Köpa från U.K CRC, Wiggle m.fl ?

FYI så har Wiggle gått och blivit en del av Bikester
1658301495103.png

Det har blivit något tok. Du ska varken betala tull eller moms.
Det löste sig, kontaktade Schenker igen och fyllde i en fullmakt att de får tulldeklarera varorna. Hade fått fel information tidigare. Väntar fortfarande på paketet, det tar rätt många dagar att få upp det från Malmö till Uppsala..

Halvrörigt det hela men tror att det är den här stora österrikiska koncernen som ligger bakom:

Wiggle, CRC, Bikester, Addnature med flera går under "SIGNA Sports United":
"As the largest sports e-commerce platform in the bike, tennis, outdoor, team sports and athleisure categories, SIGNA Sports United (listed on the New York Stock Exchange) currently operates around 80 web shops in 17 countries. With around seven million active customers and over 500 million website visitors per year, the company is the clear number one for Europe’s sports fans."

En relativt ung österrikisk superentreprenör ligger bakom allt, Signa äger för övrigt ikoniska Chrysler building i New York också, då vet man att det går bra. :cool:

1658344341821.png

Senast ändrad:
Senaste beställningen tog sex dagar med gratisfrakt men den gick inte att följa utan plötsligt kom det bara ett sms att det fanns att hämta…

Jag försöker köpa ett nav på Wiggle men köpet går inte igenom (problem att dra pengar från kort, typ). Någon som vet något om vad som kan strula?

Jag försöker köpa ett nav på Wiggle men köpet går inte igenom (problem att dra pengar från kort, typ). Någon som vet något om vad som kan strula?
Kan det vara att du behöver låsa upp ditt kort för utlandsköp? Vissa kort har som default att internet-köp bara tillåts i svenska butiker, och när man handlar i utländsk butik (även om de debiterar i SEK) så måste man aktivt låsa upp kortet för det. Ett av mina kreditkort (utfärdat av SEB) funkar så, antingen kan jag låsa upp det permanent eller för en timme framåt.

Kan det vara att du behöver låsa upp ditt kort för utlandsköp? Vissa kort har som default att internet-köp bara tillåts i svenska butiker, och när man handlar i utländsk butik (även om de debiterar i SEK) så måste man aktivt låsa upp kortet för det. Ett av mina kreditkort (utfärdat av SEB) funkar så, antingen kan jag låsa upp det permanent eller för en timme framåt.
Tack för tips! Hittade den där udda grejen jag sökte på bike24 istället, så det löste sig av sig självt.

Wiggle har förresten världens sämsta sökfunktion. Eller typ världens sämsta hemsida överlag. Antar att Bikesters tanke ändå var att köpa upp och lägga ner med tanke på att det står typ "handla på Bilester istället, där har vi mer grejer och snabbare leverans", typ.?

Det där med att välja att bli debiterad i SEK när man handlar utomlands är sällan en bra idé. Den ”tjänsten” tar de oftast ett procentuellt påslåg för. Inom EU finns regler om att man måste bli informerad om avgifterna, och vad jag vet får din bank inte ta någon avgift när du handlar i EUR, men köper man från UK/US/Asien så kan det vara väldigt otydligt vad det kostar egentligen. Oftast är din egen bank bättre än Paypal/AliPay/… men det gäller att ha koll.

Det där med att välja att bli debiterad i SEK när man handlar utomlands är sällan en bra idé. Den ”tjänsten” tar de oftast ett procentuellt påslåg för. Inom EU finns regler om att man måste bli informerad om avgifterna, och vad jag vet får din bank inte ta någon avgift när du handlar i EUR, men köper man från UK/US/Asien så kan det vara väldigt otydligt vad det kostar egentligen. Oftast är din egen bank bättre än Paypal/AliPay/… men det gäller att ha koll.
Visst är det så, jag väljer alltid lokal valuta om jag kan.
Men det var inte det jag menade här, utan utländska butiker som har svenska webdomäner (.se) och debiterar i SEK, ex.vis wiggle.se, bikester.se, mister-auto.se, etc, och därmed ger sken av att vara en svensk webbutik.

