KS LEV service?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
KS LEV service?
Antar att det är fler än jag som har KS Lev-sadelstolpar som inte funkar. Jag fick aldrig iväg min på garantireparation dumt nog men nu har jag fått för mig att jag vill få den att funka. Någon som vet vart man kan få den lagad?

KS LEV service?
Jag har kört fast vid steget där man ska lossa mekanismen i botten på den inre axeln. Får inte loss skiten, trots universaldragare och annat, får inte grepp nog om axeln för att lossa eländet.

KS LEV service?
Det kan vara lurigt. Utöver tipsen du redan fått kan jag bara säga rengör ordentligt och försök med impulser snarare än jämnt moment så brukar det lossna.

KS LEV service?
Problemet med min är att mekanismen låser sig och att hissen inte går hela vägen upp så att säga. Därför tänkte jag riva den och bygga ihop den igen enligt KS egen service-video. Vet ju inte alls vad felet beror på så det är lite av en chansning.

Alternativet är att bara gå och köpa en brand-x ascend, borra hål i min kolfiberkines och kasta Leven så långt jag orkar.

Kom på en alternativ medod till. jag borde kunna klämma fast pistongen i skruvstäd mellan mina 5-10 freerider contact. Sjukt greppigt gummi på sulan på dem.

Senast ändrad:
KS LEV service?
R-P sa:
När jag servar min Lev använder jag en sån här till övre och nedre locken: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ng/Olja-och-Fett/Universaloppnare-2000016986/

Sedan sprayar jag och torkar rent pistongen med isopropanol så den fettfri. Locköppnarens gummirem viker jag dubbel över pistongen och klämmer runt hårt med en polygrip. Sedan kan man lossa wiremojängen med en skiftnyckel.

Har en exakt likadan, rengjort pistongen, testat att linda massor av varv och testat med polygrip. Mojängen sitter där den sitter...

KS LEV service?
Vafan. Testat klämma i skruvstäd istället för polygrip? Hjälper nog också om du värmer pistongen med värmepistol, så gänglåset mjuknar....

KS LEV service?
Jag borrade ett längsgående 10 mm hål i en träregel och klöv den sedan på längden, blev en perfekt "soft vice" mellan röret och skruvstädet. Röret väl rengjort med t-röd först förstås.

KS LEV service?
Jag borrade ett längsgående 10 mm hål i en träregel och klöv (sågade) den sedan på längden, blev en perfekt "soft vice" mellan röret och skruvstädet. Röret väl rengjort med t-röd först förstås.

KS LEV service?
Der Kaiser sa:
Jag borrade ett längsgående 10 mm hål i en träregel och klöv (sågade) den sedan på längden, blev en perfekt "soft vice" mellan röret och skruvstädet. Röret väl rengjort med t-röd först förstås.

Bra förslag!

R-P sa:
Vafan. Testat klämma i skruvstäd istället för polygrip? Hjälper nog också om du värmer pistongen med värmepistol, så gänglåset mjuknar....
Been there, done that :)

Har ju inte vågat spänna jättehårt i skruvstädet av rädsla att sabba pistongen, men har ju inte riktigt samma koll på hur hårt man faktiskt presser där.

KS LEV service?
Skickade förresten den här frågan till jungleproduct.co.uk som är officiell KS-partner:

"I have a KS Lev dropper post that's never worked properly. It's too old to send on warranty repair, I never got around to sending it in. Do you service the KS Lev and how much is a rebuild? I would be sending the post from Sweden."

Fick det här svaret (som ju verkar rätt lovande):

"Thank you for your email. We certainly do service the Lev and all KS posts. The cost of a service is £25 and whatever parts are required. If the post requires a pressure stick which is the main component the price is normally around £72 plus VAT. We would deliver free of charge.

I hope this helps, if you have any further questions please don’t hesitate to ask."

KS LEV service?
Vägen till framgång var slang virad runt pistongen fastklämd i skruvstöd och lite fuck it-attityd.

Nu när jag har fått loss det hela så verkar det som att skrapringen under det övre täcklocket går väldigt trögt, stiction deluxe. Tyvärr verkar inte cartridgen vilja bli ihoptryck hur fint allt än glider i alla fall. Funderar på att beställa en ny cartridge och sedan kanske ge mig på ombyggnad av den jag har så att man har en som backup. Först ska jag bara testa att göra den trycklös och se om jag får stolpen att gå ner.

Bilagor

• IMG_5306.JPG
    IMG_5306.JPG
    212.9 KB · Besök: 91
KS LEV service?
Någon som vet vart man bäst köper reservdelar till KS? Vill köpa en ny bit snöre, en DU-bushing, nya koppar-guide rods, ny plastmojäng där wirehöljet går in i stolpen och stolpfett. Pure-bike.co.uk har allt men det är trist att betala 200kr i frakt för lite småsaker.

KS LEV service?
Egentligen är det nog bara tråden jag behöver en ny då den har töjts och ser allmänt sliten ut. I brist på annat gjorde jag en liten mix av biltemas silikonfett och biltemas propelleraxelfett. Stolpen verkar gilla det i alla fall, glider upp och ned som den ska. Vet ju att man inte ska blanda fetter egentligen, men det är ju inget som snurrar här så det värsta som kan hända är att stolpen går upp, alltså som den var innan med originalfettet...

Tillbaka
Topp