kona process 2018

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem
kona process 2018
2017-07-1608.47.30.jpg

Ser riktigt bra ut. Får man önska att de pressar upp slaglängden på 111 med 20-30 mm också?

kona process 2018
Fin hoj, speciellt "Kona Process 153 29 DL" med Eagle, Yari men i Alu för 3999 Euro.
10t-frågan, är den bättre än motsvarande från Evil Following, YT Jessy, Trek Slash 7.8 ??

David

Kona process 153
Nicolai Helius FR
Specialized Stumpjumper

Senast ändrad:
kona process 2018
Dave212 sa:
Fin hoj, speciellt "Kona Process 153 29 DL" med Eagle, Yari men i Alu för 3999 Euro.
10t-frågan, är den bättre än motsvarande från Evil Following, YT Jessy, Trek Slash 7.8 ??

David

Kona process 153
Nicolai Helius FR
Specialized Stumpjumper

Vart hittade du den infon med pris och spec?

kona process 2018
plumse sa:
Makten sa:
Stream sa:

Förvisso, men de har ju tyvärr gjort sig av med hela sin designmässiga identitet.

+1
Vad hände med huck-till-plat-mit-mein-panzer-waffe?

Jag tycker ni formulerade det helt rätt. Här sitter jag, hopplös Kona-fanboy och får varken semi eller snålvatten rinnande vid åsynen. Inte ens färgen känns Kona-mässig.
En Kona skall utstråla robusthet, rolighet och se rå ut och så skall det också kännas när man cyklar.

kona process 2018
2003-Kona-Stinky.jpg

Dämparplacering och länkage är ju helt i linje med klassisk Kona-look. Sen ser den ju lite mer formgiven ut än såväl modellerna från tidigt 2000-tal som förra generationens process. Men det ser jag inte som nåt minus, den ser ju ändå ut som en pansarvagn.

kona process 2018
H. sa:
Dämparplacering och länkage är ju helt i linje med klassisk Kona-look. Sen ser den ju lite mer formgiven ut än såväl modellerna från tidigt 2000-tal som förra generationens process. Men det ser jag inte som nåt minus, den ser ju ändå ut som en pansarvagn.

Jag har inget emot dämparplaceringen från en estetisk ståndpunkt. Däremot tycker jag de har tappat den pansarvagnslook som både de gamla och de nya ramarna hade. Det här ser ju ut som vilken kinaram/trek som helst, den saknar själ.

kona process 2018
Själ vet jag inte men den har ju helt klart inte samma tydliga identitet som generationen innan, Synd med mee to-design men det kanske inte är konstigt att allt konvergerar mot vad som funkar och vad marknaden vill ha.

De har i alla fall inte gjort en Transition och gått över till Horst ;)

/Johan

kona process 2018
Nu finns det lite info att läsa och även lite bilder. Lite mer prisvärda än tidigare åtminstone. Synd att dom inte bytte ut länkage till något mer trampeffektivt. Ser visserligen ut som dom har höjt upp main pivot så den är väl mindre ineffektiv. Men på bekostnad av annat istället... Vi får väl se när testerna börjar dyka upp om dom lyckats eller inte.

http://www.veb-company.si/izdelek/576130/kolo-kona-process.html

http://www.veb-company.si/izdelek/576129/kolo-kona-process.html

http://www.veb-company.si/izdelek/588482/kolo-kona-process.html

kona process 2018
Nån som vet något mer än? Främst angående nya 29an... kommer kona också med något med längre slag likt transition?

kona process 2018
Usch, de där såg ju hiskeligt tråkiga ut. jag had ekunnat tänka mig en 29" 153 om länkaget hade sett ut som tidigare, men ska jag ha en sån där kan man ju lika gärna köpa en Trek. Speciellt eftersom Kona brukar vara rätt osmidigt prissatta.

kona process 2018
Nu är all info officiell och Process 153 27.5 får sällskap av en 153 29:
https://www.pinkbike.com/news/kona-process-2018-first-look.html

Lite synd att Process 111 utgick, den hade kunnat vara helt sinnessjuk som busig stighoj med en 130-gaffel. 150/160mm slag är gissningsvis overkill för de flesta på hemmastigarna.

Geometrin på både 29 och 27.5 är lång men med korta bakändor. 425mm kedjestag på 29an med 150mm slag är riktigt bra. :)

Jag har parkeringsplats-testat 153 AL/DL lite och det nya länkaget känns betydligt rappare/mer trampeffektivt än det gamla. Högre pivotplacering för ökad antisquat. Förhoppningsvis fortfarande med markkontakten från en single pivot. Den korta bakänden kändes då det kändes lätt att byta riktning och lyfta fronten! Men det var som sagt på asfalt. Hojen är f ö rejält överbyggd och ingen lättviktare. Ser fram emot att testa i skogen asap, kanske redan till helgen. Återkommer med lite intryck isf.

p5pb15157106.jpg

Senast ändrad:
kona process 2018
Jag måste faktiskt säga att jag ändrat mig lite. Jag tycker att den här bilden fortfarande ingjuter samma pansarvagnskänsla. Trist att man inte tänkt byta cykel på ett tag.

kona process 2018
Något jag verkligen stödjer är tanken på en Process som är lättare att trampa. Vikten skiter jag i, men den äldre versionen är rätt gungig.

kona process 2018
Även jag känner hur det rycker lite i köpfingret. Den ser bättre ut i skogen.

111 bröt en hel del ny mark. Westman - har du möjlighet att få mer info om hur man resonerar från Kona? Jag gissar själv att man tänkt att HeiHei fyller glappet.

kona process 2018
Luthman Photography sa:
Usch, de där såg ju hiskeligt tråkiga ut. jag had ekunnat tänka mig en 29" 153 om länkaget hade sett ut som tidigare, men ska jag ha en sån där kan man ju lika gärna köpa en Trek. Speciellt eftersom Kona brukar vara rätt osmidigt prissatta.
Trek har ju nån grej där man inte kan vrida styret. Lite som på en DH-cykel med dubbelkrona.

kona process 2018
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Trek har ju nån grej där man inte kan vrida styret. Lite som på en DH-cykel med dubbelkrona.

Jag kör bara på bakhjulet ändå så det spelar ingen roll.

kona process 2018
Kort slaglängd ftw, iaf bak. Nya konceptet på ram med 111-120mm bak och 130-140 fram hade varit jäkligt intressant. Med tanke på att dom fått till 425mm kedjestag med 153mm slag kan man ju spekulera i att runt 420 borde vara möjligt på en Process 111 G2.

Nu får vi se, 153mm hoj är mer än jag tänkt mig men beror helt på hur det trampar och hur mycket känsla av markkontakt det förmedlar. Tycker generellt 160-hojar är alldeles för "döda" för hemmacykling så blir intressant att testa. Vevlagerhöjden på 346mm för 153 29 lämnar lite wiggle room för att köra 150 fram ist för 160 (borde ge grovt uppskattad BBH 340mm). 150 är inte jättelångt från 140 som är vad jag tänkt mig. :) Hojen är ett wildcard helt klart.

Man ska inte heller underskatta fördelarna med en styv och överbyggd ram. Mindre problem över tid med slitage, småbucklor och glapp, lagren håller längre etc. Mer bombproof kan vara bra om man cyklar mycket/hårt.

kona process 2018
Westman sa:
Kort slaglängd ftw, iaf bak. Nya konceptet på ram med 111-120mm bak och 130-140 fram hade varit jäkligt intressant. Med tanke på att dom fått till 425mm kedjestag med 153mm slag kan man ju spekulera i att runt 420 borde vara möjligt på en Process 111 G2.

Nu får vi se, 153mm hoj är mer än jag tänkt mig men beror helt på hur det trampar och hur mycket känsla av markkontakt det förmedlar. Tycker generellt 160-hojar är alldeles för "döda" för hemmacykling så blir intressant att testa. Vevlagerhöjden på 346mm för 153 29 lämnar lite wiggle room för att köra 150 fram ist för 160 (borde ge grovt uppskattad BBH 340mm). 150 är inte jättelångt från 140 som är vad jag tänkt mig. :) Hojen är ett wildcard helt klart.

Man ska inte heller underskatta fördelarna med en styv och överbyggd ram. Mindre problem över tid med slitage, småbucklor och glapp, lagren håller längre etc. Mer bombproof kan vara bra om man cyklar mycket/hårt.

Jag håller helt med. Jag kör ju en 134:a och här på hemmaplan har jag inte upplevt att jag behövt mer slaglängd någon gång. De gånger jag provat bekantas cyklar med "lite" mer fjädringsväg är det ungefär samma känsla, dött och trist. Nu kör jag förvisso med 150mm fram, iallafall tills jag orkat sänka gaffeln (jag har bara haft kittet i 2 år).

kona process 2018
Om ni har lite is i magen så släpper nog Kona en ny 134'a med stor hjul vad det lider (eller konkurrerar dom ut HeiHei då?)
Iaf hoppas jag det, torde bli en perfekt stigcykel för våra svenska anti-rådjursstigar...

kona process 2018
larsaw sa:
Om ni har lite is i magen så släpper nog Kona en ny 134'a med stor hjul vad det lider (eller konkurrerar dom ut HeiHei då?)
Iaf hoppas jag det, torde bli en perfekt stigcykel för våra svenska anti-rådjursstigar...

App App app. Blanda inte in mig i Westmans traktorfantasier, jag är fullt nöjd med mina småbarnshjul.

kona process 2018
xdr sa:
larsaw sa:

App App app. Blanda inte in mig i Westmans traktorfantasier, jag är fullt nöjd med mina småbarnshjul.

Nä tänkte mer på West + H som verkar sikta på samma typ av psyckel ;)

Tillbaka
Topp