Köpråd Trek Superfly 9,6?

Uphill

Medlem
Hej

Funderar på ny ht, fastnat för superfly 9,6, nån med erfarenheter och synpunkter?
Vet nån vikten? Vet att det är lite snikiga hjul och bromsar men det går ju alltid uppgradera.

Köpte en sån för en månad sedan. Hunnit trampa närmare 70 mil och är supernöjd. Hjulen har jag bytt ut till american classic. Har storlek 19.5 och min vägde innan leverans 11.2kg mitt mål är under 10kg och skall i dagarna montera singel klinga fram.

Yes dom vill inte skriva ut det för det skiljer alltid lite på varje cykel enl handlaren jag köpte av. Bromsarna tycker jag funkar Ok men skall uppgradera i vinter

Superfly 5 - 12,5Kg
Superfly 6 - 11,5Kg
Superfly 7 - 11,3Kg
Superfly 8 - 11,3Kg
Superfly 9.6 - 11,5Kg
Superfly 9.8 - 10,6Kg

Stl. 18.5. Utan pedaler. Vikterna stämmer.

Senast ändrad:
Det är vanligt vevparti. Samma innerdiameter men bredare BB på ram.

Se min hoj:

20140722_083457_resized.jpg

20140722_083444_resized.jpg

Beträffande Trek Superfly så är jag mycket nöjd med min 9.8 efter lite drygt 60mil i sadeln.

Den har fått rulla duktigt på Kullen under semestern och det är en väldigt trevlig cykel.

Jag hade en Anthem 26:a innan och jag skulle vilja påstå att min Trek rullar bättre och minst lika bekvämt när det är lite stök.

9.6, 9.7 samt 9.8 har samma ramar. Det är komponenterna och kulör som skiljer.
SL-ramarna väger ca:250 gram mindre och har intern vajerdragning. Säkert lite trevligare ramar än min.

Min hoj vägde 10,6 ur kartong.(Utan pedaler) Jag har bytt till singelklinga. Tagit bort Fjärrlåsningen till gaffel samt bytt sadel, stolpe samt däck. Jag kör tubeless.

Min hoj väger som den är nu under 9,7 kg. (Med 1900-grams hjul)

9.8.jpg

Som en liten parantes så kan jag tillägga att styrstammen från Bontrager väger 111 gram med titanskruvar. :)

Jag har lite komponenter som ligger som ska användas om det blir köp, bla bättre bromsar. Går ju lätta med ganska enkla medel, fast risken för att det åker på nya hjul är stor! Såg att det fanns olika dropouts att köpa till dem, men är de standardmonterade med 142/12 bak?

Verkar enligt hemsidan som det finns 142/12 eller 135/5 men det är ju ganska uppenbart vad som sitter på cykeln när man ser den live

Uphill skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkar enligt hemsidan som det finns 142/12 eller
> 135/5 men det är ju ganska uppenbart vad som
> sitter på cykeln när man ser den live

På 9.6 sitter det 135/5 med Treks en "special" lösning. Väldigt nöjd med min 9.6 ruller dock med ett par Bontrager Rhytem Comp 29er hjul som är styvare än originalet AT-850. Om du vill ha en bra grund cykel och uppgradera efterhand är det en bra början så att säga.

Annars är 9.7 med lite vassare hjul med 142mm och SLX bromsarna men Deore bromsarna räcker gott på 9.6.

Funderar på om det är för liten uppgradering att köpa en 9,6. Kör en superfly al29 från 2012 idag som är lite moddad! Känns som det bara är ramen på 9,6 som är bättre! Och kanske Reban....svårt val!

Både ja och nej. Aluramen på 2014 är några hundra gram lättare än exempelvis 2012. Kolfiberramen är ytterligare lättare.

9.8 kan du köpa som ramset. Lispris 11.000.

Annars är det väl bara och vänta ut höstrean och försöka hitta en 9.8 SL. ;)

Tillbaka
Topp