Konvertera GRX X1 till X2

Mastah-L

Ny medlem
Hej! Har en Gravel med GRX X1 i fram och 11delat i bak. Jag vill nu kika på alternativet att konvertera till X2. vad exakt behöver jag för att kunna göra detta?

weldion

Aktiv medlem
Hej! Har en Gravel med GRX X1 i fram och 11delat i bak. Jag vill nu kika på alternativet att konvertera till X2. vad exakt behöver jag för att kunna göra detta?
Ett framdrev, framväxel, nytt vänsterreglage, vajer + hölje, ny kassett, ny bakväxel.
Kanske någon som provat att köra med 1x11-bakväxeln tillsammans med framväxel och vet om den klarar av det med någon annan kassett?

Mastah-L

Ny medlem
Tack för svar! Byte av bakväxel också eventuellt? Vore ju gött att slippa byta den. kanske någon som testat hoppas vi på.

mv70

Aktiv medlem
Så det är olika handreglage. Lite nyfiken på sätta dropper vire på 1x grx cykel ?

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Så det är olika handreglage. Lite nyfiken på sätta dropper vire på 1x grx cykel ?
Då är det detta reglage som du skall ha:

moros

Aktiv medlem
Du får räkna på din tilltänkta kombination av klingor och kassett

Men RD-RX812 har ju bara 31t "total kapacity" (RD-RX810 har 40t). Så går man på de siffrorna så kan du teoretiskt köra 2x fram om det bara skiljer 10t mellan de två klingorna och du väljer 32t bak vilket såklart inte är realistiskt

Men samtidigt är rd812 också specad till att inte klara mindre än 40t som största drev bak (810 hanterar 30t), så man kommer inte runt det liksom

Visst man kan oftast tänja på deras specar lite men det blir nog svårt att få en bra drivlina med 2x och rx812.

DanielS

Aktiv medlem
Det kan ju också finnas cyklar som inte är gjorda för att ha framväxel, kanske inte så vanligt på gravel-cyklar men kontrollera det först.

C-dale

Aktiv medlem
Har bara haft grushojar med enkelklinga och noterade ett klart lyft när jag bytte från 11-delat 10-42 till 12-delat 10-50. Lättare att hitta en utväxling som passar både för svinbranta backar o medvind på flacken. Dock bidrar ju att jag är en svagbent gubbe till mina åsikter.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer