[Långburksmaterial] Brand-X Ascend dropperpost

Hade samma problem, fick ta i så man trodde remoten skulle gå sönder men när det väl släppt fungerade den som vanligt.
Löste det genom att byta vajer och hölje, skruvade även ur tätningen på stolpen och fettade in det ordentligt.

Senast ändrad:
N_sandstrom sa:
Dom brukar bete sig så om dom körts i kyla och sen står varmt.

Kan avhjälpas genom att låta den vara att par cm sänkt när den parkeras.

Har hört att man inte ska förvara droppers i komprimerat läge. Men ett par cm kanske inte påverkar särskilt mycket? Lär ju inte ändra trycket nämnvärt?

Nito sa:
N_sandstrom sa:

Har hört att man inte ska förvara droppers i komprimerat läge. Men ett par cm kanske inte påverkar särskilt mycket? Lär ju inte ändra trycket nämnvärt?

Jag vet inte om det ställer till nåt annat. Har bara kommit ihåg att prova det 2-3 gånger i vinter.
När man ska släppa upp den så händer ingenting fören man först tryckt ner den en bit, men i övrigt har det inte påverkat.

N_sandstrom sa:

Revive blir också sån, men på den kan man använda reset-reglaget istället, som inte blir så trögt och konstigt, och den blir normal igen.

Mitt reglage var tvärlåst varje gång hojen kommit in från kylan och stått till nästa dag. Sen jag började sänka stolpen medan den tinar är problemet helt borta, så det var inte vajern eller mekanismen. Det är nåt övertrycks om byggs upp inuti när den blir varm verkar det som.

larsaw sa:
Äh! Nu kan vi kasta våra stolpar o köpa RS eReverb för en triljon dollars: https://m.vitalmtb.com/features/Its...agle-AXS-and-Reverb-AXS-Details-Unveiled,2617
Nä’ kanske lite överdrivet, 800€ för en el-Reverb med squish-reset är fan magstarkt!

Blev inte helt klok på om man behöver hålla knappen nere medans den rör sig, det vore lite störigt.
Om den är snabb och ett tryck - pang -> botten på två tiondelar och vice versa är det ju värt pengarna.

Makten sa:
Mitt reglage var tvärlåst varje gång hojen kommit in från kylan och stått till nästa dag. Sen jag började sänka stolpen medan den tinar är problemet helt borta, så det var inte vajern eller mekanismen. Det är nåt övertrycks om byggs upp inuti när den blir varm verkar det som.

Om två happyriter säger det så kan det ju inte vara fel! ;) Ska testa nästa gång den varit ute i kylan.

Jag kan också bekräfta att det funkar att sänka en stolpe ett par centimeter medan den "tinar".
Brukar släppa upp den efter ett par timmar.

Min 150mm har fastnat i övre läge. Går inte att röra ur fläcken ens med hulken-tryck på reglaget. Vad är bästa sättet att serva så att man får tillbaks rörligheten i den igen?

roskai sa:
Servade min brand x 150mm dropper idag, det var busenkelt och blev jäkligt bra!

Wiciman sa:
Min 150mm har fastnat i övre läge. Går inte att röra ur fläcken ens med hulken-tryck på reglaget. Vad är bästa sättet att serva så att man får tillbaks rörligheten i den igen?

roskai sa:
Servade min brand x 150mm dropper idag, det var busenkelt och blev jäkligt bra!

Jag skulle prova att byta vajer, fungerade för mig med samma problem i höstas!

Hade liknande fenomen, bytte hölje/vajer och skruvade även bort den övre tätningen på stolpen och fettade in. Blev som ny igen.

Ok då provar jag det. Är det vanlig växelvajer/hölje som ska användas i samband med detta eller en kraftigare bromsvajer/hölje?

Så den nedre mekanismen på stolpen rengjorde/smörjde ni inte upp?

tpn sa:
Hade liknande fenomen, bytte hölje/vajer och skruvade även bort den övre tätningen på stolpen och fettade in. Blev som ny igen.

Wiciman sa:
Ok då provar jag det. Är det vanlig växelvajer/hölje som ska användas i samband med detta eller en kraftigare bromsvajer/hölje?

tpn sa:

Vanlig växelvajer.

Wiciman sa:

Som marr skriver vanlig växelvajer. Gjorde ingenting på nedre delen, bara övre tätningen.

Senast ändrad:
Den senaste brand-x jag köpte åt en kompis i november verkar ha tröttnat redan.
Sjunker ner och blir nere ungefär i halvvägs läge vid cykling på den. Felsökt på distans änsålänge. Men eftersom den fastnar nere och inte fjädrar tillbaka bör det inte vara remote eller vajer strul.

Har startat en warranty claim mot crc. Så får se vad som händer.

marr sa:
Sjunker ner och blir nere ungefär i halvvägs läge vid cykling på den. Felsökt på distans änsålänge. Men eftersom den fastnar nere och inte fjädrar tillbaka bör det inte vara remote eller vajer strul.

