Kommer cyklarna bli allt mer högteknologiska?

Håller med helt. Många här vill inte ha en elmotor som hjälper till att driva cykeln framåt, varför ska det vara konstigt att inte vilja ha en elmotor som driver växlarna? Att cykeln är ett enkelt och 100% manuellt fordon som endast drivs och hanteras av muskelkraft är grejen och charmen med den. Är det verkligen bara jag och Velocipeden som känner så?
Jag kände så tills jag skaffade en båge med el-växlar, efter det känner jag samma sak med skillnad för att jag aldrig mer vill ha mekaniska växlar. Så länge tekniken funkar (felfritt), vilket det hittills gjort, och den drivs av muskelkraft så är jag nöjd och ser faktiskt inga nackdelar med utveckling i övrigt.

Jag kände så tills jag skaffade en båge med el-växlar, efter det känner jag samma sak med skillnad för att jag aldrig mer vill ha mekaniska växlar. Så länge tekniken funkar (felfritt), vilket det hittills gjort, och den drivs av muskelkraft så är jag nöjd och ser faktiskt inga nackdelar med utveckling i övrigt.
Jag håller mestadels med. Jag (som är gammal) gillar ju bilar med manuell växellåda. Varför? Jag är van med det. Det KAN vara kul att dra ut på nån växel. Men, det är ju inget fel på automater numera. Eller elbilar. Så, jag är inte emot elväxlar, men...Jag ser inte heller nån vits med dem, eftersom vajerväxlar funkar så bra. Men utvecklingen fortsätter oavsett vad jag tycker. Och det är väl tur det!

Tekniken har funnits bra länge nu men ej implementerats. Bara för man kan betyda inte att man ska.
nästan all utveckling vi sett inom alla kategorier är driven av förbättring.
En produkt som kan göra något bättre än dom andra som finns på marknaden.
Då går det att tjäna pengar på den.
Majoriteten av det du beskriver har jag svårt att se som fördelarna och där av önskvärda.
Jag tror att på sin höjd kommer cykeldatorn integreras i cykeln.
Möjligen också en automatisk styrning av växling, så du alltid har rätt växel.
Utöver det så går väl Hondas patent på variabel växellåda med betydligt bättre verkningsgrad än vi har idag, ut rätt snart?
Den som klurar ut hur vikten ska reduceras på den lär bli rik.
Integrerad cykeldator, kan ju funka om den blir uppdaterbar och möjlighet att byta ack. Ala bajphone blir knas när man får slänga cykeln efter några år.

Vilket problem är det man försöker lösa med elektriska växlar?
Det finns nog de som undrar vilket problem man löser med flack geo, lång reach och kort styrstam också hörrududu.?

Skämt åsido så cyklar ju du runt på cyklar som är extremt långt ifrån något "ursprungligt". Det har varit många yviga utvecklingssteg genom åren som tillslut resulterar i riktigt bra lösningar. Elväxlar är förmodligen inte en sådan just för dig och mig kanske, men för mycket motstånd mot utvecklingen är inte heller bra.

Det finns nog de som undrar vilket problem man löser med flack geo, lång reach och kort styrstam också hörrududu.?
Fast det är ju snabbt förklarat: Man löser problemet med en ostabil cykel som känns lika förtroendeingivande som en kontorsstol.

Skämt åsido så cyklar ju du runt på cyklar som är extremt långt ifrån något "ursprungligt". Det har varit många yviga utvecklingssteg genom åren som tillslut resulterar i riktigt bra lösningar. Elväxlar är förmodligen inte en sådan just för dig och mig kanske, men för mycket motstånd mot utvecklingen är inte heller bra.
Jag har inget emot utveckling när den tillför något positivt. Ser bara inte hur apdyra växlar som gör samma sak som icke apdyra växlar skulle vara positivt. ?

Fast det är ju snabbt förklarat: Man löser problemet med en ostabil cykel som känns lika förtroendeingivande som en kontorsstol.

Jag har inget emot utveckling när den tillför något positivt. Ser bara inte hur apdyra växlar som gör samma sak som icke apdyra växlar skulle vara positivt. ?
Absolut, i skogen är problembilden sådan, men du har tidigare även pratat om det på gruscyklar, där väldigt många inte upplever problembilden som jag vill minnas att du då beskrev. Det handlar kanske olika perspektiv.

Jag är med dig nästan fullt ut gällande växlarna, men om jag får spåna lite så löser man eventuellt problem med höljen och vajrar som blir slitna och sega samt får en helt annan "knapptryckatkänsla" när man duttar till en liten knapp istället för att föra hela handtaget åt sidan (som på vajerdragna lvg-reglage).

Ville mest bredda perspektiven. Vill samtidigt påtala att jag inte ser mig själv cykla med elväxlar i en nära framtid och en av de saker jag gillar allra mest med cyklar är att de är fullt ut mekaniska och muskeldrivna. Ett så fulländrat drivsystem som med ganska låg fysisk insats ger en extremt mycket högre snitthastighet i jämförelse med att gå eller springa är ju näst intill oförskämt fint!?

Absolut, i skogen är problembilden sådan, men du har tidigare även pratat om det på gruscyklar, där väldigt många inte upplever problembilden som jag vill minnas att du då beskrev. Det handlar kanske olika perspektiv.
Aha. Ja, där ser jag det istället som att man inte förlorar något, och geometri är inget som kostar. Varför göra en kort cykel när en lång i de flesta fall är bättre även på grus?

Jag är med dig nästan fullt ut gällande växlarna, men om jag får spåna lite så löser man eventuellt problem med höljen och vajrar som blir slitna och sega samt får en helt annan "knapptryckatkänsla" när man duttar till en liten knapp istället för att föra hela handtaget åt sidan (som på vajerdragna lvg-reglage).

Ville mest bredda perspektiven. Vill samtidigt påtala att jag inte ser mig själv cykla med elväxlar i en nära framtid och en av de saker jag gillar allra mest med cyklar är att de är fullt ut mekaniska och muskeldrivna. Ett så fulländrat drivsystem som med ganska låg fysisk insats ger en extremt mycket högre snitthastighet i jämförelse med att gå eller springa är ju näst intill oförskämt fint!?
Att slippa intern dragning vore förvisso fint, men då måste de elektriska växlarna även vara trådlösa. Alltså ännu mer som kan pajja. ?

Nåja. Kostade elektriska växlar exakt lika mycket som vajer-dito så hade jag kanske funderat på det. Men betala typ tre gånger så mycket för nåt som tillför nada? Nej tack.
Är det nåt jag skulle kunna betala för så är det växlar som inte sitter på utsidan. Det däremot, hjälper mot en herrans massa elände.

Aha. Ja, där ser jag det istället som att man inte förlorar något, och geometri är inget som kostar. Varför göra en kort cykel när en lång i de flesta fall är bättre även på grus?

Att slippa intern dragning vore förvisso fint, men då måste de elektriska växlarna även vara trådlösa. Alltså ännu mer som kan pajja. ?

Nåja. Kostade elektriska växlar exakt lika mycket som vajer-dito så hade jag kanske funderat på det. Men betala typ tre gånger så mycket för nåt som tillför nada? Nej tack.
Är det nåt jag skulle kunna betala för så är det växlar som inte sitter på utsidan. Det däremot, hjälper mot en herrans massa elände.
Slippa vajrar hade varit trevligt men tycker inte heller det är värt pengarna det kostar, gillar inte heller tanken att behöva hålla på och ladda ett batteri.
Till råga på allt så tycker jag AXS är strykfula, både växeln och reglaget. Nya Transmission ser mycket bättre ut i alla fall.

