Langning cykelvasan

Langning cykelvasan
Sista gången jag körde VR stannade jag inte. Är tio år sen men jag har för mig att jag hade två stora Zefal-flaskor + camelback (2 liter tror jag) med vatten samt kladdkaka förpackat i portionsbitar i alu-folie i ryggfickorna.

Langning cykelvasan
ooms sa:
kais01 sa:
kainu, det är happy. kanske hade du räknat med konkreta tips om vilken kurva eller så..

om man kör så snabbt som du tycks det konstruktiva tipset vara att det delas ut fyllda flaskor. camelbak som dissas av vissa tar bort problemet, ger visst ryggsskydd toppat med aerodynamiska fördelar. om den inte sitter för högt på ryggen.

en nackdel som jag ser det är att det är svårt att veta när den är på väg att ta slut. ett sätt att komma runt det är att ha en reservblåsa med separat slang.
Ger inte camelbak äckligt svettig rygg? Den blockerar ju den viktigaste värmeavledningskanalen... Utöver att den inte hör hemma inom cykling öht, vill säga.

Beror väldigt mycket på vilken vätskeryggsäck man har, det ä i alla fall minn upplevelse.

Langning cykelvasan
ooms sa:
kais01 sa:
kainu, det är happy. kanske hade du räknat med konkreta tips om vilken kurva eller så..

om man kör så snabbt som du tycks det konstruktiva tipset vara att det delas ut fyllda flaskor. camelbak som dissas av vissa tar bort problemet, ger visst ryggsskydd toppat med aerodynamiska fördelar. om den inte sitter för högt på ryggen.

en nackdel som jag ser det är att det är svårt att veta när den är på väg att ta slut. ett sätt att komma runt det är att ha en reservblåsa med separat slang.
Ger inte camelbak äckligt svettig rygg? Den blockerar ju den viktigaste värmeavledningskanalen... Utöver att den inte hör hemma inom cykling öht, vill säga.

dylika regelstyrda föreställningar väljer åtm jag att lugnt strunta i. är av typen vita/svarta strumpor. vem bryr sig? de finns de som närmast religiöst vänder sig ifrån vattenflaska på mtb, alltså alltid ha camelbak. inte mindre världsfrånvänt det.

det blir varmare med ryggsäck, ibland är det bra, ibland är der problematiskt.

Langning cykelvasan
Jäklar vad ni äter, det kanske är ett vinnande koncept? Jag brukar ta en snickers inför varje ny timme sen sportdryck kontinuerligt. Är det för lite? Har ingen koll på mängd kolisar och sånt i en snickers och typ 5-7dl sportdryck. Kan det vara 100 gram?

Langning cykelvasan
kais01 sa:
ooms sa:
kais01 sa:

dylika regelstyrda föreställningar väljer åtm jag att lugnt strunta i. är av typen vita/svarta strumpor. vem bryr sig? de finns de som närmast religiöst vänder sig ifrån vattenflaska på mtb, alltså alltid ha camelbak. inte mindre världsfrånvänt det.

det blir varmare med ryggsäck, ibland är det bra, ibland är der problematiskt.

Jag använder Camelbakflaskor...

Langning cykelvasan
Jensen sa:
fiskarn sa:
Kainu sa:
Alla är tydligen olika. Jag behöver ca 3liter dryck under 3 timmars cykling. Jag har tidigare år åkt med camelback, men får alltid ont i ländryggen. Nu råkar jag ha en snäll pappa som skjutsar upp mig från Mora till Sälen och ska således åka vägen tillbaka. Känns rätt smidigt att få några flaskor längs vägen då.

Som sagt har jag aldrig cyklat mountinbikelopp. Men hur "smidigt" är det att ta flaskor i farten av någon som inte cyklar eller åker bil? Är väl inget jätteproblem såklart men man måste ju sakta ner ordentligt.. ?

Folk är säkert olika men jag tror om jag får gissa att du klarar dig på två liter. Men det är vad jag tror som sagt. Förstår absolut att det är kul att krångla med detta och tycker själv det är lite intressant att "optimera".

Säg att han har en scott spark, inte vill ha rygga, ja då har han ett ställ, liten ram o det blir tight med stor flaska oxå.
Sen är det ju skillnad på folk, farligt att ”tro” något om hur andra funkar och deras behov :-)

Är du duktig och den som langar ä van behöver man inte sakta ner allt för mycket. Med duktig på den som langar menar jag dels hur man håller grejerna när det ska langas. Men även vart man ställer sig, man ställer sig ju inte på ett parti där de passerar i 40 km/h tex. Bättre då me svagt uppförs tex. Kör man sen slunga så blir langningen ännu lättare

I min scott spark rymms de då 1 litersflaska utan problem. Behöver man mer på en cv?

