Kommer cyklarna bli allt mer högteknologiska?

Va? Har du inte uppgraderat till 8000-modellen? Den där är ju stenålders och wajpar bara med 98% precision!

Jag har 8000 och är inte imponerad. Måste ladda hela tiden. Nu hoppas jag på bättre batteritid i 8050. Då kan jag slänga min AW 8000, den går ändå inte att uppdatera längre.

Eller vilken 11s som helst?

(Mest kört xt om sanningen ska fram)
Ja, eller Diore 10-växlat verkar ju gå hur länge som helst mellan justeringarna oxå men behöver ju såklart lite kärlek efter ngt år då det fortfarande är vajer o hölje med i bilden.

Det är väl vid 12 vxl som toleranserna blir snävare, så man får jämföra äpplen och päron. Så ska man lösa problemet med 12 vxl eller fler så börjar fördelarna med el-växlar överväga de mekaniska (utöver de uppenbara fördelarna som t ex en clean installation).

Detta med att man inte kommer äga sin cykel på samma sätt som några nämner är också en faktor. Dels kan man inte fixa saker själv längre, men när uppkopplad mjukvara en är central komponent är man i leverantörens nåd - prenumerationenen kan stänga av, man kanske får en buggig mjukvaruuppdatering eller information om att stödet för det man har har lagts ner och man är tvungen att köpa nytt.

Tyckte att denna video var intressant där presentatören går igenom den sista mekaniska dura-ace gruppen som har gjorts och beskriver varför den kan mycket väl vara den bästa komponentgruppen som nånsin har gjorts:

Som många nämnt är detta inte nödvändigtvis fråga om bakåtsträveri utan snarare fråga om en annan typ av produkt som ger en annan typ av upplevelse. Det nya är inte bättre än den gamla utan snarare annorlunda. Innovationer som clipslösa pedaler, sti reglage, bättre material, skivbromsar mm gör cykeln bättre samtidigt som en cykel fortfarande är en cykel. Elmotorer med tillhörande batterier och datorer däremot gör cykeln till något annat.

Tjena!

Elväxlar är fantastiskt på det sättet att man slipper intern vajerdragning, behövs (oftast) bara justeras en gång m.m.
Men framtidssäkerheten är ganska låg. De äldsta Di2 prylarna är redan nu urgamla och mer eller mindre oanvändbara. Medans min DA 7800 bara går och går, femton år gammal nu. Jag har en halv reservgrupp på lager ifall något går sönder vid en olycka.
Har även börjat samla på mig en full grupp av sista serien. Vilken jag tycker är den bästa sen 7800. Hoppas jag är framtidsäkrad i tjugo år iallafall.

Tjena!

Elväxlar är fantastiskt på det sättet att man slipper intern vajerdragning, behövs (oftast) bara justeras en gång m.m.
Men framtidssäkerheten är ganska låg. De äldsta Di2 prylarna är redan nu urgamla och mer eller mindre oanvändbara. Medans min DA 7800 bara går och går, femton år gammal nu. Jag har en halv reservgrupp på lager ifall något går sönder vid en olycka.
Har även börjat samla på mig en full grupp av sista serien. Vilken jag tycker är den bästa sen 7800. Hoppas jag är framtidsäkrad i tjugo år iallafall.

Jag renoverar många grejer, från hushållsmaskiner till cyklar till hus. Det som inte kan repareras och återställas är jag inte intresserad av (inom rimliga gränser).

Nä, jag är lite nostalgisk (så mycket minnen...). Men, när uppdateringarna på 4000-systemet slutar måste jag ju uppgradera. Dubbelt så dyrt men såklart bättre. Och hygien är viktigt!
Själv har jag valt att skita i trätunna. Torkar med bark eller löv. Att sitta på porslinstron, med eller utan AI, är inte hållbart. Skiten odlar jag tomater och potatis i (brutit upp parketten). Jag hade en ca 10 år gammal toalett där något i spolningen sprack, fanns inte några reservdelar kvar. Fatta hur lång tid det tar för en toalettstol att förmultna. Att stödja multinationellt kapital som Gustavsberg och IFÖ har jag dessutom personligen valt bort, men jag förstår att andra kan göra andra val (fast när jag skriver så förstår ni att det är ett sämre val).

Kul att se att hur folk väljer en punkt på en utvecklingskurva och framhåller den som överlägsen. Det behöver inte vara längst till vänster eller höger på tidsaxeln.

Själv har jag valt att skita i trätunna. Torkar med bark eller löv. Att sitta på porslinstron, med eller utan AI, är inte hållbart. Skiten odlar jag tomater och potatis i (brutit upp parketten). Jag hade en ca 10 år gammal toalett där något i spolningen sprack, fanns inte några reservdelar kvar. Fatta hur lång tid det tar för en toalettstol att förmultna. Att stödja multinationellt kapital som Gustavsberg och IFÖ har jag dessutom personligen valt bort, men jag förstår att andra kan göra andra val (fast när jag skriver så förstår ni att det är ett sämre val).

Kul att se att hur folk väljer en punkt på en utvecklingskurva och framhåller den som överlägsen. Det behöver inte vara längst till vänster eller höger på tidsaxeln.
Hållbart på riktigt, alltså. Nä, det behöver inte vara värst åt nåt håll. Vilket var precis min poäng. Lagom funkar bra.

Edit: sen känner jag personligen att JAG vill hålla i barkbiten, löven (eller ännu hellre mossan) eller toapappret än att nån annan (människa eller maskin) gör det. Jag har inga/sällan problem med växlarna och trivs bra med att ha den kontrollen/förståelsen över min cykel.

Senast ändrad:

För mig har med reparationsmöjligheter och behov att göra. Det går fint att köpa elväxlar om man känner för det. Men det är skillnad på att låta en liten motor flytta en kedja och att använda vattentoalett.

Inom t ex sjukvården är ju teknikutvecklingen fantastisk, på andra ställen i samhället är det annorlunda. Digitalisering gör också att kunskaperna hos människor blir lägre, konditionen blir sämre etc, men det är en annan diskussion.

PS. Toalettstolarnas kvalitet har sjunkit jättemycket. Faktiskt. Synd. DS.

Jag är så nöjd med Force AXS. Kommer inte att köra lvg utan elektriska igen.
Grejen att slippa irritationen när man märker växlarna ej mår hundra och att då behöva byta höljen och vajer som går på runt 400-500 spänn + tid att byta är skönt. Att hålla koll på batteriet är försumbart.

I skogen skulle jag nog köra på billigare alternativ.

Jag håller mestadels med. Jag (som är gammal) gillar ju bilar med manuell växellåda. Varför? Jag är van med det. Det KAN vara kul att dra ut på nån växel. Men, det är ju inget fel på automater numera. Eller elbilar. Så, jag är inte emot elväxlar, men...Jag ser inte heller nån vits med dem, eftersom vajerväxlar funkar så bra. Men utvecklingen fortsätter oavsett vad jag tycker. Och det är väl tur det!
Det går att bogsera och rullstarta en bil med manuell växellåda. Det är bra. Men jag vill ändå ha en elbil, som inte är en SUV eller nåt liknande trams. Att kunna laga saker är viktigt för mig. Att kunna lösa problem, utan att behöva köpa tjänster.

Jag är så nöjd med Force AXS. Kommer inte att köra lvg utan elektriska igen.
Grejen att slippa irritationen när man märker växlarna ej mår hundra och att då behöva byta höljen och vajer som går på runt 400-500 spänn + tid att byta är skönt. Att hålla koll på batteriet är försumbart.

I skogen skulle jag nog köra på billigare alternativ.
Krånglande växlar förgyller inte tillvaron. För att inte vara/verka helt insnöad/förändringsfientlig förstår jag vitsen med elväxlar mer än internt dragna vajrar. DET är ett onödigt meck!

2x10 kommer nog aldrig tillbaka för elektrisk växling. 2x11 med enhandsväxling, syncro shift, finns för DI2 på både LVG och MTB sedan 6-8 år nånting.

Vänsterhandtaget finns utan växlingsknappar och istället går det att dra vajern till dropper för grävelcyklar.
såklart, men det berättas ju inte direkt några halleluja-ovationer om denna funktion på 2x11.

är man ändå inne på att köra enhandsbetjäning via elektronik med bibehållen framväxel kan man logiskt sett gärna satsa på ett robust system, och då vore 2x10, eller varför inte 2x9 ett klart framsteg jämfört med de känsliga primadonnauppläggen 11-delat och uppåt.

nog med växlar blir det oavsett.

men så var det detta med logik. marknadsföring, försäljning och vinst letar sig egna vägar, inte alltid de mekaniskt sundaste vägarna.

