Kolfiberramar

Kolfiberramar
tille34: Vad för ram? Måste den verkligen vara i kolfiber för att vara häftig och inne eller varför letar du så efter just en sådan? De flesta cykelhandlare i Sverige som inte bara sysslar med standardcyklar har kolfiberramar.

Kolfiberramar
Hmm, du har fortfarande inte sagt hurudan cykel det ska vara?

mtb lvg prisnivå viktkrav styvhetskrav väntetid osv osv osv osvo sovosovsovosvisoiosiofivsdo foiusdoigioufds

Kolfiberramar
skämt o sido. Har glott lite på Pedalforce ramar, verkar rätt intressant. är det nån som har provat deras ramar. Men ramen får väga max 1- 1.2 kilo priset oviktigt.

Kolfiberramar
skaplig budget. jag som har dålig koll hur lätta HT ramar finns det. Har för mej att min var en av de lättare när jag letade för 2 år sen (Canyon Ultimate CF Har för mej 1160gram )

Kolfiberramar
Var det inte en NoSaint-kolfiberram som vägde strax under kilot? jocke_tuffing eller vad han nu hette skaffade sig en sådan har jag för mig. Fast den är kanske för billig ;-)

Kolfiberramar
Allebike kommer med en ram i den viktklassen snart, kan du säkert få lackad hur du vill med. Annars skulle jag kolla in BeOne, Merida, Stevens i den ordningen. 10k för en BeOne som är lättast, 13k för en Merida kanske som väger runt eller strax under 1,1kg, 18-19k för en Stevens på 1150g har jag för mig. BeOne ifrån utlandet men de andra är priserna i Sverige.

Kolfiberramar
mtb ramen? har inte prövat nån av deras hojar, men mtb ramen har fått bra kritik. även så RS och QS2 ramen på racer sidan. Pedalforce köper in ramar från fabriker i asien, de gör inget eget, därmed inte sagt att de är dåliga.
RS säljs t.ex. under columbus san leo på cykelcity
men me den vikten du nämner antar jag att det är mtb ram du söker

nosaint har som sagt en http://www.ciclib.de/e-vendo.php?shop=bornmann&SessionId=&a=article&ProdNr=A3877&t=46&c=47&p=47 riktigt prisvärd, jocke_tuffing har en, men har den till salu (om han inte fått den såld ännu) på köp & säljs på denna sida, tror han ska köra FS o därför säljer den. säljs även under andra namn. t.ex. BeOne, frågan är bara om den inte blir dyrare me BeOne logga på sig. o den ser ju faktiskt nästan likadan ut, så vet inte varför cerro tycker den ä snyggare :D
tror även samma ram (men me annat ytskickt) säljs under namnet Ghost lector (tror det är ht ramen som heter så, i alla fall en av ghost finare mtb ramar)

Senast redigerad av en moderator:
Kolfiberramar
Tobbe A: Räkna in ram, framväxel, sadelstolpe, sadelstolpsklämma och vajerhöljen och så jämför du med en 1005g No Saint eller BeOne och passande jämförbara delar till den. Så visar du sen hur mycket tyngre Scotten blir. :) Scotten är som sagt inte så lätt när man byggt ihop den jämfört med en del andra.

Kolfiberramar
Njaa! Budgeten är väll en aning överdriven om man säger så. Scottramen är väll en av dem bästa på marknaden tillsamans med specialized. Orbea Alma team är ju en annan rätt sjysst skapelse, så man får nog ge 16-18 tusen för en xc racer.

Tack för tipsen tjapps.

Borensbergs IF/CK arrangerar kalas xc 19/4 2009

Kolfiberramar
tille34: Scottramen är snygg, bra i test och många gillar den, det köper jag. Men varför skulle Specializeds kolfiberram vara en av de bästa på marknanden? Alman är fin, snabb har jag sett med.

Kolfiberramar
Jo, Epicen är ju fin, men den ligger ju inte i din viktklass eftersom du vill ha ht och då tänkte jag Specializeds S-works hardtail

Kolfiberramar
men look då? väldigt fina ramar med ISP osv.
annars ska ju giants raceramar vara väldigt fina.
kolla runt lite på weight-weenies så att du inte köper grisen i säcken rent viktmässigt.
lycka till

Kolfiberramar
scott ramarna har väll dessutom blivit "tyngre" på senare år. de ligger väll inte under 1000 gram längre. men i för sig, strax över 1000 gram ä inte tungt heller

Kolfiberramar
Lite vikter på ramar som kan tänkas vara av intresse. Alla vikter kommer ifrån http://www.light-bikes.de/eng/.

NoSaint MaxAri 19" 1031g
Scott Scale L (senare modell) 1033g, 1067g
Simplon Razorblade 19" 1005g
Specialized S-Works 2009 19" 1196g
Giant XtC Carbon L 1251g, 1292g
Merida Carbon FLX 18" 1113g, 1267g

Tillbaka
Topp