Klingor - Va' é bra?

Klingor - Va' é bra?
Har kört med FSA(Afterburner originalklingor), Shimano XT, Shimano Saint, Shimano LX och Middleburn. Ingen av de har hållit längre än max 1år(2 säsonger) totalt, LX var nog mjukast medans FSA höll bäst av dessa. XT rekommenderas inte heller, slits nästan lika fort som LX.

Kör just nu på BBB Roundabout och Blackspire Super Pro, får se vilket som håller bättre, det får tiden utvisa. Men mitt tips är nog BBB för tillfället, finns på Cykel City.

/Leo

Klingor - Va' é bra?
Håller med om att BBB gör shyssta drev, är inne på 5:e året(tot ca 650mil) med mina framdrev
och dom börjar bli lite slitna. Ska byta dom till nästa sommar...

Klingor - Va' é bra?
Har alltid kört med Deore-klingor och de håller två säsonger (en säsong för mig börjar första veckan i april och slutar runt lucia). Tre turer i veckan varav en är lite längre, typ 4h. Då hasr jag heller aldrig bytt kedja eller kassett under den tiden. Helt ok hållbarhet alltså. Det enda som är dåligt är namnet. Den pryltokige Happyiten tycker ju det är pinsamt att köra runt med klingor som kostat typ 400kr inkl vevar, eller hur? ;-)
Alltså: Underskatta inte vanligt hederligt ful-stål och ful-vevar. Plundra den på klingor och montera klingorna på fin-vevarna.

Klingor - Va' é bra?
Notera att Skogling och Mollos kommentarer rör vikten, inte hållbarheten :)

Deore-klingorna i stål är ett bra bud om man vill ha lång hållbarhet.

Klingor - Va' é bra?
Var hittar man mtb stålklingor.

Letade på Cyclecom... men hittade inga, allt verkar vara aluminium.

Har ett shimano ståldrev på ful-racercykeln 2000+ mil still going strong.

Slet ut ett alu FSA denna vintern, trodde det skulle funka i sommar, men rappade under tryck när jag bytt resten av drivlinan. Typ 300-400 mil under skitiga grisförhållanden.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp