Köptips lvg 30-40tkr

Köptips lvg 30-40tkr
Här är en tråd fr förra året om bikefit i Sthlm.

Köptips lvg 30-40tkr
Ingen egen erfarenhet men...

Köptips lvg 30-40tkr
TS
Som flera andra redan har skrivit så är det viktigaste att du får en cykel som passar dig,
en bra början är en Bikefit
Dessutom skiljer det en hel del i sittställning mellan de cyklar du funderar på.
Du kan själv kontrollera det genom att jmf stack och reach för de ramar du funderar på

Detta är stack och reach
Stack_o_reach_trek.gif

Det går att modifiera sittställningen med distanser under och annan längd på styrtappen,
men man bör hålla sig till andringar på max 1-2 cm.

Köptips lvg 30-40tkr
Just nu står det mellan tre cyklar då:

canyon endurace Cf sl disc 8 (36tkr, elväxlar och aluhjul)

Cube agree c62 (ca 40tkr, elväxel och kolfiberhjul)

Trek Emonda sl 6 pro (38tkr med vajerultegra och kolfiberhjul)

Vad blir uspen att köpa fultysk för i mina ögon har de ju mer eller mindre ganska liknande spec eller har jag brutalt fel?

Köptips lvg 30-40tkr
TS
Som flera andra redan har skrivit så är det viktigaste att du får en cykel som passar dig,
en bra början är en Bikefit
Dessutom skiljer det en hel del i sittställning mellan de cyklar du funderar på.
Du kan själv kontrollera det genom att jmf stack och reach för de ramar du funderar på

Detta är stack och reach
Visa bilaga 414121
Det går att modifiera sittställningen med distanser under och annan längd på styrtappen,
men man bör hålla sig till andringar på max 1-2 cm.
Stack är nog mitt stora bekymmer eftersom jag har väldigt långa ben (92cm gren på 184cm längd).

Köptips lvg 30-40tkr
Tänk vilka anledningar folk fantiserar ihop för att motivera att de betalar överpriser för ett ”coolt” märke på en så standardiserad vara som en cykel. Vanligt bland fanboysen av vissa märken. Vore nästan intressant med en vetenskaplig studie av det där. Är iofs kanske redan gjort inom klädbranschen eller liknande.

Så är det. Sen får man acceptera att cykling inte är samma sport för alla cyklister.

Vissa vill bara vara snabbast, vissa använder det som terapi, vissa vill klä ut sig som om de vore med i TdF. Och då kan det vara viktigt vilken cykel man cyklar på.

Köptips lvg 30-40tkr
Var i samma dilemma för 2 år sedan, med villkoren skivbromsat, elektronisk-växling och kolfiber. Vägde mellan komfort och racer.
Köpte en Ultimate, valde M framför S på ram. Fast Canyon rek S med mina 84cm ben.
Gjorde ingen bikefit men justerade ganska länge vinklar/höjd på sadeln, har verkligen vant mig vid den nu och är riktigt nöjd.

Det enda jag ångrar är att jag inte köpte en med högprofilhjul direkt, då jag köpte till det senare.

Köptips lvg 30-40tkr
Var i samma dilemma för 2 år sedan, med villkoren skivbromsat, elektronisk växling och kolfiber. Vägde mellan komfort och racer.
Köpte en Ultimate, valde M framför S på ram. Fast Canyon rek S med mina 84cm ben.
Gjorde ingen bikefit men justerade ganska länge vinklar/höjd på sadeln, har verkligen vant mig vid den nu och är riktigt nöjd.

Det enda jag ångrar är att jag inte köpte en med högprofilhjul direkt, då jag köpte till det senare.
Vad fick dig att välja ultimate över endurace?

Köptips lvg 30-40tkr

Jag jämförde inget innan så jag vet inte vilket som hade passat bäst, men jag tycker jag kan sitta bra i 4-5h med ultimate.
Men min bedömning var/är att 2a handsvärdet är bättre? Att det inte var så mycket skillnad i komfort, att den var snyggare.

Styrstammen har spacers som man flytta, för att justera höjden på styret, vilket jag inte gjort men funderar på, för att bli lite mera aero. Jag köpte ny sadel och kör tubeless som ger komfort.

Köptips lvg 30-40tkr
Köptips lvg 30-40tkr
Själv skulle jag inte köpa en hoj med press-fit vevlager. Läs alla trådar om knak och gnek på valfritt cykelforum världen över.
Då går ju tyvärr väldigt många kolfibercyklar bort, inklusive många high-end cyklar. Jag har själv inte haft några problem med pressfit, förutom att det är jobbigare att byta vevlager.

Köptips lvg 30-40tkr
Jag har haft pressfit (påtvingat) på alla mina cyklar sedan 2014, har ju helst gängat men då är man väl uppe på boutiquemärkens nivå?
Gängad vevlagerhylsa är vanligare på en ram i metall. Man kan ju (vad jag vet) inte göra gängor i kolfiber, så då måste det ändå på något vis stoppas in en rund hylsa i ramen. Metallhylsan kan väl iofs limmas fast i ramen på fabrik, och då får man en kolfiberram med gängat vevlager, men vanligast är ju att det är pressfit på kolfiberramar.

Köptips lvg 30-40tkr
Gängad vevlagerhylsa är vanligare på en ram i metall. Man kan ju (vad jag vet) inte göra gängor i kolfiber, så då måste det ändå på något vis stoppas in en rund hylsa i ramen. Metallhylsan kan väl iofs limmas fast i ramen på fabrik, och då får man en kolfiberram med gängat vevlager, men vanligast är ju att det är pressfit på kolfiberramar.
Gängat i kolfiberram tänker jag är som på mtb, att man har en hylsa i metall inuti ramen.
har dock klarat mig förhållandevis knarrfri under åren så jag tror jag kör vidare på pressfit

Köptips lvg 30-40tkr
Personliga val och preferenser är just personliga
Jag har tidigare ägt två olika Canyon Ultimate i kolfiber (den första var iofs föregångaren F10)
men tiderna har ändrats och idag skulle jag inte köpa en Ultimate
Skulle jag ha en enda lvgcykel, och det skulle vara en Canyon, så skulle det bli en Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 Di2,
skulle jag ha två skulle det bli en Aeroad CF SL Disc 8.0 Di2 för dess snabbhet på asfalt och en Grail CF SL 8.0 Di2 för dess bekvämlighet på grusvägar.
Men detta är mitt personliga val.

Köptips lvg 30-40tkr
Personliga val och preferenser är just personliga
Jag har tidigare ägt två olika Canyon Ultimate i kolfiber (den första var iofs föregångaren F10)
men tiderna har ändrats och idag skulle jag inte köpa en Ultimate
Skulle jag ha en enda lvgcykel, och det skulle vara en Canyon, så skulle det bli en Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 Di2,
skulle jag ha två skulle det bli en Aeroad CF SL Disc 8.0 Di2 för dess snabbhet på asfalt och en Grail CF SL 8.0 Di2 för dess bekvämlighet på grusvägar.
Men detta är mitt personliga val.

Om vi snackar TS, så verkar han vara en långbent jäkel, och då kan det bli svårt med en Aeroad i o m den långa reach:en. Jag har samma kroppskonstitution, och en aeroad skulle vara klart för lång för mig. Sitter redan rätt aggressivt på en Ultimate.

TS, jag kan slänga in Treks Domane i tråden också. Gängat vevlager, garanterat komfortabel pga inbyggd ”fjädring” i ramen och rätt OK frigång för bredare däck. En klar N-1-cykel, funkar både som fingravel och gaturäser.

Senast ändrad:
Köptips lvg 30-40tkr
Om vi snackar TS, så verkar han vara en långbent jäkel, och då kan det bli svårt med en Aeroad i o m den långa reach:en. Jag har samma kroppskonstitution, och en aeroad skulle vara klart för lång för mig. Sitter redan rätt aggressivt på en Ultimate.

TS, jag kan slänga in Treks Domane i tråden också. Gängat vevlager, garanterat komfortabel pga inbyggd ”fjädring” i ramen och rätt OK frigång för bredare däck. En klar N-1-cykel, funkar både som fingravel och gaturäser.
Nu funderar ju TS dock på en Endurace. Och Domane var med i början av tråden iaf.
Båda är bra cyklar, jag har både Canyon och (flera) Trek, och är väldigt nöjd med båda märkena.

Köptips lvg 30-40tkr
Jag har haft pressfit (påtvingat) på alla mina cyklar sedan 2014, har ju helst gängat men då är man väl uppe på boutiquemärkens nivå?
Ledsen om jag ställde till det med mitt inhopp. Samtidigt tror jag inte att styvhet i vevlager är det avgörande på din nivå. Byggde själv ihop en stålcykel från ett containerfynd för många år sedan och den funkade lika bra (nästan, iaf) som kolfiberhojen jag byggde senare (en Cinelli Saetta):
Jag drömmer givetvis också om alla nya, fina (och dyra) cyklar som lanseras men har för egen del insett att begränsningarna finns hos mig själv. Jag kan t ex inte snitta 40 km/h över 40 km (jag snittar ca 32 i den lätt kuperade terrängen runt Växjö) för att spara de sekunder en aeroram skulle ge möjlighet till.
Det jag har lärt genom åren:
- Viktigast är att cykeln passar - vet man inte själv är bikefit en hjälp (och inte den enkla som nästan alla handlare erbjuder i samband med köp)
- Val av sadel är lika viktigt
- Det är skönt att kunna serva hojen själv
- Effektmätare (jag har en 4iiii Precision) är en hjälp att inte slöa till på träningsrundorna ;-)
- SPD gör att man faktisk kan gå i cykelskorna ;-)

Köptips lvg 30-40tkr
Vad får dig att välja en Canyon? Jag skulle inte ens ha med den i tanken för de pengarna.
Jag har inget problem att handla postordermärken och för 30-40tkr får man inte mycket när butiksmarginal på 20-30% ska med kalkylen. Försöker maxa mina små slantar. Trek är väl det enda butiksmärket jag kan tänka mig.

är inte du den där kvinnan med förbittrat agg mot näthandel? Tycker jag sett ditt nick i flera trådar som behandlar näthandel.

Köptips lvg 30-40tkr
Ledsen om jag ställde till det med mitt inhopp. Samtidigt tror jag inte att styvhet i vevlager är det avgörande på din nivå. Byggde själv ihop en stålcykel från ett containerfynd för många år sedan och den funkade lika bra (nästan, iaf) som kolfiberhojen jag byggde senare (en Cinelli Saetta):
Jag drömmer givetvis också om alla nya, fina (och dyra) cyklar som lanseras men har för egen del insett att begränsningarna finns hos mig själv. Jag kan t ex inte snitta 40 km/h över 40 km (jag snittar ca 32 i den lätt kuperade terrängen runt Växjö) för att spara de sekunder en aeroram skulle ge möjlighet till.
Det jag har lärt genom åren:
- Viktigast är att cykeln passar - vet man inte själv är bikefit en hjälp (och inte den enkla som nästan alla handlare erbjuder i samband med köp)
- Val av sadel är lika viktigt
- Det är skönt att kunna serva hojen själv
- Effektmätare (jag har en 4iiii Precision) är en hjälp att inte slöa till på träningsrundorna ;-)
- SPD gör att man faktisk kan gå i cykelskorna ;-)
Grymma tips och jag tar med mig det!

Köptips lvg 30-40tkr
Jag föredrar att ha LBS kvar.
Du kan ju skicka cykeln till Koblenz för service eller reklamation/garantiärenden. Det är ju smidigt.
Väldigt enfaldigt svar, speciellt om du tror att cyklar i denna prisklass och uppåt är det som håller en ”lbs” flytande. Men vi ska inte gå off topic, håll ditt näthandelshat utanför tråden då nätköp är ett alternativ jag inte utesluter.

Köptips lvg 30-40tkr
Canyon Sverige är väldigt smidiga att ha att göra med. De få gånger jag behövt nåt har jag mailat en kväll, fått svar morgonen efter att prylen är beställd, och haft den hemma inom en vecka, ofta snabbare. När jag behövt nåt fr en LBS har det oftast tagit betydligt längre tid att få hem det. Canyon Sverige har f.ö. verkstad i Bålsta, så det är bara i vissa ärenden cykeln behöver skickas till Koblenz, såvitt jag förstått (jag själv har aldrig haft nåt problem och således inte behövt skicka den nånstans).

