Kommer cyklarna bli allt mer högteknologiska?
3x är gött, nu när jag efter 30 år lärt mig hur man skall växla med det.3x löser det. (Även om på mtb m8000 så har stora klingan samma linje som 1x)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
3x är gött, nu när jag efter 30 år lärt mig hur man skall växla med det.3x löser det. (Även om på mtb m8000 så har stora klingan samma linje som 1x)
XT M8000 finns (fanns?) även som 3X3x löser det. (Även om på mtb m8000 så har stora klingan samma linje som 1x)
3x är 300% (!) mer komplicerat än 1x. Ren matematik!XT M8000 finns (fanns?) även som 3X
![]()
FC-M8000-3
Sedan är det väl inte särskilt mkt högteknologi i vare sig 1X, 2X eller 3X,
oavsett nackdelar, fördelar eller personliga preferenser.
Men är det då även 300% mer högteknologiskt?3x är 300% (!) mer komplicerat än 1x. Ren matematik!
Det går att diskutera (men min magkänsla säger nej). :)Men är det då även 300% mer högteknologiskt?
Två mittenklingor hade varit nåt.Jag tycker bara att det är bra med en mittklinga man kan ligga och harva på i skogen. Fattar inte att ni går på 2x trenden.
Manuell, elektrisk eller automat?Ni är ju sååå inrotade i 2020-talet, det är ju växellåda som är nästa grej.
Konisk så den går lika snabbt bakåt som framåtManuell, elektrisk eller automat?
Ändå kan halva happy inte få till ett fungerande bakåttramp. Om det är inkompetens, kedjelinje eller avsaknad av elektronik är inte riktigt utrett.Det där med kedjelinje känns ju verkligen som en sak till det förgångna, ett ickeproblem på moderna 1x drivlinor.
Bra feature. Och om man ska göra reversed manuals är det ovärdeligt.Konisk så den går lika snabbt bakåt som framåt
Det tänket kan jag tjäna ett par watt på, och bli knappt mätbart snabbare.Det blir en CVT-låda med nano, keramik samt laser för att få ner drivförlusterna till noll.
För mycket kolhydrater.Varför har vikten ökat med 3Kg sen 2018?
Håller med.När jag kört med andra har jag märkt att många använder hela kassetten rätt frikostigt medan de ligger kvar på den stora klingan fram, förutom i de brantaste backarna. Det ger inte den rakaste kedjelinjen direkt. Men om man är noga med att använda den yttre delen av kassetten med den stora klingan och den inre delen med den lilla så får man en lite rakare kedjelinje i genomsnitt jämfört med 1x.
"Jag klarade hela backen på stora klingan!"Håller med.
Tycker att väldigt många hänger kvar på stora klingan för att argumentet ”bättre kedjelinje” är något som bara gäller i teorin. Ser ofta folk som trampar genom byn på en kadens närmre 55 rpm än att hålla sig norr om 80 rpm, bara för att hänga kvar på stora klingan fram.
![]()
Förstår inte riktigt argumentet med ”stora hopp mellan dreven” när det uppenbarligen är helt okej att ligga och harva på med låg kadens och kass kedjelinje i uppförsbackarna.
Ja, något sådant. Man kanske känner sig lite mer som Pogacar?"Jag klarade hela backen på stora klingan!"
"Ja, vi hörde att du körde på stora fram och största bak..."
Två mittenklingor hade varit nåt.
förhållandevis historiskt sett. men de som är på väg uppåt gör varje månadsslut sitt bästa för att bromsa denna resa.Har medelklassen gått och blivit rik nu?
Har medelklassen gått och blivit rik nu?
Det är förvisso korrekt, men att jämföra mot en avlägsen framtid känns rätt meningslöst eftersom allt vi har idag är då stenåldersteknik och högteknologi syftar på något som inte existerar förrän långt in i framtiden.På sätt och vis en konstig och svår och enkel fråga på samma gång.
Det som är högteknologi för oss idag, är ju självklarheter och förlegad teknik någon gång i framtiden.
Ja, det var väl ungefär det jag försöka beskriva. Om högteknologi är något som inte finns (enligt dig), så kan det omöjligen finnas högteknologiska cyklar (för dom finns ju inte ännu). Och när dessa väl finns så är det inte längre högteknologi. Och om då frågan är "kommer cyklarna bli MER högteknologiska i framtiden" så kanske du också ser det lite paradoxala i frågeställningen?Det är förvisso korrekt, men att jämföra mot en avlägsen framtid känns rätt meningslöst eftersom allt vi har idag är då stenåldersteknik och högteknologi syftar på något som inte existerar förrän långt in i framtiden.
Då kan jag ändra den till "hoppas att det alltid kommer förbli en marknad för 100% manuella cyklar, även om den kommer vara liten". Paradoxen avvärjd :)Ja, det var väl ungefär det jag försöka beskriva. Om högteknologi är något som inte finns (enligt dig), så kan det omöjligen finnas högteknologiska cyklar (för dom finns ju inte ännu). Och när dessa väl finns så är det inte längre högteknologi. Och om då frågan är "kommer cyklarna bli MER högteknologiska i framtiden" så kanske du också ser det lite paradoxala i frågeställningen?
CeramicSpeed 2.0.Snart är det dags för kardanaxel.
Igen.
Har medelklassen gått och blivit rik nu?
Den belånade skall det nog vara?Har medelklassen gått och blivit rik nu?
Så det är detta Miyatatråden har handlat om hela tiden...Har inte läst igenom fyra sidor - men väl två. Utifrån detta inser jag följande:
En helt ny nisch kommer att uppstå och jag är en vinnare. Jag kommer att kunna sälja alla mina gamla analoga cyklar till preppers i framtiden. Kommer att säljas som "off grid bug out bike". Undrar om jag inte ska registrera det namnet... "Bug Out Bike".
BOB kan säljas med anpassade hållare och räcken för de flesta prepper-behov. Vapenställ, vattendunkshållare, vajersåg i styret, Zombie-repellant spray och inbyggt kamo-nät i en liten väska under sadeln.
Jag kommer att kunna leva på stor fot som pensionär.
Främst förenklar det tillverkningsprocessenVilket problem är det man försöker lösa med elektriska växlar?
Främst förenklar det tillverkningsprocessen
Tillverkarna har märkt att 11-delat 12-delat och uppåt kräver högre och högre tillverkningstoleranser samt ställer högre krav i styvhet i t.ex växelörats konstruktion.
Elektronik har å andra sidan blivit så otroligt billigt att utveckla och tillverka så dem kan sänka tillverkningskostnaderna samt producera färre komponenter (sälja samma elektronik på flera prisnivåer med olika programvara till exempel). Samtidigt blir el-växlar ett säljargument varpå dem kan ta ut högre priser för.
Här använder vi högteknologisk rubinlaser för att med millimeterprecision ställa in styret rätt. Snart i var mans cykelkorg.
![]()