konvertera från 3x8 till 1x8

Om du vill ha kvar samma vevlager så är nog det billigaste att köpa något vevparti från ebay eller amazon. Vad jag vet så säljs inga mtb vevar med square taper längre.

Vet däremot inte om det skulle bli så mycket billigare än denna:
med då krävs också ett nytt vevlager som kostar ungefär 150kr

Svårt att se på bilderna, men är klingorna skruvade eller nitade?
Är de skruvade så kan du förmodligen hitta ett N/W-drev som passar din BCD (bult cirkel diameter) och montera på. Är det nitat kan du kapa bort lilla och stora drevet med såg/vinkelslip/dremmel så får du köra på 34T drevet som är kvar (Isf. lär du behöva en chainguide för att hålla kvar kedjan).
Blir modernare och snyggare att byta vevlagret och köpa vevpartiet som JohanRR4 länkar till.
En sak att tänka på är att bakväxeln saknar clutch och inte håller kvar kedjan lika bra som en clutch-växel.
Kanske du bara ska låta kedjan ligga på mellandrevet några rundor för att känna att det är 1x du vill ha, sen kanske uppgradera till 9 eller 10 delat (eller 11 om kassetten passar bodyn) med ny bakväxel, reglage och vevpartiet ovan?

Tack för svar, det ser ut som att klingorna som sitter idag är nitade, liknar en insekts skruv men nitade på baksidan.

Bilagor

• 20220718_125605.jpg
    20220718_125605.jpg
    134.5 KB · Besök: 161
  • 20220718_143234.jpg
    20220718_143234.jpg
    517.4 KB · Besök: 172
Svårt att se på bilderna, men är klingorna skruvade eller nitade?
Är de skruvade så kan du förmodligen hitta ett N/W-drev som passar din BCD (bult cirkel diameter) och montera på. Är det nitat kan du kapa bort lilla och stora drevet med såg/vinkelslip/dremmel så får du köra på 34T drevet som är kvar (Isf. lär du behöva en chainguide för att hålla kvar kedjan).
Blir modernare och snyggare att byta vevlagret och köpa vevpartiet som JohanRR4 länkar till.
En sak att tänka på är att bakväxeln saknar clutch och inte håller kvar kedjan lika bra som en clutch-växel.
Kanske du bara ska låta kedjan ligga på mellandrevet några rundor för att känna att det är 1x du vill ha, sen kanske uppgradera till 9 eller 10 delat (eller 11 om kassetten passar bodyn) med ny bakväxel, reglage och vevpartiet ovan?
skulle denna kunna passa annars?

skulle denna kunna passa annars?
Ser ut som att den ska kunna funka. Är ju fyrkantsaxel.

Kanske lika bra att investera i ett vettigt vevparti om det som sitter på inte funkar.
Så är man redo för nästa uppgradering till 10, 11 eller 12s.

Annars går det bra med 3x8

Tycker ser ut som insex med Kant mutter bakom för speciella mejsel typ snöflingor centrering med mejsel Kant.

Du måste som sagt fundera igenom vad du egentligen vill åstadkomma med arbetet, för i ditt fall kommer resultatet bli sisådär. 8-delat går att köra singel fram, men för att det ska bli ok spridning på växlarna borde du köra minst 10-delat (helst med löst stordrev på kassetten). Vad är du ute efter? Lägre vikt? Smidigare växlingar i stökig terräng? Estetik?
Är det rimligt att byta kassett, (troligen) vevparti, bakväxel, kedja och växelreglage? Det kan du ju bara svara på själv.

Mitt förslag är att prova först. Lägg framväxeln på mittplatsen och tejpa över reglaget, kör så några veckor. Blev det bra, gött öppna plånboken och börja handla. Blev det inte bra, kör tredelat igen eller uppgradera istället allt till minst 10-delat.

Varför skulle du vilja göra detta? Så att det blir jobbigare i uppförsbackarna? Så att det inte går att cykla fort när man har bråttom? ;-)

3x8 är bra och billigt!
Har kört 3x8 på gamla cykeln och vet att det varit problem med att kedjan tar i framväxeln, svårt att få alla växlar att gå smidigt mellan fram och bakväxel. Kan problemet vara att man har en billigare växelgrupp och därmed är svårare att få perfekt?

Du måste som sagt fundera igenom vad du egentligen vill åstadkomma med arbetet, för i ditt fall kommer resultatet bli sisådär. 8-delat går att köra singel fram, men för att det ska bli ok spridning på växlarna borde du köra minst 10-delat (helst med löst stordrev på kassetten). Vad är du ute efter? Lägre vikt? Smidigare växlingar i stökig terräng? Estetik?
Är det rimligt att byta kassett, (troligen) vevparti, bakväxel, kedja och växelreglage? Det kan du ju bara svara på själv.

