Kommer cyklarna bli allt mer högteknologiska?

Det där är ju typ retro nu, Tune har haft sin Spurtreu sen 2015 ?
Nä, inget nytt under solen där inte tydligen.

Men det finns även en lösning för alla bakåtsträvare här:
13939_image2.jpg

Har du inside info på det där eller det är antaganden?

Om nu el-grupperna är billigare att tillverka bygger det på kartellbildning mellan ex shimano och sram att inte sälja grupperna billigare än motsvarande mekaniska system. Jag är skeptisk till att en sådan överenskommelse skulle existera.
Det är mycket möjligt att produktionskostnaderna förblir detsamma eller till och med går upp (iallafall jämfört med dem billigaste grupperna). Men utvecklingsprocessen blir väldigt förenklad, elektroniken har redan tillräcklig precision för 13, 14 och säkert 15delat redan. just för att det är programvaran som styr. Men inga av dessa fördelar har man kunnat ta del i som kund, t.ex att kunna programmera om en växel från 11 till 12 delat, eller från 12 till 9. Eller att välja hur snabba växlingarna ska vara.

Om det är kartellbildning eller helt hypebaserade priser kan jag inte säga, men fördelarna är många fler för tillverkarna än för användarna

Det är mycket möjligt att produktionskostnaderna förblir detsamma eller till och med går upp (iallafall jämfört med dem billigaste grupperna). Men utvecklingsprocessen blir väldigt förenklad, elektroniken har redan tillräcklig precision för 13, 14 och säkert 15delat redan. just för att det är programvaran som styr. Men inga av dessa fördelar har man kunnat ta del i som kund, t.ex att kunna programmera om en växel från 11 till 12 delat, eller från 12 till 9. Eller att välja hur snabba växlingarna ska vara.

Om det är kartellbildning eller helt hypebaserade priser kan jag inte säga, men fördelarna är många fler för tillverkarna än för användarna

Med det resonemanget så skulle man väl lika gärna kunna programera in att visa en decimal till på allt som styrs av programvara och därmed öka precisionen på exv. 3d printern eller cnc-fräsen också.

Att utvecklingsprocessen förenklas och blir billigare av att man frångår en produkt som finjusterats senaste 40(?) åren, byta till servostyrning och blanda in mjukvara, användarinterface, appstyrning osv känns också ganska lurigt. Spontant känns det dyrare

Med det resonemanget så skulle man väl lika gärna kunna programera in att visa en decimal till på allt som styrs av programvara och därmed öka precisionen på exv. 3d printern eller cnc-fräsen också.
Det utgår efter hur precis justering axs respektive di2 är kapabla av idag. Bra mycket högre repeterbarhet än mekaniska växlar iallafall.

Ang prenumerationsservice. Här ett exempel från Bosch och eMTB-världen.

The Bosch BCM3100 ConnectModule is pre-installed in all Neuron:ON CF models and includes a free 12-month subscription to the eBike Alarm function following its activation. The subscription automatically ends after the free 12-month period unless it’s renewed for €4.99 per month or €39.99 per year.

Ang prenumerationsservice. Här ett exempel från Bosch och eMTB-världen.

The Bosch BCM3100 ConnectModule is pre-installed in all Neuron:ON CF models and includes a free 12-month subscription to the eBike Alarm function following its activation. The subscription automatically ends after the free 12-month period unless it’s renewed for €4.99 per month or €39.99 per year.
Kan tyyp ändå acceptera prenumerationsgrej då det är gps/uppkopplat/larm

Längtar däremot tills vi får se premumeration för att låsa upp vridmoment eller ett större SOC fönster ?

Kan tyyp ändå acceptera prenumerationsgrej då det är gps/uppkopplat/larm

Längtar däremot tills vi får se premumeration för att låsa upp vridmoment eller ett större SOC fönster ?
Ja, jag har inte ännu tagit ställning vad jag tycker om larmeriet men speciellt billigt är det inte. Eller är det rimligt med 40€ per år? Möjligt det är och kanske det blir avdrag på försäkring om man har ett sådant larm.

Ja, jag har inte ännu tagit ställning vad jag tycker om larmeriet men speciellt billigt är det inte. Eller är det rimligt med 40€ per år? Möjligt det är och kanske det blir avdrag på försäkring om man har ett sådant larm.

Mindre än 40kr/månad för larm med gps tycker jag känns okej.

Men vet att många hade väldigt svårt att gå med på kostnaden 9kr/mån för 50gb eller 29kr/mån för 200gb lagring på icloud efter att dom köpt en telefon för 14k, och istället skippade dom säkerhetskopieringen helt.

Tillbaka
Topp