Kommer cyklarna bli allt mer högteknologiska?

3x löser det. (Även om på mtb m8000 så har stora klingan samma linje som 1x)
XT M8000 finns (fanns?) även som 3X
P-FC-M8000-3_12902_1_750_750.jpeg

FC-M8000-3

Sedan är det väl inte särskilt mkt högteknologi i vare sig 1X, 2X eller 3X,
oavsett nackdelar, fördelar eller personliga preferenser.

Kan vi bara snälla reda ut några saker innan mitt huvud sprängs:

ALLA växelsystem som jag känner till är mekaniska.

Vissa växelsystem innehåller digital teknik. Dessa är elektroniska. Dom rimliga kategorierna är inte digitala vs analoga växlar, mekaniska vs elektriska växlar. Det är elektriskt styrda växlar vs ickeelektriskt styrda växlar (alternativt vajerstyrda växlar). Digital och analog teknik brukar grovhugget och generaliserat idag beskriva olika typer av elektriska eller optiska signaltyper. Nästan all elektronik har bägge delar.

När jag kört med andra har jag märkt att många använder hela kassetten rätt frikostigt medan de ligger kvar på den stora klingan fram, förutom i de brantaste backarna. Det ger inte den rakaste kedjelinjen direkt. Men om man är noga med att använda den yttre delen av kassetten med den stora klingan och den inre delen med den lilla så får man en lite rakare kedjelinje i genomsnitt jämfört med 1x.
Håller med.
Tycker att väldigt många hänger kvar på stora klingan för att argumentet ”bättre kedjelinje” är något som bara gäller i teorin. Ser ofta folk som trampar genom byn på en kadens närmre 55 rpm än att hålla sig norr om 80 rpm, bara för att hänga kvar på stora klingan fram.
Gotland-strand-cykel-2000x1500.jpg

Förstår inte riktigt argumentet med ”stora hopp mellan dreven” när det uppenbarligen är helt okej att ligga och harva på med låg kadens och kass kedjelinje i uppförsbackarna.

Så länge den rika medelklassen med västerländska preferenser fortsätter att dyrka allt vad innehåller batterier och elektronik kommer tillverkarna med hundra procent säkerhet att tillhandahålla allehanda prylar som kan dränera köparnas plånböcker, helt oavsett verklig nytta.
Övriga världen som använder cykeln som transportmedel lär knappast bry sig.

Håller med.
Tycker att väldigt många hänger kvar på stora klingan för att argumentet ”bättre kedjelinje” är något som bara gäller i teorin. Ser ofta folk som trampar genom byn på en kadens närmre 55 rpm än att hålla sig norr om 80 rpm, bara för att hänga kvar på stora klingan fram.
Gotland-strand-cykel-2000x1500.jpg

Förstår inte riktigt argumentet med ”stora hopp mellan dreven” när det uppenbarligen är helt okej att ligga och harva på med låg kadens och kass kedjelinje i uppförsbackarna.
"Jag klarade hela backen på stora klingan!"
"Ja, vi hörde att du körde på stora fram och största bak..."

Har medelklassen gått och blivit rik nu?
förhållandevis historiskt sett. men de som är på väg uppåt gör varje månadsslut sitt bästa för att bromsa denna resa.

t ex genom att införskaffa cyklar med decoy-prisade komponenter kryddade med onödiga gadgets med många x i namnet, snarare än bättre, lättare och diskretare ergonomi.

På sätt och vis en konstig, svår och enkel fråga på samma gång.
Det som är högteknologi för oss idag, är ju självklarheter och förlegad teknik någon gång i framtiden.
Om jag skulle ringa mitt tidiga-80-tals-jag som bygger banor i dungen hemma och frågar om jag skulle ha en ram i kolfiber och en mojäng på styret som visar hastighet och karta med var jag cyklade, vilket det senare sedan min kusin kunde se på sin VIC 20 samma dag, så skulle det inte ens vara högteknologi. Hade inte ens varit trovärdigt som inslag i teve-serien V.

Senast ändrad:
På sätt och vis en konstig och svår och enkel fråga på samma gång.
Det som är högteknologi för oss idag, är ju självklarheter och förlegad teknik någon gång i framtiden.
Det är förvisso korrekt, men att jämföra mot en avlägsen framtid känns rätt meningslöst eftersom allt vi har idag är då stenåldersteknik och högteknologi syftar på något som inte existerar förrän långt in i framtiden.

