Köpa skadad kolfiberram??

FB_IMG_1628538260046.jpg

Nej jag tyckte också att den inte såg så farlig ut men jag kan inte mycket om kolfiber. Han säger 0,5 cm i diam.

11500 kr för en Biachi infinito cv från 2017. Vet inte om det är billigt eller inte. ?
Det är väldigt mycket för något som eventuellt är kass... Pruta och ta höjd för att få den lagad av kid1000...

Tycker det initialt ser ut som bara lack-skada men vem vet ?‍♂️ några 11.5k hade jag fanimig aldrig gett dock... Allt beror på komponenter i sådana här fall.. Att laga den är piece of cake dock.

Knacka med ett mynt tricket bör funka i din situation här om du kan kolla på ramen.

Ultegra rakt igenom. Blir lagningen lika bra som den var som ny? Någon som vet ungefär vad det kostar att laga isf?

Kan till och med bli bättre, men allt beror ju på vem som gör den. Det ser ut att vara top tube utav bilden att döma samt en väldigt mild skada.. Så bryr man inte sig extremt mycket om det estetiska så kan man laga skadan själv med hjälp av en 500-ing och Biltema typ ?‍♂️

Men men, det finns sådana som jobbar med det och kommer hävda minst 3-4k för att reparera också.. Gör det som känns bra för dig bara.

Kan till och med bli bättre, men allt beror ju på vem som gör den. Det ser ut att vara top tube utav bilden att döma samt en väldigt mild skada.. Så bryr man inte sig extremt mycket om det estetiska så kan man laga skadan själv med hjälp av en 500-ing och Biltema typ ?‍♂️

Men men, det finns sådana som jobbar med det och kommer hävda minst 3-4k för att reparera också.. Gör det som känns bra för dig bara.
Tack för bra svar. ?

Som det föreslogs ovan, ett väldigt bra test är att knacka med ett mynt runt skadan. Det hörs tydligt skillnad om det är en spricka. Dock ser det absolut inte ut som en kross-skada utan troligen ett islag som skadat lacken, men inte kolfibern. Annars skulle varje MTB vara skrot efter ett års användning då de flesta har ett antal märken från vurpor.

Som det föreslogs ovan, ett väldigt bra test är att knacka med ett mynt runt skadan. Det hörs tydligt skillnad om det är en spricka. Dock ser det absolut inte ut som en kross-skada utan troligen ett islag som skadat lacken, men inte kolfibern. Annars skulle varje MTB vara skrot efter ett års användning då de flesta har ett antal märken från vurpor.
Tänkte lite så också. Vi får testa med ett mynt och se hur det verkar. Tack för bra svar?

Bra att du är så vaksam!
...Kollade runt litet, och vilka priser på det du vill ha!! Suck. Dubbelt mot den Dura Ace Oltre jag köpte, som är en långt nyare årsmodell.
Öh, ett tips kanske kan vara att vänta till vintern?

Absolut inte. Varför skulle du det? En skadad kolfibercykel är en cykel som du inte ska cykla på så vad hade du tänkt göra med den? Hade du tänkt laga den?

Absolut inte. Varför skulle du det? En skadad kolfibercykel är en cykel som du inte ska cykla på så vad hade du tänkt göra med den? Hade du tänkt laga den?
Beror ju på vad det är för skada. Är det en lackskada lär det inte vara ngt problem att cykla på den. Sen är det ju enligt TS ändå överspelat då säljaren antingen är gravt inkompetent eller en lögnare.

Bra att du är så vaksam!
...Kollade runt litet, och vilka priser på det du vill ha!! Suck. Dubbelt mot den Dura Ace Oltre jag köpte, som är en långt nyare årsmodell.
Öh, ett tips kanske kan vara att vänta till vintern?
Ja dom är jättedyra tyvärr. Hittade en i juni förra året som jag ringde på och han sa att den var kvar så jag blev så glad. Sen på em fick jag sms att frun hade sålt den till en kollega. Har letat sedan dess och verkar helt omöjligt att få tag på. Vill inte heller lägga pengarna som en ny kostar. Så det är väl bara att vänta tills det dyker upp någon. Till slut måste det väl göra det kan jag tycka. Men ingen på 1 år iaf hittills då? Är en väldigt omtyckt cykel så troligen därför inte så många som säljer. Och sen ska det vara rätt stl också. När man är liten och ska ha en 50 så minskar utbudet ändå mer. Man skulle varit större och haft stl 55 eller 57 i cykel för då finns destofler. ?

