Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kainu sa:Har hjälp med langning under cykelvasan. Någon som har bra förslag på ställen? Tanken är att köra på 2 langningar. Vet att trafiken ner är lite jobbig så man vill ju att dom ska hinna. Planen är att köra loppet på någonstans 3.00-3.15
kais01 sa:vilket problem är det du försöker lösa med langning?
Raggamuffin sa:kais01 sa:vilket problem är det du försöker lösa med langning?
Det är ju lurigt att få flaskan att fylla sig själv när den är tom, men det hade varit praktiskt.
ForesterGuy sa:Raggamuffin sa:kais01 sa:vilket problem är det du försöker lösa med langning?
Det är ju lurigt att få flaskan att fylla sig själv när den är tom, men det hade varit praktiskt.
Finns det inte kallkällor i skogen?
Raggamuffin sa:ForesterGuy sa:Raggamuffin sa:kais01 sa:vilket problem är det du försöker lösa med langning?
Finns det inte kallkällor i skogen?
Där har ju björnarna kissat. Jag är inte säker men jag tror inte att vattnet kan hoppa in i flaskorna när man trampar förbi.
fiskarn sa:Vad är vitsen med langning på cykelvasan? Jag har kört Vättern med två flaskor och ryggfickorna fulla med bars och grejer utan att stanna i depåer. Borde inte det funka på Vasan med?
(saknar helt erfarenhet av långlåpp på mountinbike så kanske är något jag inte tänker på)
Jag tror vitsen är att man kan vara cool och "pro-ig" och starta med 2 små flaskor och sen utmed vägen få nya så man, precis som TdF åkarna, kan kasta sina tomma flaskor i farten. Jag har själv åkt CV på strax över 3 timmar och aldrig haft langning, en Camelback och några stora flaskor räcker gott och väl men ger dåligt med "pro-credd" tror jag...fiskarn sa:Vad är vitsen med langning på cykelvasan? Jag har kört Vättern med två flaskor och ryggfickorna fulla med bars och grejer utan att stanna i depåer. Borde inte det funka på Vasan med?
(saknar helt erfarenhet av långlåpp på mountinbike så kanske är något jag inte tänker på)
NickPick sa:Frågan är hur mycket man bör dricka.
kais01 sa:det blev en kul diskussion:)
för ett cv kring tre timmar bör man utan problem få med sig den vätska och energi man behöver. och kör man på t ex fem timmar får man väl fylla på, och då spelar det ingen roll att det att det tar lite tid. det finns fri tillgång till kolhydrater och sportdryck i depåerna.
alla slängda flaskor längs spåret är en styggelse.
kais01 sa:det blev en kul diskussion:)
för ett cv kring tre timmar bör man utan problem få med sig den vätska och energi man behöver. och kör man på t ex fem timmar får man väl fylla på, och då spelar det ingen roll att det att det tar lite tid. det finns fri tillgång till kolhydrater och sportdryck i depåerna.
alla slängda flaskor längs spåret är en styggelse.
Kainu sa:Alla är tydligen olika. Jag behöver ca 3liter dryck under 3 timmars cykling. Jag har tidigare år åkt med camelback, men får alltid ont i ländryggen. Nu råkar jag ha en snäll pappa som skjutsar upp mig från Mora till Sälen och ska således åka vägen tillbaka. Känns rätt smidigt att få några flaskor längs vägen då.
Oftast dricker man alldeles för lite då. Särskilt om det är varmt med hög fartvind eller så kallt så man inte blir törstig.fiskarn sa:NickPick sa:Frågan är hur mycket man bör dricka.
Dricka efter törst har jag hört ska funka utmärkt. Mer än ett par liter tror jag är helt onödigt (som aldrig kört).
NickPick sa:Oftast dricker man alldeles för lite då. Särskilt om det är varmt med hög fartvind eller så kallt så man inte blir törstig.
fiskarn sa:Kainu sa:Alla är tydligen olika. Jag behöver ca 3liter dryck under 3 timmars cykling. Jag har tidigare år åkt med camelback, men får alltid ont i ländryggen. Nu råkar jag ha en snäll pappa som skjutsar upp mig från Mora till Sälen och ska således åka vägen tillbaka. Känns rätt smidigt att få några flaskor längs vägen då.
Som sagt har jag aldrig cyklat mountinbikelopp. Men hur "smidigt" är det att ta flaskor i farten av någon som inte cyklar eller åker bil? Är väl inget jätteproblem såklart men man måste ju sakta ner ordentligt.. ?
Folk är säkert olika men jag tror om jag får gissa att du klarar dig på två liter. Men det är vad jag tror som sagt. Förstår absolut att det är kul att krångla med detta och tycker själv det är lite intressant att "optimera".
fiskarn sa:Kainu sa:Alla är tydligen olika. Jag behöver ca 3liter dryck under 3 timmars cykling. Jag har tidigare år åkt med camelback, men får alltid ont i ländryggen. Nu råkar jag ha en snäll pappa som skjutsar upp mig från Mora till Sälen och ska således åka vägen tillbaka. Känns rätt smidigt att få några flaskor längs vägen då.
Som sagt har jag aldrig cyklat mountinbikelopp. Men hur "smidigt" är det att ta flaskor i farten av någon som inte cyklar eller åker bil? Är väl inget jätteproblem såklart men man måste ju sakta ner ordentligt.. ?
