Köphjälp: Hope XC eller XTR

• Trådstartare Trådstartare HP
  • Start datum Start datum

HP

Aktiv medlem
Jag behöver ett nytt bakhjul.
Jag tänkte mig 717 Disc med DT Competition byggt av CRC.
Frågan är om jag ska ta Hope XC eller XTR975 som nav?

Några tips?

Nu har jag inte 110% koll men Hope XC är ett lite äldre nav där man har gjort en miss och placerat högra flänsen lite för långt till vänster vilket ger upphov till ett svagare/mindre styvt hjul.

Hope ProII är efterföljaren till Hope XC och har lägre vikt, bättre placering av flänsarna och de på happt som kör med dem verkar vara nöjda, jag siktar själv på att köpa ett par snart.

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Är centerlock ok? Jag tycker xtr verkar trevligt,
> men hope låter ju dyrare... ;)

Nja, jag kör vidare på 6 skruvar...
XTR är dyrare än Hope XC, men något billigare än Hope Pro II

1617 kr/1990 kr/ 2023 kr

Jag hade valt XTR. Hade Hope Pro II innan men funderade på att byta ut till XTR. Lättare, även med adapter för skivan, mindre irriterande ljud, behövdes servas mindre, bodyn sitter bra mycket bättre på Shimanos är Hopes som jag kunde ta loss med bara händerna.

cerro skrev:
> Jag hade valt XTR. Hade Hope Pro II innan men
> funderade på att byta ut till XTR. Lättare,
> även med adapter för skivan, mindre irriterande
> ljud, behövdes servas mindre, bodyn sitter bra
> mycket bättre på Shimanos är Hopes som jag
> kunde ta loss med bara händerna.

servas mindre? om det är nått ja skulle serva, så äre ett nav som har lösa kulor, så som shimano, då det är rätt kört om man låter det gå så långt att lagrena blir dåliga, medans på Hope slänger man bara i nya lager så äre fint igen :D

Jensen: Öppna och fetta om behövs väl inte lika ofta på Shimanos eller? Byta lager behövde jag aldrig i mina Hope Pro II

Jag (till skillnad från Cerro) är torsk på Hopes nav. Vad jag kan se så är flänsarna lite annorlunda offset:ade på ProII jämfört med XC, dessutom har det 4 klackar istf 3. Du får aldrig det där ljudet från ett XTR-nav (om det inte är trasigt)

cerro skrev:
> Jensen: Öppna och fetta om behövs väl inte lika
> ofta på Shimanos eller? Byta lager behövde jag
> aldrig i mina Hope Pro II

nä, de brukar hålla rätt länge,men skulle nog öppna o serva xtr nav, än ett par nav me maskinlager. jr jag menade bara att maskinlager behöver ännu mindre service och att OM de går sönder, så äre inte hela världen, för då byter man bara hela lagret. vilket är svårt på ett nav med lösa kulor som käkat upp navet pga. haveri :D men som sagt, allt är ju relativt,

Tillbaka
Topp