?
Har ett par specialized MtB-skor, skoöverdrag på dem senare eller?

Mvh :)

Kläder inför vintern!
nieves sa:
Bra skor och handskar, sen vad som är bra i ditt klimat där du cyklar är frågan. Själv kör jag plattisar i plast och kan därför ha vilken sko som helst. För händerna dubbla lager när det är riktigt kallt, fingervantar innerst dunhandske ytterst.

Övrig klädsel är helt upp till hur hårt man kör men lager på lager och ylle närmast kroppen är grundtipset. Så ett underställ i ull är bra och luktar inte illa som syntet.

Jag skulle säga tvärtom. Skippa underställ i ull för det blir blött och torkar inte lika snabbt vilket leder till att man kyls ner. Been there done that.

https://happyride.se/forum/read.php/1/3452166/page=1

Ställde typ samma fråga förra vintern och fick bra tips då.

Kläder inför vintern!
Min erfarenhet av den eviga ull vs syntet är att om det finns en chans att hålla sig rimligt torr är syntet bättre eftersom det torkar bättre. Är det oundvikligt att bli blöt och man ska vara det länge är ull bättre. Ska man inte vara ute så länge och vill ha det torrt i rimlig tid till nästa gång man går ut är syntet också bättre.

Kläder inför vintern!
Ja just det ja. Hur kassa dom än må vara på sina jobb på SMHI så är det ändå bra att gå in där och få ett hum om vädret inför avfärd så man kan klä sig därefter.

Kläder inför vintern!
Grejen är ju att vinter i Skåne (Malmö) kan vara 5 plusgrader ösregn och motvind eller så är det 15 grader och mulet, eller så är det 10 minusgrader med fuktig vind som upplevs som 30 minus, eller snöslask eller plötsligt flera veckor med snö. Förra "vintern" var ju bara höst (för det mesta). För mig är vintercyling mest förknippad med mörker, regn, blåst och kyla

Så för min del (som inte cyklar så långt) så varierar det något med klädsel beroende på väder. Vill komma fram torr och hyffsat osvettig. Jag kör också platta pedaler och någon form av billigare "vattentätt-membran" fodrad känga ingår oftast i outfiten fån och med snart. Sen cyklar jag i jeans eller whatever, är det kallt / regn så kör jag tunna ofodrade cykelregnbyxor för att ta vind/kyla, benen är ett ickeproblem.

Överkroppens undre lager beroende på temp men någon typ av tunn funktionströja/underställ etc, sen oftast en neongul gore-jacka nu när mörkret kommer. Tunn skullcap, ofodrad ner till 0 eller någon minusgrad sen en fodrad. Nortwave tunna softshellhandskar ner till noll-ish sen ett par craft asvarma handskar som oftast är för varma :)

Senast ändrad:
Kläder inför vintern!
Visst, viss överdrift men sån är jag. +15 under vintermånaderna är väl att ta i men variationen är stor från år till år.

Senaste 10 åren har antalet frostdagar varierat mellan ca 110 misäråret 2010 och så lågt som 20-25 under ären 2014 och 2015. 4-5 år av de senaste 10 åren så har vi haft så få som 10-12 "vinterdagar".

Kläder inför vintern!
Allroad sa:
nieves sa:

Jag skulle säga tvärtom. Skippa underställ i ull för det blir blött och torkar inte lika snabbt vilket leder till att man kyls ner. Been there done that.

https://happyride.se/forum/read.php/1/3452166/page=1

Ställde typ samma fråga förra vintern och fick bra tips då.

Lite tveksam grund att uttala sig utifrån, om man läser ditt första inlägg i tråden du länkar. Du var ju helt klart överklädd på torson och underklädd i övrigt. ”Löparskor från Nike” och ryggsäck på ryggen ger nog inte yllet en rättvis chans.

Kläder inför vintern!
Jag cyklar i Göteborg och där är det sällan riktig vinter. Temperaturen pendlar kring nollan merparten av tiden, och det är väl lite åt det hållet söderut också.

Jag hade satsat på ylle underst, men även i nästa lager om ekonomin tillåter. Flera tunna lager som kan anpassas innan avresa eller tom under resa.

För min del är fötter och händer där jag har lättast för att frysa, eftersom de aktiveras dåligt och sitter utsatt för blåst ”runt om” och ofta är i kontakt eller i närheten av metallytor. Händer och fötter är dessutom svåra att ”cykla sig varm om” till skillnad från resten av kroppen, då det liksom bara blir kallare och kallare ju fortare det går. Riktiga, rymliga vinterskor som är vindtäta och detsamma för handskar, i flerlagersprincip, funkar för mig. När det är riktigt kallt får man bekymret att handskar som klarar kylan ofta är knöliga att växla och bromsa med. Bar mitts är förmodligen hur bra som helst, men jag har inte fått tummen ur att skaffa (på att-göra-listan inför vintern!).

Jag har dålig erfarenhet av täta gore-tex-grejer och dylikt. Tröja/jacka med vindtät front men öppen rygg har funkat för mig. Hindrar både överhettning när det blir varmt och att värmen ”blåser bort” när det är kallt.

Skrev nyss i en annan tråd om att cykla i regn, och Rattnalle kommenterade ovan att ylle torkar sämre än syntet. Så kan det säkert vara, men för min del blir jag efter ca 10 minuter cykling såpass varm att jag svettas, och därefter finns ingen återvändo. Med yllet spelar det därefter ingen roll om man fortsätter att svettas eller om det börjar ösregna, eftersom yllet behåller stora delar av sin värmande förmåga trots väta.

Allt ovan är erfarenheter från en som alltid försöker hålla högt tempo och som är någorlunda varm av sig. Ska man cykla utan att bli svettig/varm eller om man är väldigt frusen kan annat gälla.

Kläder inför vintern!
Jobbat rätt mycket utomhus i ur och skur.
Spelade ingen roll om du var torr eller dyngsur ullen var alltid överlägsen synteten tyckte jag.
Frös aldrig och upplevde inget problem med torktider.
Tyckte inte man kände sig blöt heller för den delen, fastän man var det.
Sen andades den grymt bra, så temperaturväxlingar fick inte den där plastpåse effekten som syntet kan ge.

Så jag säger ull närmast kroppen och sedan någon vindavvisande skaljacka och byxor.
Blöt det blir man alltid. Antingen av svett eller regn. Så jag skippar regnkläder.

Woolpower har bra grejer i olika tjocklekar så att man kan anpassa lite efter väder och vind.

Kläder inför vintern!
Tommi87 sa:
Jobbat rätt mycket utomhus i ur och skur.
Spelade ingen roll om du var torr eller dyngsur ullen var alltid överlägsen synteten tyckte jag.
Frös aldrig och upplevde inget problem med torktider.
Tyckte inte man kände sig blöt heller för den delen, fastän man var det.
Sen andades den grymt bra, så temperaturväxlingar fick inte den där plastpåse effekten som syntet kan ge.

Så jag säger ull närmast kroppen och sedan någon vindavvisande skaljacka och byxor.
Blöt det blir man alltid. Antingen av svett eller regn. Så jag skippar regnkläder.

Woolpower har bra grejer i olika tjocklekar så att man kan anpassa lite efter väder och vind.

Ah, en tvillingsjäl!? +1!

Kläder inför vintern!
Rattnalle sa:
Min erfarenhet av den eviga ull vs syntet är att om det finns en chans att hålla sig rimligt torr är syntet bättre eftersom det torkar bättre. Är det oundvikligt att bli blöt och man ska vara det länge är ull bättre. Ska man inte vara ute så länge och vill ha det torrt i rimlig tid till nästa gång man går ut är syntet också bättre.

Jag har löst problemet så att jag har både ull och syntet samtidigt ?

Tvättar man syntet rätt och ofta är det verkligen inget problem med lukt.
Det är slutpendlat för min del men under alla pendlingsår - i Malmö - har plusgrader strax över nollan, regn och blåst varit utmaningen snarare än kyla, snö och slask.
Där har vanliga kraftiga skor med överdrag, fodrade trekkingbyxor, två baslager och en windbreaker alt en väl aspirerande regnjacka fungerat 99 av 100 vinterdagar.
Rainlegs kan va bra att ha med sig i väskan.

Kläder inför vintern!
Jag tror utifrån vad ni som bara tycker ull funkar skriver att det finns en viktig aspekt ni förbiser. Vi svettas radikalt olika mycket. Jag svettas så jag blir blöt på kroppen om det är varmare än 30 grader ute. Annars inte. Givet att jag har en vettig mängd kläder på mig då. Därför håller jag mig som regel torrare i syntetställ där ångan vädras ur snabbare medan ullen behåller mer av fukten. Svettas man mycket ja då är det där med att vara bekväm blöt alltid aktuellt, andra spelregler.