Jag handlade precis idsg en cykel till ett av barnen på wiggle.se
Det blev ca. 200kr "billigare" att betala i GBP istf SEK. Ganska lättförtjänta 200kr, men det är lätt att missa i farten.

Tänkte dela med mig av mitt senaste köp från Wiggle.
Beställde en ram + sadelklämma och styrlager den 5/10. Beställningen delades upp med ramen i ett paket och de andra i ett eget.

Ramen skickades med DHL, det andra med Parcelforce/GLS/Schenker. Mess om tullfullmakt för det lilla paketet kom redan 6/10, såg helt klart dodgy ut och trodde det var skräp (Från Schenker). Surfa in på deras sida och ladda ner nån skruttig PDF, signera och skicka in via mejl.

Fick bekräftelse på måndagen att de fått mejlet i alla fall. Det paketet skickades dagen efter beställning. Behöver använda nån tredjepartsapp för att spåra paketet som byter försändelse-id stup i kvarten och trackingen hoppade mellan att va i USA, Sverige och Tyskland.

Ramen fick jag mejl från DHL två dar efter om leveransval med datum, klicka i nån ruta för att godkänna fullmakt osv. Smidig tracking där man kan se allt med samma nummer. Den levererades hem till mig utan bekymmer igår (13/10). Det lilla paketet har jag fortfarande inte sett röken av men verkar(?) ha kommit till Sverige? Ser om det dyker upp till slut, men ville inte vänta så beställde styrlager + klämma från Bikester som kom på 1 dag :)

Inga extra tullavgifter eller liknande hittills i alla fall.

Tänkte dela med mig av mitt senaste köp från Wiggle.
Beställde en ram + sadelklämma och styrlager den 5/10. Beställningen delades upp med ramen i ett paket och de andra i ett eget.

Ramen skickades med DHL, det andra med Parcelforce/GLS/Schenker. Mess om tullfullmakt för det lilla paketet kom redan 6/10, såg helt klart dodgy ut och trodde det var skräp (Från Schenker). Surfa in på deras sida och ladda ner nån skruttig PDF, signera och skicka in via mejl.

Fick bekräftelse på måndagen att de fått mejlet i alla fall. Det paketet skickades dagen efter beställning. Behöver använda nån tredjepartsapp för att spåra paketet som byter försändelse-id stup i kvarten och trackingen hoppade mellan att va i USA, Sverige och Tyskland.

Ramen fick jag mejl från DHL två dar efter om leveransval med datum, klicka i nån ruta för att godkänna fullmakt osv. Smidig tracking där man kan se allt med samma nummer. Den levererades hem till mig utan bekymmer igår (13/10). Det lilla paketet har jag fortfarande inte sett röken av men verkar(?) ha kommit till Sverige? Ser om det dyker upp till slut, men ville inte vänta så beställde styrlager + klämma från Bikester som kom på 1 dag :)

Inga extra tullavgifter eller liknande hittills i alla fall.
Borde läst detta när jag beställde från wiggle…

Schenker gör några jävligt konstiga grejer i hanteringen här
1. Man får ett sms som ser ut som nåt sort scam-försök
2. I smset så stämmer inte sändningsnumret med det du fått från Wiggle/Parcelforce (eftersom paketet inte hunnit fram till sverige och fått sitt nya sändningsnummer än)
3. I smset nämner man en mailadress som inte får en enda träff på google, och ”tullfullmakt” som inte går att hitta någonstans på schenkers hemsida

Så…får ni nåt skickat med parcelforce så gör så här:

För att spåra paketet ordentligt (parcelforce tracking lämnade en del att önska)
Det trackingnummer man får från wiggle/parcelforce går att använda på den sidan och där kan du även se det nya numret (dock var det en siffra mer i slutet på numret som stod i mitt sms, får se om det kommer fram tillslut)

Här hittar ni fullmakter för att låta schenker göra tulldeklareringen
Skrolla ner till slutet och välj den som passar