Mitt förslag är att prova först. Lägg framväxeln på mittplatsen och tejpa över reglaget, kör så några veckor. Blev det bra, gött öppna plånboken och börja handla. Blev det inte bra, kör tredelat igen eller uppgradera istället allt till minst 10-delat.
Du har en väldigt bra poäng där, jag är ute efter att det både ser bra ut och fungerar bra, att inte kedjan tar i någon växel.
Skall testa att köra på mellanklingan och se hur det fungerar ett tag.

Nu är dom väl inte designade för att gå i extremlägena på växlarna, diagonalt.
Går väl att trimma in indexering till viss del så att växlingen går smidigare.

Funderade på att gå från 1x10 till 1x12. När jag räknat på konverteringen så kom jag fram till att det inte motiverar kostnaden. Får vänta några år och köpa en begagnad.

Har kört 3x8 på gamla cykeln och vet att det varit problem med att kedjan tar i framväxeln, svårt att få alla växlar att gå smidigt mellan fram och bakväxel. Kan problemet vara att man har en billigare växelgrupp och därmed är svårare att få perfekt?

Det går att få hur bra som helst! Tar lite tid och tålamod dock:

Varför skulle du vilja göra detta? Så att det blir jobbigare i uppförsbackarna? Så att det inte går att cykla fort när man har bråttom? ;-)

3x8 är bra och billigt!
Ts vill ju byta till 1x. Det är betydligt enklare, mindre meck, mindre skrammel osv. Jag har 1x på alla cyklar även lvg, funkar utmärkt. Sen får man kanske gå upp till 10 delat för att få ett omfång som räcker till.

Kan problemet vara att man har en billigare växelgrupp och därmed är svårare att få perfekt?
Spelar ingen roll vilken växelgrupp, det är krångligt om inte omöjligt att få till det utan skrap. Elektriska växlar undantaget, de justerar sig efter vilken växel bak man ligger i. Eller ett gammaldags friktionsreglage till framväxeln, då kan man justera in det efter varje växel bak. ;-)

Spelar ingen roll vilken växelgrupp, det är krångligt om inte omöjligt att få till det utan skrap. Elektriska växlar undantaget, de justerar sig efter vilken växel bak man ligger i. Eller ett gammaldags friktionsreglage till framväxeln, då kan man justera in det efter varje växel bak. ;-)
Det var min tanke också, att testa enkel klinga fram då man inte har någon växel som tar i kedjan. Absolut är ju tanken att senare byta ut kassetten och växel bak till 11/12 delat.

Det är inte alla som ser någon fördel med jättekassett och tunna kedjor. Jag har pendlat många tusen mil på 1x9, oftast med 11-25 eller 11-26 bak. När jag byggde en grusäventyrscykel valde jag 1x8 med 11-30 bak.

Är dessa kassetter kompatibla med Shimano 8-delade bakväxlar och växelreglage eller enbart microShift Acolyte?

Även om de är kompatibla lär man behöva en ny bakväxel som klarar de större kuggarna då en lowend Acera inte lär klara det.

Och då skulle jag hellre köpa 1x10 om man börjar byta dessa delar.

Allra först kanske TS skulle använda sig av XXLs gratis-service om framväxeln inte fungerar bra, för det går att få den att fungera bra!

Även om de är kompatibla lär man behöva en ny bakväxel som klarar de större kuggarna då en lowend Acera inte lär klara det.
Beror väl på årsmodell men nuvarande Acera verkar klara 11-40T.

Shimano är ju kända för att vara ganska konservativa med vilka kassetter deras bakväxlar klarar av, så en 11-36 eller 11-38 kan ju vara värt att prova. Det omfånget skulle i alla fall räcka för mig på en stadscykel.

Beror väl på årsmodell men nuvarande Acera verkar klara 11-40T.

Shimano är ju kända för att vara ganska konservativa med vilka kassetter deras bakväxlar klarar av, så en 11-36 eller 11-38 kan ju vara värt att prova. Det omfånget skulle i alla fall räcka för mig på en stadscykel.
Se där, det har kommit en ny Acera bakväxel som klarar 11-40T! https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/acera-m3000/RD-M3020-8.html

På bilderna på hojen ser det dock ut att vara den äldre varianten och den klarar definitivt inte det.

Vevpartier med 4-kantsfäste på Bikester, Decathlon hade några med men de såg inge bra ut... Annars så funderar sambon på att konvertera sin White AX290 med singelklinga fram till 3 kransar fram så alltså tvärt om mot vad du vill göra...

Jag höll på ändra hand handhavande på min pip-pip med 3x7 =21 växlar visa sig vara att kolla kjedjan sido spel och kassett drev trimma skränk och mjuk Kant trimma plus 3 mm ut Cage arm för full funktion för bakåt trampning så kjedjan spår håller sig kvar.

När linjer brytning är stor funkar nog bra i test riggen när de tog fram växel systemet men blir så väldigt tolerans känsligt på bak kassett kann vara två helt identiska den ena går perfekt den andra lägg sida ner den praktiska tolerans skillnad stället praktisk till det spelar ingen roll vad det är för tillverkare de har samma problematik gäller bakåt trampning.

Senast ändrad:

Du kan ju aldrig få alla teoretiska växelkombinationer i en 3X8 att fungera bra. Skippa ytterligheterna, minsta/minsta med typ två kransar bak, likadant med största/största och mittersta med vardera en krans i ytterposition. Det lämnar ändå 18 fungerande växlar Istf 8.
Fast kör du plattmark räcker det såklart tillräckligt långt med åtta.

Bilagor

• 20220812_192226.jpg
    20220812_192226.jpg
    784.9 KB · Besök: 116
  • 20220812_192217.jpg
    20220812_192217.jpg
    416.4 KB · Besök: 115
  • 20220812_192208.jpg
    20220812_192208.jpg
    654.4 KB · Besök: 113
Hej, jag lånar tråden liteom det är ok.

Jag har en Scott Sub 20 3x9 och använder aldrig framväxeln när jag pendlar. Den ligger konstant på största kugghjulet.
Går det att konvertera så att det bara sitter en singel klinga fram utan att sabba 1x9 växlarna bak?

Eller förlorar man mer än man vinner på den åtgärden?

Syftet är att ta bort onödiga komponenter och göra den lättare att underhålla. Cykeln används enbart till pendling till arbete på 1 mil enkel väg. Asfalt hela vägen.
Evigt tacksam om någon kan vägleda mig. ?

Bilagor

• 20230521_121605.jpg
    20230521_121605.jpg
    627.6 KB · Besök: 61
  • 20230521_121542.jpg
    20230521_121542.jpg
    731.8 KB · Besök: 64

Jag har en Scott Sub 20 3x9 och använder aldrig framväxeln när jag pendlar. Den ligger konstant på största kugghjulet.
Går det att konvertera så att det bara sitter en singel klinga fram utan att sabba 1x9 växlarna bak?

Syftet är att ta bort onödiga komponenter och göra den lättare att underhålla. Cykeln används enbart till pendling till arbete på 1 mil enkel väg. Asfalt hela vägen.
Det skulle gå kolugnt tror jag nog, fast gäller stt hitta lämpligt vevparti att byta till, kanske svårt att hitta rätt dock, men överlåter definitiva svar till experterna... ?

Är det inte bara att skruva bort allt som har med framväxeln att göra samt de två minsta klingorna?
Det enda du kanske behöver är kortare klingbultar.

Är det inte bara att skruva bort allt som har med framväxeln att göra samt de två minsta klingorna?
Det enda du kanske behöver är kortare klingbultar.
När du gör det kan du flytta stora drevet till mittpositionen för att få bättre kedjelinje.
Du kommer att behöva kortare klingbultar, alternativt brickor i lagom storlek för befintliga klingbultar för att kompensera för det bredden av det bortplockade mittdrevet.

Allt förutsätter att dreven från början är fastskruvade och inte nitade.

När du gör det kan du flytta stora drevet till mittpositionen för att få bättre kedjelinje.
Du kommer att behöva kortare klingbultar, alternativt brickor i lagom storlek för befintliga klingbultar för att kompensera för det bredden av det bortplockade mittdrevet.

Allt förutsätter att dreven från början är fastskruvade och inte nitade.
Det beror lite på hur det roterande kedjeskyddet sitter monterat och om man vill ha kvar det. Det fyller ändå en rätt bra funktion. För kedjelinjen är det bra att flytta in klingan.

Jag skulle unna mig en ny klinga fram om det finns vettiga NW med rätt bcd, troligen med något färre tänder än den gamla stora (eller inte, beror ju på vad man vill ha för utväxling). Placerad på mittplatsen med kortare klingbultar (nya eller avslipade) eller med brickor (går att fullösa genom att slakta en överbliven klinga). Beroende på vad som sitter innan kanske en ny kassett med något bredare spann. Och då kan man ju ta en ny kedja när man ändå håller på.

Obs! Ovanstående köpfest baseras på ett antagande att 9-delat är billigt hos tysken.

En sak att tänka på med konverteringar är hur bra/dåligt såna här äldre system klarar ytterlägena. Hade nån gammal 3x8 som tex inte klarade kombinationen mittdrev fram och största bak speciellt bra.

Tillbaka
Topp