knakar olycksbådande

olaf

Medlem
knakar olycksbådande
Hjälp please. Vid hård belastning knakar/knäpper det någonstans ifrån på skogshojen. Ljudet hörs under hela trampvarvet. Kan det vara vevlagret trots att det inte glappar? Finns något sätt att kolla att vevlagret (TruVativ ISIS) är ok?

knakar olycksbådande
hehe ja skickade också in en fråga angående samma problem. Knakar från vevlagret tror ja och har monterat isär å fettat in med det hjälper inte!!! komemr att följa tråden :P

knakar olycksbådande
AA... har en ganska ny scott cykel och det är lätt irriterande. Läste någonstanns att det slutar knaka om man tar bort fettet ... kanske är värt ett försök.

knakar olycksbådande
Truvativ ISIS verkar vara ett riktigt skitlager. Men mitt har trots att det mer eller mindre alltid har knakat aldrig blivit sämre rent funktionsmässigt. Är det möjligt att lagerbanor av alu gör att man inte slipper undan ett visst knak?

knakar olycksbådande
Ja har ett truativ noir tror ja den heter och det knakar också. Ska man ha något speciellt fett?
stoppade på något vitt litium fett, va inge vidare ...

knakar olycksbådande
Lossa klingbultarna.

Fetta in dem med ex kullagerfett(det ska vara ett isolerande fett).

Montera tillbaks och dra åt.

Det ska göra susen, det är förmodligen dina klingbultar som knäpper. Det blir så när det är alu mot alu. Man kan få det underhållsfritt genom att byta till klingbultar i stål.

knakar olycksbådande
Kan väl lika gärna skriva i den här tråden också... Jag hade ett jäkla problem med knak i vevpartiet (truvativ, isis) så jag drog det med blå loctite gänglåsning. Funkade perfekt - helt tyst sedan förra sommaren, men man får väl värma loss det med varmluftspistol när man väl behöver ha bort det. Sadelstolpen börjar också knaka med jämna mellanrum så det låter precis som vevpartiet gjorde, men den fettar jag in. Loctite hade väl gjort att sadelstolpe och sadel inte gått att stjäla iofs...

knakar olycksbådande
rumble skrev:
-------------------------------------------------------
> Lossa klingbultarna.
>
> Fetta in dem med ex kullagerfett(det ska vara ett
> isolerande fett).
>
> Montera tillbaks och dra åt.
>
> Det ska göra susen, det är förmodligen dina
> klingbultar som knäpper. Det blir så när det
> är alu mot alu. Man kan få det underhållsfritt
> genom att byta till klingbultar i stål.

Det här låter som ett bra tips. Innan jag går ner i källaren: Vad är ett isolerande fett? Duger kopparpasta?

knakar olycksbådande
Jag har sett andra föreslå tandkräm istället för kopparpasta. Låter i alla fall mindre korrosionsframkallande än kopparpasta.

Tillbaka
Topp