Kommer cyklarna bli allt mer högteknologiska?

Transwave

Aktiv medlem
För några år sedan kom elektroniska växlar, vilket jag ser som ett mycket stort steg i utvecklingen i och med att man för första gången behöver ha fungerande elektronik och laddade batterier för att kunna bruka sin cykel. I början var det ett alternativ i tillverkarens high-end komponentserie men nu ser vi elektroniska växlar i allt lägre prisklasser samtidigt som mekaniska växlar har försvunnit helt ur toppsegmentet. Förra året lanserade cannondale radar och automatisk belysning.

Min fundering är, anser ni att detta är riktningen som utvecklingen inom cykelindustrin går mot, där cyklarna kommer mer eller mindre bli en pedaldriven tesla? Kommer vi härnäst se saker som en centerkonsol integrerad i ramen eller styrstammen, där man behöver ha uppkoppling, identifiera sig, konfigurera diverse inställningar, ladda ner mjukvaruuppdateringar mm för att kunna använda sin cykel?

Kommer den simpla, icke-elektrifierade/datoriserade cykeln bli ett budgetalternativ som slutar utvecklas för att i en avlägsen framtid försvinna helt, eller kommer det alltid finnas en marknad för den enkla, klassiska cykeln, älskad för sin simplicitet?

Cyklar med Tesla autopilot som styr sig själva genom skogen utan att cyklisten behöver har händerna på styret?

Personligen blir jag mindre intresserad av att köpa ny cykel ju mer tekniken utvecklas, och när vitala funktioner behöver ett batteri så vill jag inte vara med alls längre. Lyckligtvis kommer man nog alltid kunna knåpa ihop en helstel enpetare.

Personligen blir jag mindre intresserad av att köpa ny cykel ju mer tekniken utvecklas, och när vitala funktioner behöver ett batteri så vill jag inte vara med alls längre. Lyckligtvis kommer man nog alltid kunna knåpa ihop en helstel enpetare.
Tills den dagen cyklen måste kopplas upp på internet of things för att inte betraktas som en samhällsfara.

Sram gjorde en video om detta som var rätt bra. De nämner att göra det så enkelt som möjligt för användaren om man inte vill koppla ihop och upp allt. Lite som en smartphone, kan vara enkel och logisk och lätt att använda. Men man kan också göra en massa avancerade saker med den om man vill.

mekaniska växlar har försvunnit helt ur toppsegmentet
Det du skriver är intressant
Men det finns även plats för svindyra mekaniska växlar, åtminstone i retronisch-segmentet
Kolla tex Jan Heines svindyra Nivex bakväxel som tom kräver ett speciellt fäste
Rene-Herse-Nivex-Rear-Derailleur-2.jpg

Men det finns även plats för svindyra mekaniska växlar, åtminstone i retronisch-segmentet
Svindyra customtillverkare, neoretro mm kommer alltid att finnas men det är inte riktigt vad jag är ute efter.
Jag tror definitivt mer sånt kommer att komma, men tror inte det kommer bli på direkt bekostnad av analoga cyklar.
Jag hoppas det men den utvecklingen jag ser bland de större tillverkarna är att de finare cyklarna blir elektroniska medan de analoga cyklarna är de billigare i modellprogrammet. Jag själv gillar cykeln just för att den är en enkel maskin, fri från datorer och elektronik. Man kan bara ge sig ut och njuta utan bekymmer. Känns synd att behöva hålla sig till instegsmodellerna i framtiden.

De lär ju snart göra nån sorts vinsch man kan köpa till så det blir som en ”lift” när man ska trampa uppför, och sedan när man ska göra ett nedförsåk så tar man bort ”liften”

Jo men tillför de något "behövligt" till växlar? Har de någon negativ inverkan på annat, t.ex. miljö, plånbok, tillförlitlighet, tillgänglighet, osv.?
Summan av det ser jag inte som något för mig bra.
Håller med helt. Många här vill inte ha en elmotor som hjälper till att driva cykeln framåt, varför ska det vara konstigt att inte vilja ha en elmotor som driver växlarna? Att cykeln är ett enkelt och 100% manuellt fordon som endast drivs och hanteras av muskelkraft är grejen och charmen med den. Är det verkligen bara jag och Velocipeden som känner så?

