Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Låter lovande! Kommer granska Strava heatmap vilket brukar ge goda tips om var man ska cykla.Aldrig cyklat Gravel eller MTB där nere men landsvägsrundor från våra avkrokar neråt Degeberga och Brösarp är en klassiker!
Var och käkade en glass i Önneköp för ett par veckor sen och vägarna däromkring var finfina!
Absolut, så ska göras! Cyklingen är en solo-grej (förutom utflykt med barnen då), resten av tiden lär spenderas till fots till stor del. Tar med mig Drakamöllan!Varva cyklingen med en promenad i Drakamöllan!
Tack för tips! Vandringslederna leder ofta lite väl långt bort för att jag ska hinna med, plus att jag upplever det svårare att hitta med mtb i okända områden än vad det är med landsvägs- eller grushoj.finns ju leder om man vill cykla MTB https://www.naturkartan.se/sv/skaneleden
Den är riktigt fin, körde den förra året med 25mm och det gick hur bra som helst :)Exempl på grusiga plusvägar - längs väg 19 norr om Brösarp och sen vidare på gamla banvallen mot Degeberga. Ängalyckorna - Älmhult - Gyllesjöns badplats. St Olof - Snogge
Mest äcklig sandfinns ju leder om man vill cykla MTB https://www.naturkartan.se/sv/skaneleden
Jag undviker landsväg på Österlen på sommaren pga all trafik men området mellan väg 11, 19 och 22 är ett stort område med lite trafik och fina vägar för landsvägscykling.. Jag kan rekommendera att ta kontakt med "jordnära upplevelser" för riktigt proffsig guidning på mtb runt Brösarps området..
vet inte var du varit, och du måste inte stoppa allt i munnenMest äcklig sand
Skåneleden är för vandring och de delar som är stig är oftast inte lämpliga att cykla på. På sträckan Alunbruket-Agusa som går inom ett naturreservatet råder strikt förbud mot att cykla såväl på som utom led liksom även för den del av Skåneleden som går vid Hallamölla och flera andra sträckor.finns ju leder om man vill cykla MTB https://www.naturkartan.se/sv/skaneleden
Är ganska tydligt i det info-mtrl som finns, ex.vis skåneledens webbsida. Men det vill ju till att man tar sig tid att läsa..verkligen något dom borde skylta om då ju..
samma tankegång som här då. Jag kör oxå lättrullade däck och det sliter knappt på underlaget heller. Sen rekommendation är inget förbud :)de e helt ok om du länkar det.. kunde själv hitta detta " Vi rekommenderar därför inte cykling och ridning på Skåneleden" och själv tänker jag inte skälla på varken rid flickorna eller pensionärs damerna man möter på cykel eller hänvisa dom till vad som rekomenderas utan hälsa med glad min och prisa det vackra vädret!
Dock passerar väl Skåneleden genom naturreservat och i naturreservat gäller ofta andra regler än vad allemansrätten säger, ofta är det cykelförbud (förutom på ev vägar), koppeltvång på hund, får inte tälta mm. Dem reglerna får man kolla specifikt för varje naturreservat.de e helt ok om du länkar det.. kunde själv hitta detta " Vi rekommenderar därför inte cykling och ridning på Skåneleden" och själv tänker jag inte skälla på varken rid flickorna eller pensionärs damerna man möter på cykel eller hänvisa dom till vad som rekomenderas utan hälsa med glad min och prisa det vackra vädret!
Säkert som du säger men citerade vad dom skriver " Vi rekommenderar därför inte cykling och ridning på Skåneleden"Dock passerar väl Skåneleden genom naturreservat och i naturreservat gäller ofta andra regler än vad allemansrätten säger, ofta är det cykelförbud (förutom på ev vägar), koppeltvång på hund, får inte tälta mm. Dem reglerna får man kolla specifikt för varje naturreservat.