Senast ändrad:
Peak-Bike var ca år 2013 eller kanske tidigare. 2*10 med externa vajrar, fälgbromsar, comfort gravel racer där man kan montera pakethållare, snabbkoppling, keps istället för hjälm. Därefter har det gått utför, soo sad.

Att hålla koll på batteriet är försumbart.
+1 Nu fick jag en notis på Bolten att det är dags att ladda. Fick den nog förra turen också, men feltänkte att det var datorn som ville laddas.

Så nu börjar problem och elände? Nja, jag tänder upp grillen och så plockar jag av batteriet. När jag kommer ned till min cykelhörna om en stund så stoppar jag batteriet i laddaren. Med tanke på svårigheterna i processen har jag försökt köpa mig ur eländet, så jag har ett extra batteri. Troligtvis är det laddat och då tar jag med det upp lagom tills det är dags att lägga på korven, monterar det på cykeln och kör in i garaget. Har jag inget laddat batteri får jag ta med det ut innan nästa tur. Första gången för säsongen, jag lär tvingas genomlida detta minst en gång till innan cykeln ställs undan i höst. Har vi några religösa här får ni gärna be för mig, ni andra får gärna hålla tummarna.

Så missar jag inte ladda någon gång då? Jo, det händer. Både dator och telefon har varit döda när jag ska ut på tur.

+1 Nu fick jag en notis på Bolten att det är dags att ladda. Fick den nog förra turen också, men feltänkte att det var datorn som ville laddas.

Så nu börjar problem och elände? Nja, jag tänder upp grillen och så plockar jag av batteriet. När jag kommer ned till min cykelhörna om en stund så stoppar jag batteriet i laddaren. Med tanke på svårigheterna i processen har jag försökt köpa mig ur eländet, så jag har ett extra batteri. Troligtvis är det laddat och då tar jag med det upp lagom tills det är dags att lägga på korven, monterar det på cykeln och kör in i garaget. Har jag inget laddat batteri får jag ta med det ut innan nästa tur. Första gången för säsongen, jag lär tvingas genomlida detta minst en gång till innan cykeln ställs undan i höst. Har vi några religösa här får ni gärna be för mig, ni andra får gärna hålla tummarna.

Så missar jag inte ladda någon gång då? Jo, det händer. Både dator och telefon har varit döda när jag ska ut på tur.

Shimano 600 Ultegra, åttadelat. Fungerar och fungerar och fungerar. Behöver inte ladda ett batteri. Inte ens ett par gånger per säsong. Och billig var gruppen också. Plastdetaljer? Knappt några. Kretskort? Nix.??

Hade keps istället för hjälm på en runda förra veckan. ?

Shimano 600 Ultegra, åttadelat. Fungerar och fungerar och fungerar. Behöver inte ladda ett batteri. Inte ens ett par gånger per säsong. Och billig var gruppen också. Plastdetaljer? Knappt några. Kretskort? Nix.??
Det där inlägget var inte riktat till dig. Eller Aben eller Newton. Du ÄR inte i målgruppen för AXS. Du skulle inte använda prylarna om de så automatstyrde dig till fina tältplatser? Och det är helt ok för mig!

Bara lite konsumentupplysning till de som funderar, men tror det är besvärligt.
IMG_4519.jpeg

Det där inlägget var inte riktat till dig. Eller Aben eller Newton. Du ÄR inte i målgruppen för AXS. Du skulle inte använda prylarna om de så automatstyrde dig till fina tältplatser? Och det är helt ok för mig!

Bara lite konsumentupplysning till de som funderar, men tror det är besvärligt.
Visa bilaga 630007
FIn köttbit?

Jag glömmer ibland att fylla vattenflaskorna med. Men det är typ lika sällan. Jag köpte ett extra batteri som jag laddar sporadiskt, så jag klarar en tur på det om det skulle krisa.

Det är sällan någon startar en tråd att skriva om hur glada och nöjda dom är över något dom köpt som bara fungerar i ur och skur. När såg vi en sådan här senast? Mest klagomål på sådant som inte fungerar.
det stämmer tycker även jag.

men är däremot ofta i dessa klagomålstrådar att folk flaggar för att deras superduper 47-delat minsann löser problemet tråden handlar om:)

Och det viktigaste av allt är att det är trettio till fyrtio år gamla komponenter som fortfarande fungerar oklanderligt och som funktionsmässigt ligger på en nivå långt över den medelcyklisten egentligen rent krasst behöver.