Senast ändrad:
Håller med helt. Många här vill inte ha en elmotor som hjälper till att driva cykeln framåt, varför ska det vara konstigt att inte vilja ha en elmotor som driver växlarna? Att cykeln är ett enkelt och 100% manuellt fordon som endast drivs och hanteras av muskelkraft är grejen och charmen med den. Är det verkligen bara jag och Velocipeden som känner så?
Känner samma sak. Men det kan bero på att jag cyklar ensam, mekar ensam och gillar tanken på att kunna fixa det som är trasigt.

För några år sedan kom elektroniska växlar, vilket jag ser som ett mycket stort steg i utvecklingen i och med att man för första gången behöver ha fungerande elektronik och laddade batterier för att kunna bruka sin cykel. I början var det ett alternativ i tillverkarens high-end komponentserie men nu ser vi elektroniska växlar i allt lägre prisklasser samtidigt som mekaniska växlar har försvunnit helt ur toppsegmentet. Förra året lanserade cannondale radar och automatisk belysning.

Min fundering är, anser ni att detta är riktningen som utvecklingen inom cykelindustrin går mot, där cyklarna kommer mer eller mindre bli en pedaldriven tesla? Kommer vi härnäst se saker som en centerkonsol integrerad i ramen eller styrstammen, där man behöver ha uppkoppling, identifiera sig, konfigurera diverse inställningar, ladda ner mjukvaruuppdateringar mm för att kunna använda sin cykel?

Kommer den simpla, icke-elektrifierade/datoriserade cykeln bli ett budgetalternativ som slutar utvecklas för att i en avlägsen framtid försvinna helt, eller kommer det alltid finnas en marknad för den enkla, klassiska cykeln, älskad för sin simplicitet?
Tekniken har funnits bra länge nu men ej implementerats. Bara för man kan betyda inte att man ska.
nästan all utveckling vi sett inom alla kategorier är driven av förbättring.
En produkt som kan göra något bättre än dom andra som finns på marknaden.
Då går det att tjäna pengar på den.
Majoriteten av det du beskriver har jag svårt att se som fördelarna och där av önskvärda.
Jag tror att på sin höjd kommer cykeldatorn integreras i cykeln.
Möjligen också en automatisk styrning av växling, så du alltid har rätt växel.
Utöver det så går väl Hondas patent på variabel växellåda med betydligt bättre verkningsgrad än vi har idag, ut rätt snart?
Den som klurar ut hur vikten ska reduceras på den lär bli rik.

Det mest naturliga är väl att el-cyklarna blir mer och mer digitala. Där ser jag en poäng att man med en knapptryckning kan välja mellan XC, Trail och Enduro och att dämpare, geo och eldrift anpassas till de olika scenarion. Inget för mig men vore fiffigt.

Tekniken har funnits bra länge nu men ej implementerats. Bara för man kan betyda inte att man ska.
nästan all utveckling vi sett inom alla kategorier är driven av förbättring.
En produkt som kan göra något bättre än dom andra som finns på marknaden.
Då går det att tjäna pengar på den.
Majoriteten av det du beskriver har jag svårt att se som fördelarna och där av önskvärda.
Jag tror att på sin höjd kommer cykeldatorn integreras i cykeln.
Möjligen också en automatisk styrning av växling, så du alltid har rätt växel.
Utöver det så går väl Hondas patent på variabel växellåda med betydligt bättre verkningsgrad än vi har idag, ut rätt snart?
Den som klurar ut hur vikten ska reduceras på den lär bli rik.
Enviolo har automatisk växling.
”Riders only need to set up the desired cadence, and the stepless automatic technology will adjust the enviolo system so they can always pedal at the same pace, even up or down hill.”

Är inte teknikfientlig egentligen, det kommer en massa nya grejer o det mesta försvinner o ersätts med annat. Men en oroande utveckling överlag, inte bara cyklar, är att man mer o mer inte äger det man har betalt för.

T ex, BMW o prenumerationsservice för att få tillgång till funktioner som redan finns installerat i bilen. "Right to repair", Apple bl a. Du får inte sälja din Nikon kameralins som du köpt i EU på eBay på andra marknader e t c.

en annan skyddad verkstad är rakapparater. panasonic kan ju inte till låginkomstländer sälja sådana för det i europa accepterade priset 3000 sek, snarare kostar apparater med av allt att döma identiska prestanda där 300-1000. samma reservdelsnummer till skären exempelvis.

för att motivera det höga europeiska priset förses apparaterna som säljs här med gadgets som inte har med rakningen att göra, och suckers som vi är går vi på det.

det är en liknande utveckling inom cyklingen. perfekta lösningar på icke existerande problem.

så snacket i styrelserummen är; vad kan vi hitta på här nu då, som motiverar ett tredubbelt utpris?

.
att man mer o mer inte äger det man har betalt för.

T ex, BMW o prenumerationsservice för att få tillgång till funktioner som redan finns installerat i bilen. "Right to repair", Apple bl a. Du får inte sälja din Nikon kameralins som du köpt i EU på eBay på andra marknader e t c.

Tror också cykeltillverkare försöker komma in på det, prenumeration, abbonemang. Men finns det inte redan något sådant med kraftmätare där en kan låsa upp funktionen som redan är inbyggd?

.

Tror också cykeltillverkare försöker komma in på det, prenumeration, abbonemang. Men finns det inte redan något sådant med kraftmätare där en kan låsa upp funktionen som redan är inbyggd?
Jag tänker mig att "right to repair" ligger närmast till hands. D v s låter SRAM, Shimano e t c tredjeparts-reparatörer eller privatpersoner få tillgång till information, reservdelar eller de specialverktyg som krävs för service? Det kanske dom gör, jag vet inte.

Men om man får nämna elcyklar så måste du ju t ex gå till en certifierad Bosch-verkstad för att göra mjukvaru-uppdateringar. Det blir nog fler o fler sådana här låsta ekosystem.

Tror definitivt att den tekniske utvecklingen kommer att fortsätta i oförminskad takt. ABS och elektronisk däcktryckskontroll exermpelvis kommer hitta sin väg till vardagscykeln. Samtidig tror jag att cyklarna kommer att bli mer och mer uppkopplade av en mängd olika skäl. Själv vill jag ha en "vanlig" cykel utan elektronik eftersom jag vill förstå vad som händer och varför när jag cyklar

man kan väl säga att det redan finns prenumeration av funktioner, med appar som strava och trailforks. och diverse spårningstjänster för att undvika stöld.

och att koppla ihop sin hårdvara med appar är ju tyvärr redan populärt. undviker sådana köp så länge det går. ett säkert sätt att snart nå icke-funktionalitet. ännu en säkerhetsuppdatering hos android eller apple som de försöker pressa pengar för av app-tillverkaren är allt som krävs.

det händer hela tiden.

.

P2M har det på vissa modeller. Jag har låst upp balans på för LVG cykeln, några hundralappar kostar det i engångspengar. För MTBn känns det onödigt.

Det kommer fortsätta. Inte för att det nödvändigtvis behövs, men för att det går. Att ha framväxel blev för krångligt att cykla med så det blev 1x. Varför skulle "folk" inte betala för ännu mer "enkelhet"? Tror gränserna mellan cykel och elcykel kommer att bli ännu mer flytande. Jobbigt uppför? Eldrift. Svårt där det är tekniskt? Nån sorts automatisk däcktrycksjusterare.

Jag känner också så!

Har börjat vackla lite kring elväxlar, men så fort det kommer ett batteri in i bilden så är jag tillbaks till att hålla mig till mekaniska växlar.

Man vill ju ha den där goa kontakten med cykeln, där ben och hjärta driver cykeln framåt. Går något sönder lagar man det med sina händer, sin erfarenhet och sin hjärna.

Sen ska man inte vara för bakåtsträvande. Om inte utvecklingen gått framåt hade vi varit fast i cantibromsar och annan skit. Att planera och välja bland det bästa av idag och det bästa av igår är en stor del av tjusningen för min del. Om cyklar är en kaka får man plocka russinen ur den!

