Landsväg, grus eller mtb på Österlen?

n3wton

Aktiv medlem
Tja!

Årliga semestertråden, i princip. I år ska det bos i hus på Österlen med familjen, i närheten av Brösarps backar.

Vilken cykel tar jag? Var cyklar jag? Vem följer med på tur under vecka 31?

Hit me!

Aldrig cyklat Gravel eller MTB där nere men landsvägsrundor från våra avkrokar neråt Degeberga och Brösarp är en klassiker!

Var och käkade en glass i Önneköp för ett par veckor sen och vägarna däromkring var finfina!

Aldrig cyklat Gravel eller MTB där nere men landsvägsrundor från våra avkrokar neråt Degeberga och Brösarp är en klassiker!

Var och käkade en glass i Önneköp för ett par veckor sen och vägarna däromkring var finfina!
Låter lovande! Kommer granska Strava heatmap vilket brukar ge goda tips om var man ska cykla.

Ser ditt inlägg som en poäng för lvg-hojen hittills!?

Varva cyklingen med en promenad i Drakamöllan!
Absolut, så ska göras! Cyklingen är en solo-grej (förutom utflykt med barnen då), resten av tiden lär spenderas till fots till stor del. Tar med mig Drakamöllan!

Bra att gå lite för mig med inför efterkommande vecka och de där dagliga 20 km i fjällterräng med 20 kilo på ryggen som nämnts i annan tråd..?

På tal om annat utanför cyklingen - vet du något om fisket i området...? Har en sjuåring som aldrig slutar prata om att fiska!? Ser en aning glest ut mellan sjöarna..

Tack för tips! Vandringslederna leder ofta lite väl långt bort för att jag ska hinna med, plus att jag upplever det svårare att hitta med mtb i okända områden än vad det är med landsvägs- eller grushoj.

Har du personlig erfarenhet av mtb-cyklingen i området? Är lite orolig för att det är en aning "tråkig" terräng när man är van vid stök och knix, men vet inte var jag får den känslan ifrån.?

Jag blivit guidad en dag på MTB i området. Det är fina bokskogar, stränder och hedar. Vackert men kan nog kännas rätt otekniskt för Göteborgare. Det lär finnas stökigare stigar på Linderödsåsen, kring Degerberga och Huaröd. Har dock inte varit där och kollat.

Vägnätet är välasfalterat och skogspartierna små så jag är lite tveksam till om det blir så stor utdelning på gruscykel.

Asfaltsvägarna är dock riktigt fina. Det finns massor av småvägar med gles trafik. Vägarna ligger så tätt att man kan leta sig fram lite på måfå. Och det finns massor att titta på var man än åker fram. Väljer du landsvägscykeln rekommenderar jag ett tur förbi den fina dalgången i Gyllebo.

skiljer ganska mycket på dom sträckorna jag provat och ingen koll på dom allra närmast brösarp tyvärr.
sträckan alunbruket-agusa skulle jag kalla lite brötig och knixig, lederna är iaf bra utmärkta och tror det finns GPX filler och ladda ner..

Det finns definitivt finfina LVG-vägar på Österlen och men just runt Brösarp får man ännu fler möjligheter om man har något åt allroad-hållet eftersom varken väg 19 eller 9 är särskilt roliga längre sträckor.

Personliga favorit är vägnätet straxt väster om väg 19 som t.ex
brösarp - Bertilstorp - Agusa - Hörröd - Huaröd - Önneköp - Andrarum - Eljaröd - Vitaby - Ravlunda -Brösarp

IMG_0347.jpeg

Mtb är fint på leden som passerar genom och i området runt brösarps backar. Landsväg är fint på flera ställen, men det blåser ju allt som oftast så under åren jag har cyklat i området under somrarna så har jag försökt att lägga upp rundorna med ”motvind ut-medvind hem”.

Jag hade mtb när jag var där. Det finns inte jättemycket asfalt och då tycker jag nästan en mtb var roligast. Jag menar den fungerar ju överallt. :)

Sjukt fint där!