Kommer den simpla, icke-elektrifierade/datoriserade cykeln bli ett budgetalternativ som slutar utvecklas för att i en avlägsen framtid försvinna helt, eller kommer det alltid finnas en marknad för den enkla, klassiska cykeln, älskad för sin simplicitet?
Jag tror det kommer finnas kvar en marknad för riktigt dyra mekaniska cyklar, Rene Herse och liknande. Inte riktigt samma men man kan jämföra med klockor där exklusiva sådana är mekaniska.

Vilket problem är det man försöker lösa med elektriska växlar?
Mekaniska växlar har för lång livslängd och för stor kompatibelitet med tidigare generationer.

Nästa generation kommer byggas på Android och följa deras livscykelplaner.
Användarna måste abonnera på tjänsten växlar som kommer finnas i flera varianter.
Om växlarna krånglar under färd kan en behörig supporttekniker koppla upp sig mot din cykel och felsöka.

Senast ändrad:
Mekaniska växlar har för lång livslängd och för stor kompatibelitet med tidigare generationer.

Nästa generation kommer byggas på Android och följa deras livscykelplaner.
Användarna måste abonnera på tjänsten växlar som kommer finnas i olika flera varianter.
Om växlarna krånglar under färd kan en behörig supporttekniker koppla upp sig mot din cykel och felsöka.
"Har du provat att starta om cykeln?'

Hehe, eller att man måste köpa ny phone varje år och bara kan cykla där det är bra täckning...
”Växling kan enbart utföras vid tillgänglig internetanslutning. Cykeln kan återstartas i safe mode och kan då cyklas på lättaste växeln.”

”Tyvärr ligger abonnemangsservern nere just nu. Starta om cykeln om en timma och prova att växla, fungerar det inte, kontakta supporten”

”Vår kundsupport har helgstängt. Försök gärna kontakta oss nästa vecka”

Behöver inga färgskärmar, elmotorer osv, men är positiv till all teknik som mer mig ett bredare användningsområde, mindre underhåll och/eller bättre prestanda.

Kan säga att den SRAM AXS-grupp jag har nu är den absolut bästa växelgrupp jag någonsin haft. Har kört alltifrån Deore till XTR, och GX till X01. Inget, verkligen inget slår den X01 AXS jag har nu. (Har visserligen inte provat XX1 AXS eller Transmission, som säkert är ännu bättre).

AXS växlar extremt bra, även under belastning. Multishift funktionen (växla 3 växlar åt gången) är fantastisk i skogen, likaså möjligheten att anpassa reglaget. Jag ville åt känslan från de mekaniska reglagen, så kunde enkelt justera vilken knapp som växlar upp respektive ned, osv. Dessutom minskat underhåll, då jag inte har några vajrar som slackar, slits och sprätts upp. Att ladda ett batteri är (för mig) ett litet pris att betala.

Elektronisk fjädring är redan här, det är nog bara en tidsfråga innan vi får cyklar med konfigurerbara körprofiler, så som bil och MC branschen haft länge. Skulle gärna se en 150-160mm all-mountain hoj med profiler för XC, AM och DH. Lite som Scott har idag med sin Twinloc, men givetvis utan vajrar och med större anpassningsmöjligheter.

Senast ändrad:
att kunna växla förutsägbart och ljudfritt under full belastning och t ex tre växlar åt gången låter ju verkligen som en nyhet...

tror för egen del att den verkliga fördelen med elektroniskt inte egentligen är bättre prestanda när allt är som bäst, utan är lättare setup, särskilt för den oerfarne köparen eller mekanikern. det må vara växlar, fjädring eller bromsar. en annan är minskat behov av egna insatser när saker efterhand slits. något som tagits upp för t ex längre lopp är minskad risk för vajerbrott och andra haverier.

men växlar som växlar 'bättre' än det som redan är långt bättre än nödvändigt lämnar mig däremot helt iskall. gadgets för gadgetens skull.

ett mervärde att däremot önska sig skulle t ex vara som schleyer säger lättare byta inställning för olika ändamål, och varför inte abs.

bara man inte hamnar i app-träsket. trippelusch.