Langning cykelvasan
Jensen sa:
Säg att han har en scott spark, inte vill ha rygga, ja då har han ett ställ, liten ram o det blir tight med stor flaska oxå.
Sen är det ju skillnad på folk, farligt att ”tro” något om hur andra funkar och deras behov :-)
Precis! Vad är det som får dig att tro att TS är en "han"?
:-)

Langning cykelvasan
Langning cykelvasan
Jajjas sa:
Foss sa:
Jäklar vad ni äter, det kanske är ett vinnande koncept? Jag brukar ta en snickers inför varje ny timme sen sportdryck kontinuerligt. Är det för lite? Har ingen koll på mängd kolisar och sånt i en snickers och typ 5-7dl sportdryck. Kan det vara 100 gram?

Ska du cykla så snabbt du kan så är det viktigt. Finns en artikel här om det här, https://happyride.se/2018/08/08/kost-infor-cykelvasan-och-andra-langlopp/
Nja, artikeln räknar ju med samma energiintag per timme oavsett hastighet, rimligt iom att det bör finnas en gräns för vad kroppen kan ta upp. De som cyklar snabbt bör däremot göra en bra kolhydratuppladdning samt ha tränat upp sin fettförbränning. Allt enligt artikeln.

Foss verkar ligga bra till då rekommendationen i artikeln är 500 ml sportdryck samt en energikaka (typ en snickers) per timme. Mer än så kan inte kroppen tillgodogöra sig.

Langning cykelvasan
Står ju inget om att en flaska sportdryck går i per timme heller. Min sportdryck från Allmighty
Mina gels verkar ge 23g kolhydrater per styck så tre per timme ska jag sikta på.

Langning cykelvasan
ooms sa:
Jajjas sa:
Foss sa:

Ska du cykla så snabbt du kan så är det viktigt. Finns en artikel här om det här, https://happyride.se/2018/08/08/kost-infor-cykelvasan-och-andra-langlopp/
Nja, artikeln räknar ju med samma energiintag per timme oavsett hastighet, rimligt iom att det bör finnas en gräns för vad kroppen kan ta upp. De som cyklar snabbt bör däremot göra en bra kolhydratuppladdning samt ha tränat upp sin fettförbränning. Allt enligt artikeln.

Foss verkar ligga bra till då rekommendationen i artikeln är 500 ml sportdryck samt en energikaka (typ en snickers) per timme. Mer än så kan inte kroppen tillgodogöra sig.

Uppfattade det som en Snickers i timmen och sen 5-7 dl sportdryck totalt under loppet.
En Snickers a 50g innehåller ~30g kolhydrater.
5dl sportdryck beroende på hur starkt man blandar, kan det bli 50g kolhydrater?
80g totalt/timme är ju perfekt.

Langning cykelvasan
xyklisten sa:
fiskarn sa:
Vad är vitsen med langning på cykelvasan? Jag har kört Vättern med två flaskor och ryggfickorna fulla med bars och grejer utan att stanna i depåer. Borde inte det funka på Vasan med?

(saknar helt erfarenhet av långlåpp på mountinbike så kanske är något jag inte tänker på)
Vätternrundan är väl ett motionslopp så där finns det verkligen ingen anledning att släpa runt allt och inte stanna i depåerna ;)

Till skillnad då mot CV? :p

Langning cykelvasan
Marsan sa:
Jensen sa:
fiskarn sa:
Kainu sa:
Alla är tydligen olika. Jag behöver ca 3liter dryck under 3 timmars cykling. Jag har tidigare år åkt med camelback, men får alltid ont i ländryggen. Nu råkar jag ha en snäll pappa som skjutsar upp mig från Mora till Sälen och ska således åka vägen tillbaka. Känns rätt smidigt att få några flaskor längs vägen då.

Som sagt har jag aldrig cyklat mountinbikelopp. Men hur "smidigt" är det att ta flaskor i farten av någon som inte cyklar eller åker bil? Är väl inget jätteproblem såklart men man måste ju sakta ner ordentligt.. ?

Folk är säkert olika men jag tror om jag får gissa att du klarar dig på två liter. Men det är vad jag tror som sagt. Förstår absolut att det är kul att krångla med detta och tycker själv det är lite intressant att "optimera".

Är du duktig och den som langar ä van behöver man inte sakta ner allt för mycket. Med duktig på den som langar menar jag dels hur man håller grejerna när det ska langas. Men även vart man ställer sig, man ställer sig ju inte på ett parti där de passerar i 40 km/h tex. Bättre då me svagt uppförs tex. Kör man sen slunga så blir langningen ännu lättare

I min scott spark rymms de då 1 litersflaska utan problem. Behöver man mer på en cv?

Som jag skrev, liten storlek. Syftade då på tex smal. Sen om 1 litet räcker eller inte är ju högst individuellt och beroende på väder. I pressande värme hade tex jag inte klarat mig på det på cv. I ösregn kanske

Langning cykelvasan
Tråden börjar bli rätt rörig nu. Är vi överens om att TS är korkad som inte har en vattentank på ryggen, eller att hen skall klara sig på en flaska?

Langning cykelvasan
Nu åker jag mot Mora! Jag återkommer med rapport om hur langningen går! Alla verkar jätteintresserade!

Bilagor

• 20180810_111338.jpg
    20180810_111338.jpg
    539.3 KB · Besök: 118
Langning cykelvasan
me.I.am sa:
Tråden börjar bli rätt rörig nu. Är vi överens om att TS är korkad som inte har en vattentank på ryggen, eller att hen skall klara sig på en flaska?

definitivt inte korkad, men langning ter sig som en icke nödvändig lyx som mest skapar puls hos anhöriga.

Langning cykelvasan
Fy tusan vilken korkad och osaklig tråd med massa svar som inte svarar på TS frågor. Mängder med svar från folk som inte själva har kört CV tex. Happy i en box... :)

Kainu sa:
Nu åker jag mot Mora! Jag återkommer med rapport om hur langningen går! Alla verkar jätteintresserade!

Hoppas langningen fungerar som du vill och behöver. Lycka till på loppet!

Langning cykelvasan
Fjärdebrunn sa:
Fy tusan vilken korkad och osaklig tråd med massa svar som inte svarar på TS frågor. Mängder med svar från folk som inte själva har kört CV tex. Happy i en box... :)

Kainu sa:

Hoppas langningen fungerar som du vill och behöver. Lycka till på loppet!

Tack!

Langning cykelvasan
Fjärdebrunn sa:
Fy tusan vilken korkad och osaklig tråd med massa svar som inte svarar på TS frågor. Mängder med svar från folk som inte själva har kört CV tex. Happy i en box... :)[/qoute]

+1 Det har blivit värre över tid tycker jag. Just nu har vi ju ett par stjärnor med tydlig postar-diaré som omöjligt klarar att låta en enda tråd vara i fred. Om de har något att tillföra? Oviktigt. Det viktigaste är att man får leverera sitt ”facit”, eller kanske komma med en (ofta rätt dåligt tajmad) sarkasm för att vinna gillande hos... ja, oklart det också.

Kainu sa:

Själv har jag bara cyklat CV en gång och då utan tydlig ambition så jag fyllde i depåerna (vilket gick smidigt), så inget att tillföra i sakfrågan. Men jag hoppas du hittar en lösning och framförallt att du får en bra dag i sadeln!

Senast ändrad:
Langning cykelvasan
många råd på senare tid där det getts ”facit” råd på något som är högst personligt ?

Stort lycka till ts. Både me lopp o langning

Langning cykelvasan
Foss sa:
Henrik_E sa:
Kan man äta snickers i farten cyklar man för sakta.

Det är, som så mycket annat, en fråga om övning. Brukar ta den när det går uppför. Jag är rätt duktig på att äta snickers vid det här laget.

Har du så låg puls när du klättrar? :D

Bra kört! Fanns ju även en massa gratisflaskor vid kontrollerna såg jag. Gjorde slut på en camelbak och en stor flaska sportdryck.

Langning cykelvasan
Läre lägga in fler snickerspass.. åkte runt hur länge som helst med en oöppnad snickers i käften. Till sist fick jag i mig den blandad med liniment från ländryggen.

Jag persade trots all-time-low förberedelser och det jag fick i mig var: två enervit liquid, 1,5 liter sportdryck och den där snickersen. Känns som jag borde ha sett till att få i mig något mer men det hanns inte med. Har rätt mycket fett att köra på också så det där med kolhydratintag är kanske inte så noga. Laddade på pannkakor med jordnötsmör och korv med mos.

Tillbaka
Topp