Det blev inget köp. Han sa att cyklen var en 2017 men i själva verket var det en 2012.
inget skäl i sig att avstå så länge det avspeglar sig i priset. och då kan ju erbjudandet bli så mycket bättre för en toppad hoj vars defekt är årsmodellen.

min landsvägsjoj är från -96, köpt för några år sedan för hanterbara pengar. lider inte av dess ålder alls, den är läcker att cykla på, och snarare väcker den posititiv uppmärksamhet:)

men det blir ju verkligen en knäck i förtroendet när en säljare beter sig sådär. vad mer är fel??

inget skäl i sig att avstå så länge det avspeglar sig i priset. och då kan ju erbjudandet bli så mycket bättre för en toppad hoj vars defekt är årsmodellen.

min landsvägsjoj är från -96, köpt för några år sedan för hanterbara pengar. lider inte av dess ålder alls, den är läcker att cykla på, och snarare väcker den posititiv uppmärksamhet:)

men det blir ju verkligen en knäck i förtroendet när en säljare beter sig sådär. vad mer är fel??
Sant men jag fick en dålig känsla. Han säger att den gått under 200 mil vilket är svårt att tro på en 9 år gammal cykel. Dessutom 35 mil enkel väg för att åka och kolla på den. Kändes inte värt då den inte kändes bra.

Jag har sett massor med annonser för cyklar eller cykeldelar som är "i nyskick", "knappt använda", "endast cyklade 10 mil på", osv och där det är alldeles uppenbart att det inte stämmer. Felaktiga årsmodeller där en del verkar (eller låtsas) tro att årsmodellen är det år när de köpte cykeln ser jag allt för ofta. Att använda aktuellt dagspris för en senare årsmodell eller leta reda på det absolut högsta pris som cykeln har sålts för som referens är också vanligt.

Heder och samvete verkar vara en bristvara hos del del säljare helt enkelt. Det är märkligt att så pass många inte bryr sig om att kolla upp vad det är de säljer, låter bli att dubbelkolla, gissar eller helt enkelt hittar på. Det är nästan så att man tror att de säljer stöldgods och/eller medvetet beter sig bedrägligt. Säljer man något ska man anstränga sig till det yttersta för att se till att man uppger korrekt och sanningsenlig information.

Jag blir lite trött helt enkelt. Jag kan bara hoppas att dessa säljare drabbas av en rejäl dos dålig karma. Kanske ska man anmäla annonsen helt enkelt och hoppas att personen blir varnad och i slutändan avstängd.

Sen finns det dåliga köpare också, men det är ett annat kapitel ?

Jag har sett massor med annonser för cyklar eller cykeldelar som är "i nyskick", "knappt använda", "endast cyklade 10 mil på", osv och där det är alldeles uppenbart att det inte stämmer. Felaktiga årsmodeller där en del verkar (eller låtsas) tro att årsmodellen är det år när de köpte cykeln ser jag allt för ofta. Att använda aktuellt dagspris för en senare årsmodell eller leta reda på det absolut högsta pris som cykeln har sålts för som referens är också vanligt.

Heder och samvete verkar vara en bristvara hos del del säljare helt enkelt. Det är märkligt att så pass många inte bryr sig om att kolla upp vad det är de säljer, låter bli att dubbelkolla, gissar eller helt enkelt hittar på. Det är nästan så att man tror att de säljer stöldgods och/eller medvetet beter sig bedrägligt. Säljer man något ska man anstränga sig till det yttersta för att se till att man uppger korrekt och sanningsenlig information.

Jag blir lite trött helt enkelt. Jag kan bara hoppas att dessa säljare drabbas av en rejäl dos dålig karma. Kanske ska man anmäla annonsen helt enkelt och hoppas att personen blir varnad och i slutändan avstängd.

Sen finns det dåliga köpare också, men det är ett annat kapitel ?

Cykelföretagen bör alltså installera en tachometer.

Sant men jag fick en dålig känsla. Han säger att den gått under 200 mil vilket är svårt att tro på en 9 år gammal cykel. Dessutom 35 mil enkel väg för att åka och kolla på den. Kändes inte värt då den inte kändes bra.

Hur kommer man fram till sån slutsats??

Men du kan köpa skadad kolf-ram och sedan reparera själv, det blir bra om du kan det.
Men priset var skamligt som den begärde det för denna ram.

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Annika, kan du tänka dig Specialized Tarmac? Finns i stl. 49. Priserna kan jag inte, men modellen torde vara vanligare och lättare att hitta än "din" Bianchi.
Jag är naturligtvis ingen expert, men många säger att man inte ska stirra sig blind på det där med dam-modell.
Edit: Finns visst fö såna mänske, å: https://www.cykellagret.se/cyklar/s...vlings-racer-cyklar/specialized-tarmac-womens
Ja det är inte omöjligt men är nog mest sugen på Bianchin. Är typ min drömracer?

bra exempel på hur förtroendet för säljaren är väl så viktigt som själva produkten.

det kommer fler chanser:)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp