Knarrande Rockshox pike?

leoperci

Medlem
Knarrande Rockshox pike?
Hej!
Har ett irriterande knarrande/klickande ljud i dämparen eller möjligen styrlagret när jag slår ner framhjulet snabbt från luften, ljudet uppstår inte när jag dämpar när däcket är i backen. Har tagit lös bromsen, inget glapp i styrlagret och även tagit löst framhjulet och hittar inget fel där.
Kan även tilläggas att dämparen glappar några mm, kan det hänga ihop med ljudet?
Vad säger ni? Ta isär och kika på styrlagret eller är det en full gaffelservice som gäller? Någon som varit med om liknande?

Knarrande Rockshox pike?
Jag hade en Pike som började knaka betänkligt när jag åkte på den. Låter förvisso på din beskrivning som att det inte är riktigt samma symptom på din gaffel men min gaffels diagnos var att kronan och innerbenen behövde bytas. Tydligen ganska vanligt på Pike att det börjar knaka i sammanpressningen av krona och innerben (iaf enligt amerikanska forum). Skall enligt uppgift inte vara farligt att åka på utan endast påtagligt irriterande.... Mitt ärende gick på garantin via YT.

Hoppas det löser sig!

Knarrande Rockshox pike?
Hur blir det om du låser frambromsen, sitter på cykeln och försöker rulla den fram och tillbaka? Knäpper det då också?

Om det knäpper då också så skulle jag kunna gissa på att styrlagret behöver fettas in och dras åt något alternativt gaffelkronan som jag nämnde ovan. Men att endast döma av din film så går det inte heller att utesluta att det är något annat som skallrar (kanske bromsslang eller valjerhölje). Fast du upplever det säkert annorlunda i verkligheten.

Knarrande Rockshox pike?
Tog bort oket och gjorde samma procedur som på filmen men lät ändå och även testat när jag håller ihop alla vajrar och slangar. Tack för funderingarna och tipsen! Ska ta isär och kika på styrlagrerna och göra underbensservice på gaffeln så hoppas jag att det försvinner :D

Tillbaka
Topp