Jag lyckades köra fel tre gånger. Alla tre hade gått att undvika, antingen med bättre skyltning eller bättre uppmärksamhet från min sida. :)
Faktum är att jag helt tar på mig den sista felkörningen.
1) Första slingan, mellan vindskyddet på Sjulsarvsberget och Sjulsarvet.
Skråparti, skarp höger ner i utförsbacke med rätt mycket(?) (små)sten, följt av högersväng i fyrstigskorsning. Jag bommade den sistnämnda svängen eftersom jag hade blicken i backen i den steniga utförskörningen. När jag lyfte blicken såg jag två högerpilar ca 7 m före korsningen. Jag fick stopp på ekipaget ca 21.5 m efter korsningen.
2) Vänster in på stig från grusvägen i Botäkt.
Jag brakade rakt fram på grusvägen ända ner till asfalten. När det inte fanns nån flaggvakt där insåg jag att jag kört fel nånstans. Vände upp längs vägen igen och såg cyklister vika in på stigen. Här hade jag nog gormat hel del om jag hade träffat skyltansvarig. ;)
Jag fick möte med ett promenerande par med barnvagn strax innan stigen. Förmodligen tittade jag på dem, samt spanade efter tillhörande barn/hund/otyg, i stället för att se skyltningen.
3) Vänstersvägen i korsning i Övre Heden
Jag såg vänsterpilarna, men ingen öppning mellan husen till vänster. Däremot en öppning till höger och antog att pilarna betydde rakt fram. Jävligt korkat. Publiken som stod där hojtade och jag bromsade, stannade och vände.
Crosscar, jag vet att du hade en tråd här där du bad om råd inför ditt jobb med banmarkeringen. Bara det tyder ju på att du tog uppgiften på största allvar. :)
Kanske kan mina tre felkörningar bidra till (ännu) bättre skyltning nästa år. Är man ensam på snabba partier krävs det som bekant en jävla massa skyltar, band och tingeltangel för att man ska kunna känna sig helt säker som förstagångsåkare på en bana.
Hade jag kört banan ett varv innan hade jag med 99% säkerhet kört rätt överallt med nuvarande skyltning.
Annars då?
Jo, banan var tuff och bra. Stöket norr om Digertäkt med 5 km kvar var jävligt drygt, men nu när man vet att det finns där kommer det att vara kul nästa år. :)
Och så var det lite av en överraskning att komma ut på asfalten på nya 294:an, när jag var helt säker på att det skulle vara singeltrack i det området (kolla bankartan) ...