Hade du bott nere kring Borrby, då hade jag sagt racer. Eller gravel.

Bilagor

• Skog.jpg
    Skog.jpg
    1.1 MB · Besök: 91
  • 2016.JPG
    2016.JPG
    589.6 KB · Besök: 104
Senast ändrad:
Jag undviker landsväg på Österlen på sommaren pga all trafik men området mellan väg 11, 19 och 22 är ett stort område med lite trafik och fina vägar för landsvägscykling.. Jag kan rekommendera att ta kontakt med "jordnära upplevelser" för riktigt proffsig guidning på mtb runt Brösarps området..

Jag undviker landsväg på Österlen på sommaren pga all trafik men området mellan väg 11, 19 och 22 är ett stort område med lite trafik och fina vägar för landsvägscykling.. Jag kan rekommendera att ta kontakt med "jordnära upplevelser" för riktigt proffsig guidning på mtb runt Brösarps området..

...och tag med stora lungor inför eventuell guidning. :)

Skåneleden är för vandring och de delar som är stig är oftast inte lämpliga att cykla på. På sträckan Alunbruket-Agusa som går inom ett naturreservatet råder strikt förbud mot att cykla såväl på som utom led liksom även för den del av Skåneleden som går vid Hallamölla och flera andra sträckor.

Tack för fantastiskt bra info! Guldgruva!?

Hjärtat säger allroad-lvg, hjärnan säger grus-randohoj med skärmar pga regn varje dag i väderleksrapporten, barnen säger mtb (för det har dom med sig). Ett helt dygn kvar av velande!?

de e helt ok om du länkar det.. kunde själv hitta detta " Vi rekommenderar därför inte cykling och ridning på Skåneleden" och själv tänker jag inte skälla på varken rid flickorna eller pensionärs damerna man möter på cykel eller hänvisa dom till vad som rekomenderas utan hälsa med glad min och prisa det vackra vädret!

Senast ändrad:
Samma
de e helt ok om du länkar det.. kunde själv hitta detta " Vi rekommenderar därför inte cykling och ridning på Skåneleden" och själv tänker jag inte skälla på varken rid flickorna eller pensionärs damerna man möter på cykel eller hänvisa dom till vad som rekomenderas utan hälsa med glad min och prisa det vackra vädret!
samma tankegång som här då. Jag kör oxå lättrullade däck och det sliter knappt på underlaget heller. Sen rekommendation är inget förbud :)

sällan man måste göra åverkan på underlaget och sen undviker jag lerpölar och liknande så gott jag kan, så slipper jag tvätta cykeln ++ liksom

Som en del andra konstaterat, typ NV om väg 19 är det hur många fina slingrande asfaltvägar som helst. Och fina backar upp till det området längs väg 19 från Degeberga ner till Brösarp, bara att välja. Väg 19 är mycket trafik, men bra vägren. Har kommit där sista biten till Brösarp några gånger med söndagsklubbrunda, vi kör 1-led då. Vägen Önneköp-Illstorp är väl den som är mest trafikerad uppe på "platån", men inte så det stör IMHO.

Framgår inte var ni skall bo. Men den tråkigaste vägen sett ur trafiksynpunkt var Brösarp-Ravlunda (alias Gravlunda när man låg i lumpen), ganska mycket trafik och inte mycket till vägren. Har markerat den med svart i bilden, har bara kommit där 1 gång dock. Så beroende på var ni bor så kan du ta vägen söderut från Ravlunda och sedan vidare upp mot fina vägar, se den röda rundan. Eller från Brösarp upp nån annan väg, har lagt in 2 röda pilar på fina backar upp mot platån, som alternativ.

Och missa inte Alunbrukets kaffestuga, sista biten upp till stugan är grusväg, några hundra meter.
Önneköp har ett väldigt fint fik också, där finns även riktigt käk, med en fin uteplats. Många cykelklubbar runt om i Skåne som lägger sina söndagsrundor dit.

brosarp_backar.jpg

Dock passerar väl Skåneleden genom naturreservat och i naturreservat gäller ofta andra regler än vad allemansrätten säger, ofta är det cykelförbud (förutom på ev vägar), koppeltvång på hund, får inte tälta mm. Dem reglerna får man kolla specifikt för varje naturreservat.

