Lacka ny kolfiberram

Lacka ny kolfiberram
setreus sa:
Jag söker bra lackerare för en rå kolfiberram. Vad kostar kalaset, tro?

Bor du i sthlm så rekomenderar jag att gå förbi A-T-R på åsögatan. De har en kontakt som lackerar deras ramar, ryktet är runt "tusenlappen" för en vanlig lackering.

Sen beror det på hur avancerad lack du ska ha, grafik, dekaler osv....

Lacka ny kolfiberram
Jag betalade 1200:- för blästring och lackering (pulverlack) av en aluminiumram hos Stockholms Industrilack i Högdalen i somras. Fint jobb och trevligt bemötande.

Lacka ny kolfiberram
LFE sa:
Jag betalade 1200:- för blästring och lackering (pulverlack) av en aluminiumram hos Stockholms Industrilack i Högdalen i somras. Fint jobb och trevligt bemötande.

Ingen bra idé att blästra och pulverlacka kolfiber, mig veterligen funkar pulverlack endast på metall.

Lacka ny kolfiberram
AlfaAlfa sa:
LFE sa:

Ingen bra idé att blästra och pulverlacka kolfiber, mig veterligen funkar pulverlack endast på metall.

Men hur är det att lacka alu-ramar egentligen?
Tycker mig se sånt hela tiden på nätet.

Innan har det ju talats om att man absolut inte får blästra en aluram då dessa är så tunna i godset och blästringen försvagar ramen om man har otur.

Men hur gör då lackerarna som inriktat sig enbart på att lackera cykelramar?

Lacka ny kolfiberram
JockeS sa:
AlfaAlfa sa:
LFE sa:

Men hur är det att lacka alu-ramar egentligen?
Tycker mig se sånt hela tiden på nätet.

Innan har det ju talats om att man absolut inte får blästra en aluram då dessa är så tunna i godset och blästringen försvagar ramen om man har otur.

Men hur gör då lackerarna som inriktat sig enbart på att lackera cykelramar?

När det gäller alu ramar som blir lackerade från fabrik så är nog pulverlack, våtlack eller någon typ av eloxering vanligast.

Förbehandling innan lack från fabrik sträcker sig nog till slipning max.

En omlack av en ram görs ju oftast utanför för fabrik. För att få bort färg så används slipning, färgborttagningsmedel eller blästring. Att blästring skadar ramen beror på att materialet man blästrar med är för grovt, nötskal, kolsyreis och glas är till exempel rätt snällt medans sand eller ännu grövre som hårdmetallkorn börjar äta i aluminumet.

Men en bra blästerfirma vet vad du ska ha!

Lacka ny kolfiberram
Det stämmer, problemet är att den måste klara att bakas i ca 200 grader.
Man kan tom göra det i ugnen hemma om man gillar att städa! ; )

Lacka ny kolfiberram
Dude sa:
Det stämmer, problemet är att den måste klara att bakas i ca 200 grader.
Man kan tom göra det i ugnen hemma om man gillar att städa! ; )

Har själv ofrivilligt lättat en kolfiberram med varmluftspistol, 250 grader och skrapa, tanken var att skrapa av lacken, dock följde både lack och epoxi med=) Bra sätt att lätta ramen=)

Lacka ny kolfiberram
Eftersom jag ofrivilligt bidrog till en diskussion om blästring eller ej vill jag bara förtydliga att jag inte menade att du ska blästra ramen, men däremot att jag kunde bidra med en prisreferens för ett någorlunda liknande jobb, dvs blästring+pulverlack av aluram = 1200 kr hos nämnda firma (där blästringen stod för ungefär halva kostnaden). Bör väl tilläggas att de också lackade hela ramen i en och samma kulör från ordinarie RAL-karta. Föreställer mig att våtlackering inte är dyrare(?) om det är att föredra för kolfiber.

Lacka ny kolfiberram
LFE sa:
Eftersom jag ofrivilligt bidrog till en diskussion om blästring eller ej vill jag bara förtydliga att jag inte menade att du ska blästra ramen, men däremot att jag kunde bidra med en prisreferens för ett någorlunda liknande jobb, dvs blästring+pulverlack av aluram = 1200 kr hos nämnda firma (där blästringen stod för ungefär halva kostnaden). Bör väl tilläggas att de också lackade hela ramen i en och samma kulör från ordinarie RAL-karta. Föreställer mig att våtlackering inte är dyrare(?) om det är att föredra för kolfiber.

Vilken stad?Bra tips för det där var ett bra pris, skall komma ihåg för framtida projekt!

Lacka ny kolfiberram
[/quote]

Vilken stad?Bra tips för det där var ett bra pris, skall komma ihåg för framtida projekt![/quote]

Fitman hette Stockholms Industrilack och ligger i Högdalens industriområde. Med andra ord i Stockholm då förstås. Skulle egentligen betalat extra för framgaffeln men killen i verkstan som tog emot tyckte bara det var fånigt. Enda minus var att de glömde plugga igen röret uppe vid sadelstolpen, så den fick jag slå i med gummiklubba.

Lacka ny kolfiberram
lundatok sa:
Vilken lackeringsfirma som helst kan väl lacka i vanlig tvåkomponentslack, borde väl sitta på kolfber?
Ja, dock rekommenderar jag att man grundmålar innan. Bor ts i närheten av åre så kan du skicka ett pm. Jag har målat ett antal ramar och har lackutrustning.

Lacka ny kolfiberram
Lånar tråden.
Vad tror ni riktpris är för ett lite mer avancerat lackjobb? Edit: Stålram.
Grundarbete + lack + dekaler (jag får ordna dekaler, firman får montera) + klarlack. Antar jag att arbetsgången är.

Typ något i denna stilen:

Bilagor

• 5426281d2d43260781c791303b2df86b[1].jpg
    5426281d2d43260781c791303b2df86b[1].jpg
    91.8 KB · Besök: 149
Senast ändrad:
Lacka ny kolfiberram
desmo sa:
Lånar tråden.
Vad tror ni riktpris är för ett lite mer avancerat lackjobb? Edit: Stålram.
Grundarbete + lack + dekaler (jag får ordna dekaler, firman får montera) + klarlack. Antar jag att arbetsgången är.

Typ något i denna stilen:

I sverige ingen aning men utomlands ca 500 dollar och uppåt för ett bra jobb med våtlack. Det kanske iaf är en indikation på vad liknande skulle kosta även här.
Erkänd lackfilur typ Joe Bell skulle nog ta 1000 dollars + för den där lacken.

Fin lack det där för övrig, nedan lack var jag rätt insnöad på att reproducera för en tid sedan. Hittade aldrig vad den hette och knappt några fler cyklar i just den kombon. Valde till slut en mkt enklare lack delvis pga kostnaderna involverade.

pista.jpg

Senast ändrad:
Lacka ny kolfiberram
Lacka ny kolfiberram
desmo sa:
kakan_polen2 sa:
Såhär blev min när ja lacka hemma i garaget... kosta la 170:- å x antal timmar.
Ser bra ut på håll iaf :)

Tyvärr måste jag köpa ett garage först. Det kostar mer än 170kr. :(

Lite byggplast från typ bauhaus/jula och en rulle tejp att sätta upp plasten med i badrummet. Cykeln hänger du i nåt snöre från drapperiställningen ;)

Tillbaka
Topp