Kläder inför vintern!
Pfaff sa:
Rattnalle sa:

Jag har löst problemet så att jag har både ull och syntet samtidigt ?

Tvättar man syntet rätt och ofta är det verkligen inget problem med lukt.
Det är slutpendlat för min del men under alla pendlingsår - i Malmö - har plusgrader strax över nollan, regn och blåst varit utmaningen snarare än kyla, snö och slask.
Där har vanliga kraftiga skor med överdrag, fodrade trekkingbyxor, två baslager och en windbreaker alt en väl aspirerande regnjacka fungerat 99 av 100 vinterdagar.
Rainlegs kan va bra att ha med sig i väskan.
Jag håller med om att det kalla blöta är svårare än när det är ordentligt kallt.

Jag har det iofs lätt för mig. I stort sett alltid haft en dryg halvmil och cyklar i civila kläder. Jacka och överdragsbyxor när det blir kallt nog. Aldrig några större problem men dagarna när det är mycket slask är det svårt att få det helt bra i skarven mellan sko och byxa. Men det torkar snabbt i den artificiellt torra luften på jobbet.

Kläder inför vintern!
Rattnalle sa:
Jag tror utifrån vad ni som bara tycker ull funkar skriver att det finns en viktig aspekt ni förbiser. Vi svettas radikalt olika mycket. Jag svettas så jag blir blöt på kroppen om det är varmare än 30 grader ute. Annars inte. Givet att jag har en vettig mängd kläder på mig då. Därför håller jag mig som regel torrare i syntetställ där ångan vädras ur snabbare medan ullen behåller mer av fukten. Svettas man mycket ja då är det där med att vara bekväm blöt alltid aktuellt, andra spelregler.

Bra synpunkt. Försökte få med att det gäller för min verklighet längst ner i inlägget ovan, men det kan vara bra att förtydliga att olika förutsättningar gäller för olika människor såklart.

Kläder inför vintern!
Jag pendlar också i skåne. Har köpt såna där bar-mitts nu som jag ska använda i vinter om det blir kallt (kring 0 eller under).
Trött på att frysa om fingrarna under 0.
Skoöverdrag använder jag också kring 0 och under.

Byxor: ngt som liknar detta https://www.sportamore.se/produkt/35890-newline-base-cross-pants-m-svart
Jacka: Haglöfs LIM goretex

Under jackan har jag en mer eller mindre tjock ulltröja. Under tröjan ngn sorts sport-tshirt.
Personligen tycker jag att syntet funkar fint. Mitt svett luktar blommor.

Runt halsen en buff.
Under hjälmen typ https://www.xxl.se/gore-wear-c3-gore-windstopper-helmet-cap-black-gra/p/1150298_2_style

Under byxorna inget utöver sportkalsonger, förutom ibland även en vindskyddande kalsong som lager 2.

Kläder inför vintern!
Tycker det är distansen som avgör hur noga jag väljer mina kläder. Har man bara nån kilometer pallar man med det i jeans och gore-texjacka, när distansen sträcker ut sig blir jag kinkigare för varje mil.

Kläder inför vintern!
Jag håller med de som rekommenderar jacka och byxor som har vindtyg på framsidan och mer ventilationen på ryggen. Kombinerat med lager på lager under efter temperatur. Ibland kör jag ett eller två lager syntet-ställ, ibland ett syntet+woolpower. Om det är riktigt kallt ett lager fleece också. Kör pendlingen i ganska komfortabel ansträngningsnivå.

Det som är svårast för mig är att hitta tillräckligt varma men samtidigt smidiga handskar.

Kläder inför vintern!
Pendlar Bunkeflostrand - LTH, 29 km enkel.

* Vinterskor, Lake CX 145. Tröttnade på att hålla på med överdrag på de vanliga skorna.
* Varma långa bibs, hyfsat vindtäta på framsidan. Regnar de överj*vligt så kanske jag drar över regnbyxor.
* Långärmad nätbrynja (Brynje), nåt bra mellanlager, gärna med ull i, och sedan en Castelli Perfetto ytterst. Funkar ner till nollan och står emot regn tillräckligt bra. I minusgrader blir det skidjacka (för längdåkning alltså) ytterst istället och kanske fler lager emellan.
* Handskar (tunna el. tjocka) och hjälmluva.

Och så ett vinterök till CX kittad med skärmar och extra hjulset med dubbdäck så man slipper höra dubbrassel i onödan.

Tillbaka
Topp