Den form av cykling som jag gillar bäst och där man har mest nytta och roligt av andra (landsväg) upplever jag att materialet spelar liten roll. Inom rimliga gränser är det små skillnader. Då kan man blanda moderna och äldre cyklar och båda funkar bra.

Det är förvisso korrekt, men att jämföra mot en avlägsen framtid känns rätt meningslöst eftersom allt vi har idag är då stenåldersteknik och högteknologi syftar på något som inte existerar förrän långt in i framtiden.
Ja, det var väl ungefär det jag försöka beskriva. Om högteknologi är något som inte finns (enligt dig), så kan det omöjligen finnas högteknologiska cyklar (för dom finns ju inte ännu). Och när dessa väl finns så är det inte längre högteknologi. Och om då frågan är "kommer cyklarna bli MER högteknologiska i framtiden" så kanske du också ser det lite paradoxala i frågeställningen?

Ja, det var väl ungefär det jag försöka beskriva. Om högteknologi är något som inte finns (enligt dig), så kan det omöjligen finnas högteknologiska cyklar (för dom finns ju inte ännu). Och när dessa väl finns så är det inte längre högteknologi. Och om då frågan är "kommer cyklarna bli MER högteknologiska i framtiden" så kanske du också ser det lite paradoxala i frågeställningen?
Då kan jag ändra den till "hoppas att det alltid kommer förbli en marknad för 100% manuella cyklar, även om den kommer vara liten". Paradoxen avvärjd :)

Har inte läst igenom fyra sidor - men väl två. Utifrån detta inser jag följande:

En helt ny nisch kommer att uppstå och jag är en vinnare. Jag kommer att kunna sälja alla mina gamla analoga cyklar till preppers i framtiden. Kommer att säljas som "off grid bug out bike". Undrar om jag inte ska registrera det namnet... "Bug Out Bike".

BOB kan säljas med anpassade hållare och räcken för de flesta prepper-behov. Vapenställ, vattendunkshållare, vajersåg i styret, Zombie-repellant spray och inbyggt kamo-nät i en liten väska under sadeln.

Jag kommer att kunna leva på stor fot som pensionär.

Bilagor

• 20220815_184315.jpg
    20220815_184315.jpg
    807.9 KB · Besök: 50
Har inte läst igenom fyra sidor - men väl två. Utifrån detta inser jag följande:

En helt ny nisch kommer att uppstå och jag är en vinnare. Jag kommer att kunna sälja alla mina gamla analoga cyklar till preppers i framtiden. Kommer att säljas som "off grid bug out bike". Undrar om jag inte ska registrera det namnet... "Bug Out Bike".

BOB kan säljas med anpassade hållare och räcken för de flesta prepper-behov. Vapenställ, vattendunkshållare, vajersåg i styret, Zombie-repellant spray och inbyggt kamo-nät i en liten väska under sadeln.

Jag kommer att kunna leva på stor fot som pensionär.
Så det är detta Miyatatråden har handlat om hela tiden...

Vilket problem är det man försöker lösa med elektriska växlar?
Främst förenklar det tillverkningsprocessen

Tillverkarna har märkt att 11-delat 12-delat och uppåt kräver högre och högre tillverkningstoleranser samt ställer högre krav i styvhet i t.ex växelörats konstruktion.

Elektronik har å andra sidan blivit så otroligt billigt att utveckla och tillverka så dem kan sänka tillverkningskostnaderna samt producera färre komponenter (sälja samma elektronik på flera prisnivåer med olika programvara till exempel). Samtidigt blir el-växlar ett säljargument varpå dem kan ta ut högre priser för.

Främst förenklar det tillverkningsprocessen

Tillverkarna har märkt att 11-delat 12-delat och uppåt kräver högre och högre tillverkningstoleranser samt ställer högre krav i styvhet i t.ex växelörats konstruktion.

Elektronik har å andra sidan blivit så otroligt billigt att utveckla och tillverka så dem kan sänka tillverkningskostnaderna samt producera färre komponenter (sälja samma elektronik på flera prisnivåer med olika programvara till exempel). Samtidigt blir el-växlar ett säljargument varpå dem kan ta ut högre priser för.

Har du inside info på det där eller det är antaganden?

Om nu el-grupperna är billigare att tillverka bygger det på kartellbildning mellan ex shimano och sram att inte sälja grupperna billigare än motsvarande mekaniska system. Jag är skeptisk till att en sådan överenskommelse skulle existera.

Här använder vi högteknologisk rubinlaser för att med millimeterprecision ställa in styret rätt. Snart i var mans cykelkorg.
Inusecollage.png

Tillbaka
Topp