Knakar/Tickar när jag trampar

Doink88

Ny medlem
Hallå!

Ibland när jag tar i så knakar/tickar det från vevpartiet nånstans. Jag trodde det var pedalerna som gett upp, men ljudet kvarstår.

Är det vevlagret som är slitet eller är det sprickor i ramen/vevarna?

alltid när det knakar för mig, är det från sadelstolpen. Kollat det? Ta loss, rengör, fetta in med fett, återinsätt.

Vad har du för vevlager? Är det fyrkant kan det hjälpa att dra åt vevarmsbultarna, alternativt smörja gränssnittet vevlager/vevparti. Om du smörjer - akta dig i så fall för att inte dra åt för hårt när du sätter tillbaka vevpartiet.

Doink88 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hallå!
>
> Ibland när jag tar i så knakar/tickar det från
> vevpartiet nånstans. Jag trodde det var pedalerna
> som gett upp, men ljudet kvarstår.
>
> Är det vevlagret som är slitet eller är det
> sprickor i ramen/vevarna?

Bytte vevlager som började ge sej för två dagar sedan då jag hade samma symptom.

..eller är det en hoj med dämpning där bak så kan det vara länkagets lagringar/bussningar... På min GF Sugar håller det ca 2 år, dags för bussningsbyte nu igen.
// Oskar

Jag trodde det var sadelstolpen men eftersom det även låter när jag står upp så är det nåt annat (sadelstolpen kanske OXÅ låter förstås).

Hur svårt är det att byta vevlager - behövs specialverktyg som speciella avdragare eller klarar man sig på skruvmejslar/insex ?

Testa med att ta ut vevlagret, torka rent och fetta in på nytt. Kan vara så enkelt att du fått in smuts eller metallspån.

Kolla så att klingbultarna sitter ordentligt när du ändå är i farten, kan knaka fint om dom glappat upp sig lite.

rouster skrev:
> Kolla så att klingbultarna sitter ordentligt när
> du ändå är i farten, kan knaka fint om dom
> glappat upp sig lite.

+1.

hur kollade du pedalerna? Annars är det vanligt att det knakar när det blivit för torrt i pedalgängorna. Ta loss, gör rent, och fetta in. Gjorde jag senast idag på min racer och knaket försvann.

Och ibland ( ofta ),räcker det med att skruva av pedalerna, göra rent gängorna, fetta in och skruva tillbaks dom.

nypan skrev:
> Och ibland ( ofta ),räcker det med att skruva av
> pedalerna, göra rent gängorna, fetta in och
> skruva tillbaks dom.

Hoppsan. Bugge och jag tänkte visst samma sak samtidigt :-)

Kolla så kassetten är åtdragen och sitter fint på bodyn. Jag har ett par hjul som gör att det tickar lite när man ställer sig och tar i lite. De hjulen har en body med lite hack i och min teori är att kassetten rör sig lite och klickar på hacken. Med andra hjul på samma cykel är den helt tyst. Eftersom klicken var i takt med vevarna så trodde jag oxå det var vevar eller pedaler, men eftersom det bara klickar med vissa hjul så kom jag på att det måste vara hjulen som var boven.

Jag hade problem med detta ,,,och ,,,,man kan bli galen ! Om du har shimanos "nya" lager med två koppar och axeln sitter ihop med dreven så är detta känsligt för att det måste vara mycket plana ytor på vevlagerhylsan på ramen , räcker med att det är lite färg avskavd ,,JA JAG VET ATT MAN SKALL BROTCHA YTORNA INNAN MONTERING FÖR ATT VARA SÄKER,men vissa ramar ÄR brotchade och därefter lackade så då bör man ta bort färgen innan monteringen . Det kan också vara framklingorna/klingbultarna .Det kan vara kassetten som är lite för löst fastsatt,,jo sant ! Det kan också vara så enkelt att du skall dra åt snabbkopplingen lite till ,,,,,jo också sant ! Sen har vi ju sadel,länkage till bakdämp som är nämda,styre,styrstam,pedaler,skoclips,framdämpare,,,,,,,,och så vidare ,,:-)

Tjao!

Doink88 skrev:
> ... det var klingbultarna - de var nästan helt
> lösa !!!

Aha! En Wilier från Bikebuster. ;) Du måste ju kolla klingbultarna var sjunde kilometer.

Måste bara berätta om mitt mest svårjagade knak hittills. Efter många om och men kom jag till slut på att kadenssensorn hamnat snett och slog i vevarmen på tillbakavägen. Det kändes precis som knaket kom när man la mest kraft på vevarmen framåt, men det var den bakre armen som orsakde ljudet. Efter att ha kollat sadelstolpe, pedaler, klingbultar...

Jag hade problem med knak i vevlagret häromdagen, åkte förbi Bikeplace och fick utförlig demonterings-/rengörings-/infettnings-/monteringsinstruktion av Jon (Tack för det!). Köpte vevlageravdragare, meckade isär, tvättade, torkade, fettade in, monterade ihop. Allt frid o fröjd. Dan därpå när jag hoppar på cykeln och ska testa resultatet hör jag ett jämnt donk-donk-donk i takt med trampandet. Helvete, jag måste ha fått ihop nåt fel så det glappar så mycket att jag tom tycktes känna av det i pedalerna. Tänkte det är bäst att åka förbi BP och få det riktigt gjort. Men som tur var upptäckte jag innan jag skämde ut mig helt att det bara var magneten till kadenssensorn som nuddade pumpen varje varv. Puh. Knaket är iaf borta.

toshiba skrev:
> Måste bara berätta om mitt mest svårjagade knak
> hittills. Efter många om och men kom jag till
> slut på att kadenssensorn hamnat snett och slog i
> vevarmen på tillbakavägen. Det kändes precis
> som knaket kom när man la mest kraft på vevarmen
> framåt, men det var den bakre armen som orsakde
> ljudet. Efter att ha kollat sadelstolpe, pedaler,
> klingbultar...

Jag plockade isär och fettade in gängorna för vevlagret tre-fyra gånger, men knakandet kom alltid tillbaks efter några veckor. Bort med fettet, tvätta kliniskt rent och sedan blå gänglåsning var botemedlet. Ett ISIS-lager var det.

Tillbaka
Topp