Nu har jag inte fått paketet än och ser 2 problem fortfarande.
Dels är det en mailadress i smset och en annan fullmaktsdokumentet (jag mailade ett ”hur fan ska jag gå tillväga” till adressen i det kryptiska smset och skickade fullmakten till den adress som stod längst ner i det dokumentet)
Sen är numret i smset och på gls hemsida olika långa (en extra siffra i smset)

Ringde Schenkers kundtjänst när paketet legat i tullen 5 dagar eftersom jag inte litade på det där smset, men det ska enligt dom vara helt i sin ordning

Sms som kanske skulle behöva finslipas lite nedan
Screenshot_20230118_144523_Truecaller.jpg

Borde läst detta när jag beställde från wiggle…

Schenker gör några jävligt konstiga grejer i hanteringen här
1. Man får ett sms som ser ut som nåt sort scam-försök
2. I smset så stämmer inte sändningsnumret med det du fått från Wiggle/Parcelforce (eftersom paketet inte hunnit fram till sverige och fått sitt nya sändningsnummer än)
3. I smset nämner man en mailadress som inte får en enda träff på google, och ”tullfullmakt” som inte går att hitta någonstans på schenkers hemsida

Så…får ni nåt skickat med parcelforce så gör så här:

För att spåra paketet ordentligt (parcelforce tracking lämnade en del att önska)
Det trackingnummer man får från wiggle/parcelforce går att använda på den sidan och där kan du även se det nya numret (dock var det en siffra mer i slutet på numret som stod i mitt sms, får se om det kommer fram tillslut)

Här hittar ni fullmakter för att låta schenker göra tulldeklareringen
Skrolla ner till slutet och välj den som passar

Nu har jag inte fått paketet än och ser 2 problem fortfarande.
Dels är det en mailadress i smset och en annan fullmaktsdokumentet (jag mailade ett ”hur fan ska jag gå tillväga” till adressen i det kryptiska smset och skickade fullmakten till den adress som stod längst ner i det dokumentet)
Sen är numret i smset och på gls hemsida olika långa (en extra siffra i smset)

Ringde Schenkers kundtjänst när paketet legat i tullen 5 dagar eftersom jag inte litade på det där smset, men det ska enligt dom vara helt i sin ordning

Sms som kanske skulle behöva finslipas lite nedan
Visa bilaga 603707
@dbschenker.com är legit, har samma i min jobbmail ?
Håller dock med dig i allt!

Alltså smset från Schenker är peak scam-vibbar! Jag var helt säker på att det var spam också. Jag har dock för mig att jag hittade mejladressen till slut efter lite googlande.

Schenker-paketet kom ungefär en vecka efter DHL-paketet så trots processen gick det bra.

Om jag svarat ja, hade då UPS kunna skicka på mig avgifter?
I teorin, troligen ja.
Men åtminstone när jag handlade av Merlin på försommaren så var moms och tull till Sverige inbakat i priset, så det tillkom ingen kostnad vid tullklareringen efter att jag hade svarat ja på SMSet.

ja det är något nytt upplägg som även jag drabbats av. man skall godkänna att själva tulllklareringen sker, men har man betalat moms och eventuell tull i förväg skall inget tillkomma, inte heller om det råkar vara postnord; deras egenuppfunna skurkavgift.

Det beror på vad som skickas. Antingen är det pris, eller storlek på paketet eller firma som skickar. Småsaker har jag inte råkat ut för det på men ett par hjul från Wiggle så fick jag också fylla i en tullklarerings fullmakt åt Schenker enligt inlägg #283 en bit upp. Så det tillkommer ingen kostnad men i vissa fall så måste man tydligen de fraktbolaget den här fullmakten. Möjligen är det när man hamnar över gränsen för tullfrihet (typ 1700) oavsett om tullkostnaden redan är betald

Du har tur som bara behöver svara "ja", jag behövde maila en person, få ett formulär skickat, skriva ut det, fylla i det, skriva under det scanna det, maila tillbaks det.

Senast ändrad:
Jag fick samma SMS från UPS ang. ett paket från Amazon USA med förbetald moms etc. Jag svarade inte alls. Varan kom fram ändå, utan extra avgifter.

Tillbaka
Topp