Det där inlägget var inte riktat till dig. Eller Aben eller Newton. Du ÄR inte i målgruppen för AXS. Du skulle inte använda prylarna om de så automatstyrde dig till fina tältplatser?
Risken är stor att jag också skulle utnyttja sådana funktioner. Människan är av naturen lat, så även i hög grad jag, men det blir roligare om man försöker motarbeta det lite :)

Tänkte på det här med växlar under senaste turen och hur många jag faktiskt använder och det jag kom fram till var att 2 x 5 skulle räcka mer än väl för min del med rätt storlek på bakkransar och framklingor. Alltså samma antal som på 70-80-talet.

Jag glömmer ibland att fylla vattenflaskorna med. Men det är typ lika sällan. Jag köpte ett extra batteri som jag laddar sporadiskt, så jag klarar en tur på det om det skulle krisa.
Jag har glömt pumpa däcken inför långtur med klubben (latex, så jag toppar upp inför varje tur). Inte helt tomt så det tog några mil innan jag kom på vad som var fel.

Tänkte på det här med växlar under senaste turen och hur många jag faktiskt använder och det jag kom fram till var att 2 x 5 skulle räcka mer än väl för min del med rätt storlek på bakkransar och framklingor. Alltså samma antal som på 70-80-talet.
Eller typ då 1x10 eller är det för modernt och enkelt?

Det där med kedjelinje känns ju verkligen som en sak till det förgångna, ett ickeproblem på moderna 1x drivlinor.
Jag har en 1x10. Den funkar också (har den i skogen). Men som jag skrev så känns en sned kedja inte bra. Jag trycker hellre mil med en rak kedja. Slitage och kraftförluster bryr jag mig inte mycket om. Inte heller att en stor/gigantisk kassett är svindyr. Jag föredrar en framväxel, helt enkelt.

Skratta du, men de som testat japansk toalett säger att det är himmelriket på jorden.
Yep, en Japansk toalett innehåller även funktioner för att dölja ljudet när man fiser och plumset när bajset landar. Kan vara pinsamt. Det är ju ett måste ! Denna högteknologi har tyvärr inte nått till Swe ännu.

"Ickeproblem"? På vilket sätt då?
Det är ju snarare så att den sneda kedjelinjen + de onödigt förlustökande små kassettklingorna ger en effektförlust som är större än "vinsten" pga den lägre vikten med 1X
Åtminstone enl
Screen-Shot-2019-05-14-at-10.08.29-AM-1.png

Från: https://www.velonews.com/2019/05/bi...ferences-between-1x-and-2x-drivetrains_493185
Fortfarande ett ickeproblem i min värld, Jag kommer aldrig gå tillbaka till 2x eller 3x pga en 6w skillnad. Så mycket enklare och bekvämare.
Vikten är för övrigt helt ointressant för mig.

snart kommer 13. och 14. kanske.

men förhoppningsvis kan elektroniken göra att golden standard 2x10 återkommer, men med ett enda växelreglage. så det inte blir så olidligt mycket att hålla reda på för den moderna människan.

på köpet slippa de tröga leksaksdreven på kassetten, och de glesa högre växlarna
Ekar det här eller?

Det är ju snarare så att den sneda kedjelinjen + de onödigt förlustökande små kassettklingorna ger en effektförlust som är större än "vinsten" pga den lägre vikten med 1X
Åtminstone enl: https://www.velonews.com/2019/05/bi...ferences-between-1x-and-2x-drivetrains_493185
När jag kört med andra har jag märkt att många använder hela kassetten rätt frikostigt medan de ligger kvar på den stora klingan fram, förutom i de brantaste backarna. Det ger inte den rakaste kedjelinjen direkt. Men om man är noga med att använda den yttre delen av kassetten med den stora klingan och den inre delen med den lilla så får man en lite rakare kedjelinje i genomsnitt jämfört med 1x.

När jag kört med andra har jag märkt att många använder hela kassetten rätt frikostigt medan de ligger kvar på den stora klingan fram, förutom i de brantaste backarna. Det ger inte den rakaste kedjelinjen direkt. Men om man är noga med att använda den yttre delen av kassetten med den stora klingan och den inre delen med den lilla så får man en lite rakare kedjelinje i genomsnitt jämfört med 1x.
3x löser det. (Även om på mtb m8000 så har stora klingan samma linje som 1x)

Tillbaka
Topp