Laga dropout kolfiberram

Kanntorp

Medlem
Laga dropout kolfiberram
Hej! Dropouten (heter det så?) i kolfiberramen har blivit så utnött att den är oval. Så hjulet kan inte sitta rakt i ramen.
Har ni nåt tips om hur jag kan laga det här? Kan plastic padding funka att fylla ut??

Bilagor

• 20240702_215854.jpg
    20240702_215854.jpg
    349.5 KB · Besök: 98
Laga dropout kolfiberram
Hej! Dropouten (heter det så?) i kolfiberramen har blivit så utnött att den är oval. Så hjulet kan inte sitta rakt i ramen.
Har ni nåt tips om hur jag kan laga det här? Kan plastic padding funka att fylla ut??
Hej, fylla ut med plastic padding kan funka en gång men inte mer.
man behöver en fixtur med form för att återställa till ursprungligt skick.

Laga dropout kolfiberram
Velomek kolfiberverkstad är ytterligare ett alternativ.
(Kid1000 var väldigt serviceinrikatad när jag frågade om hjälpa förra sommaren när jag var i kris med trasig ram, men Velomek låg åt rätt håll för den sommarens resa och Gert gjorde ett kanonjobb med riktigt tajt schema och räddade semestern)

Laga dropout kolfiberram
Hej, fylla ut med plastic padding kan funka en gång men inte mer.
man behöver en fixtur med form för att återställa till ursprungligt skick.
För den oinläste, fixtur här innebär en form där man kan pressa in fiberväv och epoxy efter "rätt" form.

Iom man inte har en form, från fabrikör kan man gå t ex dig eller annan kolfiberbesvärjare som i sin tur kanske kan fräsa/fabrikera/tillverka en form som gör det "bra" igen eller är det Shit-out-of-luck oavsett vem man går till?

Laga dropout kolfiberram
Kontakta Velomek i katrineholm så löser han det. (Semester nu i början på juli).

Kolla hans facebook, han lägger ut bilder på allt han gör. Otroligt duktig och sett ramar med hela dropoutsen i ram vara bortslagna men ändå lyckats reparera.
Även ramar i 3-4 bitar har han lyckats sätta ihop! Otroligt.

Väldigt prisvärd också. Får ett pris nästan direkt om du ringer och mailar in bilder :)

Laga dropout kolfiberram
För den oinläste, fixtur här innebär en form där man kan pressa in fiberväv och epoxy efter "rätt" form.

Iom man inte har en form, från fabrikör kan man gå t ex dig eller annan kolfiberbesvärjare som i sin tur kanske kan fräsa/fabrikera/tillverka en form som gör det "bra" igen eller är det Shit-out-of-luck oavsett vem man går till?
Jag har varit i branschen rätt länge nu, om jag minns rätt runt 8-10 år kanske. Väldigt sällan har det varit hopplösa fall. Jag brukar tillverka formar för att få ett bra slutresultat.
Jag har lagat andra firmors jobb, så det beror på vem du går till. Jag rekommenderar ingen då jag är partisk här.

Laga dropout kolfiberram
Jag har varit i branschen rätt länge nu, om jag minns rätt runt 8-10 år kanske. Väldigt sällan har det varit hopplösa fall. Jag brukar tillverka formar för att få ett bra slutresultat.
Jag har lagat andra firmors jobb, så det beror på vem du går till. Jag rekommenderar ingen då jag är partisk här.
Jag var mer ute efter en teknisk beskrivning kring vad "en fixtur" innebar snarare än en rekommendation! :)

Tillbaka
Topp