Lauffork, vad är finessen?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Har ingen tanke på att införskaffa, är bara nyfiken på konceptet och om det är tänkt att det ska vara bättre än traditionella lösningar på något vis?

Någon som vet och kan något eller för den delen har erfarenheter?

Lulle sa:
Den är tynge än en stel gaffel och dämpar sämre än en dämpad gaffel. Dessutom är den både ful och väldigt dyr.

Bara fördelar alltså :P

Nä men allvarligt. Nån verkar faktiskt gilla den. Jag låter bli att uttala mig innan jag prövat en.

Den är lätt och ger viss dämpning med noll friktion. Typ täcker området där det blir för tufft med stel gaffel, men för tungt med en riktig dämpgaffel.

Ful? Yepp you bet!
Cool? Lite..

Den är dyr, lätt och annorlunda. Den har således två av tre attribut (dyr och annorlunda) som brukar göra att folk köper saker. Det räcker väl?

Ja, jag har testat. Det kändes som en liten, liten, liten hoppstylta. Som Bengt-re skrev så fungerar den säkert där det är aningen för stökigt för en stel gaffel, men det är onödigt med en riktig gaffel.

Senast ändrad:
Jag vill också påstå att den är skit utan att ha testat. Det är så jag arbetar. Homeopati och tarmsköljning är också värdelöst, och jag tänker inte testa dom heller...

Jag har en Lauffork och har kört den i diverse tävlingar, bland annat i ett par lopp i Långloppscupen. Det har slutat i topp-10 i H40. Jag tycker att den fungerar bra. Som sagt: Vikt under 1kg är finifnt. Endast 60mm fjädring och ingen rebound-kontroll.. De ger en väldigt kvick och responsiv känsla på hojen. Det gäller att vara försiktig när man kör nerför och kommer i situationer där man kan råka ut för "dubbelstudsar", dvs om Laufforken redan har komprimerat och är på väg att fjädra tillbaka när en ny bump kommer, då kan man få dubbel verkan i återfjädringen liksom. Det är många runt om i världen som tävlar på Lauffork och den har presterat bra och gett många cyklister plats på prispallen. Så praktiskt har den visats fungera. Går den att tävla på så är det en fungerande produkt.

Senast ändrad:
JPL sa:
ante_hedis sa:
Och ni förstår-sig-påare ni har naturligtvis testat den? ;)

Måste man testa för att bedöma utseendet, hänvisa till någon som testat eller uttala sej om priset?

Nej självklart inte.

Btw funderade jag på att bygga en monstercross med en sådan gaffel för några år sedan när de knappt gick att köpa, men lade ner det projektet då det drog iväg på tok för mycket i pris för ett hobby/lek projekt utan någon seriös mening.

Och jo. Jag har provcyklat den en kort runda och tycker att det är en kul ide. Vore den lite billigare så ser jag några användningsområden för den, men nu blir den för dyr för en sådan pass begränsad "nytta".

Och visst är den ful! Men lite cool i mina ögon - gärna på en mattsvart kolfiber monstercross... ?

Luthman Photography sa:
Den är dyr, lätt och annorlunda. Den har således två av tre attribut (dyr och annorlunda) som brukar göra att folk köper saker. Det räcker väl?

Ja, jag har testat. Det kändes som en liten, liten, liten hoppstylta. Som Bengt-re skrev så fungerar den säkert där det är aningen för stökigt för en stel gaffel, men det är onödigt med en riktig gaffel.

Som sagt så krävs det en stund innan man blir van med den. Returen, eller bristen på den gör att den känns konstig (och är) om man inte hänger med med kroppen liksom :)

Det är alltså en svinful och rätt dyr vintergaffel som man även kan ha till lättare stigar och snabba långlopp, som ändå vinns på en cykel med "riktig" dämpare både fram och bak, till exempel Cykelvasan.

Av någon anledning så verkar alla som fått en Lauffork till subventionerat pris älska den lite mer än alla andra, förtår verkligen inte varför...

Senast ändrad:
Jag tror problemet ligger i att de flesta på happy tycker sig behöva minst 140mm trenduroslag för att kunna cykla. Att det finns de som tävlar och föredrar kort slag och en lätt gaffel för att prestera bra är omöjligt att ta in.

Som vanligt högt till tak och pinsamt trångt mellan väggarna i happys åsiktskorridor.

mattel sa:
Jag tror problemet ligger i att de flesta på happy tycker sig behöva minst 140mm trenduroslag för att kunna cykla. Att det finns de som tävlar och föredrar kort slag och en lätt gaffel för att prestera bra är omöjligt att ta in.

Som vanligt högt till tak och pinsamt trångt mellan väggarna i happys åsiktskorridor.

Eller är det så att folk är lite skeptiska eftersom de enda som verkr uttala sog positivt är de som är sponsrade?

Jämför med valfri RS-gaffel så kan du hitta lyriska efterföljare hos de flesta som testat deras high-endprodukter.

Till och med de som är sponsrade instämmer ju i att avsaknaden av returdämpning gör gaffeln märklig - läs hoppstylta.

Alltså kvarstår - enda riktiga poängen med den är dess låga vikt.

H. sa:
Till och med de som är sponsrade instämmer ju i att avsaknaden av returdämpning gör gaffeln märklig - läs hoppstylta.

Alltså kvarstår - enda riktiga poängen med den är dess låga vikt.

Och att den är annorlunda. Det är icke att förringa. Många köper ju grejer med syftet att inte vara som alla andra. Vi kan kalla dem cykel-goths.