Superbra info, tack!Som en del andra konstaterat, typ NV om väg 19 är det hur många fina slingrande asfaltvägar som helst. Och fina backar upp till det området längs väg 19 från Degeberga ner till Brösarp, bara att välja. Väg 19 är mycket trafik, men bra vägren. Har kommit där sista biten till Brösarp några gånger med söndagsklubbrunda, vi kör 1-led då. Vägen Önneköp-Illstorp är väl den som är mest trafikerad uppe på "platån", men inte så det stör IMHO.
Framgår inte var ni skall bo. Men den tråkigaste vägen sett ur trafiksynpunkt var Brösarp-Ravlunda (alias Gravlunda när man låg i lumpen), ganska mycket trafik och inte mycket till vägren. Har markerat den med svart i bilden, har bara kommit där 1 gång dock. Så beroende på var ni bor så kan du ta vägen söderut från Ravlunda och sedan vidare upp mot fina vägar, se den röda rundan. Eller från Brösarp upp nån annan väg, har lagt in 2 röda pilar på fina backar upp mot platån, som alternativ.
Och missa inte Alunbrukets kaffestuga, sista biten upp till stugan är grusväg, några hundra meter.
Önneköp har ett väldigt fint fik också, där finns även riktigt käk, med en fin uteplats. Många cykelklubbar runt om i Skåne som lägger sina söndagsrundor dit.
[OT] Göttetråden... 🍰🍪🎂🍧🥐🥤🍿🍫🍬🍭🍦🍨🥞
Säkert något OT men dessa Klarbär som inmundigades under dagens landsvägsrunda var perfekt färdkost.happyride.se![]()
Visa bilaga 641858
förstapris för årets särskrivning?gång av stånd..
förstapris för årets särskrivning?
förstapris för årets särskrivning?
Glömde ??fick detta som svar när jag googla det
Plötsliga besvär kan bero på stress och trötthet
Superbra info, tack!
Vi kommer bo ungefär där det står Södra Lökared, dvs det du beskriver som "upp på platån" tror jag.
Ärligt talat så låter det som rena smörgåsbordet för cykling! Kul! Ska börja sammanställa lite mentala rundor inom kort. Sen ska det klaffa med snälla barn osv, men brukar vara lugnt tidigt på morgnarna innan frukost.?
Har beslutat kring cykel nu, och det blir skärm-och-navdynamo-långfärdscykeln. Har näst intill inga tvångstankar kring att den är så värst mycket långsammare än rena racern, och dessutom käkar den regn, grus och mörka morgnar till frukost. Dock inte dödssand och förbjudna ridleder eller vad det pratas om i metadiskussionen!??
Det är ju en självklarhet!? Varnar dock för att viljan att dra till med fem varierade turer på en vecka kanske inte är helt med verkligheten överensstämmande gällande vilken tid som faktiskt finns, men ambitionerna finns garanterat! Det förpliktigar lite med ett såpass stort gensvar på frågan!?Ser fram emot sammanställning och avrapportering sen som inspiration för framtida äventyr:)
Bra val och bra rekomendationer här ovan! Har varit i närheten många gånger med både racern och MTB, jättefina omgivningar. Racern blev mest använd. Hade jag åkt dit idag med en cykel hade jag tagit min gravel.Vi kommer bo ungefär där det står Södra Lökared, dvs det du beskriver som "upp på platån" tror jag.
Ärligt talat så låter det som rena smörgåsbordet för cykling! Kul! Ska börja sammanställa lite mentala rundor inom kort. Sen ska det klaffa med snälla barn osv, men brukar vara lugnt tidigt på morgnarna innan frukost.?
Har beslutat kring cykel nu, och det blir skärm-och-navdynamo-långfärdscykeln. Har näst intill inga tvångstankar kring att den är så värst mycket långsammare än rena racern, och dessutom käkar den regn, grus och mörka morgnar till frukost. Dock inte dödssand och förbjudna ridleder eller vad det pratas om i metadiskussionen!??