Folk är säkert olika men jag tror om jag får gissa att du klarar dig på två liter. Men det är vad jag tror som sagt. Förstår absolut att det är kul att krångla med detta och tycker själv det är lite intressant att "optimera".
xyklisten sa:Har man som mål att köra på en snabb tid så är det praktiskt att kunna få nån flaska i farten längs vägen.
Har själv en ram där jag bara har plats för en flaska och undviker helst att köra med camelbak. Får plats med en stor flaska, men hur snyggt är det egentligen.....Nej, inte speciellt snyggt ;)
Siktar på en tid kring 3 timmar. Planen är att under dessa timmar få i mig 100g kolhydrater i timmen. För detta krävs då i runda slängar 2-3 gels och en liten flaska sportdryck varje timme. Det blir helt enkelt jävligt mycket grejer i fickorna om allt ska med från start.
Då cykelvasan går på hemmaplan för min del så kommer det nog att langas dricka och gels vid minst tre tillfällen på lördag.
hm sa:fiskarn sa:Kainu sa:Alla är tydligen olika. Jag behöver ca 3liter dryck under 3 timmars cykling. Jag har tidigare år åkt med camelback, men får alltid ont i ländryggen. Nu råkar jag ha en snäll pappa som skjutsar upp mig från Mora till Sälen och ska således åka vägen tillbaka. Känns rätt smidigt att få några flaskor längs vägen då.
Och hur får man plats med 2 liter i ett flaskställ???
hm sa:Och hur får man plats med 2 liter i ett flaskställ???
Egna erfarenheter efter 3 års långloppscupande. Vad får dig att killgissa? ;)fiskarn sa:NickPick sa:Oftast dricker man alldeles för lite då. Särskilt om det är varmt med hög fartvind eller så kallt så man inte blir törstig.
Ok.. egna erfarenheter eller varför tror du det?
me.I.am sa:Pinsam tråd, TS verkar tro att det är individuellt hur mycket vätska man vill dricka, och var man vill ha den.
NickPick sa:Egna erfarenheter efter 3 års långloppscupande. Vad får dig att killgissa? ;)fiskarn sa:NickPick sa:Oftast dricker man alldeles för lite då. Särskilt om det är varmt med hög fartvind eller så kallt så man inte blir törstig.
Ok.. egna erfarenheter eller varför tror du det?
+1landen sa:Camelbak går givetvis bort av rena stilskäl, hör hemma bland motionärer och turcykling ;)
Vätternrundan är väl ett motionslopp så där finns det verkligen ingen anledning att släpa runt allt och inte stanna i depåerna ;)fiskarn sa:Vad är vitsen med langning på cykelvasan? Jag har kört Vättern med två flaskor och ryggfickorna fulla med bars och grejer utan att stanna i depåer. Borde inte det funka på Vasan med?
xyklisten sa:Vätternrundan är väl ett motionslopp så där finns det verkligen ingen anledning att släpa runt allt och inte stanna i depåerna ;)fiskarn sa:Vad är vitsen med langning på cykelvasan? Jag har kört Vättern med två flaskor och ryggfickorna fulla med bars och grejer utan att stanna i depåer. Borde inte det funka på Vasan med?
+1fiskarn sa:hm sa:Och hur får man plats med 2 liter i ett flaskställ???
Kanske inte går på en mountinbike nä, tänkte inte på det. Jag har två enlitersflaskor på min landsvägscykel men det är svårt ja.
Och camelback funkar ej?
Jag ger mig. Ni måste ha langning.
Ändå lite intressant att man kan få mig sig allt för 30 mil landsväg på cykeln och i ryggfickor men inte på mtb.
xyklisten sa:Ni som kört Vättern utan stopp, vad har ni med er?
Har inte cyklat runt sjön så har ingen aning.
Ger inte camelbak äckligt svettig rygg? Den blockerar ju den viktigaste värmeavledningskanalen... Utöver att den inte hör hemma inom cykling öht, vill säga.kais01 sa:kainu, det är happy. kanske hade du räknat med konkreta tips om vilken kurva eller så..
om man kör så snabbt som du tycks det konstruktiva tipset vara att det delas ut fyllda flaskor. camelbak som dissas av vissa tar bort problemet, ger visst ryggsskydd toppat med aerodynamiska fördelar. om den inte sitter för högt på ryggen.
en nackdel som jag ser det är att det är svårt att veta när den är på väg att ta slut. ett sätt att komma runt det är att ha en reservblåsa med separat slang.
Jag har iofs kört med stopp, men inte ätit nåt där. I energi/dryckväg har jag brukat ha 2 st 750-flaskor med Vitargo Electrolyte, varav en återfyllts med arrangörens sportdryck typ i Karlsborg (efter ca 20 mil). Utöver det 3 bars och 3-4 gels. Allt i ryggfickorna. Sadelväska med slang, co2-patron, däckavtagare, och multiverktyg. Även en lätt vindjacka i en av ryggfickorna. Kört på ca 10 timmar.xyklisten sa:Ni som kört Vättern utan stopp, vad har ni med er?
Har inte cyklat runt sjön så har ingen aning.