Dock passerar väl Skåneleden genom naturreservat och i naturreservat gäller ofta andra regler än vad allemansrätten säger, ofta är det cykelförbud (förutom på ev vägar), koppeltvång på hund, får inte tälta mm. Dem reglerna får man kolla specifikt för varje naturreservat.
Säkert som du säger men citerade vad dom skriver " Vi rekommenderar därför inte cykling och ridning på Skåneleden"

Som en del andra konstaterat, typ NV om väg 19 är det hur många fina slingrande asfaltvägar som helst. Och fina backar upp till det området längs väg 19 från Degeberga ner till Brösarp, bara att välja. Väg 19 är mycket trafik, men bra vägren. Har kommit där sista biten till Brösarp några gånger med söndagsklubbrunda, vi kör 1-led då. Vägen Önneköp-Illstorp är väl den som är mest trafikerad uppe på "platån", men inte så det stör IMHO.

Framgår inte var ni skall bo. Men den tråkigaste vägen sett ur trafiksynpunkt var Brösarp-Ravlunda (alias Gravlunda när man låg i lumpen), ganska mycket trafik och inte mycket till vägren. Har markerat den med svart i bilden, har bara kommit där 1 gång dock. Så beroende på var ni bor så kan du ta vägen söderut från Ravlunda och sedan vidare upp mot fina vägar, se den röda rundan. Eller från Brösarp upp nån annan väg, har lagt in 2 röda pilar på fina backar upp mot platån, som alternativ.

Och missa inte Alunbrukets kaffestuga, sista biten upp till stugan är grusväg, några hundra meter.
Önneköp har ett väldigt fint fik också, där finns även riktigt käk, med en fin uteplats. Många cykelklubbar runt om i Skåne som lägger sina söndagsrundor dit.

Visa bilaga 641858
Superbra info, tack!

Vi kommer bo ungefär där det står Södra Lökared, dvs det du beskriver som "upp på platån" tror jag.

Ärligt talat så låter det som rena smörgåsbordet för cykling! Kul! Ska börja sammanställa lite mentala rundor inom kort. Sen ska det klaffa med snälla barn osv, men brukar vara lugnt tidigt på morgnarna innan frukost.?

Har beslutat kring cykel nu, och det blir skärm-och-navdynamo-långfärdscykeln. Har näst intill inga tvångstankar kring att den är så värst mycket långsammare än rena racern, och dessutom käkar den regn, grus och mörka morgnar till frukost. Dock inte dödssand och förbjudna ridleder eller vad det pratas om i metadiskussionen!??

Tingalycke? I vilket fall så har du ju typ gång av stånd till drakamöllan..

Senast ändrad:
Superbra info, tack!

Vi kommer bo ungefär där det står Södra Lökared, dvs det du beskriver som "upp på platån" tror jag.

Ärligt talat så låter det som rena smörgåsbordet för cykling! Kul! Ska börja sammanställa lite mentala rundor inom kort. Sen ska det klaffa med snälla barn osv, men brukar vara lugnt tidigt på morgnarna innan frukost.?

Har beslutat kring cykel nu, och det blir skärm-och-navdynamo-långfärdscykeln. Har näst intill inga tvångstankar kring att den är så värst mycket långsammare än rena racern, och dessutom käkar den regn, grus och mörka morgnar till frukost. Dock inte dödssand och förbjudna ridleder eller vad det pratas om i metadiskussionen!??

Ser fram emot sammanställning och avrapportering sen som inspiration för framtida äventyr:)

Ser fram emot sammanställning och avrapportering sen som inspiration för framtida äventyr:)
Det är ju en självklarhet!? Varnar dock för att viljan att dra till med fem varierade turer på en vecka kanske inte är helt med verkligheten överensstämmande gällande vilken tid som faktiskt finns, men ambitionerna finns garanterat! Det förpliktigar lite med ett såpass stort gensvar på frågan!?