Så länge du inte hojjar elhoj tror jag det uppkopplade inte slår igenom.
För att driva det uppkopplade ska vad göra då? Sno effekt när du trampar, knappast, men det är enda källan som finns för något relativt effekthungrigt. Ett extra batteri ombord skulle det behöva vara, men tar det
det slut, då slutar saker fungera? Men du kan cykla vidare på din icke eldrivna hoj?
Jag tror det är långt bort, det sitter inte helt ihop.

Betala engångs för att låsa upp features, det köper jag. Men att "abonnera" på dem, det vägrar jag så långt det går, när jag köpt ett fysiskt transportmedel.

att kunna växla förutsägbart och ljudfritt under full belastning och t ex tre växlar åt gången låter ju verkligen som en nyhet...
Tolkar en viss ironi...

Multishift är ändå en annan nivå jämfört med de traditionella växlarna där du trycker tummen halva vägen runt styret. Du får nog prova innan du uttalar dig ;)

Lite som att jämföra Porsches 5-växlade Tiptronic med momentomvandlare, med deras senaste PDK. Ja, båda växlar åt dig och låter dig hoppa tre växlar åt gången, men de flesta skulle nog vara ense om att PDK-lådan gör det ganska mycket bättre.

Sen finns det alltid individuellt tycke och smak, förstås. Full respekt för det.

Tycker att AXS växlar fin-fint men inte speciellt nice under kraftig belastning. Där är ny T-type betydligt bättre men till ett generöst prispåslag såklart.

Jag köpte min cykel med Shimano Ultegra 6870 Di2 2015. Det enda jag gjort i ”serviceväg” sedan dess är att ladda 2 ggr per säsong (april-september, ca 200-300 mil). Det växlar fortf som när det var nytt, dvs helt perfekt. Framförallt framväxlingarna är ju helt överlägsna ett mekaniskt system.

Jag har bytt hjulstorlek en gång som vuxen, och gått över till skivbromsar sen 22 år, men i övrigt har min verksamhet på cykel sett ungefär likadan ut hela tiden. Det är det här jag gillar liksom, jag vill inte ha hjälp med det.

All den där tekniken är en lösning som saknar problem. Men sånt brukar ju alltid gå att sälja ändå.

Pressfit-vevlager verkar ha försvinnit i princip nu? Men jag är fortfarande sur för att oversize-styren, koniska styrrör på framgafflar och diverse fetare axlar smugit sig in här och var. Tyckte det fungerade utmärkt med QR bak och 20mm fram som för 20 år sen.

tror för egen del att den verkliga fördelen med elektroniskt inte egentligen är bättre prestanda när allt är som bäst, utan är lättare setup, särskilt för den oerfarne köparen eller mekanikern. det må vara växlar, fjädring eller bromsar. en annan är minskat behov av egna insatser när saker efterhand slits. något som tagits upp för t ex längre lopp är minskad risk för vajerbrott och andra haverier.

men växlar som växlar 'bättre' än det som redan är långt bättre än nödvändigt lämnar mig däremot helt iskall. gadgets för gadgetens skull.

ett mervärde att däremot önska sig skulle t ex vara som schleyer säger lättare byta inställning för olika ändamål, och varför inte abs.

bara man inte hamnar i app-träsket. trippelusch.

Ja kära hjärtanes. Att greja något själv, det är ingenting för den moderna människan.

Jag fattar att elektriska växlar kan vara bra för att hantera dagens extrema kassetter med otroligt små toleranser. Så man skapar en pryl som i sin tur skapar ett behov av ännu mer prylar. Det är smart, men det lustiga är bara att tolvdelade kassetter är… rätt onödiga (tycker jag).