Köptips lvg 30-40tkr
Leta gärna upp och länka nån tråd här på happy med nån Canyon lvg som varit problematisk. Mtb finns det en del, men lvg har iaf inte jag sett (men det kan ju finnas, och du verkar veta var de finns).
Jag är ärligt nyfiken eftersom jag inte haft några som helst problem med min, och jag vet flera till här som är väldigt nöjda med sina canyon lvg. Om de är så kassa, borde de ju inte prestera topp-resultat i Tours' tester heller, de testar ju grejerna väldigt noga och systematiskt.
Gjorde en snabb sökning på Happy och hittade faktiskt inget. Med engelska söktermer får man däremot en hel del träffar på andra forum. Vill dock undvika att diskutera tyska märken och tidningar i detalj, då min erfarenhet är att diskussioner om dessa snabbt når sandlådenivå.

Min råd till TS är oavsett: tycker du Canyonen är snyggast, köp då den. Nu utgår jag från att TS är en man och gör denna liknelse: tänk dig en attraktiv tjej med lite mentala problem och en oattraktiv tjej med stabilt psyke. Du väljer antagligen hellre den attraktiva tjejen och försöker fixa henne än att bli fast i ett förhållande med tjej du inte är attraherad av.

Kör förresten med Praxis Works vevhuslösning (liknande Hambinis, fast billigare) i min egna Bianchi (som inte är deras snabbaste/dyraste modell, men deras tuffaste/snyggaste). Fick aldrig originalvevhuset att funka med min wattmätare.

Köptips lvg 30-40tkr
Gjorde en snabb sökning på Happy och hittade faktiskt inget. Med engelska söktermer får man däremot en hel del träffar på andra forum. Vill dock undvika att diskutera tyska märken och tidningar i detalj, då min erfarenhet är att diskussioner om dessa snabbt når sandlådenivå.

Min råd till TS är oavsett: tycker du Canyonen är snyggast, köp då den. Nu utgår jag från att TS är en man och gör denna liknelse: tänk dig en attraktiv tjej med lite mentala problem och en oattraktiv tjej med stabilt psyke. Du väljer antagligen hellre den attraktiva tjejen och försöker fixa henne än att bli fast i ett förhållande med tjej du inte är attraherad av.

Kör förresten med Praxis Works vevhuslösning (liknande Hambinis, fast billigare) i min egna Bianchi (som inte är deras snabbaste/dyraste modell, men deras tuffaste/snyggaste). Fick aldrig originalvevhuset att funka med min wattmätare.
Vilken liknelse ? ?
Helt rätt med att cykeln måste vara tilltalande, kan offra lite prisvärdhet mot något som är snyggare. Tänker mig den psykologiska boosten av att ha en cykel jag vill cykla på gör mer för träningen än att ha snäppet dyrare komponent här och var.

Canyon endurace och trek emondan och domanen är de som jag förmodligen tycker är snyggast. Känns fortfarande lite oklart varför butiksmärket trek klämmer in kolfiberhjul på en cykel för 38tkr medan canyon kör alupå enduracen för 36? Om det inte är enorm prisdiff för tillverkare att speca ultegra di2 vs vajer

Köptips lvg 30-40tkr
Hur i h*vte kan domanen väga nästan 10kg trots schysst spec, är det bly i kolfibermatrisen?
Tidningen Tour har i nr 12-2019 testat både Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 Di2 och Trek Domane SL6 som två av 10 olika testade cyklar (inkl tex Cube Attain GTC SL)
dc98a61d2ad00da1f256.jpg

Läs mer här: https://www.tour-magazin.de/raeder/rennraeder/tour-122019-marathonrenner-im-test/a48519.html
Där går det även att ladda hem testet som PDF för 1,99 €
Hela tidningen går att köpa som e-tidning, för 4,49 €, här: Tour 12-2019

Uppmätta vikten för
Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 Di2 (i strl: M) var 7,9 kg
och för Trek Domane SL6 (i strl: 56) 9,3 kg
Båda utan pedaler

Men skillnaden i stack och reach skiljer såpass mkt att jag tycker inte att du bör välja cykel enbart utifrån vikt

Köptips lvg 30-40tkr
Om man nu inte absolut måste ha skivbroms för att man inte kan stanna i tid.
6.8 kg cykel till ett hyfsat pris.
Absolut, men fälgbroms är inte ett alternativ. Kommer från downhill/mtbvärlden och har kört fälgbroms på min budgetracer. Att stoppa 90kg i hög fart är inget jag vill ska kännas shady ?

Tillbaka
Topp