Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det löste sig, kontaktade Schenker igen och fyllde i en fullmakt att de får tulldeklarera varorna. Hade fått fel information tidigare. Väntar fortfarande på paketet, det tar rätt många dagar att få upp det från Malmö till Uppsala..Det har blivit något tok. Du ska varken betala tull eller moms.
Kan det vara att du behöver låsa upp ditt kort för utlandsköp? Vissa kort har som default att internet-köp bara tillåts i svenska butiker, och när man handlar i utländsk butik (även om de debiterar i SEK) så måste man aktivt låsa upp kortet för det. Ett av mina kreditkort (utfärdat av SEB) funkar så, antingen kan jag låsa upp det permanent eller för en timme framåt.Jag försöker köpa ett nav på Wiggle men köpet går inte igenom (problem att dra pengar från kort, typ). Någon som vet något om vad som kan strula?
Tack för tips! Hittade den där udda grejen jag sökte på bike24 istället, så det löste sig av sig självt.Kan det vara att du behöver låsa upp ditt kort för utlandsköp? Vissa kort har som default att internet-köp bara tillåts i svenska butiker, och när man handlar i utländsk butik (även om de debiterar i SEK) så måste man aktivt låsa upp kortet för det. Ett av mina kreditkort (utfärdat av SEB) funkar så, antingen kan jag låsa upp det permanent eller för en timme framåt.
Kan det vara att du behöver låsa upp ditt kort för utlandsköp? Vissa kort har som default att internet-köp bara tillåts i svenska butiker, och när man handlar i utländsk butik (även om de debiterar i SEK) så måste man aktivt låsa upp kortet för det. Ett av mina kreditkort (utfärdat av SEB) funkar så, antingen kan jag låsa upp det permanent eller för en timme framåt.
Visst är det så, jag väljer alltid lokal valuta om jag kan.Det där med att välja att bli debiterad i SEK när man handlar utomlands är sällan en bra idé. Den ”tjänsten” tar de oftast ett procentuellt påslåg för. Inom EU finns regler om att man måste bli informerad om avgifterna, och vad jag vet får din bank inte ta någon avgift när du handlar i EUR, men köper man från UK/US/Asien så kan det vara väldigt otydligt vad det kostar egentligen. Oftast är din egen bank bättre än Paypal/AliPay/… men det gäller att ha koll.
Borde läst detta när jag beställde från wiggle…Tänkte dela med mig av mitt senaste köp från Wiggle.
Beställde en ram + sadelklämma och styrlager den 5/10. Beställningen delades upp med ramen i ett paket och de andra i ett eget.
Ramen skickades med DHL, det andra med Parcelforce/GLS/Schenker. Mess om tullfullmakt för det lilla paketet kom redan 6/10, såg helt klart dodgy ut och trodde det var skräp (Från Schenker). Surfa in på deras sida och ladda ner nån skruttig PDF, signera och skicka in via mejl.
Fick bekräftelse på måndagen att de fått mejlet i alla fall. Det paketet skickades dagen efter beställning. Behöver använda nån tredjepartsapp för att spåra paketet som byter försändelse-id stup i kvarten och trackingen hoppade mellan att va i USA, Sverige och Tyskland.
Ramen fick jag mejl från DHL två dar efter om leveransval med datum, klicka i nån ruta för att godkänna fullmakt osv. Smidig tracking där man kan se allt med samma nummer. Den levererades hem till mig utan bekymmer igår (13/10). Det lilla paketet har jag fortfarande inte sett röken av men verkar(?) ha kommit till Sverige? Ser om det dyker upp till slut, men ville inte vänta så beställde styrlager + klämma från Bikester som kom på 1 dag :)
Inga extra tullavgifter eller liknande hittills i alla fall.
@dbschenker.com är legit, har samma i min jobbmail ?Borde läst detta när jag beställde från wiggle…
Schenker gör några jävligt konstiga grejer i hanteringen här
1. Man får ett sms som ser ut som nåt sort scam-försök
2. I smset så stämmer inte sändningsnumret med det du fått från Wiggle/Parcelforce (eftersom paketet inte hunnit fram till sverige och fått sitt nya sändningsnummer än)
3. I smset nämner man en mailadress som inte får en enda träff på google, och ”tullfullmakt” som inte går att hitta någonstans på schenkers hemsida
Så…får ni nåt skickat med parcelforce så gör så här:
För att spåra paketet ordentligt (parcelforce tracking lämnade en del att önska)
Det trackingnummer man får från wiggle/parcelforce går att använda på den sidan och där kan du även se det nya numret (dock var det en siffra mer i slutet på numret som stod i mitt sms, får se om det kommer fram tillslut)Parcel Tracking | GLS Parcel Service
Track your parcel online at any time: All you have to do is simply enter one or more parcel numbers.gls-group.eu
Här hittar ni fullmakter för att låta schenker göra tulldeklareringen
Skrolla ner till slutet och välj den som passar![]()
Global transport and logistics | DSV
Global transport and logistics- väg, flyg, sjö, järnväg och lagerhantering. Kontakta oss idag.www.dbschenker.com
Nu har jag inte fått paketet än och ser 2 problem fortfarande.
Dels är det en mailadress i smset och en annan fullmaktsdokumentet (jag mailade ett ”hur fan ska jag gå tillväga” till adressen i det kryptiska smset och skickade fullmakten till den adress som stod längst ner i det dokumentet)
Sen är numret i smset och på gls hemsida olika långa (en extra siffra i smset)
Ringde Schenkers kundtjänst när paketet legat i tullen 5 dagar eftersom jag inte litade på det där smset, men det ska enligt dom vara helt i sin ordning
Sms som kanske skulle behöva finslipas lite nedan
Visa bilaga 603707
Ja man kanske inte borde va så skeptisk men eftersom smset kom långt innan paketet var i Sverige och dessutom hade ett sändningsnummer jag inte ens visste var mitt så ringde en del varningsklockor ?@dbschenker.com är legit, har samma i min jobbmail ?
Håller dock med dig i allt!
I teorin, troligen ja.Om jag svarat ja, hade då UPS kunna skicka på mig avgifter?
Klart det är, inget är gratis. Antingen hanterar och betalar du själv eller så...var moms och tull till Sverige inbakat i priset, så det tillkom ingen kostnad vid tullklareringen