Senast redigerad av en moderator:
snart kommer 13. och 14. kanske.

men förhoppningsvis kan elektroniken göra att golden standard 2x10 återkommer, men med ett enda växelreglage. så det inte blir så olidligt mycket att hålla reda på för den moderna människan.

på köpet slippa de tröga leksaksdreven på kassetten, och de glesa högre växlarna

Teknikutvecklingen syftar till att ta kontroll över produktens livscykel, inklusive ev förtida åldrande genom att göra produkten oanvändbar på mjukvaruväg. Dags för organiserat motstånd/bojkott.

men förhoppningsvis kan elektroniken göra att golden standard 2x10 återkommer, men med ett enda växelreglage. så det inte blir så olidligt mycket att hålla reda på för den moderna människan.

2x10 kommer nog aldrig tillbaka för elektrisk växling. 2x11 med enhandsväxling, syncro shift, finns för DI2 på både LVG och MTB sedan 6-8 år nånting.

Vänsterhandtaget finns utan växlingsknappar och istället går det att dra vajern till dropper för grävelcyklar.

Senast ändrad:
Håller med helt. Många här vill inte ha en elmotor som hjälper till att driva cykeln framåt, varför ska det vara konstigt att inte vilja ha en elmotor som driver växlarna? Att cykeln är ett enkelt och 100% manuellt fordon som endast drivs och hanteras av muskelkraft är grejen och charmen med den. Är det verkligen bara jag och Velocipeden som känner så?
Den inställningen försvinner mer och mer men är något man borde arbeta för. Att cykla handlar i grunden om att förflytta sig så effektivt som möjligt med så små resurser som möjligt, det är liksom hela poängen och det som gör det roligt.

I det ligger även att cykling handlar om att cykla och inte konsumera, tvärt emot vad de som tillverkar och säljer vill få oss att tro och de lyckas tyvärr ganska bra.

Många tar numera bilen för att cykla, snacka om antiklimax att sätta sig i bilen för att åka hem efter en cykelrunda. Det är mer avveckling än utveckling av cykel i mina ögon.

Jag har en grop i trädgården med isblock i istället för kylskåp. Den gör precis samma jobb som ett kylskåp, men är enklare att reparera, drar ingen el, och är även i övrigt miljövänligare. Visst, det är lite bekvämare med kylskåp men det känns onödigt att elda på konsumtionshetsen.

tror för egen del att den verkliga fördelen med elektroniskt inte egentligen är bättre prestanda när allt är som bäst, utan är lättare setup, särskilt för den oerfarne köparen eller mekanikern.
Att eliminera variationer i installationen tror jag är en viktig drivkraft för tillverkarna; alla kunder skall få samma upplevelse.

Hyrde för några år sen en cykel med SRAM för första gången (fråga mig inte vad det var) som inte lirade riktigt på dom lättaste växlarna. Då är ju risken att jag skyller detta på SRAM även om det antagligen berodde på installation/justering/slitage.

Med elektroniska växlar eliminerar man vajrarna som felkälla. Sen avskaffar man växelörat så att det inte kan bli snett heller.

Att eliminera variationer i installationen tror jag är en viktig drivkraft för tillverkarna; alla kunder skall få samma upplevelse.

Hyrde för några år sen en cykel med SRAM för första gången (fråga mig inte vad det var) som inte lirade riktigt på dom lättaste växlarna. Då är ju risken att jag skyller detta på SRAM även om det antagligen berodde på installation/justering/slitage.

Med elektroniska växlar eliminerar man vajrarna som felkälla. Sen avskaffar man växelörat så att det inte kan bli snett heller.
Kan faktiskt hålla med om att eliminera variationer är ngt som jag ser fram emot. Har testat en hel hög hojar det senaste och upplevelsen av specifikt bromsar samt växleri skiljer sig ofta åt ganska kraftigt.

Har t ex upplevt en fin XTR-drivlina som klonkar som fasen mellan växlingarna o GX som växlar hur smooth som helst. Är då SRAM att föredra? Som nybörjare eller t o m medelmåtta är det lätt att dra den slutsatsen.

Tillbaka
Topp