[Långburksmaterial] Brand-X Ascend dropperpost

Brand x är Tranz X, och som konstaterat finns de som pumpas och de utan ventil.
Har haft två 125, och en 150 och ingen har haft ventil.

Såg tips i ett engelsk forum om att byta till Wolf Tooth ReMote i kombination med Brand-X Ascend. Någon som testat? ReMote finns med olika fästen, bl.a. Matchmaker och IS.
https://www.wolftoothcomponents.com/products/remote

Edit: Ser att den är kompatibel med TransX så om det är samma som Ascend så bör det funka.

Senast ändrad:
zinkpasta sa:
HeaL sa:
Såg tips i ett engelsk forum om att byta till Wolf Tooth ReMote i kombination med Brand-X Ascend. Någon som testat? ReMote finns med olika fästen, bl.a. Matchmaker och IS.

Jaap. Mycket nöjd, rekommenderas.

+1!

Har just nu en OneUp och en KS Lev, men bästa känslan hittills tycker jag brand x + wolftooth remote hade. På OneUp sitter numera wolftooth remoten. OneUp är trögare och mer smutakänslig än Brand X.

HeaL sa:

Edit: Ser att den är kompatibel med TransX så om det är samma som Ascend så bör det funka.

Det har funnits en massa olika versioner av remoten till Brand-x och de senaste är riktigt bra. En ny remote kostar ju nästa dom hela stolpen om man ska ha wolftooth.

jofahjalm sa:
HeaL sa:

Det har funnits en massa olika versioner av remoten till Brand-x och de senaste är riktigt bra. En ny remote kostar ju nästa dom hela stolpen om man ska ha wolftooth.

Och jag betalar gärna dom pengarna för att slippa original remoten. Snacka om Ikeakänsla på den.

Är f.ö oxå snuskigt nöjt med min vargtand??

Håller med om att den nya är klart duglig men långt ifrån lika bling o trevlig som Wolftooth. Sen om det är värt 500kr eller vad nu Wolftooth kostar är främst en fråga om man får betalt för att ligga med gubbar, eller får betala för det.

Ja, wolftoothen är helt klart finare. Men den kostar ju 700 kr också. Tror jag betalade 1100 kr för min stolpe med remtoen som är riktigt bra. Min första Brand-X hade ett rätt trist reglage, men med nuvarande modellen skulle jag aldrig hosta upp för att byta.

jofahjalm sa:
Ja, wolftoothen är helt klart finare. Men den kostar ju 700 kr också. Tror jag betalade 1100 kr för min stolpe med remtoen som är riktigt bra. Min första Brand-X hade ett rätt trist reglage, men med nuvarande modellen skulle jag aldrig hosta upp för att byta.

Äääähh, släpp sargen ;)

Nu har även långburksmaterialet gentrifierats.

Det hela började i tisdags när jag passade på att sätta ett pr på Nacke 2. Troligen tack vare viktminskningen som uppstod när pivotskruven till reglaget trillade av i stenkistan.

IMG_0199.JPG

Inför helgens SD-uro behövdes det ett nytt reglage och kedjereaktionscyklarna kunde leverera ett OneUp i rekordfart. Nu när det kom hem insåg jag att det var i svennefiber, vilket är så pinsamt…

IMG_0201.JPG

Förutom skammen och äcklet verkar det vara ett mycket fint reglage. Till min försvar vill jag också säga att jag beställde reglaget från afterbiken. Jag hade druckit...

IMG_0202.JPG

Hur mycket glapp har ni fram och bakåt? Jag har långtidsbrukar min sen i torsdags och har runt 1 cm glapp, tätningen där nere verkar lite väl lös. I övrigt fungerar den bra.
Förmodligen var det glappet som gjorde att jag kom så långt ner på ESS i helgen.

Raggamuffin sa:
Hur mycket glapp har ni fram och bakåt? Jag har långtidsbrukar min sen i torsdags och har runt 1 cm glapp, tätningen där nere verkar lite väl lös. I övrigt fungerar den bra.
Förmodligen var det glappet som gjorde att jag kom så långt ner på ESS i helgen.

1cm glapp? Verkar helt sinnes.

Vi får hoppas han menar mm. Min rör sig nåt lite. kanske 0.5 frambak och 1mm i rotation

Senast ändrad:
Om jag tar tippen längst fram så har jag inget glapp åt höger och vänster.
Om jag tar i sadeln på mitten så har jag inget glapp åt höger och vänster.
Om jag tar i sadeln och juckar mot styret och bak mot bakdäcket så flyttar sig sadeln ca 10 mm.

Är inte helt säker på vad jag ska förvänta mig :)

Funderar på att slå till på 150mm stolpen med intern vajerdragning. Pumpbar är ett måste :) Min Reverb stealth har börjat flexa igen, höll en halv säsong sen senaste service. Besviken ☹️

Hur har era stolpar funkat nu när det gått ett kvartal-ish sen det postades i denna tråd senast?

Jag har två som jag tror båda har gått mer än två år vardera. Av dom två har jag servat den ena en gång (fettat in). Den oservade är lite seg och skulle behöva fettas in.Tycker det är otroligt bra prestanda för priset.