9 av 10 människor är "följare". Dom saknar egen förmåga att avgöra nyttan av nåt nytt, det enda dom vill är att känna sig "rätt" och ha samma prylar som alla andra. Det är därför det uppstår hajp kring massa meningslösa prylar som "alla" måste köpa.

Nej, jag tror det är flera som känner så. Cykeln är en enkel och elegant maskin och där ligger charmen för en hel del av oss.

Internet of things, digitalisering, t.o.m. elväxlar löser några problem men gör allt alltmer komplicerat, och därmed svårare att förstå och fixa själv, och därmed ta bort "makt" från individen/konsumenten.

Att vara kritik mot ny tech och i synnerhet alltmer komplicerade saker betyder inte att man är luddit eller bakåtsträvande, snarare det skulle behövas lite mer fundering på vad man avser åstadkomma med nya teknologier och vem nya teknologier gynnas.

Den tekniska utväcklingen allmänt sett är ju fantastisk. Men det leder oxå till att tillverkare ibland (ganska ofta) hittar på saker som många kan uppfatta som onödiga och bara krånglar till.

Själv försökar jag alltid värdera saker funktionellt. Är det tillräckligt mkt bättre än innan och inte för dyrt ? Tillför det något utan att vara krångligt ? Upp till var och en.

Har en förkärlek för enkla grejjor som funkar bra, utan onödigt lull-lull som inte behövs.

Sen ska man inte vara för bakåtsträvande. Om inte utvecklingen gått framåt hade vi varit fast i cantibromsar och annan skit. Att planera och välja bland det bästa av idag och det bästa av igår är en stor del av tjusningen för min del. Om cyklar är en kaka får man plocka russinen ur den!

Helt klart, man kan ju alltid väga prestanda mot andra faktorer, och det har väl folk alltid gjort?

Elväxlar funkar ju garanterat bättre än en gammal niodelad deore, men ibland kan man tycka att det är rätt skönt att inte behöva bekymra sig om batterier eller exakt rakt växelöra. "Good enough" liksom

Alunipplar är onekligen lättare, och ett självklart val om man nu bara prioriterar att ha lätta hjul och inte bryr sig ifall tubelessvätskan äter upp dom efter något år.

På vissa cyklar skippar jag t.ex tubeless för att jag prioriterar enkelheten av slang mot lite ökat rullmotstånd(som jag antagligen aldrig skulle kunna märka av i ett blindtest) och ökad risk för punkteringar.

Jag tycker att typ Downamics https://instagram.com/downamics?igshid=MzRlODBiNWFlZA== är intressant, men samtidigt cyklar jag på helstelt pga enkelt och billigt ???‍♂️

Detta med att man inte kommer äga sin cykel på samma sätt som några nämner är också en faktor. Dels kan man inte fixa saker själv längre, men när uppkopplad mjukvara en är central komponent är man i leverantörens nåd - prenumerationenen kan stänga av, man kanske får en buggig mjukvaruuppdatering eller information om att stödet för det man har har lagts ner och man är tvungen att köpa nytt.

Tyckte att denna video var intressant där presentatören går igenom den sista mekaniska dura-ace gruppen som har gjorts och beskriver varför den kan mycket väl vara den bästa komponentgruppen som nånsin har gjorts:

Som många nämnt är detta inte nödvändigtvis fråga om bakåtsträveri utan snarare fråga om en annan typ av produkt som ger en annan typ av upplevelse. Det nya är inte bättre än den gamla utan snarare annorlunda. Innovationer som clipslösa pedaler, sti reglage, bättre material, skivbromsar mm gör cykeln bättre samtidigt som en cykel fortfarande är en cykel. Elmotorer med tillhörande batterier och datorer däremot gör cykeln till något annat.

Elmotorer med tillhörande batterier och datorer däremot gör cykeln till något annat
Om du med elmotor menar den som flyttar växelföraren så håller jag inte med. Inte mer än att det blev något helt annat när man ersatte pinnen vid växelföraren med en vajer, eller när man gick ifrån friktionsväxlar till indexerade växlar.

Om du menar att det är skillnad på en cykel och en motorcykel så håller jag såklart med.

Tillbaka
Topp