Det är inte så att det är en med ventil som fått lågt tryck? Sitter under sadelklämman i så fall

Alfakrull sa:
marr sa:

Det är inte så att det är en med ventil som fått lågt tryck? Sitter under sadelklämman i så fall

Mnja, den ska ju låsa ändå.

Har problem med min. Nästan ny.

I går förmiddag fungerade den som vanligt.
Idag monterade jag av styret och lät det hänga bredvid cykeln medan jag gjorde gaffelservice. När jag sedan monterat på allt igen fungerar droppern i princip inte alls.

Tänkte först att vajern blivit böjd eller hamnat i kläm, men när jag lossar droppern och drar ned "spaken" för hand så är den lika kass. Det är väldigt enkelt att dra ned, och sadeln åker knappt upp. Är vajern fäst i stolpen är det tillräckligt motstånd för att det inte ska fjädra tillbaka och den förblir upplåst. Man kan alltså trycka ned den utan att trycka in spaken på styret.

Känns som den tappat nästan allt tryck. Googla lite och fann att man kunde pumpa vissa modeller. Men min har under sadelfästet endast en mutter. Servicemanualer nämner inget om att pumpa gaffeln.

Är den körd? En vanligt service och fetta in den lär inte påverka detta fel. Eller vad döljer sig under muttern?

toga sa:
Har problem med min. Nästan ny.

I går förmiddag fungerade den som vanligt.
Idag monterade jag av styret och lät det hänga bredvid cykeln medan jag gjorde gaffelservice. När jag sedan monterat på allt igen fungerar droppern i princip inte alls.

Tänkte först att vajern blivit böjd eller hamnat i kläm, men när jag lossar droppern och drar ned "spaken" för hand så är den lika kass. Det är väldigt enkelt att dra ned, och sadeln åker knappt upp. Är vajern fäst i stolpen är det tillräckligt motstånd för att det inte ska fjädra tillbaka och den förblir upplåst. Man kan alltså trycka ned den utan att trycka in spaken på styret.

Känns som den tappat nästan allt tryck. Googla lite och fann att man kunde pumpa vissa modeller. Men min har under sadelfästet endast en mutter. Servicemanualer nämner inget om att pumpa gaffeln.

Är den körd? En vanligt service och fetta in den lär inte påverka detta fel. Eller vad döljer sig under muttern?
Om den inte har ventil för att reglera trycket och den är relativt ny är det väl bara att reklamera? Du ska ju inte bekosta att en ny pryl ska fungera som tillverkaren lovat.

marr sa:
Makten sa:
marr sa:
Mnja, den ska ju låsa ändå.

Jag har för mig att det faktiskt hänger ihop. Alltså att låsförmågan i någon mån även beror på trycket, så det kan ju vara värt att prova först.

Ska kolla så fort jag kan lägga vantarna på den :) sitter på polarens hoj, ganska långt bort.

Uppdaterar här efter att jag fått kika på stolpen. Tror det var remote/vajerrelaterat strul. För stolpen funkar som vanligt på min hoj med annan remote.

Tyvärr är det inte jag som köpt den. Bytte en 120mm mot denna 150mm med en användare på happy som fick med den på sitt cykelköp.
Det var några månader sedan.

Disclaimer: Total rookie på cykelmek men ganska händig och van vid bilmek

Skall montera en 150mm Ascend 01 på min Vitus Nucleus nästa helg, något speciellt att tänka på eller bara följa youtube och instruktioner?

Duger vanligt lituiumbaserat fett till stolpen eller behövs specialgrejor?

MrSvahn sa:

Skall montera en 150mm Ascend 01 på min Vitus Nucleus nästa helg, något speciellt att tänka på eller bara följa youtube och instruktioner?

Behöver nog inget fett vid montering. Möjligen vid service.

marr sa:
MrSvahn sa:

Tänkte på att många menar på att sadelstolpen bör fettas in för att ej rosta fast i ramen.

MrSvahn sa:
marr sa:
MrSvahn sa:

Tänkte på att många menar på att sadelstolpen bör fettas in för att ej rosta fast i ramen.

Mnjaaa, serva den en gång om året istället. Så rostar den inte fast :)

En av mina stolpar hade börjat gå grusigt så jag monterade isär den och fettade in den enligt detta:

Det var ganska smidigt, men stolpen såg inte exakt ut som i videon. Däremot så var gängan till en av de två små skruvarna inte schysst och fick troligen sätta livet til redan när jag tog loss skruven.

IMG_0004.JPG

Jag tror Chainreaction påstår att stolpen inte går att serva, så jag antar att jag ser det inträffade som en viktbesparing och hoppas att en skruv räcker resten av stolpens livstid.

Kanske läge för mig att också görs detta ingrepp. En fråga: var släpper man it och fyller på luft? Eller är det inte möjligt på en brand-x?

Jag har letat relativt intensivt på nätet för att hitta ngn. instruktion för ”ytterbens”- service på Brand-X med extern mekanism, dvs. icke ”Stealth”. Obefintlig framgång hittills , har någon ett tips?

Tillbaka
Topp