Verkar som jag fått ett måndags-ex för efter ett års sporadisk användning sjunker min ~0,5cm. Har 150mm varianten.

Nope, aldrig. Väger dock en del så jag misstänker att det kan ha med saken att göra. Har haft samma problem med Reverb.

rekrevs sa:
Verkar som jag fått ett måndags-ex för efter ett års sporadisk användning sjunker min ~0,5cm. Har 150mm varianten.

Har du kollat så att det inte bara är vajern som är slack eller går trögt? Den borde inte få det klassiska reverbfelet, men det är lätt att dra loss vajern eller höljet som ger sådan effekt.

Har använt min i snart 2 år. Servat (smort) med ytterhöljet av en gång, får bli igen nu för efter (sen mitt i) Happy witch-riden går den inte upp som den ska alls, fast jag pumpade och smorde skaftet alldeles innan. (Hur låter det...)
Fortfarande mycket nöjd.

Vilka brand x har reglerbart tryck, köpte förra våren en 150mm i tron om att den skulle ha reglerbart tryck, men under sadelklämman sitter bara en bult som håller i själva gaspatronen. På wiggles hemsida står det att 170mm har reglerbart tryck men inget på 150mm varianten. Dock så verkar ju flera ha 150 å nippel under sadelklämman. Har de sålt olika varianter av 150mm? (Lite missnöjd då jag hade önskat lite snabbare retur på min)

Martinmat sa:
På wiggles hemsida står det att 170mm har reglerbart tryck men inget på 150mm varianten. Dock så verkar ju flera ha 150 å nippel under sadelklämman. Har de sålt olika varianter av 150mm? (Lite missnöjd då jag hade önskat lite snabbare retur på min)

Jag läste användarmanual som kom med stolpen och där stod det tydligt att den 170-mm varianten har en nippel och den 150-mm varianten och kortare inte har något sätt att justera trycket. Själv tycker jag också att min 150-mm stolpe inte är den snabbaste i returen. Undrar om den blir värre under kommande kalla månader.

Senast ändrad:
Jag har en 170mm och en 150mm, båda har nippel under sadeln och jag har fått pumpa upp båda när de var nya för att de skulle funka. Tror båda är ascend xl II.

Atakua sa:
Jag läste användarmanual som kom med stolpen och där stod det tydligt att den 170-mm varianten har en nippel och den 150-mm varianten och kortare inte har något sätt att justera trycket. Själv tycker jag också att min 150-mm stolpe inte är den snabbaste i returen. Undrar om den blir värre under kommande kalla månader.

Att kolla så att varjern och höjet är bra, samt att ta isär stolpen och fetta in den har hjäpt flera gånger för mig. Jag har kört två sänger på Brand-X utan att gascylindrarna verkar ha strulat.

Min ena (170 mm) sjunker sakta när det är minusgrader. Fungerar fint för övrigt. Servicedags eller finns det något lättare knep?

Kan vara så men bara haft den sedan juli och på en cykel som inte använts så mycket. Känns väldigt tidigt, har kört flera år tidigare utan problem.

Denna har dock känts lite kärv/rå från start men är också den första 170 mm jag haft. De kanske är sämre eller har de samma innerdelar?

Senast ändrad:
magnil sa:
Kan vara så men bara haft den sedan juli och på en cykel som inte använts så mycket. Känns väldigt tidigt, har kört flera år tidigare utan problem.

Denna har dock känts lite kärv/rå från start men är också den första 170 mm jag haft. De kanske är sämre eller har de samma innerdelar?

Fick problem med min 150 nu när det blev minus trodde först det var vajern som frös/kärvade. Bytte vajer hängde sig ändå i halvöppet läge. Rev häromdagen isär hela stolpen gjorde rent och fettade in. I garaget känns den väldigt smutt nu. Återstår köldtest som inte gjorts innan då jag just nu mest rullar på fatbiken som har en 120 brand x extern som aldrig strulat på 2 år och 300 mil, oservad...

Martinmat sa:
magnil sa:

Fick problem med min 150 nu när det blev minus trodde först det var vajern som frös/kärvade. Bytte vajer hängde sig ändå i halvöppet läge. Rev häromdagen isär hela stolpen gjorde rent och fettade in. I garaget känns den väldigt smutt nu. Återstår köldtest som inte gjorts innan då jag just nu mest rullar på fatbiken som har en 120 brand x extern som aldrig strulat på 2 år och 300 mil, oservad...

Skumt, mina 150 har fungerat lika bra som din 120. Kan de bytt fett eller liknande som inte fungerar lika bra i kyla. Återkoppla gärna när du testat den i kyla igen.

magnil sa:
Martinmat sa:
magnil sa:

Skumt, mina 150 har fungerat lika bra som din 120. Kan de bytt fett eller liknande som inte fungerar lika bra i kyla. Återkoppla gärna när du testat den i kyla igen.

Ska göra det, ser ut att bli plus till veckan så for återkomma lite längre fram

magnil sa:

Kollat lufttrycket? Min 170 kändes lite kass i början. Då kollade jag trycket och det var väldigt mycket lägre än de specade 280 PSIna. Efter att jag pumpade upp rätt tryck så har den funkat kalas.

Tillbaka
Topp