Köper alla sina Trek i Sverige?

• Trådstartare Trådstartare joa
  • Start datum Start datum

joa

Aktiv medlem
Eller finns det pengar att tjäna på att ta från utlandet? Var isåfall?
Och vi behöver inte starta en diskussion om att stödja de lokala företagen va!?
Det kanske inte ens blir en Trek.

Säkert inte.

Men Trek har i sitt ÅF avtal att de inte får säljas på postorder utan ska lämnas ut ”över disk”.

Sen hur de följer upp det och hur deras ÅF agerar är kanske en annan fråga.

Skillnad på tjäna och spara. Tyvärr är väl yrke ganska hård. Enligt min mening mycket hårdare än tex specialized…
Samtidigt som träck är ohemult mycket dyrare i Sverige om jag minns rätt (sen kan man ju bli lurad av moms osv som inte tillkommer om inte en butik i tex Tyskland säljer till Sverige för över x kr.

Det är väl så med det mesta, bilar o annat är ju ofta billigare i Tyskland. Om man råkar bila genom kontinenten så kan man säkert plocka med en cykel på vägen o spara pengar men som sagt är det svårare online då du bl a måste betala svensk moms o inte tysk.

Just Trek verkar de flesta tyska web-shopar vara rätt duktiga på att inte sälja till Sverige, så där är det nog enklast att köpa från en svensk handlare. Med den svaga svenska kronan som är nu så tycker jag inte prisskillnaden blir speciellt stor (om någon alls). Mina senaste två mtb (specialized) har jag hittat billigast från svenska affärers näthandel när jag jämfört med europeiska priser.

det är samma med bilar. fick presentera ett intyg från svenska importören när jag köpte ny tysk bil i tyskland. hade förstås inte fått intyget om modellen sålts här.

det finns däremot inga hinder att köpa begagnat.

om stjärnorna står rätt nedåt halva priset för ett par år gammal hoj. men förstås inte bästa läget nu, i redan tysk fullsäsong, postcovid, och med en diskursad krona.

just i tyskland betyder begagnat ofta knappt använt, snarast bättre än nyvärdigt. genomgånget, putsat, kanske tweakat med lite godis.

de bara funkar så.

Prismässigt verkar det i Sverige ha hänt något med Trek på senare år. Jag har en Emonda SL6 köpt för rimliga pengar 2018 och tänkte nyss i januari beställa en Domane SL7 med 2022 års spec. Min Trek-LBS meddelade då att de inte kunde leverera min storlek förrän efter midsommar 2023, vilket i efterhand kanske var tur.. Det blev till att kolla upp alternativa cyklar istället..

Jag landade istället med en Canyon Endurace CF SL8 Aero som var beställningsbar och med i stort samma spec + en effektmätare i vevpartiet därutöver och leverans nu på torsdag :love: . Prisskillnaden mot Trek är ungefär 20 000:-, det känns som ett lite väl stort glapp även fast Canyon bara säljer via nätet.

Jag köpte min Trek från England, men det var 5 år sedan och kanske inte så aktuellt längre. Den är dessutom såld, så har inte kvar den.

Just när kronan har dippat borde det inte vara så lönsamt? Cykelpriserna brukar ju ligga fasta över ett år, så valutaförändringar kan hjälpa eller stjälpa. Jag tog hem en Trek från USA en gång i tiden, då var det 20-30% billigare där.

Tillbaka
Topp