Rent funktionsmässigt är jag mycket tveksam eftersom den saknar returdämpning. Måste vara som de dämpargafflar som satt på mina 90-tals MTB-cyklar. Den må vara annorlunda, snygg, cool, häftig, speciellt, mm, men vad hjälper det om den inte uppfyller baskraven rent funktionsmässigt?

Jag kanske är lite udda, men jag sätter fjädring fram på min cykel för att den ska rädda mig ur "oh shit"-situationer när jag missbedömt underlaget. En gaffel som ger mig sämre kontroll när det blir stökigt känns inte som något jag skulle lägga pengar på.

Alla ni som är lyriska över komforten jämfört med stel gaffel, borde kanske testa att sänka trycket lite i era Race Kings istället. Både billigare och lättare :)

theBrand sa:
Jag kanske är lite udda, men jag sätter fjädring fram på min cykel för att den ska rädda mig ur "oh shit"-situationer när jag missbedömt underlaget. En gaffel som ger mig sämre kontroll när det blir stökigt känns inte som något jag skulle lägga pengar på.

Alla ni som är lyriska över komforten jämfört med stel gaffel, borde kanske testa att sänka trycket lite i era Race Kings istället. Både billigare och lättare :)

Galning!

Kassler sa:
nisseson sa:
Har de med åsikter utan att provat ens läst Cujos länk ovan (kommer här igen: https://mikaelflockhart.wordpress.com/2016/02/03/lauf-forks/)?

Micke går igenom hans erfarenheter som snabb tävlingsåkare. Ger både ris och ros.

Vart sugen efter att ha läst den artikeln!
Det låter ju inte som om han jämför med några toppdämpare direkt:
På grovt underlag av typen traktorspår eller stenig grusväg är där den excellerar mest då den inte som en vanlig dämpare säckar ihop och känns trög och livlös.

Flockharts artikel innehåller godbitar som:

"Däremot vid stående cykling med hög kadens/hastighet kan det kännas som att cykeln lever ett litet eget liv då överkroppsrörelserna och fjädringen hamnar i osynk med trampningen. Till en början kände jag också att gaffeln överstyrde lite in i kurvor. Benen agerar individuellt när cykeln lutas och det ger en liten vridning av gaffeln."

"Som jag skrev är den väldigt progressiv så över större stenar/rötter mm som upprepar sig i underlaget blir returen väl kraftig och gaffeln ”slår” ut och ger en stötig känsla."

Man blir ju såld direkt!

Det är spännande att så många verkar bli väldigt kränkta när folk påpekar att laufforken saknar dämpning och därför inte är bra vid tex stigcykling där man förväntar sig rötter och lite sten.

Jag är mest förvånad över hur viktigt svetton kan tro det är att spara in några hundra gram på en kass gaffel till t.ex. cykelvasan som knappt har klättringar eller accelerationer. Man hade annars nästan kunnat tro att kunna svänga ordentligt vid klungcykling i mycket hög fart på grov grusväg skulle vara värt något?

Vi använder fjädring och dämpning på olika sätt. Vissa för komfort, vissa för ökad fart.

Känner till och med till XC-folk som inte ligger timme efter timme och justerar dämparna medans sambon står med klocka och kollegieblock - trots att de tävlar.

Vi tycker olika saker är viktiga. Hade gärna provat en för att vidga min erfarenhet. På en äventyrs-cx hade det kanske inte varit fel.

jofahjalm sa:
Jag är mest förvånad över hur viktigt svetton kan tro det är att spara in några hundra gram på en kass gaffel till t.ex. cykelvasan som knappt har klättringar eller accelerationer. Man hade annars nästan kunnat tro att kunna svänga ordentligt vid klungcykling i mycket hög fart på grov grusväg skulle vara värt något?

Ser du Micke S som svetto med dålig koll?

jofahjalm sa:

+1

Vikthysterin känns lätt överdriven, men är nog mentalt viktig om inte annat. En lätt cykel känns snabb, oavsett om den faktiskt är det.

nisseson sa:
jofahjalm sa:

Ser du Micke S som svetto med dålig koll?

Vet inte vem det är.

Raggamuffin sa:
Vi använder fjädring och dämpning på olika sätt. Vissa för komfort, vissa för ökad fart.

Känner till och med till XC-folk som inte ligger timme efter timme och justerar dämparna medans sambon står med klocka och kollegieblock - trots att de tävlar.

Vi tycker olika saker är viktiga. Hade gärna provat en för att vidga min erfarenhet. På en äventyrs-cx hade det kanske inte varit fel.
Hela grejen här är väl just att det är en fjädrad gaffel utan någon riktig dämpning. En kombination som normalt inte finns i fordon av en anledning.

Sen kan den mycket väl ha användningsområden ändå, det får de som vill ha avgöra :-)

Raggamuffin sa:

Upupup! Inte testa gaffeln! Bengt-Re och Jofahjelm har inte testat den och de säger att den är skitkass! Litar du inte på dem?
Tänk på att både Jofahjelm och Bengt-Re är väldigt erfarna skribenter i detta forum.

Hej har cyklat ett år på laufgaffeln,de bästa är att cykeln inte dyker fram i dålig terräng, för att gaffeln är så lätt, plus att man tar bort alla vibrationer på händerna ock att garantin är i fem år, inget underhåll

mattel sa:

Gäller inte 140mm-regeln HTs? Tröskeln för en Stigcertifierad FS är väl 160mm? Eller var det 2015?

Tillbaka
Topp