Bra val och bra rekomendationer här ovan! Har varit i närheten många gånger med både racern och MTB, jättefina omgivningar. Racern blev mest använd. Hade jag åkt dit idag med en cykel hade jag tagit min gravel.
Vill du göra någon länge runda så rekommenderar jag att åka mot Linderödsåsen och kanske ända bort mot Nävlingeåsen. Fint även där vid Rickarum, Äsphult, Liarumsvägen mm.

Till att börja med vill jag tacka för den stora uppslutningen med tips - det är mycket uppskattat!

Tyvärr har det blivit extremt lite cykel under veckan. Har helt enkelt inte fått loss tiden från familjeansvaret. I vanliga fall har jag hunnit med att cykla innan ungarna vaknar eller efter att de somnat, men med totalt sju kusiner i ett och samma hus har de vaknat när jag gått upp vid 6 och somnat vid 22 ungefär. Ingen tid kvar, mao.. Vi brukar vara iväg en vecka per år på samma sätt någonstans i Sverige och det brukar finnas fina möjligheter att någon annan vuxen tar hand om barnen. I år, med ett helt gäng av barn mellan två och fem år, har det varit väldigt intensivt och inte vidare lämpligt att bara dra.

Nåväl, såhär blev det:

Utgick från Myrestad strax nordväst om Brösarp och cyklade nedåt Verkeån.

E2D05102-B5AC-41BD-9B92-70E96C2CF820.jpeg

2604FE3D-38A7-4C20-A96A-A5F6B7B35F19.jpeg

366660E1-378E-4404-9591-E5283E9FAED8.jpeg

I tidsbristens tecken la jag upp en rutt på Strava via telefonen i all hast, och räknade med att det skulle vara en grusväg utmed Verkeån. Väl på plats visade det sig vara en vandringsled, om än en extremt naturskön sådan. Cyklade på släta stigar under ett tak av boklöv med ån som ackompanjemang.

6D4231B4-7A18-4E6E-A111-8E6F39AC339C.jpeg

FAF90E36-A6F4-4E93-8BB7-63CC523A9F03.jpeg

Stigen ledde fram till forsarna i Hallamölla, där jag även såg en fin informationsskylt där det någorlunda tydligt framgick att cykling inte var tillåten på vandringsleden. Ajdå. Den informationen framgick ju även i tråden här ovan, så skamsen cyklade jag vidare ut till den trygga asfaltsvägen igen. Mötte ett fåtal vandrare men alla vara glada, så jag avskriver ärendet som ett ärligt misstag...

Därefter blev det vägen norrut från Alunbruket, genom Agusa och vidare till Hörröd, och därefter hem igen. Gick in i en brydestua där de förr i tiden beredde lin genom att torka linet genom att elda med torv. Riktigt fint stenarbete!

3EBF2222-A3CB-4D3D-91FD-35412DD95A89.jpeg

979A081A-1562-4AC3-AF56-40FFFAFBFB3F.jpeg

Förutom de ovanstående futtiga 35 kilometer cykling jag fick ihop så cyklade vi även dressin ett par mil från Sankt Olof till Gyllebosjön och tillbaks igen samt vandrade en hel del på diverse ställen (jag gick runt som en pajas med full fjällpackning som övning inför kommande äventyr?), så jag fick ändå se ganska mycket av landskapet. Barnen cyklade förmodligen mer än jag gjorde då de hakade på mig på kvällsturer med stora ryggsäcken i närområdet. Ypperliga och lätta stigar för cyklande barn var det!

Kommer jag tillbaks i framtiden ser jag fram emot längre turer på landsvägshojen. Det finns jättemånga fina små vägar kors och tvärs som skrivits ovan. Väg 9 och 19 är ocyklingsbara men har cykelbana utmed vissa delar. Jag satt emellanåt och la upp rutter som sen aldrig blev av, och från bilsätet såg jag med avundsjuka en massa vägar där jag mycket hellre cyklat än plågats i en bil. Men vissa gånger blir det inte riktigt som man planerat.?

Tillbaka
Topp